Peter B. Juul wrote:
> .....er faktisk lavet en del forskning i køkørsel.
> Jeg spurgte en af mine venner ud om det engang (han udvikler
> trafikstyringsprogrammel) og fik denne forklaring (skrevet af efter
> min egen fejlbarlige hukommelse):
> Trafikken glider fint på en vej, der er på 95% eller for den sags
> skyld 99% kapacitet. Men hvis en bil af en eller anden grund bremser
> lidt - det kan være han er kommet for tæt på forankørende - så vil
> bilen bag ham bremse kraftigere, og det starter så en domino-effekt,
> der skaber kø.
Harmonika-effekt må det retteligt være!
> Grunden til at køen ikke straks opløses er, at man skal helt ned
> omkring 80% belastning for at få bilerne i gang igen. Der er
> simpelthen en "zone" mellem 80 og 100% belastning, hvor trafikken fint
> kan køre, men hvis den først stopper, kan den ikke komme i gang igen.
P.g.a. samme (udtræks)harmonika-effekt!
Det samme er tydeligt hvis man er ti motorcykler på tur:
Dem der vil køre stærkt skal blot ned bagest, hvor de ikke vil fornemme at
den forreste faktisk holder hastighedsgrænsen
Tak for den interessante trivia-viden!
--
Armand.