variabel ventilgeometi for dummies
Fra : Martin Kirk

Dato : 05-06-06 23:02

Hej alle
i en tråd om C1 / 107 / Aygo benzin økonomi bliver der talt om at disse
benzin motor har Variabel Ventilgeometi hvad betyder det af fordele og
ulemper ?
selv ejer jeg en 107 og ganske uvidende om denne teknik .

--
FØLG SØSPORTENS SIKKERHEDSRÅD.
Giv ikke anledning til uro : RING HJEM

Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-06 08:54

"Martin Kirk" <M.Kirk@(slet)oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ulemper ?
> selv ejer jeg en 107 og ganske uvidende om denne teknik .

Det betyder at åbne/lukke tidspunkterne kan forskydes efter motorens omdr.,
belastning. Derved kan "fyldningen" af cyl. gøres bedre i et større område.
Det har betydning for max. moment i den ene ende af omdr.-"skalaen", og max
ydelse i den anden ende. Man vil gerne have stort moment ved lave omdr. og
høj ydelse ved høje.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-06-06 08:50

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> [...]
> ydelse i den anden ende. Man vil gerne have stort moment ved lave omdr. og

Altså variabel ventil timing og ikke geometri...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-06 09:11

> Altså variabel ventil timing og ikke geometri...

Det kan være begge dele, hvis åbning/ lukning forskydes indivuelt. Jeg har
kun v.timing, indsugningsknasten forsættes elektrisk <4000-.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-06-06 09:03

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Det kan være begge dele, hvis åbning/ lukning forskydes indivuelt. Jeg har
> kun v.timing, indsugningsknasten forsættes elektrisk <4000-.

Det er vel stadigvæk kun timing ?

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-06 09:23

> Det er vel stadigvæk kun timing ?

Hvad kalder du geometri?.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-06-06 10:56

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Hvad kalder du geometri?.

Geometri har noget med former at gøre.

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-06 11:26

> Geometri har noget med former at gøre.

Netop, når du ændre åbne/lukke timingen, ændre du vinklerne i mel. fx ind og
ud-knasterne, ergo har du ændret "formen",geometrien. du kan også ændre imel
to sæt knaster. At du så præcisere og kalder det timing er et
definitions-spørgsmål.

Fra : Benny Hojvaelde

Dato : 06-06-06 09:17

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> "Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Det er vel stadigvæk kun timing ?

Ikke hvis højden også ændres.

Benny

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-06 11:18

"Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> skrev i en meddelelse

> Ikke hvis højden også ændres.

Det hele er geometri, højde, timing.... . Geometri: "Rumforhold",
linier,flader,punkter etc. etc.... .

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-06-06 11:19

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Det hele er geometri, højde, timing....

Nej, timing er ikke geometri !

Fra : alexbo

Dato : 06-06-06 12:13

"Klaus D. Mikkelsen" skrev

> timing er ikke geometri !

Nej, timing har med tid at gøre.
Til gengæld har hverken tænding eller ventilåbning noget med tid at gøre,
det er geometri begge dele.
Man siger tændingstidspunkt, men det handler om antal grader og ikke antal
millisekunder.
I bund og grund lyder det jo også tåbeligt at sige at tændingstidspunktet er
8grader før top.
Det er ikke noget tidspunkt det er et sted,
når stemplet er et bestemt sted, ikke når der er gået en bestemt tid.

Indsprøjtning har med tid at gøre, noget geometri til at bestemme hvornår og
noget tid til at bestemme mængden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 06-06-06 21:16

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>
> Nej, timing er ikke geometri !

Jo sq da!
Det eneste reelle værktøj man kan bruge til at anskueliggøre variablen
er et knast-diagram (som ligner to rundtoppede vulkaner der står så tæt
på hinanden at de træder hinanden en smule over foden (og variablen er
hvor meget de træder hinanden over foden)) - Hvis ikke dét er geometri
så ved jeg ikke hvad geometri er :-|

--
Armand.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 06-06-06 21:37

Armand skrev:

> [...]
> på hinanden at de træder hinanden en smule over foden (og variablen er
> hvor meget de træder hinanden over foden)) - Hvis ikke dét er geometri

Der er ikke geometri! Bare for de grafen bygger på vinkeler gør er ikke
til geometri. Det med hvor meget kurverne overlapper lyder som noget fra
statistik.
Læs om geometri på:
http://da.wikipedia.org/wiki/Geometri

Mikkel

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-06-06 21:45

"Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Læs om geometri på:

Og det har jeg så gjort. En forskydning i tiden giver i dette tilfælde en i
planen, ergo er det geometri.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 06-06-06 21:48

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> "Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Og det har jeg så gjort. En forskydning i tiden giver i dette tilfælde en i
> planen, ergo er det geometri.

Hvor finder du den definition?

Mikkel

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-06-06 21:56

Armand skriver:

> Jo sq da!

Nej

> [...]
> på hinanden at de træder hinanden en smule over foden (og variablen er
> hvor meget de træder hinanden over foden)) - Hvis ikke dét er geometri

Nej, det kan jeg forstå.

Dit diagram viser timingen - ikke geometrien.

Vil en motors effektkurve også være geometri ???

Fra : Martin Kirk

Dato : 06-06-06 22:12

Hej Alle

> [...]
> et knast-diagram (som ligner to rundtoppede vulkaner der står så tæt på
> hinanden at de træder hinanden en smule over foden (og variablen er hvor

Kan med et Sådan " diagram anskuligører ved hvilken omdrejninger det er
bedst ( benzin økonomisk ) at skifte op - ned i gear ?
"Geometri - tid " jeg skal ikke kloge mig på det, men det vil værre dejlig
at kunne bruge den viden om teknikken rigtig
kan man finde et sådan diagram for C1/107/ Aygo benzin motor ? ( i
instruktionsbogen er der ikke noget diagram )

Fra : Armand

Dato : 06-06-06 22:51

Martin Kirk skrev:
> Hej Alle

> Kan med et Sådan " diagram anskuligører ved hvilken omdrejninger det er
> bedst ( benzin økonomisk ) at skifte op - ned i gear ?

Nope!
Knastdiagrammet er ren teknik-oplysning á bl.a. hvornår
udstødningsventilen åbner, og dét gør ingen gavn omkring gearskift's!

> [...]
> kan man finde et sådan diagram for C1/107/ Aygo benzin motor ? ( i
> instruktionsbogen er der ikke noget diagram )

Check nettet for udenlandske automagaziners test af modellen og læs/lån,
på biblioteket, den pågældende udgave hvori effekt hhv. moment
-kurverne vil være at se. Og prøv sidenhen at køre lige over hvor den
ikke længere har de svageste kurver!

--
Armand.