/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Sp. om topstykke i Pole 1991
Fra : bibob


Dato : 03-06-06 23:05

Hej

Jeg har for et par måneder siden (desværre) købt en VW Polo fra 1991.
Jeg har måttet skifte et revnet topstykke.

På det gamle topstykke sad der to følelere (eller hvad sådan nu noget
hedder). Der var stik og ledninger fra dem. Er der nogen der kan
fortælle hvad disse to følere laver?

På det nye topstykke er der kun en føler, og nu står jeg med to
ledninger men kun en føler at slutte dem til Hvad gør jeg?

bibob

 
 
Ib Jakobsen (04-06-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 04-06-06 00:15

bibob skrev:

> På det gamle topstykke sad der to følelere (eller hvad sådan nu noget
> hedder). Der var stik og ledninger fra dem. Er der nogen der kan
> fortælle hvad disse to følere laver?

Hvis det er dem der sidder bagpå delvist under luft filteret, så er det
olietryksindikatorer.


>
> På det nye topstykke er der kun en føler, og nu står jeg med to
> ledninger men kun en føler at slutte dem til Hvad gør jeg?

Forsøger dig frem. Den ene skal danne stel med stoppet motor. Den anden
skal danne stel ved et bestemt omdrejningstal. Eller lyser den i
olielampen og hyler. eventuelt må du makke noget sammen med et relæ.




--
MVH

Ib Jakobsen

Armand (04-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-06-06 01:41

Ib Jakobsen skrev:
> bibob skrev:
>
>> På det gamle topstykke sad der to følelere (eller hvad sådan nu noget
>> hedder). Der var stik og ledninger fra dem. Er der nogen der kan
>> fortælle hvad disse to følere laver?
>
> Hvis det er dem der sidder bagpå delvist under luft filteret, så er det
> olietryksindikatorer.
> ............ Den ene skal danne stel med stoppet motor. Den anden
> skal danne stel ved et bestemt omdrejningstal.

Kig på munden: O L I E T R Y K S - indikatorer!
Og tyg så lige en ekstra gang på funktionen som ikke kan have noget med
stoppet motor hhv. bestemt omdrejningstal at gøre :-|

--
Armand.
(som hverken kan be eller af -kræfte at det drejer sig om
olietryks-indikatorer)

Ib Jakobsen (04-06-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 04-06-06 08:47

Armand skrev:

> Kig på munden: O L I E T R Y K S - indikatorer!

Ja, min gode Armand. Der er TO. Derfor flertal.

> Og tyg så lige en ekstra gang på funktionen som ikke kan have noget med
> stoppet motor hhv. bestemt omdrejningstal at gøre :-|


Der en der får lampen til at lyse ved stoppet motor og nøglen i
køreposition. Den smider stel ved start. Den anden er stelløs samtidig.
Men ved ca. 1 bar danner den stel. Har den ikke det og motoren
overstiger 2000 omdr. så lyser lampen og en alarm hyler. Det gør de
sommetider alligevel, for elektronikken er ikke så stabil. Vidste du
ikke det, Armand?.



--
MVH

Ib Jakobsen

Armand (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-06 01:59

Ib Jakobsen skrev:
> Armand skrev:
>
>> Kig på munden: O L I E T R Y K S - indikatorer!
>
> Ja, min gode Armand. Der er TO. Derfor flertal.
>
>> Og tyg så lige en ekstra gang på funktionen som ikke kan have noget
>> med stoppet motor hhv. bestemt omdrejningstal at gøre :-|
>
>
> Der en der får lampen til at lyse ved stoppet motor og nøglen i
> køreposition. Den smider stel ved start. Den anden er stelløs samtidig.
> Men ved ca. 1 bar danner den stel. Har den ikke det og motoren
> overstiger 2000 omdr. så lyser lampen og en alarm hyler. Det gør de
> sommetider alligevel, for elektronikken er ikke så stabil. Vidste du
> ikke det, Armand?.
>
Nu stiger kunsten
Og havde det ikke været fordi at det er dig der forklarer det, så ville
jeg nok have rystet på hovedet over det.
Men derfor kan jeg stadig ikke se formålet dermed :-/

--
Armand.
("man skal lære så længe man har lever")

Ib Jakobsen (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 05-06-06 09:11

Armand skrev:

> Nu stiger kunsten

Ja, hvorfor gøre det simpelt når man nu kan indføre raketviden i noget
så simpelt, som en rød diode der skal lyse ved manglende olietryk.


> Og havde det ikke været fordi at det er dig der forklarer det, så ville
> jeg nok have rystet på hovedet over det.
> Men derfor kan jeg stadig ikke se formålet dermed :-/

Formentlig fordi man vil sikre sig et vist olietryk når den kommer lidt
op i omdrejninger og er varm. Kunne forestille mig det på en stor og dyr
vogn. Men her er det lir.



--
MVH

Ib Jakobsen

Carsten Hjorth (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Hjorth


Dato : 05-06-06 11:29


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4483e734$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Armand skrev:
>
>> Nu stiger kunsten
>
> Ja, hvorfor gøre det simpelt når man nu kan indføre raketviden i noget så
> simpelt, som en rød diode der skal lyse ved manglende olietryk.
>
>
>> Og havde det ikke været fordi at det er dig der forklarer det, så ville
>> jeg nok have rystet på hovedet over det.
>> Men derfor kan jeg stadig ikke se formålet dermed :-/
>
> Formentlig fordi man vil sikre sig et vist olietryk når den kommer lidt op
> i omdrejninger og er varm. Kunne forestille mig det på en stor og dyr
> vogn. Men her er det lir.
Lir er det vel ikke at passe på motoren, den trykmåler der skal slukke ved
tomgang sluker vel ved 0,8 bar, men det er slet ikke nok til at smøre en
motor der kører 4000o/m, og det gør en lille motor vel mere end en stor??
Så jeg mener det er en god ting med 2 målere, min A4 har det iøvrigt også.

/Carsten



Ib Jakobsen (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 05-06-06 11:43

Carsten Hjorth skrev:

> Lir er det vel ikke at passe på motoren, den trykmåler der skal slukke ved
> tomgang sluker vel ved 0,8 bar,

Lad os sige den slukker allerede ved det halve. Nummer 2 på Poloen
skifter ved 0,9bar. Men det jeg mener med lir er at der kører mange
millioner andre motorer uden denne dobbeltsikring. Og når nu VW ikke
evner at lave elektronikken, så burde de hellere lade være. Tænk på
f.eks mange nyere MB slet ikke har nogen olielampe. Der sidder bare en
flyder og måler om der er olie på. Og er der det, så er der også
olietryk. Det stoler MB på.

men det er slet ikke nok til at smøre en
> motor der kører 4000o/m, og det gør en lille motor vel mere end en stor??
> Så jeg mener det er en god ting med 2 målere, min A4 har det iøvrigt også.

Livrem rem og seler.





--
MVH

Ib Jakobsen

Armand (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-06 12:12

Carsten Hjorth skrev:
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:4483e734$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>>> Men derfor kan jeg stadig ikke se formålet dermed :-/
>> Formentlig fordi man vil sikre sig et vist olietryk når den kommer lidt op
>> i omdrejninger og er varm. Kunne forestille mig det på en stor og dyr
>> vogn. Men her er det lir.
> Lir er det vel ikke at passe på motoren, den trykmåler der skal slukke ved
> tomgang sluker vel ved 0,8 bar, men det er slet ikke nok til at smøre en
> motor der kører 4000o/m, og det gør en lille motor vel mere end en stor??
> Så jeg mener det er en god ting med 2 målere, min A4 har det iøvrigt også.

Nu er det jo ikke dé følere der styrer olietrykket; men kun giver besked
derom :-|
I mine øjne lyder det næsten som at oliepumpen ikke kan følge med i
tomgang, men at man ikke regner det for at have nogen betydning og
derfor har indskudt endnu et kredsløb så olielampen også holdes slukket
ved lavere omdrejninger/olietryk :-/

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste