Vand i øjnene
Fra : Tommy Jakobsen

Dato : 26-03-06 11:02

-ikke fordi jeg er ked af det. Så ville man jo være et skarn, med det
herlige tøvejr der i skrivende stund spuler saltet af vejene - nej, jeg vil
blot høre om andre har problemer med at øjnene løber i vand trods brug af
lukket hjelm. Jeg antager det er noget træk der forårsager problemet, og
indrømmer at jeg her først på sæsonen, hvor der ikke er så mange fluer og
bier i luften, ynder at køre med visiret oppe. Skal jeg køre med
svømmebriller eller hvad ?

Mvh. Tommy

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 26-03-06 11:17

"Tommy Jakobsen" <hr.jakobsen@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indrømmer at jeg her først på sæsonen, hvor der ikke er så mange fluer og
> bier i luften, ynder at køre med visiret oppe. Skal jeg køre med

Havde samme problem med min gamle hjelm, Købte så en Schubert og problemet
var - væk !
Samtidig opdagede jeg at ved højere hastigheder på motorvejen behøver man
altså ikke sidde med åben mund for med hageremmen at holde hjelmen nede på
hovedet.....der erstor forskel på aerodynamikkken i forskellige hjelme. Og
reduceret støjniveau tar jeg næsten som en sidegevinst

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-03-06 11:43

On Sun, 26 Mar 2006 12:02:10 +0200, "Tommy Jakobsen"
<hr.jakobsen@c.dk> wrote:

Hej Tommy.

>. Skal jeg køre med
>svømmebriller eller hvad ?

Har du prøvet at stoppe og tisse?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 26-03-06 12:17

Tommy Jakobsen wrote:

> blot høre om andre har problemer med at øjnene løber i vand trods brug af
> lukket hjelm. Jeg antager det er noget træk der forårsager problemet....

Det er meget individuelt hvor følsomme øjne man har. Personligt løber
vandet fra mine øjenkroge blot jeg ser en Lassiefilm, og på motorcyklen
har jeg oplevet at psykiske påvirkninger som ved "near misses"
efterfølgende åbner for sluserne (forøvrigt lidt af et handicap i de år
jeg racede RGV). I forhold dertil må følsomhed overfor træk nærmest regnes
for elementær!
Jeg har i min fattige ungdom skiftet en hjelm ud uden anden grund end at
det trak så voldsomt op under visiret at forekomsten af indetørrede
saltkager på indersiden var større end mængden af insekter på ydersiden.
Hvis du ikke helt er indstillet derpå så kan man købe nogle
gummi-"boomerang" til montering under hjelmens hageparti til afhjælpning
af såvel træk som støj; men ellers er et par almindelige (sol)briller et
godt ekstra værn mod træk nedenfra.

> ....indrømmer at jeg her først på sæsonen, hvor der ikke er så mange
> fluer og bier i luften, ynder at køre med visiret oppe.
> Skal jeg køre med svømmebriller eller hvad ?

Hvad med at erkende din glæde ved frisk luft og købe en pilothjelm +
motorbriller til ydersæsonerne?

Dine erfaringer er forøvrigt et tydeligt eksempel på at man ikke bør købe
en hjelm før man har testet den under kørsel på egen motorcykel :-|

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-03-06 12:41

On Sun, 26 Mar 2006 11:16:31 +0000 (UTC), armand@mc-chaufforerne.dk
(Armand) wrote:

Hej.

>Det er meget individuelt hvor følsomme øjne man har.

Den med (sol)briller er både og.
Jeg har faktisk større problemer med at brillerne dugger end at der er
problemer med visiret pga. vand i øjnene.
Af samme årsag tager jeg oftest brillerne af når der køres MC i de
koldeste måneder.
Det med at øjnene løber i vand er desværre en "aldersrelateret" defekt
der kun bliver værre.

Jeg har købt et par gammeldaws motorbriller blot for nostalgiens
skyld, men også for at prøve om problemet med vand i øjnene kan klares
af den vej.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Gert Schlæger

Dato : 26-03-06 14:19

Steen Gruby wrote:

> Jeg har købt et par gammeldaws motorbriller blot for nostalgiens
> skyld, men også for at prøve om problemet med vand i øjnene kan klares
> af den vej.

= Har du overvejet at prøve dykkerbriller (og så spytte i dem inden start)
??

Mch Schlæger

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 26-03-06 11:41

Det lyder som om det er pga. der kommer (kold)luft ind ved dit visir og
det får dine øjne til at svømme...

Har lige kørt fra Malmö til Lomma (tørvejr) og Lomma -> Malmö i snevejr
uden at få fugt i øjnene - så det er vidst blot et spørgsmål om at
snuble kysen er tæt :)

/Thomas

Fra : Niels Pein

Dato : 26-03-06 17:09

"Tommy Jakobsen" skrev ...

> [...]
> og indrømmer at jeg her først på sæsonen, hvor der ikke er så mange
> fluer og bier i luften, ynder at køre med visiret oppe. Skal jeg køre

Hvis det trækker meget kan jeg godt få samme problem, men nu har de sidste
mange år holdt mig til hjelme der lukker godt til om halsen, og så er
problemet væk med lukket visir.

Med åbent visir oplever jeg problemet når jeg er lidt ude af "træning". Jeg
er brillebærer og har også nogle solbriller med styrke.
Mine almindelige briller har et meget tyndt stel, og det trækker en del ved
øjnene.
Mine solbriller er et par Ray-bans (sådan nogle "Don Johnson" briller).
Brillestængerne er meget brede lige ud for øjenkrogene, så det trækker ikke
ind fra siden. Det hjælper gevaldigt.
Så på gode sommerdage kører jeg ofte med mine Ray-bans frem for mine
almindelige briller, for bedre at kunne nyde at køre med åbent visir.

/ Niels

Fra : Jens Frandsen

Dato : 26-03-06 17:31

Et halstørklæde kan klare sagen.