Råd mig ang. køb af ny 4X4 gul plade bil ?
Fra : Dr.Ralph

Dato : 02-06-06 12:28

Hej,

Har behov for hjælp og råd. Skal bruge den til alm. by kørsel med transport
af pc udstyr og golf udstyr i små mængder. Vil derfor gerne have lidt god
plads bagi, men søger som sådan ikke en Transporter eller Sportvan type
bil, da jeg godt kan lide designet på 4X4 4 hjuls trækkere.

Mit budget er 250.000 kr incl. moms - og ikke mere end det.
Budgetteret kørsel: 18-20.000 km/år

Har lige nu kig på:

Toyota Rav 4 2006
Mitsubishi Outlander
Suzuki Grand Vitara

Søger absolut ikke en bil, som skal kunne køre OFF ROAD - man kan som sagt
godt lide designet på 4 hjulstrækkere.

Derfor er det vigtigt, at den har gode behagelige køre egenskaber på alm.
landevej og, at den ikke larmer for meget ved motorvejskørsel, hvad jeg har
hørt Suzuki'en gør.

Mitsubishi Outlander er 4 år gammel, men koster også næsten 25-30.000
mindre end Rav 4. Suzuki'en er også billig, men larmen ved kørsel på
motorvej skræmmer mig lidt.

Nogle, der ved om Mitsubishi har ligeså godt ry som Toyota har - altså, at
det er en slidstærk bil, der sjældent behøver se et værksted ?

Hvilke andre alternmativer syntes I jeg burde tage med i mine overvejelser
?

Har også kigget på Toyota Sportsvan og Mazda 5, men der lidt for meget
varevogn over disse - det er jo også varevogne :)
Derfor tror jeg det bliver en jeep agtig bil med behagelige køregenskaber
og slidstærk !

Tak for hjælpen !

Fra : Hr. Jensen

Dato : 02-06-06 12:55

Den Fri, 2 Jun 2006 13:28:27 +0200 sendte "Dr.Ralph"
<dr.ralph@sol.remove.dk> følgende røgsignaler:

> [...]
>Suzuki Grand Vitara
>
>Søger absolut ikke en bil, som skal kunne køre OFF ROAD - man kan som sagt

Måske skulle du overveje en 4x2 i stedet når du ikke skal køre
off-road.
Fordele: De er typisk billigere at forsikre end 4x4, de er billigere
at reparere, de vejer mindre, de går længere på literen, de er
billigere i indkøb ift. 4x4-udgaven af samme model.

Ulemper: Hmmm, tjah.....ingen 4x4.

Nu er Hyundai Tuscon desværre lidt smågrim og den nye Santa Fe har
ikke 2WD og er ca. 12.000 kr for dyr, ellers kunne de jo også være en
mulighed.

Ellers er der jo Honda CR-V, Nissan X-Trail, Hyundai Terracan og
Ssangyong Rexton at tage med i betragtning. Disse er vist alle 4WD.

--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter

Fra : Kent Glerup

Dato : 02-06-06 13:13

On Fri, 2 Jun 2006 13:28:27 +0200, "Dr.Ralph" <dr.ralph@sol.remove.dk>
wrote:

>Mit budget er 250.000 kr incl. moms - og ikke mere end det.
>Budgetteret kørsel: 18-20.000 km/år

Tjahh..
VW Touran 2.0 TDI DSG
Opel Zafira 1.9 CDTI 150HK

Nej, det er ikke 4 hjulstrækkere, men de kører godt

/Kent Glerup

Fra : Sorensen

Dato : 02-06-06 16:07

Jeg ville nu kigge på en Nissan X-Trail 2,2 CDi, hvis jeg var dig.

Fra : BJ

Dato : 02-06-06 16:12

"Dr.Ralph" <dr.ralph@sol.remove.dk> skrev i en meddelelse

Alt efter formåen, Subaru:

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=110200415&page=1

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=110200523&page=1

Selv tak..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : MK

Dato : 02-06-06 17:26

> Alt efter formåen, Subaru:
> www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=110200415&page=1
> www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=110200523&page=1

Jep - fin bil. Gennem flere år den mest solgt 4x4 i Schweiz !

Fra : BJ

Dato : 02-06-06 17:56

"MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jep - fin bil. Gennem flere år den mest solgt 4x4 i Schweiz !

Englænderne skulle efter sigende også være begejstrede for den.

Har lovet mig selv en tur til forhandleren.

Den skal prøves og kommer der et indgreb på gulpladepotter, er det med at få
købt en inden.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jakob

Dato : 02-06-06 18:36

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Har lovet mig selv en tur til forhandleren.
>
> Den skal prøves og kommer der et indgreb på gulpladepotter, er det med at

Ja den er rigtig lækker. Og faktisk ret kvik. 0-100 på 6.5s er jo ikke
dårligt

Fra : BJ

Dato : 02-06-06 19:05

"Jakob" <Jake@airsoft(fjern)zone.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> få

> Ja den er rigtig lækker. Og faktisk ret kvik. 0-100 på 6.5s er jo ikke
> dårligt

Den må kunne chippes.

Sådan 260 til 270 Hk må kunne forbedre tiden.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : MK

Dato : 02-06-06 19:27

> [...]

Helt enig

> Den må kunne chippes. Sådan 260 til 270 Hk må kunne forbedre tiden.

Og den kan teknisk set klare det !

Fra : Kim S

Dato : 02-06-06 23:28

> "Dr.Ralph" <dr.ralph@sol.remove.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Den må jo ikke trække ret meget.... 2T er ikke meget..

Mvh, Kim

Fra : BJ

Dato : 02-06-06 23:30

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den må jo ikke trække ret meget.... 2T er ikke meget..

Hvor meget har vor spørger da behov for at trække efter potten.?

PS: Hvor meget må en RAV4 trække..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen L.

Dato : 04-06-06 17:42

> Hvor meget har vor spørger da behov for at trække efter potten.?
>
> PS: Hvor meget må en RAV4 trække..?

den nye må trække 2 ton, mens den gamle kun måtte trække 1500 kg

Hilsen Jørgen
ps. min må trække 2,8 ton

Fra : Dr.Ralph

Dato : 03-06-06 09:13

Glemte lige, at nævne 1 væsentlig ting: Den SKAL være fabriksny !

De 250.000 kr jeg har budget til er incl. moms !

Tak for hjælp og råd......men kom gerne med flere af slagsen :)

Jeg skal ikke trække noget som helst med den - men kan godt lide designet
på 4X4 jeeps. Skal hverken køre OFF ROAD eller trække noget med den. Kun
have lidt plads bagi til pc udstyr og golf udstyr.

Nu er vinteren langt væk, men de seneste år har vi haft ret meget sne i
flere måneder i træk, så her er en 4X4 god på flere måder. Kører lettere
fri af sne driver og er dejlig høj og behagelig for en 2 m høj gut som mig
at stå ind og ud ad

Mitsubishi Outlander er mistænkspom billig i forhold til Toyota - nogle med
kendskab til denne 4X4 - positivt som negativt ?

på forhånd tak igen igen :)

Fra : BJ

Dato : 03-06-06 09:56

"Dr.Ralph" <dr.ralph@sol.remove.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Glemte lige, at nævne 1 væsentlig ting: Den SKAL være fabriksny !

O.k., så må du jo nøjes med en af de andre upålidelige potter, når det ikke
må være en lettere brugt Subaru til 200.000 kr. + 50.000 kr. i moms..

Held og lykke med jagten.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Kristensen

Dato : 03-06-06 10:30

> [...]
med
> kendskab til denne 4X4 - positivt som negativt ?

Som Hr. Jensen vil jeg da også mene at du skal ud og prøve en Honda CR-V,
den kan købes som ny inden for dit budget med enten benzin eller
dieselmotor. Honda går stille med dørene her hjemme omkring den tekniske
kvalitet, men lever fint op til Toyotas ry omkring holdbarhed og stabilitet
(godt og vel endda).

Den nyeste RAV4 er her http://www.dinside.no/php/art.php?id=304237 testet op
mod CR-V i versioner med dieselmotor, CR-V klare sig tilsyneladende bedst på
de områder du fremhæver.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 03-06-06 09:53

Hej

Dr.Ralph wrote:
> Søger absolut ikke en bil, som skal kunne køre OFF ROAD - man kan som sagt
> godt lide designet på 4 hjulstrækkere.

Der er jo alle de asiatiske "Vi-ser-brutale-og-voldsomme-ud"-4x4.

Men mit bud ville være Land Rover Freelander. Den kommer i 5-dørs van
netop under din grænse.

Men ellers er mit råd seriøst at få nogle lange prøveture i både dem du
ønsker, men så også en "almindelig" bil for at se/mærke forskellen i
kørestilen. En Passat, Mondeo eller lignende som van kører helt
anderledes end en 4x4.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 03-06-06 13:56

> Der er jo alle de asiatiske "Vi-ser-brutale-og-voldsomme-ud"-4x4.
>
> Men mit bud ville være Land Rover Freelander. Den kommer i 5-dørs van
> netop under din grænse.

Hmmm... er lidt betænkelig ved at købe en engelsk bil=værksted besøg.
Og så er det Ford, der ejer LandRover ikke ?
Ford har længe haft et ry blandt bil mekanikere gående på, at den altid
stod på værksted. Har lige set en ny undersøgelsee over fejl blandt biler
og Ford ligger igen i den dårlige ende......

Japansk design er kedeligt, men finder nu ikke den nye Land Rover ret
spændende i designet - faktisk har den en grim bag ende, men flot forparti.

Mener Rav 4 og Mitsubishi Outlander er pænere end land Rover.

Men tak for råd :)

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-06-06 17:29

Hej

Dr.Ralph wrote:
> Hmmm... er lidt betænkelig ved at købe en engelsk bil=værksted besøg.

Selvom den lille ikke kan sammenlignes med de store, så kommer man
alligevel i et pænt selskab

> Og så er det Ford, der ejer LandRover ikke ?

Jo

> Ford har længe haft et ry blandt bil mekanikere gående på, at den altid
> stod på værksted. Har lige set en ny undersøgelsee over fejl blandt biler
> og Ford ligger igen i den dårlige ende......

Tell me about it :'(

<http://groups.google.dk/group/dk.fritid.bil/browse_frm/thread/f4a96aec915ac51b/cf83eeca5150feb3?tvc=1&q=feddersen+fiesta&hl=en#cf83eeca5150feb3>

> Mener Rav 4 og Mitsubishi Outlander er pænere end land Rover.

Havde selv overvejet Mitsubishi Outlander da vi skulle finde en
erstatning for vores Fiesta. Skulle dog være på hvide plader, men vi
valgte fart og komfort i stedet. Ud fra de to du nævner bryder jeg mig
mest om Toyota'en.

> Men tak for råd :)

Velbekomme og held og lykke.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 06-06-06 08:39

> [...]
> erstatning for vores Fiesta. Skulle dog være på hvide plader, men vi
> valgte fart og komfort i stedet. Ud fra de to du nævner bryder jeg mig

Hvad kunne du bedre lide ved Rav 4'en end Outlanderen ?

Har kig på Outlanderen med 2.4 liter motor og største udstyrspakke -
klimaanlæg, Blaupunkt GPS. Var ude at prøvekøre Outlanderen og blev
overrasket over, hvor velkørende den egenlig er for en 4X4.
Føler virkelig de 2.4 liter giver god kraft og set i forhold til Rav 4,
hvor man skal give mere for en 2.0 liter med meget mindre motor kraft, så
fatter jeg ikke Mitsubishi Outlander ikke er mere populær.
Mitsubishi ligger næsten oppe på siden af Toyota mht til færrest
reparationer. Og kan faktisk bedre lide designet på Outlander end den nye
Rav 4.

Men er ikke helt sikker endnu......vil lige se tiden an inden jeg smider de
250 kile på bordet :)

Men Outlander er for mig mit nummer 1 valg lige nu til mit behov - men er
åben over for andre forslag stadigvæk !

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-06-06 15:44

Hej

Dr.Ralph wrote:
> Hvad kunne du bedre lide ved Rav 4'en end Outlanderen ?

Udseendet primært. Derudover er den en nyere model end Outlanderen. Men
jeg har hverken kørt den ene eller den anden. Godt nok havde vi kig på
en softroader på papiret, men holdt op imod Mazda 6 2,3 (som var vores
preference) synes vi ikke de kunne konkurrere.

> Men Outlander er for mig mit nummer 1 valg lige nu til mit behov - men er
> åben over for andre forslag stadigvæk !

Husk de andre japanere i samme klasse som Nissan Xtrail og Honda CR-V.
Subaru har vist også en.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 06-06-06 16:29

On Tue, 06 Jun 2006 16:44:14 +0200, Karsten Feddersen wrote:

> [...]
> preference) synes vi ikke de kunne konkurrere.

> Husk de andre japanere i samme klasse som Nissan Xtrail og Honda CR-V.

Ved du hvordan det ligger med at få en Mazda 6 Stationcar på gule plader
som ny ?

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-06-06 17:01

Hej

Dr.Ralph wrote:
> Ved du hvordan det ligger med at få en Mazda 6 Stationcar på gule plader
> som ny ?

Det bliver desværre nok en kedelig affære. Ifølge Færdelsstyrelsens
hjemmeside foreligger der ingen Mazda 6 Van typegodkendelse, så man skal
vist selv igang hvis det er. Men ellers er det jo at ringe til nærmeste
forhandler og høre om nogen laver det.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 06-06-06 20:05

On Tue, 06 Jun 2006 18:00:57 +0200, Karsten Feddersen wrote:

> [...]
> hjemmeside foreligger der ingen Mazda 6 Van typegodkendelse, så man skal
> vist selv igang hvis det er. Men ellers er det jo at ringe til nærmeste

Hvordan får man sådan en van godkendelse gennemført ?

Der er flere staion cars, jeg gerne ville have på gule plader, men som ikke
fås på gule - men alt er vel muligt. Så en Audi A6 på gule plader i dag -
den så sprød ud !

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-06-06 20:23

Hej

Dr.Ralph wrote:
> Hvordan får man sådan en van godkendelse gennemført ?

Jeg tror, at man køber bilen uden afgifter, bygger den om, kører den til
syn, får den godkendt og betaler derefter gulplade-afgiften. På samme
måde som en importeret bil som ikke tidligere er solgt i Danmark. Jeg
ved det dog ikke, så måske du hellere skulle starte en ny tråd med
emnet, så alle ser den igen.

> Der er flere staion cars, jeg gerne ville have på gule plader, men som ikke
> fås på gule - men alt er vel muligt. Så en Audi A6 på gule plader i dag -
> den så sprød ud !

Der findes rigtig mange fede biler som kan laves på gule plader. Som jeg
lige kunne se på prisen, så burde en Mazda 6 lægge sig pænt på den
rigtige side af de budget og der findes sikker mange andre 160+ hk biler
i samme prisklasse så.

Prøv at tjekke Seat Altea Van:
http://www.seat.dk/Modeller/Choices/Priser.aspx?model=Altea%20Van

De to nederste. Benzin med 200hk eller diesel med 170hk. Begge er
turboer, så en chip kan nok pumpe 10%-30% mere i dem

Fra : Dr.Ralph

Dato : 07-06-06 10:15

On Tue, 06 Jun 2006 21:23:04 +0200, Karsten Feddersen wrote:

> [...]
>
> De to nederste. Benzin med 200hk eller diesel med 170hk. Begge er
> turboer, så en chip kan nok pumpe 10%-30% mere i dem

OK vil starte en nyt tråd om det - tak for hjælpen :)