Problem med laderegulator til GPZ600R
Fra : Calle Nielsen

Dato : 27-03-06 20:58

Hej folkens,

Jeg har problemer med at lade batteriet på min Kawa GPZ600R årgang 87.
Den har en 3-faset vekselstrømsgenerator på 280watt.

Det startede med at lyset begyndte at springe op og ned i styrke sidst
på sæsonen sidste år. Det skete momentant ca. hvert 5. - 10. sekund.
Det gjorde jeg ikke rigtig noget ved, da jeg sagtens kunne leve med det.

Da jeg var til vurdering den 4. januar i år, havde det imidlertid ændret
sig til at lyset lyste meget kraftigt hele tiden.

Da jeg så skulle starte den igen et par måneder efter, var batteriet
helt dødt. Det viste sig at der næsten ikke var mere vand på.
Konklusion: laderegulatoren har ikke slået fra, hvorfor vandet var
dampet af batteriet.

Så fløj jeg selvfølgelig ud og købte en ny regulator ved MC-nøglen samt
et nyt batteri fra THansen. Laderegulatoren ser fin ud, men batteriet
passer selvfølgelig ikke...

Nu har jeg så hældt vand på batteriet, velvidende at det sikkert ikke
har det alt for godt, men det burde vel virke alligevel (bortset fra at
den måske ikke kan holde strøm).

Nu til mit reele problem:

Jeg kan sagtens starte cyklen med startkabler. Den har heller ingen
problemer med at holde sig i gang når jeg fjerner dem igen. Heller ingen
problemer med at løbe den i gang. (udover problemer med kondien)

Problemet er at spændingen ikke rigtig vil over 10,5V.
Det er ikke fordi batteriet holder spændingen nede.

Spændingen stiger når der bliver trukket mere strøm (f.eks. når
blinklyset lyser, bliver forlyset kraftigere (det blinker med))

Der er også en klar tendens til at lyset bliver svagere når den kommer
op i omdrejninger (over ca. 4000).

Meget meget underligt, synes jeg.
Regulatoren har i alt 6 ben. De 3 af dem går til generatoren. Derudover
går der en ledning til stel og een til batteri. De har begge god
forbindelse.

Det sidste ben er forbundet til forsyningen i ledningsnettet (forbundet
til batteriet når nøglen står på ON (tænding)). Mit gæt er at det er
feedback til regulatoren. Lyder det sandsynligt?

Jeg har taget den nye regulator med ind på skrivebordet sammen med
batteriet for at undersøge det nærmere. Jeg har forbundet 2 af
generator-benene til en DC forsyning. (der sidder vel alligevel bare en
diodebro på indgangen af regulatoren).

Den lukker helt op for batterispændingen (følger generatorspændingen),
indtil jeg sætter spænding på feedback-benet (det tror jeg da i hvert
fald det er). Når spændingen på feedback kommer op på ca. 15V,
kortslutter regulatoren generatoren! Kortslutningen forsvinder først
igen når jeg afbryder generator-strømmen. Hvad pokker er fidusen med
det? Er det fordi der sidder en thyristor der ikke lukker før
nulgennemgang? Hvis ja - hvorfor kortslutter den generatoren?

Håber i har et par fif til hvad pokker der foregår.

På forhånd tak.

Calle

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-03-06 21:21

On Mon, 27 Mar 2006 19:57:46 GMT, Calle Nielsen <calle.nielsen@gmail>
wrote:

Hej Calle..

>Nu har jeg så hældt vand på batteriet, velvidende at det sikkert ikke
>har det alt for godt, men det burde vel virke alligevel (bortset fra at
>den måske ikke kan holde strøm).

Jeg går ud fra at det er det gamle batteri vi taler om.
Det er sikkert helt færdigt hvad din senere forklaring bekræfter.

> [...]
>
>Problemet er at spændingen ikke rigtig vil over 10,5V.
>Det er ikke fordi batteriet holder spændingen nede.

Hvis du nu målte spændingen med et oscilloscop ville du formentlig se
at der er tale om en ret stor vekselstrømskomponent med en høj
frekvens.
Det kan dit voltmeter ikke måle i DC stilling - Det vil vise
middelværdi - Spidsværdien kan sagtens være over 15 volt.
Prøv at måle med voltmeteret i AC stilling - Så får du sandheden om AC
komponenten.
Årsagen til denne opførsel er at den "kondensator" som batteriet også
er mangler pga. dets tilstand.
Prøv at forbinde et velfungerende batteri til din MC og gentag dine
observationer (målinger).

>Spændingen stiger når der bliver trukket mere strøm (f.eks. når
>blinklyset lyser, bliver forlyset kraftigere (det blinker med))

Det bekræfter min mistanke

>Det sidste ben er forbundet til forsyningen i ledningsnettet (forbundet
>til batteriet når nøglen står på ON (tænding)). Mit gæt er at det er
>feedback til regulatoren. Lyder det sandsynligt?

Ja.

> [...]
>batteriet for at undersøge det nærmere. Jeg har forbundet 2 af
>generator-benene til en DC forsyning. (der sidder vel alligevel bare en

Du kan ikke bruge en DC forsyning til at teste en shuntregulator med.

> [...]
>det? Er det fordi der sidder en thyristor der ikke lukker før
>nulgennemgang? Hvis ja - hvorfor kortslutter den generatoren?

Den måde Thyristorene er monteret på er beregnet til at kortslutte AC.
DEt går fint når det er vekselstrøm (AC), hvor den ene halvperiode går
negativt, og thyristoren dermed bliver ikke ledende.
Altså helt normalt.
Det at den fyrer ved 15 volt beviser at den virker

>Håber i har et par fif til hvad pokker der foregår.

Læs denne her: http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf
Det vil forhåbentlig løfte noget af sløret.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-03-06 22:32

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> [...]
> vise middelværdi - Spidsværdien kan sagtens være over 15 volt. Prøv
> at måle med voltmeteret i AC stilling - Så får du sandheden om AC

I AC-stilling er jeg da ret sikker på at multimeteret skalerer den
målte spidsværdi med 1/sqrt(2) så man normalt vil få middelspændingen
på en ren AC (halvbølge). Når der ved en batterilader er tale om AC*
plus batteriets DC giver tallet vel ikke mening uden videre. I praksis
vil det betyde at man skal gange multimeterets visning med 1,4 for at
se hvilken spænding batteriet lades til.

*: Nåja, ensrettet AC så.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-03-06 22:50

On Mon, 27 Mar 2006 23:31:39 +0200, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:

Hej Jes.

> [...]
>vil det betyde at man skal gange multimeterets visning med 1,4 for at
>se hvilken spænding batteriet lades til.

Hvis du måler DC på en dårligt udglattet ensrettet spænding vil du
måle middelværdi lad os for sjov sige 10,5 volt.
Hvis du så måler samme sted med et AC voltmeter og måler 4 volt kan du
groft set lægge dem oven i dine 10,5 volt, og så har du pludselig en
"hurtigt pulserende jævnstrøm" af elendig kvalitet.
Det skyldes at den store elektrolytkondensator på flere Farad
batteriet normalt optræder som, og som udglatter den sidste AC
komponent, er væk pga. det defekte batteri.
Det kan desuden med visse regulatorer betyde at selve reguleringen
ryger så meget i skoven at spidsværdien er over 20 volt, hvilket
sætter resten af MC'ens elektronik som f.eks. tændingsboks og RPM
meter i fare.
Prisen for ikke at ville ofre en ny akku er at man villigt skifter al
anden elektronik

>*: Nåja, ensrettet AC så.

Skal vi ikke kalde det for forklaringen på en meget almindelig
målefejl

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Calle Nielsen

Dato : 28-03-06 20:14

Hej Steen.

Mange tak for det fine svar!

Steen Gruby wrote:
> Jeg går ud fra at det er det gamle batteri vi taler om.
> Det er sikkert helt færdigt hvad din senere forklaring bekræfter.
Jep, det er det gamle. Jeg har fået fat i et nyt i dag

> [...]
> frekvens.
> Årsagen til denne opførsel er at den "kondensator" som batteriet også
Ok, jeg havde ikke regnet med at regulatoren var så kræsen...
Men på den måde den virker, kan den selvfølgelig kun være tændt eller
slukket. Jeg kan godt se problemet.

> Du kan ikke bruge en DC forsyning til at teste en shuntregulator med.
Tanken om at den kortsluttede generatoren har strejfet mig, men jeg
troede egentlig generatoren ville tage skade. Men er det der sker ikke
at spolerne danner et modsatrettet felt pga. stømmen, således at
nettofeltet bliver tæt på 0? (der skal jo ligge ca. 0V over dem (minus
strømmen gange den ohmske modstand selvfølgelig))

> Læs denne her: http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf
> Det vil forhåbentlig løfte noget af sløret.
Rigtig fin vejledning du der har lavet!! Jeg var desværre ikke bekendt
med den.

Det hjalp helt gevaldigt at skifte batteriet. Nu ligger spændingen pænt
på 13,5-14V uansat hvad jeg udsætter den for. Den gamle regulator var
brændt af (den kan ikke længere kortslutte generatoren).

Mange tak for hjælpen :)

Mvh. Calle

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-03-06 20:28

On Tue, 28 Mar 2006 19:14:18 GMT, Calle Nielsen <calle.nielsen@gmail>
wrote:

Hej Calle.

>Mange tak for det fine svar!

Selv tak - Hovedsagen var at det hjalp

> [...]
>nettofeltet bliver tæt på 0? (der skal jo ligge ca. 0V over dem (minus
>strømmen gange den ohmske modstand selvfølgelig))

Det er også en bestialsk måde at regulere på.
Det går kun godt pga. at generatorens felt bryder sammen, således at
strømmen falder i den periode hvor den er kortsluttet.
Det bortforklarer dog ikke at thyristoren(e) får et ordenligt drag
over nakken i det øjeblik den fyres.
Det er nok derfor de en gang i mellem står af

>Rigtig fin vejledning du der har lavet!! Jeg var desværre ikke bekendt
>med den.

Jaeh, den er resultatet af en diskussion på en generalforsamling.
Det er derfor den ligger hvor den gør

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Calle Nielsen

Dato : 28-03-06 21:03

Så har jeg fået målt lidt på den gamle regulator.

Det viser sig faktisk at den virker. Grunden til at jeg dømte den ude,
var at jeg prøvede den på MC'en med det nye batteri. Ved let gasgivning
røg den op over 15V, hvilket jeg syntes var i overkanten.

På min bordopstilling med en DC-forsyning som feedback, kortslutter den
generatoren (anden DC-forsyning) ved 16,5V. Er det ikke i overkanten?
Jeg er med på at det er peak-værdien den vil trigge på, hvorfor
middelspændingen nok vil være lidt lavere. (0,3V hvis man tager
halvdelen af den rippel du har målt på din paso).

Mit gæt er at den altid har været sådan, men det virker nu lidt voldsomt...

Den nye opfører sig helt sikkert nogent pænere, men der er selvfølgelig
også 20 års udvikling imellem dem

Calle

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-03-06 21:16

On Tue, 28 Mar 2006 20:03:28 GMT, Calle Nielsen <calle.nielsen@gmail>
wrote:

Hej Calle.

>Det viser sig faktisk at den virker. Grunden til at jeg dømte den ude,
>var at jeg prøvede den på MC'en med det nye batteri. Ved let gasgivning
>røg den op over 15V, hvilket jeg syntes var i overkanten.

Den har det ikke godt ,-)
Hvis du bruger den vil den overlade batteriet og det vil meget ofte
skulle efterfyldes med vand (kender du den?).

> [...]
>middelspændingen nok vil være lidt lavere. (0,3V hvis man tager
>halvdelen af den rippel du har målt på din paso).

Du skal være lidt forsigtig med den målemetode med DC
strømforsyningen.
Det er ikke DC vi arbejder med.
Jo bedre akkuen er des mindre vil ripple være - En god akku er en stor
og god kondensator
Den bliver ladet til spidsværdi, altså den maksimale spænding
generatoren får lov til at aflevere inden reguleringen banker den på
plads.
Den måling jeg har fra Paso'en er med en helt ny akku, og dermed det
bedste den vil kunne klare,

>Mit gæt er at den altid har været sådan, men det virker nu lidt voldsomt...

Noget tyder på at du har ret

>Den nye opfører sig helt sikkert nogent pænere, men der er selvfølgelig
>også 20 års udvikling imellem dem

Ja, eller også har den gamle fået en knæk - Det er der noget der tyder
på.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Calle Nielsen

Dato : 28-03-06 21:37

Steen Gruby wrote:
> Den har det ikke godt ,-)
> Hvis du bruger den vil den overlade batteriet og det vil meget ofte
> skulle efterfyldes med vand (kender du den?).
Jep, der lyder bekendt ;)

> Du skal være lidt forsigtig med den målemetode med DC
> strømforsyningen.
> Det er ikke DC vi arbejder med.
Rigtig nok, men jeg går ud fra trigger-kredsløbet er ligeglad med hvad
der kommer fra generatoren.

> Jo bedre akkuen er des mindre vil ripple være - En god akku er en stor
> og god kondensator
Ok

> Ja, eller også har den gamle fået en knæk - Det er der noget der tyder
> på.
Ja, det virker i hvert fald lidt mystisk hvis den er lavet sådan. Jeg
synes bare det er et underligt sted den har fået et knæk. (at
trigger-niveauet har ændret sig).

Det kunne være sjovt at måle lidt mere på (har faktisk en skop), men jeg
er ved at flytte og har ikke noget sted at stå, så det må blive næste
gang der skal laves service.

Hovedsagen er selvfølgelig også at det virker :)

Tak for svarene.

Calle