Tur til Norge?
Fra : Anders Houmark

Dato : 26-03-06 18:57

Hejsa..
Jeg regner med at skulle på noget sommerferie i år, samtidig er det min
første MC ferie.. Har overvejet Norge da jeg både har set at de har nogle
spændende veje (JAJA IKKE OVERSKRIDE FARTGRÆNSERNE, jeg ved godt at det i
Norge regnes for en større forbrydelse at overskride fartgrænserne end
f.eks. pædofili...) og så også, at de har noget virkelig flot natur. Hele
grunden til at jeg gerne vil til Norge er egentlig, at jeg vil op og stå på
en sten de kalder for Prekestolen.

Det jeg nu søger er så lidt information.. Bl.a. om hvilke veje jeg skal tage
og hvordan jeg finder derop? Hvor lang tid skal man afsætte til sådan en
tur? Jeg har søgt lidt på google groups, men de fleste af de links der er
til rutebeskrivelser/kort i de gamle tråde virker ikke længere. Er det
lettest bare at købe en GPS halløjsa, indtaste navne på alle turistfælderne
og så køre efter den? Jeg er lidt bange for bare at få de kedelige veje så
:-/

Hvordan er prislejet i Norge? Skal jeg medbringe telt, eller er
prisforskellen mellem værelser/Bed&Breakfast så lille at det kan være
ligegyldigt?
Hvad regner man ca. med sådan en tur kommer til at koste, alt inkl.?

Der findes sikkert flere spørgsmål, men jeg tror jeg lader det være ved
dette her til at starte med

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Henrik Mahler

Dato : 26-03-06 19:37

Hej, har også overvejet Norge, men har droppet det for
i år da jg ikke kender min MC så godt endu, og ikke ka
overskue følgerne ved nedbrud, vejhjælp dækker kun til
"nærmeste værksted" og med den erfaring jeg har med
værksteder herhjemme tør jeg slet ikke tænke på at stå
i forlegenhed på ukendt grund

Defor har jeg i år bestilt Flybilletter og lejet bil

Der findes en rigtig god bog på biblioteket der hedder
"turen går til norge" (politikens rejsebøger) samt en
anden "rejsen rundt i norge" (politikens inside guides)

Føtex har ret billige europakort der indledningsvis er
gode at supplere med når man læser i bøgerne, dog savner
jeg allerede nogle mere detaljerede kort om jeg endu
ikke har været i stand til at opspore

Vær opmærksom på at nogle veje er betalingsveje, og så
er det faktisk også muligt at bo ordentligt på en lang
række vandrehjem uden at blive ruineret

Brug google og de gratis publicationer fra det norske
turistkontor, utallige rejsebeskrivelser,.....

I år har jeg lejet bil i 6 dage ,... norge er stort,
regner kun med at skrabe overfladen i de sydlige, men
glæder mig til at vende tilbage igen og igen,...

og senere på MC håber jeg

MVH Henrik

PS hvad en del mennesker ikke er klar over er at der
i norge er "allemandsret" altså du kan slå et telt op
gratis overalt inden for visse begrænsninger, således
er en billig ferie mulig

Forbindelse Hirtshals-kristianssand er ret billig og
afgår fast 01.15 med mulighed for at få nogle timer på
øjet ved samme lejlighed

Fra : BoA

Dato : 27-03-06 12:05

\KLIP

> [...]
> i norge er "allemandsret" altså du kan slå et telt op
> gratis overalt inden for visse begrænsninger, således
\KLIP

Efter hvad mine gode venner i Norge siger er der i
Norge IKKE en "allemandsret", der giver ret til at
overnatte frit i naturen. Allemandsretten er et
specielt svensk fænomen, men i Norge er der en
uskreven tradition for at man tolerer teltning i
naturen, hvis det foregår diskret og
hensyntagende. Dette indebærer fx. at man aldrig
efterlader sig affald. Vær opmærksom på at brug af
bål og grill i naturen er strengt forbudt om
sommeren på grund af den store brandfare på
fjeldet. Bøderne er enorme, hvilket de også er for
at overtræde hastighedgrænserne !!
Hvorfor iøvrigt køre hurtigt i et af verdens
smukkeste landskaber ?

BoA

Fra : Henrik Mahler

Dato : 27-03-06 14:18

Hej, jeg læste det i en af politikens norge-bøger,
det kom også bag på mig selv, som jeg antyder, der
var ovenikøbet nævnt nogle detaljer om hvordan
loven var indrettet mht. begrænsninger såvidt jeg
husker, skal prøve at find det igen,....

Tak for din info, det er rart at vide at det trods
alt accepteres langt hen ad vejen, uanset hvad,...

svenskerne er også meget hys med de ting du nævner,
og som jo faktisk burde være en selvfølge

Fra : Fred Thiesen

Dato : 27-03-06 19:15

"BoA" <boaFJERNESboa@tiscali.dk> skrev i melding
> [...]
> enorme, hvilket de også er for at overtræde hastighedgrænserne !!
> Hvorfor iøvrigt køre hurtigt i et af verdens smukkeste landskaber ?

Hej,

Vi har faktisk også en sådan lovfæstet ret i Norge.
http://www.lovdata.no/all/tl-19570628-016-001.html

9. (Rasting og telting.)
Plass til rasting, solbad, overnatting eller liknende må ikke tas i
innmark uten eierens eller brukerens samtykke.

I utmark må plass som nevnt i foregående ledd ikke tas til utilbørlig
fortrengsel eller ulempe for andre. Rasting eller telting må ikke skje når
det kan medføre nevneverdig skade på ungskog, eller skogforyngelsesfelt.
Telt må ikke settes opp så nær bebodd hus (hytte) at det forstyrrer
beboernes fred og i hvert fall ikke nærmere enn 150 meter. Reglene om
avstand fra bebyggelse gjelder likevel ikke på område som særskilt er
innredet for telting.

Telting eller annet opphold er ikke tillatt i mer enn 2 døgn om
gangen uten eierens eller brukerens samtykke. Samtykke til lengre opphold
trengs likevel ikke på høgfjellet eller på område fjernt fra bebyggelse,
medmindre det må regnes med at oppholdet kan medføre nevneverdig skade eller
ulempe.

mvh

FredT

Fra : Jørn N. Andersen

Dato : 26-03-06 19:57

>og hvordan jeg finder derop?
Hej
naboen og jeg HAR planlagt en tur til Norge i kr.
flyverfartsferien. Vi har bestilt via
http://www.masterferries.com/
- det er herrrrre-billigt. Vi har betalt 258,- for MC+1pass.
(retur!!)
Bemærk der reelt ikke er faste priser. De har en pris-politik
som Ryan-air. Dvs. jo tidligere du bestiller - jo BILLIGERE er
det. Er der få afgange - og man VIL med - ja så får man lov til
at betale kassen. Sådan regulerer de passagerantallet.

God tur.
ps. det tager kun et par timer - det er en "cat"!

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 26-03-06 21:03

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> wrote:

>Hele
>grunden til at jeg gerne vil til Norge er egentlig, at jeg vil op og stå på
>en sten de kalder for Prekestolen.

Så vil jeg da foreslå at du kigger på http://www.kan.dk/mc/norge2003/.
Sammen med en kammerat har jeg været på motorcykel i Norge tre gange,
og i 2003 var vi blandt andet oppe på Preikestolen.
Det er en god gåtur, så lad være at gå op i det tunge og stive
motorcykeltøj.

Campingpladsen i Lysebotn var blevet noget mere traffikeret (og dyr),
da vi kom forbi sidste år. Lysebotn er efter sigende et af de bedste
steder i verden at dyrke basejump, og mange af udspringerne bruger
campingpladsen som base.

>Det jeg nu søger er så lidt information.. Bl.a. om hvilke veje jeg skal tage
>og hvordan jeg finder derop?

Til Preikestolen er der egentlig ikke så langt, men jeg vil da gerne
anbefale en omvej omkring Lysebotn. Der sejler også færger ud og ind
af Lysefjorden, men den tur har jeg ikke prøvet endnu. Der kan være
længe mellem afgangene, og det har ikke passet de gange jeg har været
der.

>Hvor lang tid skal man afsætte til sådan en tur?
Hvis eneste stop er Preikestolen kan det vel gøres på tre-fire dage.

> [...]
>og så køre efter den? Jeg er lidt bange for bare at få de kedelige veje så
Jeg har været glad for at bruge GPS (Garmin) på den sidste tur - men
altid sammen med papirkort, og ofte med nogen via-punkter for at få de
gode (om)veje.
Cappelen laver nogen gode Norge-kort i skala 1:335000 - altså ret
detaljerede - hvor man kan danne sig et vist indtryk af, hvilke veje
der er lagt efter lineal (det er ikke mange i Norge), og hvilke der er
små og snoede.
Et trick jeg har hørt er, at vælge veje med tre-cifrede numre, og det
lyder ikke så fjollet.

>Hvordan er prislejet i Norge?
Dyrt :-|
Benzinen koster mere end i Danmark. Fast food og restauranter koster
MEGET mere end i Danmark. En pizza kan fx. snildt koste 80 kroner.

>Skal jeg medbringe telt, eller er
>prisforskellen mellem værelser/Bed&Breakfast så lille at det kan være
>ligegyldigt?
Camping koster så vidt jeg husker 60-120 kroner/telt/overnatning.
Værelser og B&B har jeg ikke ret megen erfaring med i Norge.

>Hvad regner man ca. med sådan en tur kommer til at koste, alt inkl.?
Så vidt jeg husker kostede 2003-turen os omtrent 6000-7000 kroner hver
incl. færge, benzin, mad og overnatning.

--
God tur
Kåre

Fra : M. Hoey

Dato : 26-03-06 21:37

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad regner man ca. med sådan en tur kommer til at koste, alt inkl.?
>
> Der findes sikkert flere spørgsmål, men jeg tror jeg lader det være ved

Hej

Vi stod oppe på Preikestolen, kørte ned ad Trollstigen
Husker det som den fedeste af de 2 MC-ferie'er jeg har været på..... Kan
ikke sige andet, end se at komme afsted, flot land, ang. farten, tag det
ikke så tungt!

http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=742

--
Mvh.

M. Hoey
Suzuki GT750A 1976
Honda VFR RC36-2 1996
http://www.dfmc.dk/?id=355

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 26-03-06 22:48

Anders Houmark skrev den 26 mar 2006 i

[klip]

> Der findes sikkert flere spørgsmål, men jeg tror jeg lader det være ved
> dette her til at starte med

Bare lige et par kommentarer uden at kunne svare på dine konkrete spørgsmål:
Norge er allerflottest - også at køre i. De gange jeg har været der har
vejret været med os, det kan være ret lunefuldt. Hvis du går efter at se
turistfælderne, så læs "Turen går til Norge", men en af de flotteste
*køreture* jeg aldrig glemmer - og vil køre igen - er: Frederikshavn >
Kristianssand med hurtigfærgen og så til venstre ad kystvejen, altså den
længst ude og så deropad - kører man længe nok den vej ender man i Bergen -
efter sigende det sted i verden det regner mest? - og efter andet sigende
også det bedste MC-terrain i verden - flot er det i hvert fald. Go´tur hvad
du end måtte finde på!

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Bjørn S

Dato : 27-03-06 11:30

Arne Lorenzen wrote:

> [...]
> også det bedste MC-terrain i verden - flot er det i hvert fald. Go´tur hvad

Jeg ved ikke helt om den går længere.
Sagen er at de har lagt ned de flæste færgestrekk og bygget tunneller og
broer. Det hele er bompenge-finansiert, og hvistnok temmelig pebret at
køre gennem :-/
Det er et godt alternativ og en masse gode veje ved at køre over Haukeli,
hvis man kan leve med at tage et par rimelig lange tunneller med (det er
mulig man kan komme om nogle af dem via en krøttersti). Så får man også en
stor del af Hardangerfjorden med, som er rigtig flot når vejret matcher.

Smid en forespørgsel inde på N.A.M. , der huserer de lokale og vej-kændte.

--
/Bjørn - Ex Os pr. Bergen (Og ja, der regner tit, til gengæld er der kanon
grønt og flot når der er tørvejr)

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 27-03-06 17:56

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> writes:

> [...]
> grunden til at jeg gerne vil til Norge er egentlig, at jeg vil op og stå på

God idé!

Det første du skal gøre er at gå ud - nej, løbe - og købe et Cappelans
Kart, fra "Hovedserien". Det du skal bruge hedder "Sør-Norge Sør"
(ja, Sør to gange). Det har nok detaljer til at du kan orientere dig
udenfor byerne.

Hvis du søger på "Norge" og mit navn på groups.google.com får du
sikkert nogle gode hints

Generelt kan man sige at alle 3-cifrede Riksveje (Rv-XXX) er gode og
sjove motorcykel veje. Jo længere nordpå man kommer (læs de 2-3
nordligste fylker), jo sjovere bliver også de 2- og 1-cifrede riksveje
Selv E6 bliver sjov at køre på, når man kommer til Finnmarken

Ryfylkevejen (Rv 520 og 13) er sjov og svinget.

Da det tager ca 2 timer at gå ud til Preikestolen fra
parkeringspladsen, vil jeg anbefale dig (af dårlig erfaring) at booke
overnatning på Preikestolhytta, og så gå fra den.

Efter du har været oppe og stå på preikestolen, kan du med fordel
(dagen efter) tage "turist-fælle-båden" ind fra Forsand og ind til
Lysebotn. Da jeg tog båden, tog det ca 2 timer og vi så basejumpere
hoppe fra lidt før Kjeragbolten.

Vejen ud fra Lysebotn hedder med god grund "Ørnesvingene". Jeg tabte
tallet på hvor mange hårnåle på vej til toppen 2 eller 3 gange - der
er vistnok ca 35 hårnåle til toppen.

Turen videre over Lyseheiene og Urevassheia er dog rimeligt kedelig :-/

Hvis du bor i nærheden af Kbh, så stik mig en mail, så finder vi en
aften hvor jeg kan vise dig lidt kort og billeder til inspiration.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 27-03-06 20:24

Kai Harrekilde-Petersen skrev den 27 mar 2006 i

--

> Vejen ud fra Lysebotn hedder med god grund "Ørnesvingene". Jeg tabte
> tallet på hvor mange hårnåle på vej til toppen 2 eller 3 gange - der
> er vistnok ca 35 hårnåle til toppen.

Og sandelig om ikke vejen krydser sig selv når man kigger på kortet?
(Tunellerne går på kryds og tværs på vej op - eller ned)
Mit bud er 28 nåle på den stump

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Ole Baun

Dato : 27-03-06 21:47

"Arne Lorenzen" skrev i en meddelelse
> Kai Harrekilde-Petersen skrev den 27 mar 2006 i

> Og sandelig om ikke vejen krydser sig selv når man kigger på kortet?
> (Tunellerne går på kryds og tværs på vej op - eller ned)
> Mit bud er 28 nåle på den stump

Jeg har taget turen fra toppen og ned til Lysebotn på cykel. Der var mange
hårnålesving, men svjh kun èn tunnel. Lyse tunnellen kaldte de den vist. Den
var lang, snoet og _uden_ lys. Jeg havde ikke lygter med, så jeg lagde mig i
hælene på en bil; - godt det gik nedad
Og så tog jeg med færgen ud af fjorden.
Senere har jeg kørt turen på mc. Ned til Lysebotn og op igen. Med 58 hk
hjælpemotor og lys

Ole Baun.
CB500, ´96, 157 kkm

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 28-03-06 16:20

Ole Baun skrev den 27 mar 2006 i

> [...]
> Og så tog jeg med færgen ud af fjorden.
> Senere har jeg kørt turen på mc. Ned til Lysebotn og op igen. Med 58 hk

Nårhja - den tunnel der er, er faktisk en del af "hårnålenettet", særdeles
ubehageligt at skulle køre hårnålesving i en tunnel, der kun er oplyst af en
søvning pære med lange mellemrum, ihærdigt dryp fra loftet og masser af
stenbrokker der er faldet ned på veien.

http://www.vegvesen.no
http://www.no.map24.com/ som er rigtig god at planlægge med

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-03-06 21:16

Anders Houmark wrote:
> Hejsa..

[KLIP]

Tusind tak til jer alle sammenf or jeres inspiration, links og viden! Jeg må
hellere få anskaffet mig nogle kort så jeg kan komme i gang med at finde de
fede ruter

Tak for tilbudet Kai, men jeg er fra sydfyn så kbh er ikke et sted jeg
normalt kommer.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Gert Schlæger

Dato : 28-03-06 17:33

Anders Houmark wrote:

> [...]
> grunden til at jeg gerne vil til Norge er egentlig, at jeg vil op og stå på

Hejsa.

Prøv at kigge på denne side: http://www.roadmc.com/default.asp

Den gut ved en del om MC-kørsel i Norge (og også lidt om andre steder i
Europa).

Mch Schlæger

Fra : Arvid Løvik

Dato : 31-03-06 11:17

Hvilken tid er det planlagt å reise.....?
Er jeg hjemme (i Stavanger), kan jeg guide deg på en ettermiddagstur på de
de små sideveiene i distriktet...alt fra havutsikt til trange daler . Jeg
har rute som jeg selv kjører mye på ca.200 km som dekker det meste av
fjorder, fjell og skikkelige mc-veier .

Mvh
Arvid

94 Honda GL 1500 SE
98 Hannigan Astro GT sidecar (The Green SpaceRocket)
95 Hannigan Trans-Sport trailer
89 Honda PC 800 "PoW" iPCRC # 3 (ex Torill's now mine)
98 Bushtec Genesis trailer (Torill's Beauty Bag on Wheels)
94 Honda XL600V Transalp (Torill's new ride)
90 Honda GB 500 "670 Schottmeier Super Special" Clubman, "Kitty" (only
mine

I am among that very small minority of human beings
who honestly don't care what anybody else thinks.
If I did, I'd probably own a bike (or a car) just like yours.

My Home page is at:
http://lovik.tripod.com