Anden del af Frem af VInterhiet.. ;)
Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 29-03-06 18:51

Kæft det er da nok lige dejligt vejr idag, (tænker man)...
Måske man skulle montere spejlene og så den åbne potte på banditten, så den
kan trække vejret igen..
(Man erkender jo sjældent at ens Mc har tabt i momment kurven, men min
føltes da noget død, fra 4000-6500Rpm), vel og mærke med standart potten på,
som ikke har siddet på i 3 år....Det har jo nok noget med de større dyser
osv, at gøre.

Ned til cyklen, af med dækkenet, ahhh, den er stadig lige dejlig
flaskegrøn..., drejer spejlene på, de er jo nok mere til pynt, for hold da
kæ.. de vgibrerer, sådan noget louis lort ;).. ok ok, godt ord igen, man
får ikke alt for 14euro..
Standart potten af, nemt klaret, på med carbon rørret.. Nyder lige synet et
par sekunder, kan så ikke holde mig tilbage, drejer nøglen, trykker på
start.... brøøøll, BRUOARMMMMM, kæft det lyder godt..
Kigger op i himmelen, jaa, der er da lidt skyer, men solen skinner da også
ind i mellem..., Nå, Fu.. det, fræser ind igen, på med jakke og hjelm, bare
en lille tur,,,
Ind igennem byen, lige for at køre den varm, ind forbi falck, der er jo en
ret så fed tunnel lige ved siden af, lyder så¨Feeedt, at man smelter, når
man gir gas derinde( folk der bor i Odense, ved hvor det er ) ;)
Smilet/grinet, fylder nu hele hjelmen, og der er da intet der kan bekymre
mig mindre end mine kolde knæ, for min cykel lyder bare for fedt, og det hul
der var ved 4000-6500Rpm, er væk, dejligt....
__________________
Snip snap.. Lige en lille fortælling, om hvordan man kan forøge kæreglæde,
samt effekt på 5 min..( ved godt der nok skal dyses ind osv, men jeg kørte
to år uden det var gjjort, og der forsvant hullet også..)

MVH
Johan
Lad jeres motorcykler få vejret... ;)

Fra : Thomas Jensen

Dato : 29-03-06 18:58

> Ind igennem byen, lige for at køre den varm, ind forbi falck, der er jo en
> ret så fed tunnel lige ved siden af, lyder så¨Feeedt, at man smelter, når
> man gir gas derinde( folk der bor i Odense, ved hvor det er ) ;)

yup!

Tunnelen ved Thomas B. Thrigesgade er også fed

mvh

Thomas Jensen (som også skulle høre sin åbne potte vræle :)
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Nicolaj Christensen

Dato : 29-03-06 19:31

"Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-pFJERN@dsa-net.dk> wrote in message
> [...]
> samt effekt på 5 min..( ved godt der nok skal dyses ind osv, men jeg kørte
> to år uden det var gjjort, og der forsvant hullet også..)

Ser frem til trilogien.
Med løftet venstre
Nic

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 29-03-06 20:19

xxxxxxxxxxxxxxxxxx

He he.. Det er ikke så fedt at køre på landet her ( omkring sørbymagle) for
da vi kom ud til hestene sagde gårdens ejer, "Nå, der kommer i... man kan jo
høre jer flere km væk "

--
Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : mlt

Dato : 29-03-06 20:28

> [...]
> Kigger op i himmelen, jaa, der er da lidt skyer, men solen skinner da også
> ind i mellem..., Nå, Fu.. det, fræser ind igen, på

SNIP

Fin opmuntrende beskrivelse. Noget de fleste kan forholde sig til. Jeg sad
nærmest og troede jeg læste "de grå sider" og var 15 år igen Kæft det
klør i højre gashånd !

* med venstre fra styret *
(Og højre på gasrullen)

Michael

Fra : MKS - 74

Dato : 29-03-06 20:38

On Wed, 29 Mar 2006 19:51:18 +0200, "Johan Vikkelsøe-Pedersen"
<jv-pFJERN@dsa-net.dk> wrote:

>Snip snap.. Lige en lille fortælling, om hvordan man kan forøge kæreglæde,
>samt effekt på 5 min..

Tjah , eller man kan gøre det omvendt, min første handling med min
sidst indkøbte cykel var at hive tåbepotten den blev købt med af,
sælge den og bruge pengene på et nyt sæt gode dæk......det synes jeg
personligt er lidt mere værd end at vække min gamle bedstemor fra de
døde .

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 29-03-06 21:03

Nicolai..
Tjaa, du siger noget, der kommer måske en trilogi,, eller måske ligesom
starwars?? 5??, salget af banditten, samt mødomsturen på den nye??(når man
får en,, SRAD750, Eller Thunderace). håååber..
MKS..
Enig med hensyn til dæk, men lige på en bandit som min, giver det et meeget
bedre træk, og Bla bla bla med tåberør,, der er mange foretalere, for og
imod den slags, jeg er lidt for, så folk kan høre der kommer en MC, og ikk
en knallert, og tror de liige kan nå at køre ud( hvile i fred dem der har
sandet det)

Jon&rikka.
Ja, ok, ude hos jer, er der jo fladt så langt øjet rækker, men det gir også
god oversigt.. håber alt går vel, skal snart ses ;)
knus
Johan

MVH
Johan, med rullen trekvart nede( det er jo glat endnu ;) )

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 29-03-06 23:36

"Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-pFJERN@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Johan
>
> MVH
> Johan, med rullen trekvart nede( det er jo glat endnu ;) )

Ooohh den tunnel, den tunnel. Når man kommer rundt lige efter det skarpe
sving bag slagteriet, og giver gas gennem tunnelen, der jo nærmest har form
som et rør, kan ekkoet få selv en 80 cc crosser til at lyde godt.

Mvh,

Allan
Aprilia SL1000

Fra : Anders Majland

Dato : 30-03-06 08:22

> [...]
> en knallert, og tror de liige kan nå at køre ud( hvile i fred dem der har

Problemet for motorcyklister er sjældent fodgængere osv men bilister foran -
og langt den meste larm går nu engang bagud og til siderne så trafikalt tror
jeg ikke på at det gør en hujende hattefis i forskel. Jeg kan godt se
argumentet på maskiner der har holder i effektbåndet - men en omdysning med
org. potten vil sikkert give næsten det samme. Og så er der dem der
argumentere for at det er for at de bedre selv kan høre den. De kan jo
starte med at droppe ørepropperne og hvis det ikke er nok så fører
udstødning op foran....

Ja jeg er farvet - specielt efter at en harley kører havde det med at kommer
hjem klokken skidt om natten et sted nede bagved hvor jeg bor i Valby. Når
han kørte "pænt" larmede den bare voldsomt og indimellem gav han den gas
derned af og så stod alle bilalarmerne også og hylede efter ham ... Så ham
var jeg lige så træt som dem i gamle udbollede biler med 2" udstødning der
lige skal vise at de _kan_ lave hjulspin mens musikken køre dunk DUNK dunk

Når det er sagt så kører jeg selv med en uroriginal potte der vist ikke er
godkendt - min undskyldning er "kun" at den var billig da org. potten var
gennemtæret. Den siger nu heller ikke alverden så jeg tror godt den kan
synes med den.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-03-06 11:23

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid>
writes:

> Problemet for motorcyklister er sjældent fodgængere osv men bilister
> foran -

Sjovt nok(?) plejer mit problem at være at bilerne vil skifte bane ind
i siden på mig, mens vigepligtpsykopater sjældent volder problemer
(muligvis takket være mit fordoblede nærlys). Derudover sker det, ved
bykørsel, også en gang imellem at fodgængere bare vader ud foran
mig. Det skyldes nok min dejligt stille std.-udstødning, men så kan
jeg jo bare supplere med hornet.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : MKS - 74

Dato : 30-03-06 11:30

On Thu, 30 Mar 2006 09:21:33 +0200, "Anders Majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>De kan jo
>starte med at droppe ørepropperne og hvis det ikke er nok så fører
>udstødning op foran....

Jeg kan i hvert fald ikke selv holde ud at høre på sådan en tåbepotte
i ret lang tid på gadecykler, så hvorfor skulle mine omgivelser så
være tvungen til det? ...når vi er ude at køre nogle stykker,
bliver dem der har virkelig vrælepotter på sendt ned bagved, idet
ingen gider køre efter dem i længden. Det er på den anden side sjovt
at se folks forbløffelse når man sælger dem tåberør med begrundelsen
at man vil skifte den ud med en std. potte .

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 30-03-06 21:15

Nu ingen religions krig, alla, hvad mærke man skal vælge...
Kolde fakta, på min egen cykel, er at den bare ikke kan komme af med luften,
med standart potten på, og når man så får en carbon potte for en 500mand, så
slår man sku til,,,
Måske er der nogle, som kører i grupper, som ikke kan lide de andres egorør,
og smider dem ned bagved, men det er da også det sjovere( hvordan kan det
være folk der kører bagerst, altid kører 10/15km/t hurtigere end den
foran??).. Men igen, det kommer an på hvilken slags folk man kører med... ;)
Nok om det..
MVH
Johan

Fra : MKS - 74

Dato : 30-03-06 21:26

On Thu, 30 Mar 2006 22:14:56 +0200, "Johan Vikkelsøe-Pedersen"
<jv-pFJERN@dsa-net.dk> wrote:

>Nu ingen religions krig, alla, hvad mærke man skal vælge...

Religionskrig? Det handler nok mere om at tage hensyn til sine
omgivelser. Tåberør har meget på samvittigheden og er bl.a en
væsentlig årsag til at vi ikke længere eller i meget begrænset omfang
må køre på de danske baner og skal til Sverige, Tyskland eller Polen
mv. _Det_ irriterer mig....

>Kolde fakta, på min egen cykel, er at den bare ikke kan komme af med luften,
>med standart potten på, og når man så får en carbon potte for en 500mand, så
>slår man sku til,,,

Og så skidt med alle dem den irriterer?

> [...]
>og smider dem ned bagved, men det er da også det sjovere( hvordan kan det
>være folk der kører bagerst, altid kører 10/15km/t hurtigere end den

Jeg tror du skal have dine skolepenge tilbage .

>.. Men igen, det kommer an på hvilken slags folk man kører med... ;)

Klart, dem jeg kører med kan sagtens klare sig uden larmepotte .

>Nok om det..

Det er og bliver egoistisk og en for motorcyklisme overordnet set
aldeles usmart form for ekshibitionisme (kan man ikke hævde sig på
anden vis), men det er der jo så meget der er....

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 31-03-06 15:59

Hmmm, .
Godt så, nok om det da hvis folk ser sådan på det,, såå ser de sådan på det.
God weekend,
signing off
Johan

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 31-03-06 17:15

Johan Vikkelsøe-Pedersen skrev den 31 mar 2006 i

> Hmmm, .
> Godt så, nok om det da hvis folk ser sådan på det,, såå ser de sådan på
> det. God weekend,

Nu havde jeg ellers lige tænkt at der var fin poesi i et af dine tidligere
indlæg , men her må jeg nok erklære mig enig med forrige ærede taler:
råberør, tåberør, en hel masse ud i ingenting er noget skidt. Den eneste der
har fornøjelse af det er dig selv, (og hvad slags fornøjelse er det lige?),
og en masse andre bliver berettiget irriterede og sure - ganske berettiget
IMO.

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Om signatur og quoting: http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 31-03-06 20:35

> [...]
> væsentlig årsag til at vi ikke længere eller i meget begrænset omfang
> må køre på de danske baner og skal til Sverige, Tyskland eller Polen
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Arrhhh.. det er vist ikke helt derfor. Der er gået ren og skær politik og
stemmescoring i, at afskære den danske befolkning for motorsport.
Højbjergbanen er et rigtig godt eksempel, og der findes sikkert mange flere
eksempler.

Og hvorfor må man godt køre med "tåberør" i udlandet ???

Jeg tror folk er blevet lidt for pernitne, med søndagskaffe og fred. De
brokker sig helt vildt, hvorefter de starter deres gamle rådne plænklipper
der larmer og forurener dobbelt så meget.

Men jeg er da også enig i at man kan vise hensyn, hvilket man også kan gøre,
med et råberør på, man kan altså sagtens køre sin motorcykel så det ikke
larmer ret meget.

Jeg har også en lille teori om at folk der brokker sig, faktisk er
misundelige, ligesom ex-rygere ( som mig selv ) faktisk er dem der brokker
sig mest over folk der ryger ( det gør jeg så ikke, altså brokker mig ).

--
Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : MKS - 74

Dato : 31-03-06 21:21

On Fri, 31 Mar 2006 21:35:01 +0200, "Jon&Ann-Rikka"
<jonslarsen@stofanet.dk> wrote:

>Jeg har også en lille teori om at folk der brokker sig, faktisk er
>misundelige

Selvfølgelig, uden tvivl, alle der har en anden prioritering må
nødvendigvis enten være misundelige, syge eller begge dele, klaaart
som blæk i en træflaske .

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 31-03-06 22:44

MKS - 74 <mks74temp@gmail.com> writes:

> Selvfølgelig, uden tvivl, alle der har en anden prioritering må
> nødvendigvis enten være misundelige, syge eller begge dele, klaaart
> som blæk i en træflaske .

Nu er du selvfølgelig kvalificeret til at sige om nogen er syge eller ej,
så det vil jeg holde mig fra. Men alle jer med de andre og meget forkerte
prioriteringer fortjener da at få forklaret hvor meget fejl I tager. Det
er da almindelig høflighed.

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : MKS - 74

Dato : 31-03-06 22:55

On 31 Mar 2006 23:43:55 +0200, Mikkel Christensen
<mikkel.christensen+news@gmail.com> wrote:

> [...]
>prioriteringer fortjener da at få forklaret hvor meget fejl I tager. Det

Noget du mener jeg skal svare på?!? (så tror jeg du misforstod
meningen med ovenstående)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 31-03-06 23:09

MKS - 74 <mks74temp@gmail.com> writes:

> Noget du mener jeg skal svare på?!? (så tror jeg du misforstod
> meningen med ovenstående)

Ironi og sarkasme er en svær balancegang på skrift. Jeg overvejede smileyen
men gik ud fra at den var underforstået. Ho well, nevermind :)

Fra : MKS - 74

Dato : 01-04-06 19:06

On 01 Apr 2006 00:08:41 +0200, Mikkel Christensen
> [...]

>Ironi og sarkasme er en svær balancegang på skrift. Jeg overvejede smileyen
>men gik ud fra at den var underforstået. Ho well, nevermind :)

Hæ - Jeg _måtte_ bare vide det. Du kunne jo lige pludselig være gået
hen og blevet sær overnight....

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 02-04-06 08:44

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> -Michael
> CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
> Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:

xxxxxxxxxxxxxxx

Ja ja,, grov generalisering fremmer åbenbart ikke forståelsen.
Vi er bare af lidt forskellig mening, heldigvis da, for ellers ville verden
da være kedelig, og kværulanter være arbejdsløse..

--
Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : MKS - 74

Dato : 02-04-06 11:51

On Sun, 2 Apr 2006 09:44:19 +0200, "Jon&Ann-Rikka"
<jonslarsen@stofanet.dk> wrote:

>Ja ja,, grov generalisering fremmer åbenbart ikke forståelsen.

Årh, det ved jæ nu ik' ræddi .

>Vi er bare af lidt forskellig mening, heldigvis da, for ellers ville verden
>da være kedelig, og kværulanter være arbejdsløse..

He-he-he, jow-jow helt rigtigt, jeg vil da også til enhver tid kæmpe
for din ret til at være uenig i hvad som helst, specielt med mig .

Enhver kan udstille sine meninger som de ønsker og må så til gengæld
også forvente at folk reagerer på det, positivt såvel som negativt.

Dette er jo kun et diskussionsforum og absolut intet andet, man giver
hvad man føler man kan bidrage med og tager hvad man kan bruge (og kan
rumme ), alt andet kan man jo bare afskrive med det man nu har
behov for, man overlever nok endda, men bevidstløst rygklapperi er
ganske rigtigt meningsløst, til gengæld kæver _det_ så også at man kan
tåle at blive sagt midt imod...

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-06 22:12

Jon&Ann-Rikka skrev i meddelelsen
<442d8460$0$11700$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

>Jeg har også en lille teori om at folk der brokker sig, faktisk er
>misundelige, ligesom ex-rygere ( som mig selv ) faktisk er dem der brokker
>sig mest over folk der ryger ( det gør jeg så ikke, altså brokker mig ).

Næeh, det ér bare irreterende at høre på, uanset om det er motorsaven eller
mc'en. :-|

mvh
Orla

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 01-04-06 16:34

hmm, poesi eller ej, syns det er gået lidt langt ud det her, at folk har
ondt i R... over andre folk der har det sjovt.. og fordi man har råberør på,
behøver man ikke at skyde den af i ens egen indkørsel, og genere naboerne
mest muligt, man har vel alm pli til at vente til man er ude på de "store"
landeveje..

Gider seriøst ikk skrive mere om DETTE emne, men der kommer en tredje del
senere, om det foregående emne, nemlig frem af vinterhiet... tag nu og brok
jer mindre, og kør lidt mere .. det er da derfor vi har vores mcér,,
sammenhold, ikke fordi vi skal skyde hinanden ned med diverse
bemærkninger...
Syns det minder mere og merer om mudderkastning, lidt ligesom de der
tegninger, og religioner!!??
Hyg jer
Johan

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-06 16:51

Johan Vikkelsøe-Pedersen skrev i meddelelsen
<1143905318.799801@dalum.dsa-net.dk>...
>man har vel alm pli til at vente til man er ude på de "store"
>landeveje..

Hvor er det lige den tunnel ligger ?

>Syns det minder mere og merer om mudderkastning, lidt ligesom de der
>tegninger, og religioner!!??

Hvis at en "religion" på sigt giver mig ringere bevægelighed, så forbeholder
jeg mig ret til at "kaste med mudder" uanset hvor meget de "religiøse" morer
sig.

mvh
Orla

Fra : MKS - 74

Dato : 01-04-06 18:37

On Sat, 1 Apr 2006 17:51:05 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>Hvor er det lige den tunnel ligger ?

Tjah - jeg bor i Odense, og nogen landevej er det ikke akkurat
(retfærdigvis dog ej heller noget villakvarter)

Tjah - naturligvis skal MC'ister da holde sammen......på de punkter de
er enige om, dette er tydeligvis ikke et af dem.

>Hvis at en "religion" på sigt giver mig ringere bevægelighed, så forbeholder
>jeg mig ret til at "kaste med mudder" uanset hvor meget de "religiøse" morer
>sig.

Nemmerlig, det nogle synes er "lidt sjovt", har allerede betydet
væsentlig mindre muligheder for at jeg og andre udøve den form for
MC-kørsel _vi_ synes er underholdende. Det er min klare opfattelse at
en ikke uvæsentlig del af modviljen mod MC'ere kan spores tilbage til
råberør - Det er det simpelthen ikke værd - "loud pipes doesn't save
lives" eller andet nonsens......it does however kill motorcyclism:

"I had originally planed on continuing with the series I was doing on
the history of the motorcycle for this month's article until a
neighbor of mine came home last weekend with a brand new bike.
Practically before he had gotten off he informed me that one of the
first things he was going to do was get a set of louder pipes, as this
would help to ensure his safety by being heard from a greater
distance. Safety??! Hogwash! Balderdash! Bull cookies! Well that set
me off, and I proceeded to make an attempt to dissuade him from this
(in my opinion) erroneous view that "Loud Pipes Save Lives". I don't
think I got very far in my first attempt, though, he seemed pretty
adamant in his view.

So I decided that perhaps the best approach would be to do some
digging and see what I could find in the way of supporting facts, both
pro and con. Perhaps I was wrong and they really do save lives, seemed
doubtful, but I've always considered myself as someone who is willing
to keep an open mind until the facts are in. In doing my research on
the subject I found many opinions but very little in the way of hard
facts on the issue of "do loud pipes save lives?" In the end I could
not find a single "fact" that supports the idea, but I did find a
number of opinions to support it, opinions that were, as far as I
could see, weakly masqueraded as "facts". To be fair, neither could I
find any facts in support of the idea they don't. What I did find was
numerous reasons why (overly) loud pipes can be detrimental to
motorcycling as a whole. Here's a synopsis of what I found.

Supporters of the idea seemed to consist for the most part of folks
that either sold (loud) aftermarket pipes, or folks who road bikes
with loud(er) aftermarket pipes. Yet these same folks could not
provide any hard facts to back up their claim, the best they could
come up with were rather vague statements about how if they make lots
of noise "(car drivers) are sure as heck gonna hear me!" or claims
that loud pipes give the other motorists ample warning of the
approaching biker as they cruise up from behind. These statements seem
to presuppose several assumptions that; 1) the other driver is not
only going to hear the biker, but take the time to identify their
actual location, 2) drivers in general rely on sound as much as vision
to locate and avoid obstacles (in this case the motorcyclist), 3) the
other driver gives enough of a damn about motorcyclists in the first
place to do (1) and (2) above, and 4) that sounds emanating from a
motorcycle's exhaust travel equally in all directions from the source.
These seem, to me, to be a rather risky set of suppositions with
little, if any, basis in fact. It is well documented that vision plays
a much bigger role in operator safety than sound. Think about the last
time you heard a siren, were you able to identify the location of the
approaching vehicle by the sound alone or did you not in fact have to
wait to make visual contact with it before you could precisely
identify its location relative to you? Do proponents of loud pipes
really believe that other motorists are going to concentrate on
locating the approaching motorcycle and keep it in view till it is
well past them and out of harms way? Where is the evidence to support
such a claim?

An article in the Concord Monitor (Sunday, October, 2002, by Sarah M.
Earle) quotes one mechanic at a local Concord bike shop as stating
that the other driver cut off 80% of his customers who had been
involved in an accident. Sounds reasonable and that is indeed what the
Hurt report found in it's study. Unfortunately he then goes on to
state that this justifies his customers modifying their exhaust (to
something louder) to ensure that they will be noticed in the future.
He further states that changing out the exhaust is done purely for
safety reasons. I'm sorry, but I just don't believe that, nor do I
really believe he does either. That sounds too much like an attempt to
justify something that's done for entirely different reasons, i.e.
they just like the louder sound.

On the other hand The American Motorcyclist Association, The Hurt
Report, and many riders and bikers themselves seemed to be of the
opposite opinion. The AMA has gone so far as to make a policy
statement on the issue which reads " The [AMA] believes that few other
factors contribute more to misunderstanding and prejudice against the
motorcycling community than excessively noisy motorcycles". They then
go on to say, "Shifting blame and failing to adopt responsible
policies on a voluntary basis can only result in greater prejudice and
discrimination against motorcycling. The consequences of continuing to
ignore this issue will likely result in excessively rigorous state and
federal standards, ……[and] abusive enforcement of current laws and
other solutions undesirable to riders and the motorcycle industry"

What this shows is that there is a bigger issue at hand, namely, the
noise issue, and it's impact on all of us who ride. And sadly too,
their prediction has come true in many cases, I found several articles
within just the first hour of researching this issue, on jurisdictions
that have enacted noise related ordinances directed against
motorcycles while other vehicles remained less regulated. Several
sources noted events from the last Sturgis rally, an event noted for
it's tolerance and even open acceptance of the biker crowd. It seems
the state and local authorities really cracked down on violators, more
so than in previous years and the biggest offence cited and fined was
for excessive exhaust noise. As one writer put it, it must have been
just like shooting fish in a barrel (for the police).

I have to wonder how many others, like myself, really enjoy hearing
those cars with the mega-bass audio systems turned up so loud that our
stomachs churn or the sound of trash trucks emptying the dumpster at 6
in the morning? Noise pollution effects everyone. Saying "I'm just
doing my thing" just doesn't cut it, not when "doing your thing"
violates others right to peace and quiet, there is no right to make
excessive noise! And what about the image that excessively loud
motorcycles project? When the actions of others have a negative impact
on my rights to enjoy motorcycling, that gets my goat up and it should
get yours up too.

According to the Hurt report is was determined that 77% of motorcycle
accident hazards come from in front of the rider, while only 3%
approach from the rear. What's interesting here is that motorcycle
pipes direct the vast majority of sound backwards where the least
danger is, so for loud pipes to be truly effective safety measures
they would need to be pointed forward where the greatest danger lies.
That doesn't do much to support the proposition that loud pipes are a
safely factor. The other serious problem I have with this supposition
is that it is, at best, a secondary safety measure, not a primary or
proactive measure. Assuming that the other driver will act with
caution once you have identified your presence by the sound of your
bike roaring up from behind is foolhardy at best. That's like assuming
that if you were to wear a bright yellow safety vest, or full riding
gear, you can relax because now you're protected! Lets face it, the
best protection you have is that 3 pounds of grey matter between your
ears, that and a constant awareness of your surrounding, and acting on
the supposition that the rest of the motorists in the world are all
idiots and its up to you and you alone to ensure your safety on the
road. Relying on the other guy to act reasonably or safely just
because you're making more noise than those around you is just asking
for trouble!

As Neal Stephenson puts it in 'Zodiac' (The words in brackets [ ] were
added by me.):

" First, a word on motorcycle safety:
If you've put yourself in a position where someone has to see [hear]
you in order for you to be safe -- to see [hear] you, and to give a
f**k -- you've already blown it."

Interestingly enough too, I found that most motorcyclists with louder
than stock pipes, interviewed in the various articles I read on the
subject admitted that is was mostly a macho thing. They simply liked
the sound of a deep-throated exhaust note, it added to the pleasure of
the machine for them, very few made any mention of the "safety" issue.
So it would seem the true believers in the LPSL crowd are in the vast
minority, it may make a great tee shirt slogan, but is ability to hold
water is about equal to that of the tee shirt it's printed on.

Ok, so back to my neighbor and his desire for loud pipes for "safety"
reasons. If he wants louder pipes on his machine, more power to him,
it's his bike, and I firmly believe in the principal "It's your bike,
do what you want". As long as it's not an ear splitting, glass
shattering roar, and he doesn't fire it up at 3AM and blast me out of
bed, fine, have fun with it. He's young, it's his first bike and he's
caught up in all that goes with that first chrome and steel love
affair. And No, I don't think there's anything wrong with a nice set
of well-tuned pipes, they can add that little something extra to a
machine and will undoubtedly catch the occasional eye (or ear) as you
go tooling down the roadway. But let's not kid ourselves that its
anything other than an ego thing, plain and simple. Just be honest
about it and quit trying to justify it.

Just do it within reason, remember the image you portray is a
reflection on all of us, like it or not, and really loud pipes
probably do more damage than good and annoying folks accomplishes
nothing. Now you may be thinking I have something personal against
loud pipes, well let me disabuse you of that notion right here and
now. I too happen to like a nice throaty exhaust note as evidenced by
my little R600. Several years ago I put a 2-into-1 megaphone style
exhaust on her as part of the process of setting her up for running
the back roads and mountain passes. I love to "play" with the
resonance it produces zipping though the twisties, and I admit that I
did it 90% just for the way it enhances the machine's appearance and
the way it sounds. The reduced weight and extra cornering clearance is
just an added bonus, but I did it mostly for the sound, and looks, and
I readily admit it. Its just plain cool! What its not however is loud
to the point of annoying my neighbors or shattering glass, just a nice
mellow note that sets it apart from other old bikes.

Sure, it can also be done to increase horsepower, but for many that
too is probably just a "justification" and not the real reason. Modern
bikes have more than enough power as they come from the factory for
almost any rider or riding conditions, some even more than reasonably
needed (but that's just my opinion). Keep in mind, too, that they are
designed to run with the specific backpressure created by the stock
exhaust. Changing anything with the motor should only be done by
someone who knows what they are doing, or you could easily wind up
with all sort of problems, such as less power and possible overheating
problems, to name a few, and that's not an opinion, that's just plan
fact. But as for the safety factor, forget it Mac, I ain't buying
that. If my neighbor (or anyone else) wants to talk safety features, I
can think of many, many ways that money could be better spent on
serious, proven, safely features.

So if you want loud(er) pipes, go ahead put them on, give 'em nice
high polish shine and give that throttle a twist and revel in the
sound of that deep, throaty rumble, just don't try to tell me you're
doing it because "Loud Pipes Save Lives" 'cause dude, now I know
better!"

Fra : Bo Nielsen

Dato : 01-04-06 23:39

>SNIP< en lang historie

- som er et meget godt indlæg til debatten her. Især kan jeg godt lide, at
han siger "gør hvad du vil, men gør det uden at genere andre" (jeg ville så
tilføje "- for meget")
Jeg har købt en Bandit med lidt flere decibel i potten end originalt pga. -
indrømmer jeg blankt - det ser bedre ud og - især - lyder federe. Jeg tror
heller ikke på det kan redde mig fra noget som helst, men så længe jeg ikke
generer mere end naboens græsslåmaskine søndag morgen, så kan jeg ikke se
noget problem i det.

ScooterBo

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 01-04-06 20:28

Johan Vikkelsøe-Pedersen skrev den 01 apr 2006 i

[klip]

> Gider seriøst ikk skrive mere om DETTE emne, men der kommer en tredje
> del senere, om det foregående emne, nemlig frem af vinterhiet...

"Frem af vinterhiet" fik mig til at formode et vist nivau.
Ikke at have selverkendelse nok til at medgive at dine "råberør" kun er for
din egen fornøjelses skyld trækker den anden vej IMHO. At fortælle om dem
her, på en måde hvormed du forudsætter at vi alle synes at det er det eneste
saliggørende, medfører uværgerligt en reaktion, selvrøvet er velrøvet

> tag nu
> og brok jer mindre, og kør lidt mere .. det er da derfor vi har vores
> mcér,, sammenhold, ikke fordi vi skal skyde hinanden ned med diverse
> bemærkninger...

Jeg brokker mig ikke, jeg siger min mening, (og jeg ved jeg har ret og lad
dig ikke lokke til at kommentere den Jeg for min del har fornøjelsen ved
at køre MC siddende mellem ørerne, ikke i ørerne.

> Syns det minder mere og merer om mudderkastning, lidt ligesom de der
> tegninger, og religioner!!??

Ærgerligt at du falder for fristelsen til at påtage dig et martyrium - leg du
nu bare med dine råverør til du blir træt af dem, og smid dem så ud når du
ikke gider mere, eller sælg dem med fortjeneste til en anden ungersvend (?)
der gerne vil ses og høres.

Og det er da helt i orden for mig at du ikke gider skrive mere om DETTE.
Det forstår jeg godt.

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Der bestemt ikke lader den slags gå ud over "sammenholdet"