Z-drev
Fra : Torben G. Bank

Dato : 05-06-06 19:04

Hej gruppe

Er der nogen fordel / ulemper ved at have z-drev på en sejlbåd. Jeg
overvejer at købe en Pd 26og er stødt på en med en Volvo indenbordsmoter fra
83 med z-drev. Jeg kender intet til indenbordsmotor derfor spørgsmålet.

Hilsen
Torben

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-06-06 19:06

Z-drev ?? Mener du ikke S-drev ?

Bjarke

Fra : Ole P.

Dato : 05-06-06 20:55

Bjarke Christensen wrote:
> Z-drev ?? Mener du ikke S-drev ?
>
> Bjarke

Ja, S drev (S for sejl/Sail) . Z drev er vist mest en betegnelse for motorer
på speedbåde, selv om det vel egentlig er det samme princip.

Jeg har selv haft 2 Pd26'ere; den første med traditionel akselinstallation
og den nuværende, også fra midt 80'erne, med S drev og en Yanmar motor og
jeg vil klart anbefale S drevet, fordi det er det mest støjsvage og
vibrationsfri.

På Pd26'eren kan det dog være særdeles vanskeligt at komme til S drevets
komponenter, da motor rummet er snævert og svært at komme til, medmindre man
er lidt af et slangemenneske.
I havnen hvor jeg ligger er der alligevel 2 både der i dette forår har fået
installeret helt nye 2 cyl. Volvo Penta motorer med S drev i deres Pd26'ere,
så det kan jo lade sig gøre.

Hvis du er helt ny inden for bådmotorer, så skulle du overveje at få en
autoriseret Volvo Penta servicemand til at checke motoren og sejldrevet
inden du køber.
Det kunne jo være at den gummimembran som skal forhindre båden i at blive
utæt, trænger til at skiftes, og det koster et antal 1000 kr som du måske
kan få sælger til at slå af prisen.

PS held og lykke med båden; den er en rigtig god sejlbåd.
PPS Du kan også spørge på Pd klubbens hjemmeside på http://www.pd26.dk/
der er også et forum, selv om det desværre ikke er så meget benyttet.

--
hilsen Ole
Pd 312

Fra : Torben Bach

Dato : 05-06-06 21:17

"Ole P." <olpx@xjyllingesydx.xdk> wrote in message

> [...]
> utæt, trænger til at skiftes, og det koster et antal 1000 kr som du måske

Aktuelt står jeg med samme overvejelse. Vores lokale bådmekaniker her i
Nordvestsjælland har dog sagt god for min membran til denne sæson, men en
udskiftning koster pt. (altså her - måske billigere eller dyrere andre
steder) ca. 8.000 kr. alt incl.
Iflg. manualen fra Volvo skal membranen udskiftes hvert 5. år, selvom mange
mener, at membranen sagtens kan holde ml. 15-20 år!!

Mvh
Torben
--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Torben G. Bank

Dato : 06-06-06 19:15

Hej Torben

Tak for din info, hm med en udskiftningspris på 8000 vil jeg nok overveje
tingene en gang mere,

M.v.h
Torben

Fra : Torben G. Bank

Dato : 06-06-06 19:15

Hej Torben

Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda

Fra : Torben G. Bank

Dato : 06-06-06 19:11

Hej Bjarke
I volvos beskrivelse er det betegnet som Z-drev, så det kan godt være at du
har ret det var det første jeg selv tæmkte på

Torben

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-06-06 19:23

Det forstår jeg ikke ? Hvor har du set det ?

Et Z-drev sidder på sternen og kan "sakse" op af vandet. Et S-drev sidder
under båden og er helt fast med skruen i vandet hele tiden.

Jeg er sikker på det er et s-drev der (burde) menes. Ellers giver det ingen
mening.

S-drev er fint. ja, bælgen skal skiftes, men alle indenbordsmotorer kræver
noget vedligehold og udskiftning. den omtalte bælg koster ca 2000 kr og hvis
du selv skifter den hvert 7ende år, så er det kun 300 kr om året. De nævnte
8000 kr må være en luksus løsning.

Fra : Torben Bach

Dato : 06-06-06 21:08

være med K da jeg er dansker)> wrote in message
> Det forstår jeg ikke ? Hvor har du set det ?
Klip

> [...]
> hvis du selv skifter den hvert 7ende år, så er det kun 300 kr om året. De
> nævnte 8000 kr må være en luksus løsning.

Klip

Luksus løsning - næh. Jeg citerede såmænd vores bådmekaniker her fra det
Nordvestsjællandske hjørne, og han er bestemt ikke en mekaniker, der flår
sine kunder. Mit bidrag til tråden var blot at gøre opmærksom på, at det
ikke er gratis - slet ikke hvis man ikke er en gør-det-selv-mand.

Kan man gøre det selv, så er det jo fint. Det kan godt være, at selve bælgen
kun koster 300 kr., men hvad så hvis det øvrige omkring bælgen også skal
skiftes + at motoren skal flyttes lidt? Min motor vejer omkring 200 kg, og
selvom jeg ikke er nogen slapsvans, så kan jeg trods alt ikke klare
løft/flytning uden div. hjælpeværktøjer, som jeg ikke har.
Dertil kommer formentligt også en gummimembran omkring foden af s-drevet på
den del af skroget, der ses, når båden står på land. Udover det så skulle
det da undre mig meget, hvis ikke der bruges en del andre ting, som jfr. en
eller anden "lov" koster spidsen af en jetjager eller en bondegård, når det
er noget, der har med det maritime at gøre

Fra : Torben Bach

Dato : 06-06-06 21:23

"Torben Bach" <tsbach*fjern*@nyka.dk> wrote in message
Klip

> Kan man gøre det selv, så er det jo fint. Det kan godt være, at selve
> bælgen kun koster 300 kr.,

Hastighed er lastværk - så først bagefter, at Bjarke havde regnet en
gennemsnitspris ud pr. år.

Hvis man ikke selv kan klare tingene, og man ikke kan finde en, der arbejder
sort, så koster en arbejdstime vel mindst 300/400 kr. pr. time PLUS moms, og
dermed løber sådan en lille enkel operation vel let op i en pris a la den,
jeg nævnte.

Godt at det ikke er hos tandlægen, for så kom der jo hygiejnetillæg oveni +
miljøtillæg og alt det andet, man har bestemt, at vi som forbrugere skal
spytte i kassen med.

Så endnu en gang - navnebror - problemstillingen giver bestem anledning til
prisnedslag, hvis du efter køb må forvente at skulle bekoste en lille
bagatel som at få skiftet en bælg/membran.

mvh
Torben

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-06-06 22:33

Det skal ikke koster over 6000 kr at få skiftet en membran. 2500 for
membranen og en arbejdsdag

Bjarke