Fejlfinding - kølesystem Volvo Penta MD17C~
Fra : Torben Bach

Dato : 05-06-06 22:44

Sidste efterår købte jeg en motorsejler, der har en saltvandskølet Volvo
Penta MD 17C motor m/S 110 sejldrev årg. ca. 1980 monteret. Hjemturen blev
foretaget uden problemer, hvor temperaturmåleren over 3 dage med ca. 8
timers daglig sejlads stod støt og roligt i det grønne felt.

I forbindelse med forårsklargøringen har jeg udskiftet impeller, olie og
termostat (som er checket hjemme forinden med termometer - åbner ved de
foreskrevne ca. 60 grader) + renset div. filtre, vandindtag i sejldrevet er
renset inden søsætning osv., MEN mit problem er nu, at motoren kører varm.
Temperaturmåleren kører frem og tilbage i et væk. Hvis jeg nøjes med at
"køre" 1500 omdrejninger holder nålen sig inden for det grønne område, men
hvis jeg kører 2000 eller lidt mere (max. er 2500) ryger nålen op i det røde
felt, og motoren standser.
Det er ret irriterende og føles en smule utrygt, at skidtet ikke virker, som
det skal.
Iflg. manualen kan årsagen være tilstopning i kølersystem (der kommer
rigeligt med kølevand ud med udstødningen), termostaten (som er checket og
som virker som den skal). Impelleren/kølevandspumpen kører uafhængigt af,
hvordan kileremmen er justeret.

Skulle der være nogen her i gruppen, der kunne give nogle hints om, hvor jeg
skal finde fejlen, og hvordan den kan rettes, modtages råd og vejledning med
kyshånd.

Det skal lige nævnes, at jeg har forsøgt at provokere systemet, mens jeg har
ligget ved bådebroen derhen, at jeg har ladet motoren køre varm i tomgang og
senere har ladet den køre for fulde omdrejninger (i frigear) i et stykke
tid. Det eneste der er sket, er at temperaturmålernålen har bevæget sig ned
mod bundfeltet af det grønne. Det modsatte sker altså, når jeg sejler i
gear, og hvor maskinen skal yde en indsats.

På forhånd tak for hjælpen.

Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Clas Lau

Dato : 05-06-06 23:03

Hejsa Torben.

Jeg vil ikke kalde mig ekspert, og kender ikke rigtig den nævnte motor.
Kunne man tænke sig at nogle af kølekanalerne i motoren kan være tilstoppede
sålees at kølevandet ikke kommer hele vejen rundt? Det vil jo give begrænset
køling, som nok først giver udslag ved hårdere belastning.

Ved ikke om det kan hjælpe. Håber du får styr på båden.

Mvh

-Clas-

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 05-06-06 23:41

<klip temp. problem>

Hvis du er heldig så er det bare ledningen på føleren der er iret eller
knavet over og får stel.
Tager du feks ledningen og sætter den direkte på motorblokken, så får du
fuldt udslag på uret.
Det udarter sig typisk ved at uret "flagre" urealistisk hurtigt op og ned.

Mvh
Leon

Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-06-06 07:48

> [...]
>
> Skulle der være nogen her i gruppen, der kunne give nogle hints om, hvor
> jeg skal finde fejlen, og hvordan den kan rettes, modtages råd og

Hej

Kan termostaten vende forkert, således at vandtrykket ved højere
omdrejninger trykker i mod dennes "fjeder" så der ikke kan komme
kølevandvand i gennem?

Jeg har prøvet noget lignende i en bilmotor engang!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Torben Bach

Dato : 06-06-06 18:27

"Torben Bach" <tsbach*fjern*@nyka.dk> wrote in message
> [...]
> foretaget uden problemer, hvor temperaturmåleren over 3 dage med ca. 8
> timers daglig sejlads stod støt og roligt i det grønne felt.

Klip
> Skulle der være nogen her i gruppen, der kunne give nogle hints om, hvor
> jeg skal finde fejlen, og hvordan den kan rettes, modtages råd og
> vejledning med kyshånd.
>

> På forhånd tak for hjælpen.

Jeg siger tak for div. tip. Især tippet vedr. temperaturføleren gav pote
derhen, at det fik mig til mere målrettet at undersøge tingenes tilstand.
Oveni kommer så, at jeg traf en pensioneret kollega, der har en masse viden
om motorer. Han fortalte mig, at årsagen dels kunne være noget med
kablet/ledningen til føleren, men at det også kunne være, at bunden af
temperaturføleren havde kontakt med termostathuset, hvilket ville medføre
lignende symptomer. Han kendte til problemet i forbindelse med en Bukhmotor
årg. ca. 1979/1980. Termostaten skal lige drejes en smule, så der er lidt
afstand til føleren.

Som sagt så gjort. Jeg kan nu sove roligt og undlade at spekulere videre
over, hvad der er/var galt, for efterfølgende har jeg renset forbindelse til
føleren og drejet termostaten, så den ikke kommer i berøring med føleren.
Vupti - alt virker nu som før og det hele kører fuldstændigt normalt.

Det ser ikke ud til, at motoren har været overophedet - det var kun noget
instrumentet bildte mig ind

Hermed til evt. gavn for andre, der måske står med samme problem.

Mvh
Torben