Campister med campingvogn - fordomme ...
Fra : Anders Majland

Dato : 02-06-06 17:31

BEMÆRK den er krydspostet til 3 grupper med fut til dk.fritid.camping

Jeg fik lige bekræftet 2 fordomme på en kort strækning..

Jeg kører nordpå fra viborg ad A13 og indhenter på et tidspunkt en
campingvogn der ligger klæbet fast bag en rutebil. (Det er at ligge der og
kusse røv er jo ikke noget særkende så det er ikke en af fordommene). Nå men
vi komme til strækningen hvor der nordgående er et ekstra spor. Bussen
ligger og kører ca 85km/t men jeg vil gerne køre lidt mere (for stærkt) ...
Nå men jeg når kun at vise af til vognbaneskift/overhaling og få forhjulet
på niveau med campingvognens bagende da han også blinker og trækker ud, så
jeg undviger, kaster ankeret og bliver bagved. Ned ad bakken når han op op
ca 105-110km/t men idet han er ved at være fordi bussen bliver han ramt af
sidevinden og slipper tilsynedeladende gassen noget . Nå man han beslutter
da at færdiggøre overhalingen og på vej opad bakke smutter jeg så forbi.

Fordom nummer 1 - de ekstra spejle er kun til pynt. Chaufføren kan ikke se
dyt i dem alligevel ....

Så går det videre nordpå og et par km senere indhenter jeg en campingvogn
mere. Jeg synes godt nok den slingrer temmelig meget - også vinden taget i
betragtning . Tæt på kan jeg se at det højre hjul er punkteret og han kører
på fælgen. Der kommer så et lille hul i trafikken og jeg overhaler ham og
vinker ham ind til siden. Han havde ikke bemærket noget man takkede da for
oplysningen ..

Fordom nummer 2 - mange campister kører rundt på alt for gamle dæk og med
forkert dæktryk.

I mellemtiden havde den første campingvogn indhentet og var holdt ind
bagved. Ham undlod jeg at tale med (da jeg nok ikke ville kunne tale pænt
til ham efter at han tvang mig ove en dobbelt overtrukket spærrelinie), men
fortalte kort den anden om den første's overhaling. Så kunne de jo bruge
ventetiden på et nyt dæk til at justere spejle ....

Pas på derude campingsæsonen er igang.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Brian

Dato : 02-06-06 19:48

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:448067f5$0$84031$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> men fortalte kort den anden om den første's overhaling. Så kunne de jo
> bruge ventetiden på et nyt dæk til at justere spejle ....

Hvordan kan han tvinge dig over en dobbelt overtrukket (optrukket?)
spærrelinie?

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-06 21:53

> Hvordan kan han tvinge dig over en dobbelt overtrukket (optrukket?)
> spærrelinie?

Fordi Anders køre motorcykel, han må gerne overhale så længe han ikke
overskrider dem og forudsat at de er dobbelt optrukne.

Fra : Ivan Sparvath

Dato : 03-06-06 10:18

"Bongo" <news.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi Anders køre motorcykel, han må gerne overhale så længe han ikke
> overskrider dem og forudsat at de er dobbelt optrukne.

Og det er sat'me svært at se en motorcykel, som har ligget i læ af
flydeankret ... måske endda over en del km.
Så er man på 2-hjuler, bør man være meget agtpågivende, når man skal om ved
et køretøj, som ikke kan bruge det alm. bakspejl.

Da jeg så, at Anders var på motorcykel, fik hele historien en ny dimension -
sådan mere over i Flemming U retningen.

ivan, århus

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-06-06 00:36

"Ivan Sparvath" <ivan.sparvathNOSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Da jeg så, at Anders var på motorcykel, fik hele historien en ny
> dimension - sådan mere over i Flemming U retningen.

Apropos motorcykler og campingvogne, så fik jeg en ny oplevelse i dag mellem
Berlin og Rostock. Ser en som trækker en mindre cv, hvor jeg kører bagved og
kun lige kan se pgl.s spejle. Undrer mig over, at de kun er ca. 20-25 cm
over vejbanen. Men endelig kunne vi komme forbi og notere, at den blev
trukket af en 3-hjulet mc, så derfor var spejlene så lavt, da det var den
slags, hvor føreren sidder næsten lige så lavt som i en gocart.
Efterfølgende passerede vi endnu en mc med cv samt en mc med en combi camp.

Kurt

Fra : Anders Majland

Dato : 03-06-06 12:57

Korrekt - jeg havde påbegyndt overhalingen inden vogntoget fik samme ide

> Og det er sat'me svært at se en motorcykel, som har ligget i læ af
> flydeankret

Nej jeg have ikke ligget i læ, men længe ligget ud mod midten og ventet på
en lejlighed til at komme forbi. Da bus, bil og campingvogn tilsammen
udgjorde en lang forhindring, var der ikke huller nok til jeg kunne foretage
en sikker overhaling. Så hvis hans spejle havde været korrekt instillede og
han havde kigget i det venstre de sidste 3-5 km burde han have set at jeg lå
der og ventede ...

Fra : Ivan Sparvath

Dato : 04-06-06 11:25

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:44817aa3$0$84025$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
[klip]

> [...]
> foretage en sikker overhaling. Så hvis hans spejle havde været korrekt
> instillede og han havde kigget i det venstre de sidste 3-5 km burde han

OK, beklager. Jeg var der jo ikke
Der er ingen undskyldning for at undlade at bruge spejlene.

ivan, Århus

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 05-06-06 19:01

> Fordi Anders køre motorcykel, han må gerne overhale så længe han ikke
> overskrider dem og forudsat at de er dobbelt optrukne.

Hør Bongo - ku du ikke lige komme med et link til det sted i færdselsloven
hvor det står ?
Det ville jeg _meget_ gerne ha på tryk da policen her i Kbh har en helt
anden overbevisning....

--
Jesper Hedegaard

GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Gamle

Dato : 05-06-06 21:31

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Jesper.

Prøv at kigge dette videoklip. Godt halvvejs i klippet.
http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=258449&r=1

Anyway 6minutter inden i programmet ser man mc'ere overhale ved fuldt
optrukkent indenfor linien.
på et tidspunkt bliver linien dog stiplet for modsatte overhalinger- det
koster et klip(se det vidste jeg ikke)

moralen- overhal kun indenfor fuldt optrukne linier

Mvh.
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-06 22:02

Det må vel være svar nok. Det er af samme grund mc-erne bliver irriteret når
bilerne ikke giver plads til denne fuld lovlige overhaling.

Fra : Gamle

Dato : 05-06-06 22:56

> Det må vel være svar nok. Det er af samme grund mc-erne bliver irriteret
> når bilerne ikke giver plads til denne fuld lovlige overhaling.

Ja der er for mange tosser i trafikken.
TV2 Østjylland kører nogle udsendelser i øjeblikket, som viser tosserne (det
kalder TV2 dem) bl.a. når de drøner over for rødt.
Så jeg er absolut tilhænger af mere politi på vejene.
Og så en opfordring: Hvis der er nogen der vil overhale, så lad dem dog gøre
det og smil istedet for at give fingeren.

Mvh.
Torben

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 05-06-06 22:58

"Bongo" <news.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det må vel være svar nok. Det er af samme grund mc-erne bliver irriteret
> når bilerne ikke giver plads til denne fuld lovlige overhaling.

Tja - ser i på:
http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/faerdselsret.html

kan i læse følgende:
"§ 52. Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj. "

Det må vel være svar nok - vi må _ikke_ overhale ved hverken fuldt eller
dobbelt optrukne linier medmindre der er 1 hel, ledig vognbane at overhale
i.

Fra : Gamle

Dato : 05-06-06 23:30

> [...]
> dobbelt optrukne linier medmindre der er 1 hel, ledig vognbane at overhale

Ja men så følger du bare dit eget råd.
Men jeg går ud fra at oplysningen i videoklippet er rigtigt. Og du må så
undskylde, at jeg tror mere på ham end på dig.
Der er ingen der siger, at en motorcykel s k a l fylde ligeså meget som en
bil. De to fuldt optrukne linjer markerer, at der er tale om en enkeltsporet
vej i hver sin retning og betragtes som midterlinjen.
Tag nu lige at kigge på videoklippet og hvis du ikke er enig med politiet i
hvad der bliver sagt, så klag til politiet. At du måske bliver indkaldt til
orienterende køreprøve pga. manglende viden, er en anden sag*S*

Mvh.
Torben

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 05-06-06 23:57

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i hvad der bliver sagt, så klag til politiet. At du måske bliver indkaldt
> til orienterende køreprøve pga. manglende viden, er en anden sag*S*

Et videoklip indgår altså ikke i lovgivningen
Loven siger at en mc har samme krav på en hel vognbane som en bil - og altså
må en bil eller en anden mc ikke overhale en mc i samme vognbane.
Uanset hvad klippet viser så siger færdselsloven ganske klart noget andet.
Skriv til dit lokale politi og spørg - de vil sige det samme.
Forresten er det jo netop lovgrunden for at kørsel med mc mellem biler i kø
heller ikke er tilladt - at det så accepteres i et vist omfang er jo en
anden sag - der desværre helt afhænger af den enkelte betjents indstilling
eller øjeblikkelige humør.

Fra : Gamle

Dato : 06-06-06 00:10

> [...]
> anden sag - der desværre helt afhænger af den enkelte betjents indstilling

Nu har jeg pløjet mig gennem færdselsloven og kan ikke se noget specifikt om
motorcykels overhaling af bil indenfor dobbelte spærrelinjer.
Derimod siger §21 stk 4 dette: at det, bortset fra tilfælde, hvor
overhaling sker i en vognbane, hvor modkørende færdsel ikke må forekomme,
efter overhalingen utvivlsomt er muligt atter at føre køretøjet ind i
trafikstrømmen uden at være til ulempe for denne.
Hvilket vil sige, at en i en vognbane med dobbelte midterlinjer, må man godt
overhale, da der jo ikke må forekomme modkørende færdsel i og med, at man
ikke må overskride dobbelt optrukne linjer.
Desuden modsiger du dig selv, når du skriver, at kørsel med mc mellem biler
i kø heller ikke er tilladt, samtidig med du siger, at en mc har krav på
samme plads som en bil.
Og stakkels motorcyklister som kommer bagest i køen af biler fra Sjællands
Odde. De er ikke nået københavn endnu, hvis din påstand er rigtig. *S*
Men nu var det ikke mig, der var i tvivl om videoklippets rigtighed
(politibetjentens udsagn) det var dig. Så tag du chancen og fortæl politiet,
at de er forkert på den.

Mvh.
Torben

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 06-06-06 06:10

> [...]
> Men nu var det ikke mig, der var i tvivl om videoklippets rigtighed
> (politibetjentens udsagn) det var dig. Så tag du chancen og fortæl

Jamen det er også det jeg gør - det er nemlig dig, der får en regning ud af
det.
Prøv det nu bare - men jeg har jo vist hvor i færdselsloven det står.
Om du så tolker loven som du vil er jo en anden sag.

Fra : Gamle

Dato : 06-06-06 13:50

> [...]
> Prøv det nu bare - men jeg har jo vist hvor i færdselsloven det står.
> Om du så tolker loven som du vil er jo en anden sag.

Nej Jesper.
Du henviser til §52 som omtaler kørsel ved siden af andet køretøj.
Det har intet med overhaling at gøre. Det bliver da værre og værre med din
fortolkning af FÆL *S*
Men der er jo en anden som også har prøvet at fortælle dig at § 52 ikke er
aktuel her.
Men du har åbenbart fundet en metode til overhaling, hvor man ikke kommer op
på siden af det overhalende køretøj.
Og nej, jeg vil ikke dumme mig overfor politiet ved at lade som om jeg ikke
kender færdselslovens bestemmelser vedr. overhaling og fuldt optrukne
linjer.
Det ser også ud til, at du er den eneste som påstår, at man ikke må overhale
ved to fuldt optrukne linjer, når de ikke overskrides.
Du overser helt det faktum, at hvor der er to fuldt optrukne linjer,
markerer det midterlinjen i vejen, samt at de ikke må overskrides. Hvorfor
tror du ellers der er afbrudte linjer ud for diverse indkørsler,
tankstationer m.v. Det er naturligvis for at man på lovlig vis kan krydse
vejen.
Så du må vist op til ny køreprøve*S*

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 06-06-06 15:11

> [...]
> aktuel her.
> Men du har åbenbart fundet en metode til overhaling, hvor man ikke kommer

Nu har jeg undersøgt sagen. Dels politiet og dels FDM.
Man giver mig ret i, at hvis du fastholder din påstand og ovenikøbet
henviser til § 52, så ville det nok være en god idé at du tog et nyt
teorikursus.
Hvis noverhaling kan ske indenfor rammerne af §23, er det fuldt lovligt at
overhale, når blot ikke de dobbelte linjer bliver overskredet.
Så nu er det EOD fra min side.
Det er dit problem, hvis du ikke kan finde ud af færdselsreglerne. *S*
Men du er velkommen til at frekventere politiet med din påstand fik jeg at
vide (Århus Politi).

Mvh.
Torben

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 06-06-06 17:14

> [...]
> Det er dit problem, hvis du ikke kan finde ud af færdselsreglerne. *S*
> Men du er velkommen til at frekventere politiet med din påstand fik jeg at

Næhn stop nu lige - det er dig, der påstår at du må overhale selvom der er
fuldt optrukne linier. Og der er det forresten ligegyldigt om de "modgående"
linier er stiplede eller fuldt optrukne - du må stadig kun overhale hvis du
har en fuld vognbane at overhale i - altså skal der være to vognbaner i din
retning.
Din henvisning til § 23 fatter jeg ikke - hvad er relevansen ?
"§ 23. Overhaling må ikke foretages:
1) umiddelbart foran eller i vejkryds, medmindre:

a) køretøjerne er placeret i vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme
retning, jf. § 16, stk. 1,

b) overhaling skal ske til højre af hensyn til køretøj, der svinger til
venstre,

c) færdslen i krydset reguleres af politi eller ved signalanlæg, eller

d) færdslen på den krydsende vej har ubetinget vigepligt i medfør af § 26,

2) umiddelbart foran eller på en jernbaneoverkørsel, eller

3) når oversigten foran eller på uoverskuelig bakke eller i vejkurve er
begrænset, medmindre kørebanen i kørselsretningen har mindst to vognbaner,
hvor modkørende færdsel ikke må forekomme.

Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke ved overhaling af tohjulet cykel og tohjulet
ikke registreringspligtig knallert."

§ 52 er stadig gældende - ellers må du rykke ud med navnet på den generøse
sherif - han ku trænge til at læse lidt.

EOD

Fra : Gamle

Dato : 06-06-06 18:14

> [...]
> to vognbaner i din retning.
> Din henvisning til § 23 fatter jeg ikke - hvad er relevansen ?

Jesper, ved du hvad du selv skriver. Det tror jeg ikke.
Det var Bongo der startede med overhaling ved dobbelt optrukket linje
Men til alle campister, hvis I har spørgsmål vedr. færdselsloven, så spørg
Jesper. Han kende loven bedre end politiet og FDM's jurister.
Så nu vil jeg melde mig ud af FDM og fremover spørge Jesper, hvis jeg er i
tvivl om færdselsloven.
Husk lige 2 vognbaner, så er det jo totalt fråds at køre i en Smart. Der kan
jo være to ved siden af hinanden rigtig mange steder med to fuldt optrukne
linjer.
Hvor bred skal en vognbane være for at være en vognbane?

Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 06-06-06 22:05

> [...]
> "modgående" linier er stiplede eller fuldt optrukne - du må stadig kun
> overhale hvis du har en fuld vognbane at overhale i - altså skal der være

Jeg tror i diskuterer forbi hinanden. Der er ikke nogen steder i færdseloven
sat krav om at der skal være malet på vejen for at der er flere vognbaner...
Så er færdelsåren tilstrækkelig bred til at 2 køretøjer kan føres ved siden
af hinanden er der flere vognbaner.

Et godt eksempel der endnu ikke er ødelagt af helleanlæg osv er vigerslevvej
i valby (københavn). Den er en del af ring 2 og den er bred nok til 4
vejbaner. I myldertiden er der parkeringsforbud og vejen bliver ofte brugt
som 4 vejbaner - specielt når der ved krydsene er svingene trafik men også
bare for at overhale langstsomkørende. Det er kun i enderne og ved de større
kryds at vejbaner er tegnet op på asfalten.

Fra : Anders Majland

Dato : 06-06-06 17:48

> Hvis noverhaling kan ske indenfor rammerne af §23, er det fuldt lovligt at
> overhale, når blot ikke de dobbelte linjer bliver overskredet.

Ja og så er køretøjet underordnet. Hvis vejen er bred nok er det også ok i
bil at overhale en anden bil. Mange af jer vil helt sikkert også gøre det
hvis i indhenter en langsom traktor eller lign. Kører han helt ud i rabatten
kan man også ofte kommer forbi i bil uden at overskride en dobbelt
overtrukket.

Altså såfremt at der ikke samtidig skiltes med overhalingsforbud

Der var en anden der nævnte strækningen fra odden - Desværre er de
dobbeltoptrukne der suppleret af overhalingsforbud på mange af strækningerne
Men på MC vil jeg der anbefale færgen fra ebeltoft da man så kommer
næsten først af. Fra århus færgen ænder man derimod bagerst i færgetrækket.
Den anden vej er århus at foretrække da trafikken der spredes hurtigt.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 06-06-06 18:56

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:4485b710$1$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> man så kommer næsten først af. Fra århus færgen ænder man derimod bagerst
> i færgetrækket. Den anden vej er århus at foretrække da trafikken der

Så-så - der behøver da ikke skilte med overhaling forbudt når der er fuldt
eller dobbelt optrukne liner...

Fra : Gamle

Dato : 06-06-06 19:43

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev i en meddelelse
> Så-så - der behøver da ikke skilte med overhaling forbudt når der er fuldt
> eller dobbelt optrukne liner...

Færdselsafdelingen

Ellebjergvej 52, 2.
2450 København SV
Telefon: 33 14 88 88

fortæller, at der ingen steder i færdselsloven står, at man ikke må overhale
når der er dobbelt optrukne linjer. Så når du påstår, at Københavns politi
er af en anden mening end os andre, er du fuld af, nej jeg mener så husker
du meget forkert. Du k a n ikke have bragt spørgsmålet på bane overfor
Kbh.Politi.
Nu har Jeg så idag talt med Århus Politi, Kbhs. Politi samt FDM's jurister,
som alle fortæller det samme om vi andre hævder. Og ligeledes TV klippet,
hvor det bliver sagt, at det er lovligt at motorcyklisten overhaler en bil,
da han ikke overskrider 2 fuldt optrukne linjer og iøvrigt heller ikke
overtræder andre regler.
Så Jesper, hvis du ikke har noget imod det, vil jeg da gerne sende dit
indlæg til Kbh's Politi så de kan besvare dig. Du gider jo ikke selv
undersøge sagen, men er bare påståelig.
2 dobbelt optrukne linjer markerer skillelinjen for to modsatrettede
kørebaner og må ikke overskrides.

Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 06-06-06 22:09

Men hvorfor mon placeres de alligevel nogen steder ... Måske fordi der er
mening med det
(selvom jeg ikke altid er enig i deres placering, så er straffen for at
overtræde loven på det punkt jo ret konsekvent.)

> 2 dobbelt optrukne linjer markerer skillelinjen for to modsatrettede
> kørebaner og må ikke overskrides.

Tak for den grundige research ...

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 06-06-06 17:42

> Der er ingen der siger, at en motorcykel s k a l fylde ligeså meget som
> en bil. De to fuldt optrukne linjer markerer, at der er tale om en
> enkeltsporet vej i hver sin retning og betragtes som midterlinjen.

Tyskerne har som altid en klar firkantet regel klar til den slags* - Der
skal være plads til at man kan overhale med 1meter sideafstand.

Det synes jeg er en meget god tommelfingeregel.

*De har også tabeller der viser hvad det koster i bøde at holde for lidt
afstand (Så er det bare at slå op i bødekataloget hvad det f.eks koster at
have 10meter afstand ved 120km/t)

Men tilbage til A13 for de ikke lokalkendte

Vejen nordgående får på en strækning ~15km nord for viborg et ekstra spor
gennem et par bakker. Det starter på vej nedad bakke og man har så det
ekstra spor op over næste bakketop. Hvor jeg påbegynder overhalingen er hvor
vejen er ved at blive bred nok til det ekstra spor, men det er umiddelbart
inden der kommer stiplede linier imellem dem. Campisten er nok ikke
lokalkendt og da han ser de stiplede linier beslutter han at overhale bussen
ved at tage andet spor, men der var jeg bare igang med at overhale...

Btw havde jeg ikke ventet på at få god sideafstand så havde jeg ikke kunnet
nå at undvige.... (Det er 7-9-13 gået godt længe på mc og jeg har ikke
planlagt at lade mig blive kørt ned.)

Er der flere baner i samme retning er der _altid_ dobbelte fuldt optrukne
striber mod de modkørendes vejbane(r) så ingen kan komme i tvivl om hvilker
der må anvendes...

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-06-06 00:42

> [...]
> dobbelt optrukne linier medmindre der er 1 hel, ledig vognbane at overhale

Ovenstående er nu lavet med henblik på at forbyde mc.erne i at køre ved
siden af hinanden.
At føre et køretøj ved siden at et andet køretøj har ikke noget at gøre med
en overhaling. Så kan man jo aldrig komme forbi

Kurt

Fra : J S L

Dato : 08-06-06 17:58

Hej!

Der er uden tvivl mange bilister, der kunne bruge et opfølgende kursus i at
føre et motorkøretøj...........det er vi ikke uenige om.......

I sidste uge kørte jeg gennem Vejle og oplevede to motorcykler køre dørtræk
mellem vognbanerne, som sindsyge. DET pisser mig af.

Når en motorcykel så samtidlig kører op mellem 2 rækker biler ved et
vejkryds, ved rødt lys blot for at komme frem..... ja......DET pisser mig i
den grad af.

Der står ikke noget sted i færdselsloven at det er lovligt...............så
der må jeg give Jan Bøgh meget ret.............så har føreren af motorcyklen
en IQ svarrende til fartgrænsen i bebygget område i et legeområde.......40
el. derunder!!!!

Jai-Lau
Volvo 245 GLI Stc. - Adria Unica B 562 UP Exclusive
TomTom 5 Nav

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-06-06 18:12

J S L wrote:
> Hej!

> Når en motorcykel så samtidlig kører op mellem 2 rækker biler ved et
> vejkryds, ved rødt lys blot for at komme frem..... ja......DET pisser
> mig i den grad af.

I Italien har de for længst indset at scootere der kører op langs rækken af
biler er væk og aldrig kommer til at genere dem de lige har overhalet. De
kommer således aldrig til at køre foran dig og optage plads så du ikke kan
komme frem.

Men det er naturligvis et mentalitetsspørgsmål - og det er nok dig der skal
tænke over hvad det gør dig at de kører forbi mellem bilerne. Så længe de
gør det med lav hastighed uden fare for nogen, så går det ikke ud over
nogens tid.

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 09-06-06 09:50

> Der er uden tvivl mange bilister, der kunne bruge et opfølgende kursus i
> at føre et motorkøretøj...........det er vi ikke uenige om.......

Ja det gælder alle kategorier - der er brodne kar alleveje

> I sidste uge kørte jeg gennem Vejle og oplevede to motorcykler køre
> dørtræk mellem vognbanerne, som sindsyge. DET pisser mig af.

Der er nogen der ikke er modne nok til at føre et motorkøretøj - uanset
antallet af hjul. Darwin lære tager sig så af nogle af dem ...

Men det er ikke nemt at få lov at køre på bane i danmark. Der skulle have
været et kursus i køreteknik på ring djursland i weekenden men det er aflyst
da de har brugt deres "kvote larm". Selvom kun gade-lovlige udstødninger er
ok, ville det alligevel larme for meget (for naboerne). Derimod kan de samme
motorcykler så tage en tur lovligt rundt i området på de almindelige veje
med larm nærmere på de samme naboer, istedet for at øve køreteknik under
sikrere former.

> Når en motorcykel så samtidlig kører op mellem 2 rækker biler ved et
> vejkryds, ved rødt lys blot for at komme frem..... ja......DET pisser mig
> i den grad af.

Som PHK skrev - de forsinker ikke dig. Så det der pisser dig af er at nogen
kommer hurtigere frem end dig ... Lidt ligesom dem der ligge i venstre spor
på motorvejen med 110km/t selvom der er plads nok til at trække til højre og
lade dem der vil køre for stærkt komme forbi ....

Fra : Sten Bo

Dato : 09-06-06 11:40

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:4489365c$0$84015$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

.... Lidt ligesom dem der ligge i venstre spor
> på motorvejen med 110km/t selvom der er plads nok til at trække til højre
> og lade dem der vil køre for stærkt komme forbi ....

Man skal holde sig i de højre vejbaner.
Det kan være jeg misforstod det her. Men det er absolut prut forbudt at
blive i venstre spor, også med 110 når der er plads til højre.

Men så kommer dilemmaet ved tæt jævn stang trafik hvor alle baner er
fyldte - og man (jeg) bliver i den midterste måske 115 km/t simpelthen for
de, vi, der kører en smule hurtigere end inderbanen - men også for at
sprede trafikken så alle har bedre afstand til hinanden.

En vurderingssag - og der komme så en gang i mellem en "kloge Åge"... der
selv om 3´yderbanen periodevis er næsten tom, måske et nogle kometer med 140
..... og lægger sig i hæmorideafstand, for efter 4-500 m. hovedrystende at
trækker uden om. Hvad han ku ha gjort for længe siden.
At jeg har 15 biler foran i passende bremse afstand i "min" bane - og
lastbiler og campingvogne i inderbanen interesserer ham ikke. Ja han kan
endda finde på at blinke for at fortælle at man skal holde til højre.

Det pisser mig af.

Men er det her ikke lidt OT?

Fra : Sten Bo

Dato : 09-06-06 11:54

> [...]
> meddelelse news:4489365c$0$84015$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> ... Lidt ligesom dem der ligge i venstre spor

Jeg er lidt tung - Har man motorveje med 3 baner i Jylland?

Hørte i tv at hvis man skulle ha samme trafik tæthed på vores Sjællandske
motorveje - som de Jyder har på "deres", skulle ringvejen omkring Kbh. ha 64
spor.

Tror f at de blir sure når der drysses i yderbanen.

Hirha...

Fra : Anders Majland

Dato : 09-06-06 22:15

Tja det sker relativt ofte uden for myldertiden at jeg uden for københavn
kommer i højre bane og må skifte til 3. for at overhale en i 2. med ~100km/t
derefter kan jeg så fortsætte nogle km i højre indtil jeg måske indhenter en
lastvil i højre eller en anden i 2. Problemet er såmend ikke stort for der
er plads nok, men der kommer også tit nogen med rigtig travlt i 3. spor og
såden en vil jeg nødig overse eller være til genen for... Nogen siger at de
ligger der i midten fordi asfalten er for ringe i højre side, men jeg tror
nu mest de ligger der af vane - så kan de køre hele vejen hjem i søvne da
hastigehden ikke er stor nok til at de indhenter andre i 2. spor...

> Jeg er lidt tung - Har man motorveje med 3 baner i Jylland?

Noge steder, dem jeg lige kan komme i tanke om er ved fredericia, kolding
og lillebæltsbroen & tunnelen under limfjorden.

> Hørte i tv at hvis man skulle ha samme trafik tæthed på vores Sjællandske
> motorveje - som de Jyder har på "deres", skulle ringvejen omkring Kbh. ha
> 64 spor.

Nogle journalister skulle måske checke ders facts .. Jeg vil ikke afvise at
der kan findes en jysk motorvejsstrækning hvor belastningen kun er en
brøkdel af motorringvejen omkring københavn - men det generelle billede er
nu at vejene også bliver brugt i hovedlandet . Efter motorvejsbrouheldet ved
Aalborg var der meget i dfm (også statistik) og der var konklusionen af kbh
ikke har eneret på stor trafikbelastning. Men ekstra spor på ringvejen vil
jo ikke hjælpe meget hvis ikke bilerne kan komme videre ind i byen ...

Fra : J S L

Dato : 09-06-06 13:55

> [...]
meddelelse news:4489365c$0$84015$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Som PHK skrev - de forsinker ikke dig. Så det der pisser dig af er at

Nej...PHK har da ganske ret. De forsinker mig ikke, men det de gør er pisse
ulovligt.....ganske simpelt. Og med hensyn til hvad der "pisser" mig af, så
hold dig til det jeg har skrevet og ikke hvad du selv tror..... :C))) Når
jeg kører med CV kommer ALLE hurtigere frem end mig. Det er vel det ferie
handler om, at slappe af og nyde det.

MEN hvor i færdselsloven står der at man må:

A. Overhale i et lyskryds. B. Overhale højre om.

Hvilket begge dele er noget de gør ved at køre op mellem 2 rækker biler,
hvilket for øvrigt er ulovligt....

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-06 21:41

> MEN hvor i færdselsloven står der at man må:
>
> A. Overhale i et lyskryds. B. Overhale højre om.

Færdselsloven handler mere om forbud end om påbud.
Det ville være alt for omfattende at skulle beskrive alt det der er lovligt
at gøre i forhold til at skrive hvad der er forbudt.

Mvh. Per.

Fra : Anders Majland

Dato : 09-06-06 22:06

> Nej...PHK har da ganske ret. De forsinker mig ikke, men det de gør er
> pisse ulovligt.....ganske simpelt. Og med hensyn til hvad der "pisser"
> mig af, så hold dig til det jeg har skrevet og ikke hvad du selv tror.

Jamen så nøjes jeg med at konkludere at ændres lovovertrædelser pisser dig
af - så skal du godt nok passe på dit blodtryk når du bevæger dig rundt i
trafikken - for du kommer godt nok nemte til at se nogle stykke. Lastbiler
med mere end 70km/t, biler med mere end 80, mange med forkort
sikkerhdsafstand, forkert lygteføring for ikke at nævne fodgængere og
cyklister med deres egen opfattelse af færdselsloven og hvor meget den kan
gradbøjes ....

> A. Overhale i et lyskryds. B. Overhale højre om.
> Hvilket begge dele er noget de gør ved at køre op mellem 2 rækker biler,
> hvilket for øvrigt er ulovligt....

Hop lige op i starten af det indlæg du citerer fra - der skrev jeg "Ja det
gælder alle kategorier - der er brodne kar alleveje"

A) Afhænger af vejens udstyr. Jeg har vist før i tråden nævnt vigerslevvej i
valby .Den er bred nok til at 2 biler sagtens kan holde ved siden af
hinanden - og dermed heller ikke noget problem hvis en motorcyklist trækker
op på siden. Tidligere var en stor del af strækningen fra damhussøen og op
til frederikssundvej ligeledes fin for en motorcyklist (man kunne ude på
midten af vejen køre forbi "alle" dem der klumpede sig sammen i et spor) men
det er nu ødelagt af helleanlæg og dedikerede svingbaner.

B) Færdselsloven skriver noget om tæt trafik hvor hastigheden er bestemt af
de forankørende.

Men lige den medoverhaling af en række biler så kan den udføres lovligt. Vha
google kan den debat nok genfindes i dk.fritid.bil incl referencer til
vejprofiler for forskellige typer veje (bredde af vognbaner mm). Der er
ingen tvivl om at det er ulovligt at ligge og zigzagge mellem vognbaner og
skiftevis overhale højre om bilerne til venstre og venstre om dem til højre.
Men mange af landets motorveje er reelt brede nok til at man på mc kan
overhale en personbil i samme vognbane med tilstrækkelig sideafstand hvis
bilisten holder til højre i vognbanen.

Nogle fredage i sommerperioden har jeg f.eks oplevet at der bliver nogle km
kø ved enden af holbæk motorvejen. Der sker det så at jeg på mc lister forbi
på venstre side af andet spor (altså ind mod midten). Langt de fleste
bilister giver plads men der er også dem der bliver pissed og istedet
trækker ud for at spærre.

Men ellers er jeg da enig - der er da også motorcyklister der kører
decideret tåbeligt (og der murphy og darwin kommer ind i billedet igen),
overhaler hvor der ikke er plads, zigzagger mellem rækker osv. Der kan ikke
forsvares.

Jeg mødte idag et par andre dyr - miljøsvinene. Nu var det jo godt vejr idag
og mange kørte med åbent vindue. Jeg lå (igen) på A13 med ~40meter til bilen
foran. Så lægger jeg mærke til at ham foran ligesom sidder og fumler med
noget med fingre på karmen. Kort tid efter ser jeg ham smide noget op i
luften og det æbelskrog rammer lige så flot køler og forrude på bilen ... Nu
er et æbelskog trods alt noget der forgår i naturen, men på vejen ud mod
skive er der også lige en der skal af med en håndfuld slikpapir - og nej det
fløj ikke ud af bilen ved et uheld. Der var hastigheden lavere og jeg lå kun
~15meter bag ham der han fik ryddet op ...

/AM

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-06-06 16:28

Anders Majland skrev i 4489365c$0$84015$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
dette:

> Der er nogen der ikke er modne nok til at føre et motorkøretøj -
> uanset antallet af hjul. Darwin lære tager sig så af nogle af dem ...

Det må være den lov, der hedder: "Føreren af det tungeste køretøj
overlever".

Det er vel derfor at antalle af sindsyge med en 30-40tons lastvogn optræder
så hyppigt som de gør.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 02-06-06 20:19

> [...]
> men fortalte kort den anden om den første's overhaling. Så kunne de jo
> bruge ventetiden på et nyt dæk til at justere spejle ....

Fordom nr. 1: Den der ikke kører med campingvogn er altid klogere end ham er
gør - og kan se alle andres kørefejl, helt uden mulige undskyldninger eller
forklaringer.

Fordom nr. 2: Den der selv overtræder Færdselsloven, ved at køre for stærkt,
synes det er helt urimeligt, at andre også overtræder loven.

Fordom nr. 3: Den der vil overhale har altid ret til at kritisere andre som
får samme gode idé.

Fordom nr. 4: Den der kører uden campingvogn skal overhovedet ikke tage
hensyn til dem der kører med påhæng, selv om de kan have brug for lidt hjælp
undervejs.

Fordom nr. 5: Den der kører uden campingvogn, behøver ikke at overholde
reglerne om hastighed og fuldt optrukne linier - og hvis andre generer mig,
så er det deres skyld, at jeg må overtræde loven.

Morale: Pas på derude - campingsæsonen er i gang. Og der er masser af
selvretfærdige bilister på vejene.

/Flemming U

Fra : Anders Majland

Dato : 03-06-06 13:01

> Fordom nr. 3: Den der vil overhale har altid ret til at kritisere andre
> som får samme gode idé.

Ja . ret til at kritisere dem der begynder en overhaling når de selv er ved
at blive overhalet ...

> Fordom nr. 4: Den der kører uden campingvogn skal overhovedet ikke tage
> hensyn til dem der kører med påhæng, selv om de kan have brug for lidt
> hjælp undervejs.

Syntes nu selv jeg var i det hjælpsomme hjørne, da jeg stoppede ham med det
defekte vogntog.

> Fordom nr. 5: Den der kører uden campingvogn, behøver ikke at overholde
> reglerne om hastighed og fuldt optrukne linier - og hvis andre generer
> mig, så er det deres skyld, at jeg må overtræde loven.

Det er korrekt at jeg ønskede at køre for stærkt, men når jeg er ved at
overhale et vogntog der så laver vognbaneskift så jeg må undvige (over
spærrelinierne) har jeg svært ved at se er egen fejl ...

> Morale: Pas på derude - campingsæsonen er i gang. Og der er masser af
> selvretfærdige bilister på vejene.

De har nu været der hele tiden - det nye er dem der lige skal vænde sig til
(igen) at have noget på slæb ...

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 02-06-06 20:22

Anders Majland skriblede:

> campingvogn der ligger klæbet fast bag en rutebil. (Det er at
ligge
> der og kusse røv er jo ikke noget særkende så det er ikke en af

Det er træls at tommeltotten er bredere
tasterne :)

--
Lars Fragstrup

Fra : Knud Dam

Dato : 02-06-06 23:44

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:448067f5$0$84031$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Hej Anders

Er "kusse røv" et specielt camping-fænomen eller en slåfejl ?

; - )

KD

Fra : Anders Majland

Dato : 03-06-06 13:03

> Er "kusse røv" et specielt camping-fænomen eller en slåfejl ?

Slåfejl "kysse røv" - Slåfejl - Politiets giver bøder for ikke at holde
tilstrækkelig afstand.

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 03-06-06 07:58

> Fordom nummer 1 - de ekstra spejle er kun til pynt. Chaufføren kan ikke se
> dyt i dem alligevel ....

Selvom spejlene sidder rigtigt skal chaufføren jo også kigge i dem, og det
er måske der det største problem ligger. Ikke ret mange førere af
almindelige personbiler er vandt til at bruge spejle.

--
Arne Rohr Pedersen

Fra : Anders Majland

Dato : 03-06-06 13:05

> Jeg fik lige bekræftet 2 fordomme på en kort strækning..
> Fordom nummer 1 - de ekstra spejle er kun til pynt. Chaufføren kan ikke se
> dyt i dem alligevel ....

Den gav noget debat ...

> Fordom nummer 2 - mange campister kører rundt på alt for gamle dæk og med
> forkert dæktryk.

Den blev forbigået i tavshed ... Så det er måske ikke bare en fodom, men en
"sandhed" ?

/A

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-06-06 17:16

Anders Majland wrote:

> Den blev forbigået i tavshed ... Så det er måske ikke bare en fodom,
> men en "sandhed" ?

Jeg tror campister er meget opmærksomme på dæktrykket, netop fordi det giver
en væsentlig forringelse af køreegenskaberne hvis det er for lavt.

Hvis du - på din MC - begyndte at slingre derudaf når du kørte 80, ville du
også lige checke dæktrykket ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 03-06-06 20:33

> Jeg tror campister er meget opmærksomme på dæktrykket, netop fordi det
> giver en væsentlig forringelse af køreegenskaberne hvis det er for lavt.

Ja det ville jeg også tro - men han virkede oprigtig temmeligt overrasket
over at jeg påstod at der var noget galt med hans dæk. Jeg havde klaphjelmen
åben og talte igennem hans åbne vindue, så at jeg måtte gentage mig selv
skyldtes nok ikke det talte men mere at han ikke troede at han havde hørt
rigtigt (Nej min hjelm er ikke hvid så jeg ligner ikke en civil mc betjent -
men måske han alligevel havde været nervøs for at jeg var en sådan og havde
lavet en hastighedsmåling på ham ....)

Men ikke alle har samme føling med en campingvogn som dig.

> Hvis du - på din MC - begyndte at slingre derudaf når du kørte 80, ville
> du også lige checke dæktrykket ;)

Yep - 7-9-13 har jeg kun haft 2 punkteringer på mc, og begge har været
"sivere" - Til gengæld har jeg prøvet at bagdækket på en lånt golf
"forsvandt". Kørte 80-90 med resten af trafikken og pludseligt kunne jeg
mærke og høre en rumlen. Jeg lod den rulle farten af og holdt ind til siden.
På de få hundrede meter var der stort næsten ikke noget dæk tilbage på
fælgen ... (og det dæk var med 90% mønster, men pilråddent. Ejeren kørte få
tusind km om året, og havde købt vinterdæk og fælge brugt uden at tænke på
alderen.

> Nu har du vel beviser for at hans dæk er for gammel?

Nej - Tror heller ikke jeg ville kunne aflæse alderen på de rester der var
tilbage på højre fælg.... Og jeg havde jo heller ikke nogen grund til det.
Jeg stoppede ham jo ikke for at spilde betjent, men kun fordi jeg mente at
han udgjorde en reel fare for "os andre". Jeg vil da heller ikke håbe at han
kørte videre derfra før han havde fået skiftet hjul ...

Det kunne selvfølgelig være punkteret på helt almindelig vis - som
overskriften siger. Jeg snakker fordomme uden fakta

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-06-06 17:19

Anders Majland wrote:

> Den blev forbigået i tavshed ... Så det er måske ikke bare en fodom,
> men en "sandhed" ?

Nu har du vel beviser for at hans dæk er for gammel? Dæktrykket var der jo
ikke - af indlysende årsager - muligheder for at checke.

Definér for gammel :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 05-06-06 10:29

> Definér for gammel :)

Se dette link. Dæk bør ikke være over 5 år gamle.
http://www.hanses-campingsider.dk/tekniko/daek.htm

--
Arne Rohr Pedersen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-06-06 12:16

Arne Rohr Pedersen wrote:

> Se dette link. Dæk bør ikke være over 5 år gamle.
> http://www.hanses-campingsider.dk/tekniko/daek.htm

Prøv at drible ned til campingforhandleren og kik på den rarae mands nye
campingvogne. Det er lige før dækkene er forgamle når den første sæson er
overstået ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-06-06 17:17

Anders Majland skrev i 44817b02$0$84017$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
dette:

> Den blev forbigået i tavshed ... Så det er måske ikke bare en fodom,
> men en "sandhed" ?

Jeps - akkurat ligesom at alle motorcyklister er skabsrockere og dybt
voldelige og har en IQ, der er lavere end fartgrænsen ved bykørsel.

Har lige i eftermiddag haft fornøjelsen af at ligge bag en flok arrogante
tohjulede idioter, der to og to kørte paradekørsel med 70 km/t på en alm.
landevej.
Skal jeg generalisere noget om motorcyklister ud fra dette?

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-06 22:05

> Skal jeg generalisere noget om motorcyklister ud fra dette?

Forhåbentlig ikke, det er både forbudt og dumt.

Vh Bongo som køre MC

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-06-06 09:19

Bongo skrev i 44849c93$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> Forhåbentlig ikke, det er både forbudt og dumt.

Det burde det være - men jeg mener ikke at der er lovgivet mod
generaliseringer

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-06 21:02

LOL

Fra : Anders Majland

Dato : 06-06-06 17:51

> [...]
> landevej.
> Skal jeg generalisere noget om motorcyklister ud fra dette?

Skal det være underholdende så smid det over i dk.fritid.motorcykel ....

Men her kom der da også lidt ud af det: en debat om alderen på dæk ud af
provokationen. Og også en reminder omkring færdselslovens regler for
overhalinger

Fra : Bjarne

Dato : 05-06-06 15:02

In article <448067f5$0$84031$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
   "Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:
> [...]
>
> Fordom nummer 1 - de ekstra spejle er kun til pynt. Chaufføren kan ikke se

Uden at kende denne situation fra begge sider og dermed kende hele situationen,
men mere som en kommentar andre også kan have glæde af ...

Når jeg kører med campingvogn, oplever jeg rigtig tit at nogen sniger sig helt
op i røven på mig, for lige pludselig at forsøge overhaling. Selv om man aldrig
har kørt med stor vogn bagefter, kunne man måske godt lige skrue tænkehatten på
og prøve at forstillle sig hvordan udsynet er for vognen foran. Hvis du nu lige
laver en lille tegning af en bil med campingvogn efter sig. Tegn så et sæt
spejle som rager lidt ud over campingvognens bredde. Tegn nu en linie fra
hvert sidespejl bagud og prøv at gætte hvor stor blind vinkel der så er.
Rigtigt, man kan gemme en hel jumbojet bagved uden at chafutten kan se den.

Den situation jeg oplever meget tit er typisk på motorvej:
jeg holder en for mig passende konstant hastighed. Jeg orienterer mig
konstant bagud så jeg har nogenlunde styr på trafikken bagfra. Når jeg så
indhenter en forankørende der kører langsommere end mig, kigger jeg næsten
mere bagud en forud. Jeg forsøger nu at tilpasse så jeg kan lave en
glidende overhaling. Yes, jeg er fremme, der er frit, det går ikke ned ad
bakke (det er nemlig farligt at overhale nedad bakke med campingvogn), jeg
blinker og begynder at trække ud. Shit ! en spade kommer høvlende med fuld
skrue og vil udenom. I stedet for at trække ud i god tid så jeg kan se ham,
har klovnen ventet til han er næsten opppe i røven på mig.

Tak fordi du gjorde opmærksom på din oplevelse, det gav lige mig anledning
til at skrive versionen fra den anden side.

mvh,
Bjarne

Fra : Anders Majland

Dato : 06-06-06 18:02

> Når jeg kører med campingvogn, oplever jeg rigtig tit at nogen sniger sig
> helt
> op i røven på mig, for lige pludselig at forsøge overhaling.

Helt enig i at det er for dumt - man skal placere sig så man er synlig.

> Tegn så et sæt
> spejle som rager lidt ud over campingvognens bredde.

Bør spejlene ikke være så langt ude at man kan se ned langs campingvognen på
lige vej ?
Hvad er kravene egenligt ?

Jeg har ikke selv kørt ret meget med campingvogn - noget med ~500km for et
par år siden. Det meste af det jeg kører med på slæb efter bilen er i en
lille hobby trailer. Men jeg har da tidligere haft fornøjelsen af stor vogn
(lastvogn og hænger som værnepligtig - men det gav da et indtryk af sådan en
vogntogs egenskaber og begrænsninger)

Btw så kørte 400km motorvej igår der jo var "store hjemrejsedag". Og jeg
undredes over hvor mange campister der kørte uden ekstra spejle. Jeg har
ikke lavet statistik på det men det var mere end en håndfuld.

/AM

PS På den tur var der ellers ikke nogen campister der gjorde sig (uheldigt)
bemærket. Men jeg blev efterhånden træt af lastbiler med 89km/t der lå og
overhale lange rækker af campingvogne der kørte en smule langsommere.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-06-06 23:41

Anders Majland wrote:

> Btw så kørte 400km motorvej igår der jo var "store hjemrejsedag". Og
> jeg undredes over hvor mange campister der kørte uden ekstra spejle.
> Jeg har ikke lavet statistik på det men det var mere end en håndfuld.

Jeg er enig med dig dér - alt for mange har ikke tilstrækkelig spejle på.
Men loven er svag på det punkt - det er ikke noget krav at man kan se ned
langs vogntoget - og ønsker man det, er det nogle af de dyre spejle man skal
have fat i.

Især 4-hjulstrækkere er slemme til at køre uden ekstraspejle og det er
_ikke_ fordi de er brede nok...

--
Per, Esbjerg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-06-06 09:23

Anders Majland wrote:
> I mellemtiden havde den første campingvogn indhentet og var holdt ind
> bagved. Ham undlod jeg at tale med (da jeg nok ikke ville kunne tale pænt
> til ham efter at han tvang mig ove en dobbelt overtrukket spærrelinie),

Tvang ?
Hvordan ? Fortæl ?........

> Pas på derude campingsæsonen er igang.

Der var vist også to væltede campingvogne på motorvejene i går.
Det gave vist noget kaos.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 06-06-06 18:10

> Tvang ?

Jeg mener tvang er det rigtige ord når man foretager et vognbaneskifte med
en på ydersiden.

> Hvordan ? Fortæl ?........

Synes jeg har uddybet. Vejen udvides så der bliver 2 spor nordgående. Da
vejen er bred nok begynder jeg overhalingen. Jeg når dog kun lige op på
siden af bagenden af campingvognen da campisten trækker ud i andet spor. Jeg
har heldigvis plads nok sidelæns til ikke at blive ramt så jeg undviger over
linierner (til de modkørendes vejbane, bremser ned og falder ind bag igen).

Jeg kunne også bare have bremset hårdt op, men var usikker på hvor tæt jeg
havde bilisten bag mig. Han lå også og ventede på en lejlighed til at komme
videre ligesom de andre bagude. På en jysk landevej bliver der hurtigt kø
når nogen ligger og kører i nærheden af det tilladte og der er for meget
trafik til overhalinger.

> Der var vist også to væltede campingvogne på motorvejene i går.
> Det gave vist noget kaos.

Ja de fylder hurtigt meget når de bliver skilt ad (Så jeg sidst til
folkerace på banen i Løvel)

Fra : Anders Majland

Dato : 06-06-06 17:34

> Jeg fik lige bekræftet 2 fordomme på en kort strækning..

Dagens oplevelse på denne front var ikke en campingvogn men en anden
klassiker - 500kg totalvægt traileren lastet med havefliser. Han var nået
til midt på spærrefladen ved en af afkørslerne vestgående på holbæk
motorvejen lidt før flyng. Længere var han ikke kommet med kun et hjul
tilbage på traileren ... Traileren var en std størrelse som en brenderup
1205 (uden jeg dog så fabrikatet) og den bar læsset til 5-10cm under kanten
med havefliser. Normalt må de laster 325-350kg men jeg har sjusset mig frem
til at han nok har haft godt det dobbelte .... Det positive var dog at han
havde fået stoppet vogntoget uden at lave skade på andre ....

fut dk.fritid.bil

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-06-06 08:28

Anders Majland wrote:

> [...]
> til at han nok har haft godt det dobbelte .... Det positive var dog at han
> havde fået stoppet vogntoget uden at lave skade på andre ....

Jeg tror det har været langt mere end det dobbelte. Jeg har en 1205 og
har en gang hentet støbemix ved en lokal maskinstation og jeg fyldte
den halvt op og det var sikkert for meget.
5-10 cm under kanten med betonfliser er nok snarere 6-700 kg vægt.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 07-06-06 09:20

> [...]
>den halvt op og det var sikkert for meget.
>5-10 cm under kanten med betonfliser er nok snarere 6-700 kg vægt.

Det er da også ca det dobbelte af hvad den må laste - men kun en
overskridelse på 50% af totalvægten ...

I familien har vi også en solid brenderup og jeg har prøvet den med at stå i
grusgraven og skulle dirigere manden med gummigeden. Første gang kom der
ihvertfald for meget på - estimat godt et ton, det fylder ikke meget i
hjørnet af skovlen på en gummiged (og jeg kørte fast og måtte trækkes ud)
men jeg listede den alligevel hjem med lav fart (grusgraven ligger på nabo
matriklen)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-06-06 18:03

Anders Majland was thinking very hard :
> estimat godt et ton, det fylder ikke meget i hjørnet af skovlen på en
> gummiged

Nej der kan vel snildt være 4-6 ton i sådan en skovl - alt efter
materiale. "Legede" med en 12 tons gummiged engang, den snuppede 6 tons
korn i en skovlfuld!

"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
have for something they don't need." - Will Rogers

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-06-06 20:03

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nej der kan vel snildt være 4-6 ton i sådan en skovl - alt efter
> materiale. "Legede" med en 12 tons gummiged engang, den snuppede 6 tons

Hertil kan oplyses, at korn vejer væsentligt mindre end grus.
Grus vejer mere end dobbelt så meget.
Letfugtet grus vejer typisk 1,6-1,8 tons pr. rummeter, så når folk typisk
lige henter en halv rummeter, så er der læs på.
Jeg skulle på et tidspunt hente en palle med herregårdslignende sten. De
oplyste at den vejede ca. 1,5 tons, så man får hurtigt overlæs på, hvis ikke
man passer på.

Kurt

Fra : Anders Majland

Dato : 08-06-06 08:43

> Hertil kan oplyses, at korn vejer væsentligt mindre end grus.

Ja korn ligger omkring 600kg/m3

> Grus vejer mere end dobbelt så meget.
> Letfugtet grus vejer typisk 1,6-1,8 tons pr. rummeter, så når folk typisk

Det bliver så næsten en faktor 3 ---

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-06-06 12:02

Anders Majland wrote:

> [...]
> fast og måtte trækkes ud) men jeg listede den alligevel hjem med lav
> fart (grusgraven ligger på nabo matriklen)

Jeg trak en Mondeo hjem med noget brænde bagi - men da jeg var vant til at
køre med campingvogn blev jeg nysgerrig og kørte forbi den lokale vægt.

4.500 kg total :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 13:02

On 7 Jun 2006 00:27:30 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>den halvt op og det var sikkert for meget.
>5-10 cm under kanten med betonfliser er nok snarere 6-700 kg vægt.

Man skal edderperkeme passe på med fliser og sten. Vi skulle have
nogle gamle sten og fliser fjernet og jeg sagde til den bedre halvdel
at vi hellere måtte køre to gange. "Hvorfor det, der er plads til
meget mere". Jow, jow.........vi kørte to gange.....og første gang
havde vi haft et læs på 425 kg, hvor traileren må laste 375, og så
måtte den jo ud "hvor ville du have anbragt resten?".
Det var da godt, policen, der eskorterede os en del af vejen ikke
stoppede os og fandt vægten frem Anden gang var der plads til en
enkelt flise mere.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Anders Majland

Dato : 07-06-06 14:43

> og første gang
> havde vi haft et læs på 425 kg, hvor traileren må laste 375, og så
> måtte den jo ud "hvor ville du have anbragt resten?".

Betaler du for at komme af med det siden du kender vægten...

Jeg har bla kørt en skorsten og soklen fra et drivhus væg (ad flere gange)
og der har jeg sjusset mig til hvor meget der var på. Jeg synes efterhånden
jeg har fået en ok fornemmelse for lasten udfra hvor meget den synker i
affjedringen. (Og hvis mine 100kg over det ene hjul får hjulet tæt på
skærmen er der for meget på)

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 15:01

On Wed, 7 Jun 2006 15:42:37 +0200, "Anders Majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Betaler du for at komme af med det siden du kender vægten...

Dengang gjorde vi - købe et "klippekort" hos kommunen, veje på vej ind
og på vej ud
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-06-06 09:34

Anders Majland wrote:

> Det er da også ca det dobbelte af hvad den må laste - men kun en
> overskridelse på 50% af totalvægten ...

kun ????

> [...]
> men jeg listede den alligevel hjem med lav fart (grusgraven ligger på nabo

En lille sjov historie om folk som tror de bare henter meget grus i
trailere:
Ejeren af den lokale maskinstation hvor jeg var henne og hente
støbemix fortalte mig en historie om en som skulle have en 5-6 m3
grus. Han ringede og spurgte maskinstationen
hvad det ville koste. Han syntes det var alt for dyrt og ville selv
hente det på traileren. Han blev frarådet det og blev spurgt om han
vidste hvor mange gange han skulle køre ?
Han ville stadigvæk selv hente det.
Maskinstationejeren skulle så hen til grusgraven og passerede på
vejen manden med traileren, den var kørt i stykker, knækket aksel.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Anders

Dato : 07-06-06 12:50

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message

[...]

En lignede:

En bekendt er ansat i en grusgrav og har læsset en slat på 500 kg på en stor
boogietrailer.
Manden (ham der skal have gruset) kommer hen til føreren for at betale (til
kaffekassen), da han får at vide det koster 100 kroner farer han i flint og
syntes det er alt for meget.
Føreren tænker sig lidt om og siger, "Jo, for 100 kroner bør man egentligt
få meget mere" hvorefter han tipper skovlen og afleverer ca 3 tons grus
traileren..... med kommentaren, "Du læsser bare af indtil det passer med en
hund...."
Hvis manden hvad ved at falde til ro kan det godt være han kom op i det røde
felt igen

1 time senere kørte en meget svedig og meget ophidset mand fra grusgraven
med en godt fyldt trailer.

Mvh
Anders

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-06-06 13:15

Anders wrote:
> [...]
> felt igen
>
> 1 time senere kørte en meget svedig og meget ophidset mand fra grusgraven

Utroligt den holdt.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk