start.prob ?
Fra : Jesper Hillerup

Dato : 26-03-06 09:15

ja, så er min sæson igang,,, købte anden mc sidste år, med en kontakt
på sidestøtten.

"den glemte jeg" og havde derfor seriøse startvanskelighedder 2.min
efter opdagede jeg min glemsomhed
og mont. startkabler, jeg trykkede igen på startkontakten,,,,hold da op,
et knald, det var nytårsaften værdig
men der kom liv i dyret, i ca.20-30 sek. efterfølgende vil starteren
ikke rotere, og relæet siger "bzz" dvs.slår til og fra hele tiden,
samtidig med at omdrej.tælleren viser 3-4000omdrej. Der er
tilsyneladende nok strøm batt. siger 12.63volt.

jeg har kigget lidt i min haynes, uden at være sikker tror jeg det må
være enten starterkul der hænger el.slidt op eller startrelæet der er
defekt, hvad siger i ?

--
Mvh - Jesper Hillerup

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-03-06 11:22

On Sun, 26 Mar 2006 10:15:17 +0200, "Jesper Hillerup"
<jhillerup@xxxesenet.dk> wrote:

Hej Jesper.

>jeg har kigget lidt i min haynes, uden at være sikker tror jeg det må
>være enten starterkul der hænger el.slidt op eller startrelæet der er
>defekt, hvad siger i ?

Når du trykker på startknappen bruges der mere strøm end akkuen kan
levere - Derfor startrelæets mærkelige opførsel.
Du har to muligheder:
1) Ingen strøm på batteriet.
2) Starteren er blokeret og trækker en strøm som et højhus.

Jeg tror det er det sidste.du skal frygte.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 26-03-06 11:52

Jesper Hillerup wrote:

> [...]
> samtidig med at omdrej.tælleren viser 3-4000omdrej. Der er
> tilsyneladende nok strøm batt. siger 12.63volt.

Hvis jeg forstår rigtigt er det uden startkabler at den driller!?

Den enkleste måde at fejlsøge på, er ved at gi' den navlestrengen til et
kraftigt batteri igen: Hvis dét hjælper er det motorcyklens batteri (som
forøvrigt ikke kan forventes opladet med det samme motoren er startet) der
svigter - Hvis det ikke er nok bærer jeg samme frygt som Gruby: Den
længerevarende opstart har betydet overhedning af starteren og i bedste
fald kan en nedkøling give den modet tilbage

Eftersom du ikke har et håndsving (læs: Kickstarter) at læne dig til,
bliver step two at få løbet modellen igang for at se om motoren
overhovedet gider løbe rundt ved egen kraft (det undrer mig at du ikke har
"mistet" et par tændrør p.g.a. dén drunkning som medførte knaldet) - En
halv til hel times kørsel er en effektiv måde at få batteriet fyldt
tilnærmelsesvis helt op!

--
Armand.

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 26-03-06 15:13

> Hvis jeg forstår rigtigt er det uden startkabler at den driller!?

nej det var med startkabler, men jeg ved ikke hvor gode de er :o|

> [...]
> Gruby: Den længerevarende opstart har betydet overhedning af starteren
> og i bedste fald kan en nedkøling give den modet tilbage

jup, idag tog jeg ud til modellen, væbnet med en frisk accu samt et
andet laderelæ
jeg skiftede accu, hvorefter den startede i med det samme, det syntes
jeg "bare" er lidt mærkeligt

> [...]
> knaldet) - En halv til hel times kørsel er en effektiv måde at få
> batteriet fyldt tilnærmelsesvis helt op!

løbe, prøvede vi også, endda i 3gear, uden succes ;o(
det med tændrør ved jeg ikke, men den startede som en mis, idag,
hvis nu det er de dersens (mistænksomme)ngk-rør, vil de så være færdige
alle sammen?
el. kan det være at "kun" halvdelen af dem? det er en v-2 med 4rør, og
vil jeg overhovdet kunne mærke, hvis den "kun" tænder på et rør pr. cyl.
?

mvh
jesper
hawk+donor-hawk

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-06 17:32

Jesper Hillerup skrev i meddelelsen
<4426a15d$0$27551$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>jeg skiftede accu, hvorefter den startede i med det samme, det syntes
>jeg "bare" er lidt mærkeligt

Næe, det er nu ikke så mærkeligt, akkumulatorer dør altid ubelejligt, og det
gjorde din hjælpeakkumulator så.

>løbe, prøvede vi også, endda i 3gear, uden succes ;o(

Alvorligt druknet, og kold tilmed.

>det med tændrør ved jeg ikke, men den startede som en mis, idag,
>hvis nu det er de dersens (mistænksomme)ngk-rør, vil de så være færdige
>alle sammen?

Måske :-/

>vil jeg overhovdet kunne mærke, hvis den "kun" tænder på et rør pr. cyl.

Tomgangshastigheden vil påvirkes, (ligesom på en flymotor når man
kontrolerer tændingssystem), men ellers kan det være svært at afgøre.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 01-04-06 10:34

Jesper Hillerup skrev:

> [...]
> ...idag tog jeg ud til modellen, væbnet med en frisk accu samt et
> andet laderelæ ....hvorefter den startede i med det samme, det syntes

Måske at du har misforstået noget? F.eks. er det ikke nok med
startkabler alene - der skal også et donor-batteri til

--
Armand.