|
| 1 cyl Yanmar Fra : Poul Kongsfelt |
Dato : 02-06-06 20:59 |
|
Jeg har en 9 hk 1 cyl Yanmar med saltvandskøling i min sejlbåd.
Efter at have skiftet olie og filter er den begyndt at ose kraftigt ved høje
omdrejninger. Jeg har nok fyldt for meget olie på, men efter at have tømt
af, så det passer med stregerne på oliepineden oser den stadigvæk. Er der
nogen der har en forklaring og en mulig løsning.
Motoren lyder som normalt.
Venlig hilsen
Poul
| |
løth (02-06-2006)
| Kommentar Fra : løth |
Dato : 02-06-06 23:14 |
|
Hej Poul!
Jeg har selv en Yanmar ysb 8 hk.
I manualen står der,hold øje med udstødningsgassen,hvis den bliver
meget sort ,er det fordi motoren er overbelastet.
tag noget af gassen af.
Kan det tænkes at skruen er blevet begroet ,så den skal slæbe noget
mere?
eller noget har sat sig fast i skruen?
mvh Sln.
Poul Kongsfelt skrev:
> Jeg har en 9 hk 1 cyl Yanmar med saltvandskøling i min sejlbåd.
> Efter at have skiftet olie og filter er den begyndt at ose kraftigt ved høje
> omdrejninger. Jeg har nok fyldt for meget olie på, men efter at have tømt
> af, så det passer med stregerne på oliepineden oser den stadigvæk. Er der
> nogen der har en forklaring og en mulig løsning.
> Motoren lyder som normalt.
>
> Venlig hilsen
>
> Poul
| |
Bjarke Christensen (02-06-2006)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 02-06-06 23:36 |
|
Ved det ikke, men på en bil kan pakningerne sprænge, hvis den kører med for
meget olie....
??
Bjarke
"Poul Kongsfelt" <poul.kongsfelt@tdcadsl.dk> wrote in message
news:4480989e$0$189$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg har en 9 hk 1 cyl Yanmar med saltvandskøling i min sejlbåd.
> Efter at have skiftet olie og filter er den begyndt at ose kraftigt ved
> høje omdrejninger. Jeg har nok fyldt for meget olie på, men efter at have
> tømt af, så det passer med stregerne på oliepineden oser den stadigvæk. Er
> der nogen der har en forklaring og en mulig løsning.
> Motoren lyder som normalt.
>
> Venlig hilsen
>
> Poul
>
| |
ThomasB (03-06-2006)
| Kommentar Fra : ThomasB |
Dato : 03-06-06 12:16 |
|
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:4480bd3b$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Ved det ikke, men på en bil kan pakningerne sprænge, hvis den kører med
> for meget olie....
Vil du ikke være rar, at lade være med at topposte? Hvis vi alle sammen gør
det samme på hele usenet, så er der en chance for at vi får et virkelig godt
arkiv. Men hvis alle derimod gør som det passer dem, så kan vi i fremtiden
ikke bruge de gamle indlæg til noget.
| |
Claus Tersgov (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 03-06-06 01:45 |
|
Poul Kongsfelt skrev:
> Jeg har en 9 hk 1 cyl Yanmar med saltvandskøling i min sejlbåd.
> Efter at have skiftet olie og filter er den begyndt at ose kraftigt
> ved høje omdrejninger. Jeg har nok fyldt for meget olie på, men efter
> at have tømt af, så det passer med stregerne på oliepineden oser den
> stadigvæk. Er der nogen der har en forklaring og en mulig løsning.
> Motoren lyder som normalt.
Måske er olien for tynd og smutter gennem olieringene?
Kører du med flere omd. end du gjorde før?
Du har vel ikke blandet syntetisk og mineralsk olie?
Husk i øvrigt at måle olie, når motoren er kold, så du er sikker på, at al
olien er i karet. Gør man ikke det, kan der hurtigt smutte et par centiliter
i rør osv.
Claus
| |
Leon Hulstroem (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem |
Dato : 03-06-06 07:39 |
|
> Jeg har en 9 hk 1 cyl Yanmar med saltvandskøling i min sejlbåd.
> Efter at have skiftet olie og filter er den begyndt at ose kraftigt ved
> høje omdrejninger. Jeg har nok fyldt for meget olie på, men efter at have
> tømt af, så det passer med stregerne på oliepineden oser den stadigvæk. Er
> der nogen der har en forklaring og en mulig løsning.
> Motoren lyder som normalt.
Hvad farve er røgen ?
Hvis den ryger sort er det formeget brændstof, ryger den hvidt/gråt så er
det olie/kølervæske (kølervæske smager også sødt i luften)
Mvh
Leon
| |
Ole P. (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Ole P. |
Dato : 03-06-06 08:11 |
|
Leon Hulstroem wrote:
>
> Hvad farve er røgen ?
> Hvis den ryger sort er det formeget brændstof,
- OK, enig og som en anden skriver: overbelastning af motoren.
>ryger den hvidt/gråt
> så er det olie/kølervæske (kølervæske smager også sødt i luften)
>
- Giver olieforbrug ikke en blå røg?. Det gør det imho. ved biler
Vand giver hvid 'røg' - vanddamp. Motoren er saltvandskølet, så det kan ikke
være kølervæske.
--
hilsen Ole
| |
Leon Hulstroem (03-06-2006)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem |
Dato : 03-06-06 08:53 |
|
>> Hvad farve er røgen ?
>> Hvis den ryger sort er det formeget brændstof,
>
> - OK, enig og som en anden skriver: overbelastning af motoren.
>
>>ryger den hvidt/gråt
>> så er det olie/kølervæske (kølervæske smager også sødt i luften)
>>
> - Giver olieforbrug ikke en blå røg?. Det gør det imho. ved biler
Jo... den er blålig hvis olieforbruget er stort. Og når den er helt gal så
er der olie i kølevandet.
Der skal man observerer "pletten" og se om den fordamper, hvis den gør det
er det brændstof.
> Vand giver hvid 'røg' - vanddamp. Motoren er saltvandskølet, så det kan
> ikke være kølervæske.
Klart... men det kan jo være saltvand
Skulle det skyldes for høj oliestand, så kan der godt gå en times tid med at
få brændt det af, som hænger i cylinderen.
Dog skyldes pludseligt olieforbrug typisk at olietyvene er defekte.
Mvh
Leon
| |
|
|