Hvad er der så galt?
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 02-06-06 16:28

Hej.

Jeg fik bilen tilbage i går efter at værkstedet har haft den i over 3 uger
pga. en skade med et vist rådyr.

De skiftede et par lygter, køler, lavede noget air-con, samt kølerhjelmen +
malede den!

Det gik fint fint den første tur. Men i dag, da jeg kørte på motorvejen med
140 km/t ville den pludselig ikke tage gas. Jeg tænkte, at det kunne være
noget med at computeren havde sat en grænse på ved de 140. Men da jeg kørte
fra motorvejen, skete der heller ingenting. Jeg kunne overhovedet ikke
accelere. Der er et lille bitte punkt på "speeder-gangen" hvor jeg kan få
lidt gang i den. Men træder jeg speederen i bund sker der intet. Gearet
skifter hver gang ved 2000 omdrejninger.

Værkedet har naturligvis lukket nu og åbner ikke før om 3 dage! Det er sgu
lang tid, når man endelig har fået bilen tilbage.

Er der nogen der har idé til hvad det kan være (Måske dig Ole ?

Det er en MB E220 CDi aut.

Mvh

Jasper

--
Mvh Jasper

e-mail: jasper@FJERNESahrensbach.dk
"FJERNES" skal, sjovt nok, slettes

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 02-06-06 17:22

On Fri, 2 Jun 2006 17:27:50 +0200, "Jasper Norman Ahrensbach"
<ahrensbach@FJERNESpc.dk> wrote:

>Er der nogen der har idé til hvad det kan være (Måske dig Ole ?
>
>Det er en MB E220 CDi aut.

Kunne det være en slange mellem turbo'en og indsugningen der er hoppet
af?

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-06-06 18:50

"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne det være en slange mellem turbo'en og indsugningen der er hoppet
> af?

Også min tanke, de har jo haft pillet ved fronten hvor intercooleren nok
sidder?.

Fra : Ulrich

Dato : 02-06-06 18:56

> Også min tanke, de har jo haft pillet ved fronten hvor intercooleren nok
> sidder?.

Der løber også noget gearoliekøling der ude, er der nok på kassen?
Den måles ved 80 gr.

--
Hygge Ulrich

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 02-06-06 19:09

> Der løber også noget gearoliekøling der ude, er der nok på kassen?
> Den måles ved 80 gr.

Hmm... kan ikke finde nogen løse slanger eller noget andet der sidder løst.
Der er noget indtørret "gyldent snask". Det er som om, det er sprøjtet en
smule fra en beholder, der sidder til højre (når man står foran bilen). Men
der er som sagt indtørret, og kan jo nemt stamme fra påfyldning af det ene
eller det andet?

Jeg har lige tjekket den igen... samme problem, men er det ikke underligt,
at når den står i "N" altså frigear, er der ingen problemer? Der springer
omdrejningstælleren nemt over de 3000, men når jeg sætter den i gear, og
kører en lille tur, sker der intet, og den skifter _hver_ gang ved 2000
omdr.

/Jasper

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 02-06-06 19:10

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lang tid, når man endelig har fået bilen tilbage.
>
> Er der nogen der har idé til hvad det kan være (Måske dig Ole ?

Jamen det har jeg da
Der er 2 muligheder. Vi tager den værste først - så er det overstået
Det lyder som om det er en utæthed i CDI-systemet. Har prøvet det samme med
en C-klasse hvor den haltede sig igennem en weekend. Så er det i hvert fald
så som så med kvikke overhalinger.
Der kostede det en ny turbo - heldigvis på garantien (derfor ved jeg eller
ikke hvor dyr en reperation det er, men decideret billig er den næppe).

Hvis jeg ikke tager meget fejl, så trækker den jævnt (men ikke optimalt) til
den hver eneste gang skifter gear allerede ved de 2000 omdrejninger, men
uanset hvor meget du stamper til den kører den ikke mere end de 140 vel? Du
kan med andre ord slet ikke presse den i nogen gear - heller ikke selv om du
trækker den ud af D på gearvælgeren vel? Kick-down virker ikke, men den
skifter fint gennem alle gear? (hvis den f.eks. kun kører i tredje hele
tiden kunne det i stedet være styreboksen til gearkassen den var gal med så
den kører på nødprogram).

Spørgsmålet er så om den har opført sig sådan lige siden du hentede den,
eller om det er kommet undervejs.
Den gode nyhed er nemlig at det kan skyldes noget så simpelt som at de på
værkstedet har glemt at sætte en slange på turboen, og derfor kan der ikke
leveres nok/noget tryk.
Det er set før - specielt hvis de har rodet med aircon'en (og de har jo mere
eller mindre haft hele den forreste del af motorrummet skilt ad). Hvis den
ikke var sat på da du hentede bilen har den opført sig som beskrevet hele
tiden. Alternativt kan det være at den ikke er sat ordentligt fast, og er
hoppet af undervejs. Jeg krydser fingre for at det er det der er galt

Under alle omstændigheder skal den på liften på tirsdag eller når de har
tid. Der burde ikke ske noget ved at du kører i den indtil da - det gjorde
der i hvert fald ikke med vores i de par dage vi kørte i den indtil den
kunne komme til doktoren.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 02-06-06 23:05

> Jamen det har jeg da

Tænkte jeg nok

> [...]
> ikke hvor dyr en reperation det er, men decideret billig er den næppe).

Tjoo... men kunne det ikke også være at turboen har fået et hug ved
sammenstødet med dyret?

> [...]
> til den hver eneste gang skifter gear allerede ved de 2000 omdrejninger,
> men uanset hvor meget du stamper til den kører den ikke mere end de 140

Nej, den er nogenlunde kvik i 1. gear. Derefter er den _helt_ død. Der er,
som jeg skrev, kun liiiige et enkelt punkt i "peeder-gangen" hvor jeg kan
accelere. Og man kan faktisk ikke tale om at accelere, den øger farten
ganske, ganske lidt.

> [...]
> skifter fint gennem alle gear? (hvis den f.eks. kun kører i tredje hele
> tiden kunne det i stedet være styreboksen til gearkassen den var gal med

Ja, og nej. Kick-down virker ikke. Der sker intet. Men jeg kunne faktisk
godt skifte ned ved at trække gearstangen over på "-". Men jeg kunne ikke
holde omdrejningerne alligevel. Den faldt til de 2000 igen. Og ja, den
skifter fint gennem gearene.

> Spørgsmålet er så om den har opført sig sådan lige siden du hentede den,
> eller om det er kommet undervejs.

Tja... jeg hentede den kl. 18.00 i går aftes. Jeg har derefter kørt ca. 10
km bykørsel uden problemer. Men efter ca. 10 km på motorvej ved 140 km/t
ville jeg lige trykke let på speederen, for at komme lidt hurtigere forbi en
anden bil. Da opdagede jeg, at den var totalt død.

> Alternativt kan det være at den ikke er sat ordentligt fast, og er hoppet
> af undervejs. Jeg krydser fingre for at det er det der er galt

Hvad skal jeg skille ad, for at se om det er det?

> Under alle omstændigheder skal den på liften på tirsdag eller når de har
> tid. Der burde ikke ske noget ved at du kører i den indtil da.

Ja, jeg har jo ikke ligefrem gode erfaringer med ventetider på værksteder.
Jeg nåede lige at tale med værkføreren på det værksted, som lavede den efter
mit uheld med dyret. Han fortalte, at jeg lige så godt kunne spørge MB om
fejlen, da de ikke har mulighed for at måle på den alligevel.

Mvh

Jasper

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 03-06-06 06:31

> Tjoo... men kunne det ikke også være at turboen har fået et hug ved
> sammenstødet med dyret?

Jo det kunne den sagtens, men det ville undre mig om der var der den havde
fået skaden. Så meget ravage plejer sådan et rådyr trods alt ikke at lave.

> [...]
> som jeg skrev, kun liiiige et enkelt punkt i "peeder-gangen" hvor jeg kan
> accelere. Og man kan faktisk ikke tale om at accelere, den øger farten

OK. Det var som jeg forventede, men ikke helt som jeg beskrev. Sparker lige
mig selv over benet

> [...]
> godt skifte ned ved at trække gearstangen over på "-". Men jeg kunne ikke
> holde omdrejningerne alligevel. Den faldt til de 2000 igen. Og ja, den

OK.

> [...]
> ville jeg lige trykke let på speederen, for at komme lidt hurtigere forbi
> en anden bil. Da opdagede jeg, at den var totalt død.

Ja så er det stadig lige fugl eller fisk. Det kan stadig være begge dele.

> Hvad skal jeg skille ad, for at se om det er det?

Årh du stiller da også alle de svære spørgsmål i dag
Jeg kan ganske enkelt ikke huske hvor den slange sidder, men mener
umiddelbart at den sidder under motorskjoldet. Synes i hvert fald at kunne
huske at de havde det meste af toppen taget af da de skulle lave vores - som
dog i () bemærket var en C-klasse (og her skulle hele turboen skiftes).
Jeg skal lige se om jeg kan trylle lidt i eftermiddag når jeg har sovet - du
hører fra mig hvis der er bid.

> [...]
> efter mit uheld med dyret. Han fortalte, at jeg lige så godt kunne spørge
> MB om fejlen, da de ikke har mulighed for at måle på den alligevel.

Nej ventetider er aldrig rare uanset hvor man finder dem, men vi kunne da
også her krydse fingre for at det var overkommeligt - jeg deltager gerne i
krydsningen

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 03-06-06 08:35

> OK. Det var som jeg forventede, men ikke helt som jeg beskrev. Sparker
> lige mig selv over benet

Nu ikke for hårdt.

> [...]
> skiftes).
> Jeg skal lige se om jeg kan trylle lidt i eftermiddag når jeg har sovet -

Sov godt. Håber du finder noget. Eller drømmer dig til et gyldent svar.

Mvh

Jasper

Fra : CBA

Dato : 02-06-06 22:25

> [...]
> lang tid, når man endelig har fået bilen tilbage.
>
> Er der nogen der har idé til hvad det kan være (Måske dig Ole ?

Mit bud.: motorens styreboks er "gået" i nødprogram. Kan evt. resettes ved
at tage pluspolen af batteriet og gi´den stel. Batteriet er monteret under
bagsædet

Mvh

Claus

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 02-06-06 23:09

> Mit bud.: motorens styreboks er "gået" i nødprogram. Kan evt. resettes ved
> at tage pluspolen af batteriet og gi´den stel. Batteriet er monteret under
> bagsædet

Sidder det under bagsædet? Det var da et mærkeligt sted at placere det!
Troede da bestemt at det altid sad i motorrummet.

Men når nu bilen allerede har kørt nogle km på den "rigtige" måde, kan det
vel ikke være det, eller hvad?

Mvh

Jasper

Fra : BJ

Dato : 02-06-06 23:10

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Troede da bestemt at det altid sad i motorrummet.

Altid og altid. Mit sidder i bagagerummet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~