"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4482189a$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Tom skrev:
>>
>> Trækkraft = HK.........jeg ser ikke nogen som helst mening med at prøve
>> at adskille HK og moment, da disse størrelser er 100% afhængige af
>> hinanden. Men som de bliver opgivet i rene tal, så fortæller heste dig
>> lidt om tophastigheden samt hvor hurtigt den kan accelerere hvis den får
>> godt med RPM.
>> Momentet som det bliver opgivet fortæller kun lidt om hvor godt bilen er
>> til at sejtrække hvis man konsekvent nægter at skifte gear. Men som sagt
>> ingen heste uden moment og intet moment uden heste.
> >
> > Ellers har der været mange gode skænderier her i gruppen omkring hvad
> > det er for størrelser
>
> - - - - Og vi kan for mit vedkommende godt fortsætte hér!:
>
> Selvmodsiger du dig ikke lidt hér??
nej
> Drejningsmomentet á Newton-meter, er en håndgribelig størrelse som er til
> at måle, hvorimod HK er noget uhåndgribeligt der kræver en udregning
> implicerende bl.a. det i forvejem målte moment og tiden!
Computeren på rullefeltet skal i princippet regne sig frem til både
momentet, omdrejningerne og hestene. De bliver afleveret til computeren via
et RS232, USB eller andet interface i en eller anden form som så skal
konverteres til noget printeren kan forstå.
Som forbruger skal man ikke regne på noget af det, da man jo netop får
leveret kurverne for både moment og heste. Men eller er det rigtig nok at
heste er et resultat af moment og omdrejningerne i flg. formlen.
> Hvis ikke der skulle være forskel på de to størrelser, så ser jeg ingen
> anledning til at besvære sig med at regne sig til HK'sne :-|
>
> Hurtigt sagt er forskellen at:
> - HK beskriver evnen til at accelererer (og der er motorer der accelererer
> fint uden nødvendigvis at skulle have synderligt mange omdrejninger :-| )
> !
> Nm beskriver motorens modvilje mod at lade sig kvæle (af mer-belastning
> undervejs som . f.eks. Storebæltsbroen i modvind)
Ja det har du ret i,
Jeg er klar over at campingfolket (FDM-medlemmerne) ynder at sige at når man
har meget moment så er den god til at trække hytten uden at man skal rykke
gearkassen i stykker. Det kan også være en god indikator at tage bilens
opgivende moment og lægge det til grund for hvor velegnet den er, men det
mest rigtige billede vil altid være at kigge på begge kurverne moment og
heste.......dette fordi især dieselbiler har et ret begrænset RPM- område
hvor de yder noget brugbart når campingvognen skal slæbes.
En anden vigtig ting er at holde sig for øje......det er HESTE (på de
trækkende hjul) der er den eneste til at fortælle hvor hurtigt man kommer
fremad. Momentet fortæller intet om det alene. Man kan tage en momentnøgle
med 1m lang skaft og sætte den på hjulbolten, så kan man også let yde 300 Nm
(som en chiptunet diesel) men bilen flytter sig nu ikke særlig meget med
momentnøglen i forhold til at dieselmotoren var den trækkende.
--
Tom