Hvad skete der i Øresund i går?
Fra : Henning

Dato : 05-06-06 09:41

Vi lå på Øresund i går og fulgte med i en intens jagt over VHF'en. SOK
og Lyngby radio jagtede en stor hvid motorbåd fra Riga i Letland. Den
var åbenbart stukket af fra Hornbæk og set sydover. Vi lå ud for
Kastrup havn og hørte en melding om at den nu var set syd for
Flakfortet. Det gik ikke 5 minutter så var søværnet der med et eller
andet stort marienfartøj, som kaldte et nordgående fartøj mens de
truttede lystigt i hornet. Lidt senere brød en anden sejler ind og
kunne meddele at denne både var fra Nivå. 10 minutter senere kom der
en helikopter i sydgående retning, som søgte kontakt med en anden stor
hvid båd, det var dog heller ikke den rigtige.
Så vidt vi kunne udlede fra lytningen på kanal 16 var der tale om en
grundstødning i Hornbæk, som båden fra Riga åbenbart var involveret i.
Men det må være alvorligt, med de ressourcer der blev brugt!
Nogen der ved mere?

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 05-06-06 10:20

> [...]
> grundstødning i Hornbæk, som båden fra Riga åbenbart var involveret i.
> Men det må være alvorligt, med de ressourcer der blev brugt!

Der står noget på tekst-tv TV2 idag....
Strandgæster så en 42fod motorbåd komme planene op på stranden
(Villingsbæk)!! Og der var ingen ombord.
Man mener at kaptajnen (Lette) er falder overbord.
De 2 både fuldtes ad, men efter "strandingen" sejlede båden fra Riga væk i
høj fart, men blev senere fundet i Hornbæk

Måske båden var en "låner", der skrives ikke noget om den strandet båds
nationalitet

Mvh
Leon

Fra : Lars Kristensen

Dato : 05-06-06 10:19

Henning wrote:
> [...]
> grundstødning i Hornbæk, som båden fra Riga åbenbart var involveret i.
> Men det må være alvorligt, med de ressourcer der blev brugt!

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=4235711&forside

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-06 10:49

> Nogen der ved mere?

Hvor er tavshedspligten blevet af.

Da jeg tog VHF-certifikat første gang skulle jeg underskrive en
"tavshedserklæring" der gik på at man ikke måtte referere samtaler man havde
hørt - ikke en gang fortælle om en samtale havde fundet sted.
Tavshedspligten gælder livet ud.. En dommer kan ophæve denne pligt og
overfor ham kan man oplyse om en samtale - end ikke politiet kan bemyndige
os til at referere til en samtale.

Disse regler gælder stadig for mig?

Mange hilsner.
Jeppe

Fra : Henning

Dato : 05-06-06 12:31

On Mon, 5 Jun 2006 11:48:32 +0200, "Jeppe" <news_snabelA_metrika.dk>
wrote:

> [...]
>Tavshedspligten gælder livet ud.. En dommer kan ophæve denne pligt og
>overfor ham kan man oplyse om en samtale - end ikke politiet kan bemyndige

Tja - jeg har en VHF-radio, men ikke noget vertifikat. Jeg har stadig
"lyttepligt" på trods af jeg ikke har kørekort til radioen... Radioen
er registreret til den forrige ejer, så den er som sådan godkendt.

Fra : Claus Hansen

Dato : 05-06-06 13:10

Mig bekendt skal der ikke være certifikat på en vhf-radio mere. Men regl om
"kørekort" til brugeren eller en som er i nærheden af brugeren gælder vel
stadig. Og så gælder tavhedspligten vel også. Det er bare sjældent man slår
en som lige har råbt "mayday", i hovedet med en lovbog.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-06-06 13:39

Der skal vel være et kaldesignal bevis på radioen, hvis du vil bruge den til
andet end nødopkald?

Bjarke

Fra : Claus Hansen

Dato : 05-06-06 13:58

Det tror jeg også. Det er det jeg troede hed "et certifikat på radioen".

Fra : Torben Henriksen

Dato : 06-06-06 00:26

> Tja - jeg har en VHF-radio, men ikke noget vertifikat. Jeg har stadig
> "lyttepligt" på trods af jeg ikke har kørekort til radioen... Radioen
> er registreret til den forrige ejer, så den er som sådan godkendt.

Du har ikke lyttepligt, MEN godt sømandskab fordre, at man gør det, det er
kun radiopligtige skibe har lyttepligt f.eks. færger.
Det er en smal sag at erhverve VHF/DSC enten som fjernundervisning,
selvstudium
eller kursus med lærer, du må huske på, kommer du ud for at skulle deltage i
en redningsaktion eller lignede, skal du kunne bruge den korrekte procedure,
men det kan du måske.
Radio registreret til forrige ejer gælder kun den forrige ejer, som ved salg
af båd skal afmelde den hos søfartsstyrelsen, ved du om han har gjort det?
Ellers kan du gå ind på Søfartsstyrelsen hjemmeside
http://www.fritidssejler.dk/radio/Skibsskema2006.pdf
Du skal blot udfylde skemaet og sende det, efter kort tid
vil du modtage dit nye kaldesignal samt MMSI nummer. Nu er din radio
registreret i dit navn, men husk lige du må ikke bruge den til opkald
undtagen der er en person med der har erhvervet VHF/DSC certifikat.

Til din orientering.
Om Tavshedspligt står der i VHF Håndbog for Radiostationer i Skibe:
I henhold til det internationale Radioreglement er det forbudt at gengive
kommunikation, der ikke er bestemt for radiostationen eller på nogen som
helst måde at udnytte oplysninger, der er opnået ved aflytning af sådan
kommunikation.
Såvel indhold som afsendere og modtagere af radiokorrespondancens
eksistens må end ikke røbes.
Alle der har adgang til at lytte til radiotelefonen, er omfattet af denne
evigtvarende tavshedspligt.
Overtrædelse af tavshedspligten kan straffes med bøde. citat slut.

Mvh/Torben H.

Fra : claus b. p.

Dato : 22-06-06 08:10

"Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> wrote in message

> Alle der har adgang til at lytte til radiotelefonen, er omfattet af denne
> evigtvarende tavshedspligt.
> Overtrædelse af tavshedspligten kan straffes med bøde. citat slut.

Det er korrekt, og tilladelse- licens eller ej, ukendskab til lovgivningen
giver ikke ret til at overtræde den. Det gælder i alle sammenhænge, og på
alle frekvenser, (undtagen de kommercielle - radio,tv ol.) at der er
tavshedspligt vedr. det hørte. Tidligere var det ovenikøbet ulovligt at
lytte uden for de kommercielle frekvenser og radioamatørfrekvenser ol. men
det er det dog ikke mere. Dog må man jo nok ikke forvente at der bliver sat
den store efterforskning i gang, hvis det, som i dette tilfælde, er
radiokommunikation der ikke indeholder fortrolige eller personlige
oplysninger. kKan lige tilføje, at det nu også i visse sammenhænge er
tilladt at "viderebefordre meddelelser til tredjemand" og at patche telefon-
og radiokommunikation. Det var jo mest ulovligt for at beskytte det danske
telemonopol.
Regler og cirkulærer kan iøvrigt findes på www.tst.dk
/Claus