Maling af bil
Fra : sdsf

Dato : 03-06-06 06:04

Hvordan maler man en bil på en hurtig og billig måde?
Pensel, rulle, eller spraydåser?

Det behøver ikke at blive særlig flot, det skal bare dække og være holdbart.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-06-06 08:14

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse news:4481182a$0$60784

> Hvordan maler man en bil på en hurtig og billig måde?
> Pensel, rulle, eller spraydåser?
>
> Det behøver ikke at blive særlig flot, det skal bare dække og være
> holdbart.

Ingen af delene. Hvis der er rust "fortsætter" den under malingen med at
ruste. Det er FUSK.... .

Fra : sdsf

Dato : 03-06-06 10:28

> Ingen af delene.
Det forstår jeg ikke, hvad så?

>Hvis der er rust "fortsætter" den under malingen med at ruste.
Jeg renser alt rust væk med stølbørster på vinkelsliber, og maler derefter
pletterne, og det holder.
Det jeg efterlyste var hvordan man lettest maler hele bilen.
Det behøver ikke at være særlig professionelt.

>Det er FUSK.... .
Man må vel selv om hvad man gør ved egen bil så længe den er lovlig.

Fra : Per W.

Dato : 03-06-06 11:04

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i melding

> [...]
> pletterne, og det holder.
> Det jeg efterlyste var hvordan man lettest maler hele bilen.
> Det behøver ikke at være særlig professionelt.

Rulle.

/Per W.

Fra : lindstroem

Dato : 03-06-06 13:58

Jeg vil foreslå en malerpude. Det har jeg brugt på min båd med pæn succes da
ret brede striber skulle opfriskes. Udseende blev æsten som sprøjtelakering.
Men nu er der jo kringelkroge på en bil og der må puden erstattes af pensel.
Det bliver nok ikke så pænt. Men formentlig vil det reparerede område være
lige godt beskyttet uanset om du har offret 15.000 på en lakering eller du
selv har påført samme mængde maling med egne påføringsredskaber. Til en helt
anden pris, forstås.
Held og lykke med projektet

Fra : sdsf

Dato : 03-06-06 14:18

"lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
du
> selv har påført samme mængde maling med egne påføringsredskaber. Til en

Ok, det var nyt for mig at der er noget der hedder en malerpude.

Men jeg kan altså konkludere at man kan få et OK resultat med
malerpude og/eller rulle.

Det næste problem er så at skaffe sig noget maling der er velegnet.
Det skal selvfølgelig være oliemaling af en eller anden slags.
Da der skal en større mængde til, må det gerne være billig.

Jeg synes ikke rigtig at Thansen eller Biltema har noget.

Har i nogle ideer her?

Fra : lindstroem

Dato : 03-06-06 15:32

Om ikke andet kan du bruge 2 komponent bådfarve fra eksempelvis Hempel. Det
er stærkt og jeg ved, at en i sejlklubben fik lakeret aftagelige metaldele
på sin stålbåd med 2 komp. autolak. Dele der sidderover vandlinien -
forstås.
Så man kan givetvis også gå den anden vej og bruge bådmaling på bilen. Der
er sikkert ikke meget forskel på de to malingstyper og hvis skibsmalingen
kan klare det saltmættede miljø en båd befinder sig i kan det sikkert også
klare det din bil udsættes for.
1.500 -2.000 kroner så har du sikker betalt både slibepapir og maling

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-06-06 17:06

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes ikke rigtig at Thansen eller Biltema har noget.

Biltema har. Det skal være autolak på cellulose-basis, se efter hvad du kan
rense,fortynde med, hvis det kun er på "benzin" får du striber ved
tankdækslet ;)).

Fra : Sidse

Dato : 03-06-06 13:57

> Hvordan maler man en bil på en hurtig og billig måde?
> Pensel, rulle, eller spraydåser?
>
> Det behøver ikke at blive særlig flot, det skal bare dække og være
> holdbart.

En ok rulle og en tilpas temperatur kan give et helt fint resultat.

Henrik

Fra : KubikH

Dato : 03-06-06 16:00

> [...]
> Pensel, rulle, eller spraydåser?
>
> Det behøver ikke at blive særlig flot, det skal bare dække og være

Du renser af hvor der er overfladerust, og grunder som du selv foreslår.
Så køber du 2 gode glatruller, som du vasker og tørrer (der er altid fnuller
på en ny rulle)
Så køber du noget alkydmaling, og noget at fortynde det med.

Når du ruller skal du kigge på det du lige har rullet på, hvis malingen er
for tyk, eller du ruller for hurtigt, bliver der bobler efter rullen.
Du kan bruge rulle 2 til glatte med, den rulles tør hen over det nyrullede,
uden at trykke, kun med dens egen vægt.
Man får hurtigt håndelaget, og kan lure det af

Du kan få et resultat der minder om det der er på et køleskab.

Hvis du er rap på fingrene, fortynder du med Xylol eller lignende, i stedet
for terpentin.
Så tørrer det meget hurtigere op, og du får mindre støv og fluer i lakken.

Et andet alternativ er at købe en støvsugersprøjte på et loppemarked, det
kan også sagtens lade sig gøre, så skal malingen bare tyndes meget mere op.
Ellers får man "appelsinhudslak", et tip er at tynde det så meget op at man
skal tælle til 5 før der er samlet sig en dråbe på rørepinden, når man
trækker den op ad malingen.
Dog bliver der meget mere afdækning på den måde, og resultatet bliver ikke
vildt meget bedre.

Jeg har prøvet ovennævnte, samt el elsprøjte.
Sidstnævnte var dog ingen succes, den var nok for billig.
Mvh
Niels

Fra : sdsf

Dato : 04-06-06 04:07

"KubikH" <kallehauge@HHHemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for tyk, eller du ruller for hurtigt, bliver der bobler efter rullen.
> Du kan bruge rulle 2 til glatte med, den rulles tør hen over det
Man bruger altså først rulle 2 når malingen har tørret så meget at den
er støvtør og ikke hænger fast i rullen?

> Man får hurtigt håndelaget, og kan lure det af
>
> Du kan få et resultat der minder om det der er på et køleskab.
Det vil også være meget tilfredsstillende.

> [...]
> vildt meget bedre.
>
> Jeg har prøvet ovennævnte, samt el elsprøjte.
> Sidstnævnte var dog ingen succes, den var nok for billig.
Jeg konkluderer at det ikke kan betale sig at bruge sprøjte.

Fra : Christopher Stein

Dato : 04-06-06 09:19

rulle,

LOL :)