Gammel golf diesel ryger
Fra : Benny Andersen

Dato : 04-06-06 15:56

Hej motorfolk

Min 20 år gamle golf diesel 1.6 er pludselig begyndt at ryge lidt voldsomt.

Efter en 30 km motorvejskørsel, hvor jeg vanen tro trådte godt i pedalen,
lagde jeg mærke til røgen, fordi jeg var inde og tanke. Den manglede også
kølevand - ikke ret meget men nok til at advarselslampen blinkede. Den
taber iøvrigt ikke vand. Den store køleslange som går fra øverst på motoren
til køleren virklede også overraskende udspændt med motoren igang - måske
er det normalt men jeg undrede mig over at der herskede et sådant tryk i
kølesystemmet.
Det er særligt under høje omdrejninger at den ryger.

Tanken slog mig, at den tandrem som styrer ventilerne aldrig er blevt
chekket af mig eller den forrige ejer. Jeg har haft bilen et par år og kørt
20.000 - hvor meget bilen har kørt vides ikke.

Den har al den tid jeg har haft den, hakket lidt i det ved acceleration fra
lave omdrejninger - mest udtalt i 1. og 2. gear og mest udtalt når den er
kold.

Den er også begyndt at lyde lidt kløjsagtigt når den startes kold (de
første 20 sekunder) - som om nogle cylindre ikke rigtig vil med når den
ellers er startet. Her brillerer den også med en fin lille røgsky. Hvis man
kører bag mig har man altid godt kunne se hvornår jeg trådte på spederen.

Gode råd søges med ting jeg kan dianostiserer/lave selv.

Benny Andersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-06-06 16:03

Benny Andersen skriver:

> Gode råd søges med ting jeg kan dianostiserer/lave selv.

Bruger den olie ?

Er der olie i vandet, eller vand i olien ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Fra : Benny Andersen

Dato : 04-06-06 17:51

> Bruger den olie ?
Ja, men ikke mere end normalt - måske en liter pr. 500-1000km

> Er der olie i vandet, eller vand i olien ?
Så var nede og kigge - have målepinden oppe og kiggede på
ventildækselpåfyldningshullet. Der er ikke vand i olien.

Benny Andersen

Fra : alexbo

Dato : 04-06-06 16:18

"Benny Andersen" skrev

> Min 20 år gamle golf diesel 1.6 er pludselig begyndt at ryge lidt
> voldsomt.
> Hvis man kører bag mig har man altid godt kunne se hvornår jeg trådte på
> spederen.

Det vil sige at det bare er det normale der måske er blevet lidt værre.
Mon ikke bare at den 20 år gamle motor med mange km. bag sig er slidt.

Hvis du vil dianostiserer/lave selv, synes jeg du skulle starte med at
kontrollere motorolieforbrug, vandforbrug, og farven på røgen.
Dieselpumpen er måske skruet op af en tidlige ejer, men hvis bilen er gået
igennem syn i din tid, kan det ikke være voldsomt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Benny Andersen

Dato : 04-06-06 18:20

> Det vil sige at det bare er det normale der måske er blevet lidt værre.
> Mon ikke bare at den 20 år gamle motor med mange km. bag sig er slidt.

Joh - men jeg er nød til at gøre noget nu. Jeg har aldrig haft pæne tanker
om andre trafikanter der oser som min bil nu gør!

> Hvis du vil dianostiserer/lave selv, synes jeg du skulle starte med at
> kontrollere motorolieforbrug, vandforbrug, og farven på røgen.
Farven på røgen er hvid eller lysegrå (som afbrænding af haveaffald der kun
er grene og løv)
Olieforbug som det hele tiden har været.

> Dieselpumpen er måske skruet op af en tidlige ejer, men hvis bilen er gået
> igennem syn i din tid, kan det ikke være voldsomt.
Den var knap ude af synshallen før jeg åbnede motorhjælmen og skruede
pumpen lidt op. Jeg tror den måltes, ved syn, til 1.96 og måtte maks
forurene til 2.5. Men den gang (december 2004) svinede den ikke som nu.

Jeg fik iøvrigt bilen (til 0 kr.) fordi den forrige ejer havde fået
kasseret den ved syn og ikke ville mere. Gamblede derefter med 7200 i
indsats (reperationer) og var heldig. Tærringsmæssigt har den klaret de 20
år fint - bedre end mange nyere biler.

Benny Andersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-06-06 18:26

Benny Andersen skriver:

> Farven på røgen er hvid eller lysegrå (som afbrænding af haveaffald der kun
> er grene og løv)
> Olieforbug som det hele tiden har været.

Bruger den ikke rigeligt med vand ?

Fra : alexbo

Dato : 04-06-06 18:53

"Benny Andersen" skrev

> Olieforbug som det hele tiden har været.
Det fortæller jo ikke mig noget som helst.

Men den hvid/grå røg lyder mere af vand/frostvæske/motorolie end af diesel.
Røg ved skiftevis slippe give gas tyder også på motorolie.
Den spændte slange tyder på toppakning, men så vil den bruge vand, og lugte
af udstødning i vandet.

Jeg tror det er en blanding af det hele,
en dieselpumpe der står for højt,
motorolie der brændes af,
og en sjat kølevæske oveni fra en utæt toppakning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Benny Andersen

Dato : 04-06-06 20:58

> [...]
> en dieselpumpe der står for højt,
> motorolie der brændes af,
> og en sjat kølevæske oveni fra en utæt toppakning.

Har lige været nede og kigge på kølevandet (tappe over i glas). Det er gråt
ikke gennemsigtigt og med lidt mørkegråt bundfald. Lugter som en kvalm
blanding af metalisk og ebonit - kunne godt forestille mig det var
udstødningslugt.
Der ser ikke ud til at være olie i!

Så det er sikkert nok toppakningen, hvilket også forklarer at den tykke
køleslange var spændt ud så jeg var bange for at den kunne briste.

Hvad sker der iøvrigt, ren slitagemæssigt, når en dieselpumpe 'står for
højt'. At motoren slides propotionalt med den effekt den yder forstår jeg,
men er der andre bivirkninger når 'pumpen står for højt'
Hvis pumpen ikke er skruet op, har min gamle motor intet bundtræk. Den går
simpelt hen i stå når man kobler til. Man skal file gevaldigt på koblingen
og tilmed holde omdrejningstallet højt for overhovedet at få skub i
karetten, når pumpen står sådan som en mekaniker havde sat da den skullle
til periodisk syn. Men den lyder mere harmonisk (som velsmurt maskeneri)
når pumpen ikke skruet op.
Hvad er diagnosen på en gammel dieselmaskine som har mistet bundtrækket?

Iøvrigt tak for kommentarerne.

Benny Andersen