Vigepligt i havn.
Fra : Sverre Stokke

Dato : 02-06-06 06:43

Jeg er ved at træne nogle få mennesker til speedbådskørekort og er blevet
i tvivl om, hvordan jeg skal instruere dem i praktisk / korrekt vigepligt
i Frederiksværk Havn.
Vi starter inderst i havnen og skal på vejen ud passere nogle ’sidegader’
til styrbord - altså et stort E - hvor vi sejler op ad den lodrette streg.
Umiddelbart er der vel næppe tvivl om, at de skal vige for fartøjer fra
styrbord, men i praksis holder ’sidegadetrafikken’ tilbage. Sidstnævnte er
forpligtede til at holde kurs og fart, men kursen holdes jo i hvert fald
ikke.
Der HAR været episoder, hvor to fartøjer i fællesskab har kludret
gevaldigt i det, men da alt foregår ved meget lav hastighed, løses
situationen med smil og venlighed.
Til selve prøven vil jeg gerne have dem til at demonstrer over for censor,
at de ved, hvad der er korrekt - men øhhh……

Selvfølgelig drejer det sig kun om maskindrevne fartøjer - DE regler har
eleverne helt styr på.

Hilsen Sverre.

Fra : Jens

Dato : 02-06-06 07:33

> [...]
> at de ved, hvad der er korrekt - men øhhh..
>
> Selvfølgelig drejer det sig kun om maskindrevne fartøjer - DE regler har

Der kan ikke være tvivl om, at 'styrbords-reglen' gælder, hvis der er tale
om maskindrevne fartøjer - selvom det er inde i selve havnen. Reglen om
'Godt sømandskab' kan dog retfærdiggøre, at man gør noget andet, men
principielt bør trafikken på sidegaden (med retten til vejen) i så fald vise
sin hensigt så klart og tydeligt, at der i realiteten ikke er tale om en
vigepligtssituation.

Er der tale om at det ene fartøj går for sejl er problematikken naturligvis
anderledes - så skal motorbåden naturligvis vige og godt sømandsskab er
altid at give så god plads som muligt til et skib, der laver havnemanøvrer
for sejl. Manøvredygtigheden er begrænset og evnen til at bremse er nærmest
ikke til stede.

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-06 10:22

"Jens" <jens.news@schoenemann-paul.dk> wrote in message

> [...]
vise
> sin hensigt så klart og tydeligt, at der i realiteten ikke er tale om en

Den skærpede almindelige vigepligt blev fjernet fra den danske færdselslov i
foråret 1975 men de fleste trafikanter bevæger sig som om den gælder endnu.
Så hvorfor ikke også ude i havnen?

Mvh. Per

Fra : Jens

Dato : 02-06-06 10:53

> Den skærpede almindelige vigepligt blev fjernet fra den danske færdselslov
> foråret 1975 men de fleste trafikanter bevæger sig som om den gælder
> endnu.
> Så hvorfor ikke også ude i havnen?

Åh, nu kommer du til at hjælpe os 'unge' der kun måtte bevæge os på 2-3 hjul
i trafikken i starten af '70-erne

Hvad er det præcist du taler for med ovenstående kommentar?

Jens

Fra : Torben Bach

Dato : 02-06-06 13:50

> Åh, nu kommer du til at hjælpe os 'unge' der kun måtte bevæge os på 2-3
> hjul i trafikken i starten af '70-erne
>
> Hvad er det præcist du taler for med ovenstående kommentar?
>
> Jens

I sin tid dumpede jeg faktisk på den regel til køreprøven.
Reglen - efter bedste hukommelse - var, at hvis man 15 meter før et kryds
ikke kunne se mindst 100 meter til *begge* sider, så havde var der fuldt
stop, selvom der ikke var skiltet med andet end en trekantstavle + malet
nogle stiplede linjer på vejbanen umiddelbart før krydset.

Mvh
Torben

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 02-06-06 17:17

"Jens" <jens.news@schoenemann-paul.dk> skrev i en meddelelse

> Der kan ikke være tvivl om, at 'styrbords-reglen' gælder, hvis der er tale
> om maskindrevne fartøjer - selvom det er inde i selve havnen. Reglen om

Hmmm, hvornår holder man op med at være "for indadgående" ved anløb af en
havn? I mange havne møder man let tværgående trafik umiddelbart efter anløb.
Blot for at teoretisere lidt - i praksis løser det sig jo oftest

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : mlt

Dato : 02-06-06 18:49

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote in message

> [...]
> at de ved, hvad der er korrekt - men øhhh..
>
> Selvfølgelig drejer det sig kun om maskindrevne fartøjer - DE regler har

Ja du har da et problem som underviser, fordi så skal du jo finde balancen
mellem teori og praksis.
Men du må jo én gang for alle beslutte dig for om du vil undervise i teori -
og dermed regler og love - eller om du vil bøje regler og love og mere køre
efter praksis. Umiddelbart ville jeg som underviser (er man
"statsautoriseret"???) absolut vælge den teoretiske model og lære eleverne
at de skal holde for styrbord trafik - og så lade dem vente til de
udadgående enten giver tegn til klar trafik eller få de udadgående ud fra
båsene og så ellers følge efter.

I princippet risikerer du balle fra censor i begge tilfælde, det er jo ikke
til at vide om han (hun) er teoretiker eller praktiker, vel? Men risikoen
for at du får balle fordi du har lært eleverne regler som de er i teori er
jo nok mindre end hvis du lader dem give udadgående trafik fingeren og give
dem bølge, ikke? Men kender du ikke censor og dermed dennes temperament
inden prøven?

Mvh Michael

Fra : Sverre Stokke

Dato : 03-06-06 20:17

"Jens" <jens.news@schoenemann-paul.dk> den 2. juni 2006 kl. 08:33 +0100
skrev:
> [...]
>vise
>sin hensigt så klart og tydeligt, at der i realiteten ikke er tale om en
Eleverne har helt styr på:
§~132. Skibsføreren skal sørge for, at skibet navigeres og behandles på en
måde, som er foreneligt med godt sømandskab.
Stk.~2. Skibsføreren skal så vidt muligt på forhånd gøre sig bekendt med
de påbud og forskrifter, der gælder for skibsfarten i de farvande, skibet
besejler, og på de steder, som skibet anløber.

> [...]
>havnemanøvrer
>for sejl. Manøvredygtigheden er begrænset og evnen til at bremse er
Som nævnt har eleverne helt styr på deres vigepligt for ikke-maskindrevne
fartøjer.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 03-06-06 20:22

"Per, Frb" <svar_hellere_i_gruppen> den 2. juni 2006 kl. 11:21 +0100 skrev:
> [...]
>færdselslov i
>foråret 1975 men de fleste trafikanter bevæger sig som om den gælder
I praksis er der efter min erfaring skærpet alm. vigepligt i mange havne.
Det virker mere rigtigt, at de der sejler ligeud, har retten til vejen -
og at begge parter er enige.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 03-06-06 20:27

"Torben Bach" <tsbach*fjern*@nyka.dk> den 2. juni 2006 kl. 14:49 +0100
skrev:
> [...]
>stop, selvom der ikke var skiltet med andet end en trekantstavle + malet
>nogle stiplede linjer på vejbanen umiddelbart før krydset.
Som jeg husker det, var det mere kompliceret: Meterangivelsen er jeg ikke
helt sikker på, men der var så 'fuld vigepligt' for trafikken fra begge
sider - men ikke 'fuldt stop'.
Det skærpede kom ind i billedet ved en tydligt gennemgående og mere
trafikeret vej. Kom man til en sådan, havde man 'fuld vigepligt for
trafikken fra højer' og skærpet for trafikken fra venstre.

Hilsen Sverre.

Fra : Torben Bach

Dato : 03-06-06 23:08

> [...]
> trafikeret vej. Kom man til en sådan, havde man 'fuld vigepligt for
> trafikken fra højer' og skærpet for trafikken fra venstre.

Selvom jeg beskedent oplyste, at det var efter bedste hukommelse, så er jeg
ret sikker i min sag, og om man har fuld vigepligt eller fuldt stop er vel
en detalje.
Jeg kan da godt gå på loftet og finde færdselsloven fra dengang frem og
citere ordlyden (dokumentere), men udover det så havde jeg faktisk i
halvfjerdserne en funktion i dette samfund gående ud på at håndhæve folks
adfærd i trafikken og andre steder

Jeg tror, at du blander begrebet "åbenbart mere betydende vej" ind i
diskussionen, selvom det også er med i billedet i forhold til den
færdselslov, der tidligere var gældende - og i forhold til det, jeg skrev
tidligere med hensyn til trekantstavlen og de stiplede linjer på kørebanen.

Mvh
Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Sverre Stokke

Dato : 03-06-06 20:33

"Peter Ings¯ Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> den 2. juni 2006
kl. 18:17 +0100 skrev:
>"Jens" <jens.news@schoenemann-paul.dk> skrev i en meddelelse

>tale
>
>Hmmm, hvornår holder man op med at være "for indadgående" ved anløb af en
>havn?
Efter min mening: Når man har passeret havnehullet.

>I mange havne møder man let tværgående trafik umiddelbart efter anløb.
>Blot for at teoretisere lidt - i praksis løser det sig jo oftest
Jeg har besluttet, at eleverne skal gøre censor opmærksom på, at de kender
problematikken - og at der i praksis sjældent er problemer. At de så
nævner § 132 i Søloven, trækker jo ikke ligefrem ned.

Hilsen Sverre.

Fra : Per Svendsen

Dato : 03-06-06 21:17

> Efter min mening: Når man har passeret havnehullet.

> Hilsen Sverre.

Efter min mening når man rammer indermolen, eller vender skibet og sejler ud

I store havne ser man grønne og røde bøjer, inde i havnen.
Man begynder da heller ikke at skifte fra styrbord side af sejlrenden til
bagbord,
bare fordi man kommer ind forbi havnehullet.
mvh Per Svendsen

Fra : Sverre Stokke

Dato : 03-06-06 20:51

"mlt" <mlt@dreamon.dk> den 2. juni 2006 kl. 19:48 +0100 skrev:
>Ja du har da et problem som underviser, fordi så skal du jo finde balancen
>mellem teori og praksis.
Også jeg

> [...]
>teori -
>og dermed regler og love - eller om du vil bøje regler og love og mere
Næh, ikke helt - for til speedbådsprøven vil censorerne først og fremmest
konstatere, at eleverne med rimelig sandsynlighed kan slippes løs, uden at
være til fare eller ulempe.

> Umiddelbart ville jeg som underviser (er man
>"statsautoriseret"???)
På ingen måde Det drejer sig om tre personer meget tæt på mig, og da
diverse speedbådsskoler er dyre og ofte upraktisk i forhold til elevernes
bopæle og arbejdstider, besluttede vi at de prøver som selvstuderende.
I Søfartsstyrelsen man meget positiv ved henvendelsen, og da vi har
tørtrænet hele vinteren, er jeg ikke i tvivl om, at de har ret gode
chancer for at bestå. Den ene er særdeles rutineret i depalcementbåd, og
én var totalt blank i starten. Den blanke kommer til at have en praktisk
sejladserfaring, der ligger langt ud over, hvad der er muligt på
speedbådsskoler. Vi træner enda eksamenssituationer ved at få andre
speedbådskortindehavere til at agere censor.

> Men kender du ikke censor og dermed dennes temperament
>inden prøven?
Nej, og jeg vil heller ikke prøve at finde ud af noget om ham. De skal
kunne bestå hos alle censorer. Skulle den smutte med en enkelt kugle,
diamant eller rød lanterne, lader man nok eleven slippe igennem - hvis
ellers resten er perfekt. Overhøringen foregår under sejlads.

Hilsen Sverre.

Fra : Madsen

Dato : 04-06-06 00:58

Sverre Stokke wrote:
> [...]
> censor, at de ved, hvad der er korrekt - men øhhh..
>
> Selvfølgelig drejer det sig kun om maskindrevne fartøjer - DE regler

Regler for sejlads i Frederikshavn taget fra Det levende søkort:
Frederikshavn havn.
Særlige bestemmelser
Regler for sejlads. Som havnens hovedløb regnes strækningen fra
Frederikshavn Lystønde til havnemundingen og derfra videre igennem forhavnen
til og med indsejlingsåbningen mellem færgeleje III og nordre
tværmole.Trafikken fra fiskerihavnen, færgeleje IV og flådehavnen skal i
forhavnen vige for trafik, der foregår i længderetningen af havnens
hovedløb.For sejladsen inden for havnens område gælder de til enhver tid
udfærdigede »Regler for sejlads i visse danske farvande«.
Ordensbestemmelser. For overholdelse af orden gælder »Standardreglement for
overholdelse af orden i danske havne« med følgende tilføjelser:
Maksimalhastigheden er følgende:Inden for havnens søområde 12 knob.
I forhavnen 7 knob.
Havnen i øvrigt 3 knob.
Under ugunstige vejrforhold kan der anvendes større hastighed, såfremt det
skønnes nødvendigt af hensyn til skibets sikre manøvrering.Anløb af
lystfartøjer og joller er ikke tilladt uden forud indhentet tilladelse fra
havneopsynet.
Bekendtgørelse om forbud mod adgang til og ophold på flådestationen i
Frederikshavn med tilgrænsende vandområde. (Forsvarsministeriets
bekendtgørelse af 23. november 1970)
§ 1. Uvedkommende skibe og andre fartøjer må ikke indpassere til
flådestationens havn.Stk. 2. Uvedkommende personer forbydes i øvrigt adgang
til og ophold på flådestationens arealer og anlæg.
§ 2. Al sejlads samt ophold af fartøjer og personer, udlægning af bøjer og
fiskeredskaber samt nedramning af bundgarnspæle eller lignende er forbudt
inden for en afstand af 50 m fra flådestationens ydre stensætninger.
Stk. 2. Dette forbud gælder dog ikke en eksisterende ret til fri sejlads i
sejlløbet til Frederikshavn havn eller til færdsel og ophold på samt badning
fra det strandareal, der er beliggende umiddelbart S. for flådehavnen.
Stk. 3. Overtrædelse af ovennævnte forbud kan straffes efter borgerlig
straffelov §§ 110a og 110c.
--
Hilsen Madsen

Fra : Sverre Stokke

Dato : 04-06-06 07:59

"Madsen" <madsen58@hotmail.com> den 4. juni 2006 kl. 01:58 +0100 skrev:

>Regler for sejlads i Frederikshavn taget fra Det levende søkort:
Tak, menøh

Hilsen Sverre.

Fra : Madsen

Dato : 04-06-06 12:29

Sverre Stokke wrote:

> Tak, menøh
>
> Hilsen Sverre.

Ups, ja det er med at læse hvad der står
--
Hilsen Madsen

Fra : Sverre Stokke

Dato : 04-06-06 08:01

"Torben Bach" <tsbach*fjern*@nyka.dk> den 4. juni 2006 kl. 00:08 +0100
skrev:
>udover det så havde jeg faktisk i
>halvfjerdserne en funktion i dette samfund gående ud på at håndhæve folks
>adfærd i trafikken og andre steder

Jeg bøjer mig for sagkundskaben

Hilsen Sverre.

Fra : Lars Holst

Dato : 04-06-06 23:51

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> said in

> [...]
> censor, at de ved, hvad der er korrekt - men øhhh……
>
> Selvfølgelig drejer det sig kun om maskindrevne fartøjer - DE regler

Jeg synes at det er en spændende tråd.
Jeg er også enig i når andre skriver, som kommentar til din beskrivelse,
at hvis du kommer fra inderhavnen så skal du vige for fartøjer der kommer
fra "sidevejene" (reden) med udgangspunkt i De Internationale
Søfartsreglers vedtægter om skibe på skærende kurser.

Men sjovt nok, lige med Frederiksværk Havn; er der en særregel i
"Bekendtgørelse om regler for sejlads m.m. i visse danske farvande"
§§ 13 & 14 om det snævre løb i Roskilde Fjord ind til Frederiksværk Havn.
Her skal udadgående trafik vige for indadgående.

Der gives ikke nogen beskrivende afgrænsning af dette løb og derfor kan
man antage at denne regel fortsætter ind i havnen.

Det har ingen indflydelse på at du, som du har beskrevet din rute, skal
vige for trafik fra sidevejene men du skal også være opmærksom på at i
Frederiksværk Havn skal du altså også vige for indadgående trafik.

--
Lars Holst

Fra : Sverre Stokke

Dato : 05-06-06 04:43

Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> den 5. juni 2006 kl. 00:51 +0100 skrev:
>Jeg synes at det er en spændende tråd.
Den tænder skabsjuristen i mig

> [...]
>fra "sidevejene" (reden) med udgangspunkt i De Internationale
>Søfartsreglers vedtægter om skibe på skærende kurser.
Ja, det er der vel næppe tvivl om.

> [...]
>
>Der gives ikke nogen beskrivende afgrænsning af dette løb og derfor kan
>man antage at denne regel fortsætter ind i havnen.
Jeg er næsten sikker på, at der menes havnen ved Stålvalseværket - og ikke
lystbådehavnen.

>Det har ingen indflydelse på at du, som du har beskrevet din rute, skal
>vige for trafik fra sidevejene men du skal også være opmærksom på at i
>Frederiksværk Havn skal du altså også vige for indadgående trafik.
Vi må slet ikke komme i erhvervshavnen.

Hilsen Sverre.

Fra : Lars Holst

Dato : 05-06-06 10:44

> [...]
> Den tænder skabsjuristen i mig

> Ja, det er der vel næppe tvivl om.

> Jeg er næsten sikker på, at der menes havnen ved Stålvalseværket - og

Så længe det ikke er defineret nogen steder hvilken af havnene det drejer
sig om så kan det være begge havne da de begge er forbundet til Roskilde
Fjord via afmærkede løb.

> Vi må slet ikke komme i erhvervshavnen.

Jeg kiggede desværre først i søkortet _efter_ at have skrevet mit første
indlæg i tråden og da jeg har til i Storstrømmen var området ikke frisk i
erindringen.

Det er muligt at der menes den 6 meter brede rende der befinder sig ud
for industrihavnen.

I bekendtgørelsen står skrevet: "Der gives ingen nærmere afgrænsning af
udtrykket »snævert løb«, idet dette vil være afhængig af en række
konkrete faktorer, f.eks. de pågældende skibes størrelse."

Det fik mig til at tænke at mit indlæg var relevant for spørgeren.

Man kunne rette henvendelse til havnemyndigheden for at få oplyst hvilket
løb der vedligeholdes ved dansk myndigheds foranstaltning. Det ville
angive afgrænsningen og måske fritage lystbådehavnen for denne regel.

> Hilsen Sverre.

Venligst
--
Lars Holst

Fra : Sverre Stokke

Dato : 05-06-06 23:54

Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> den 5. juni 2006 kl. 11:43 +0100 skrev:

> [...]
>løb der vedligeholdes ved dansk myndigheds foranstaltning. Det ville
>angive afgrænsningen og måske fritage lystbådehavnen for denne regel.
At der ved erhvervshavnen er 'omvendt' vigepligt, giver mening, idet
indgående jo vanskeligt kan vente grundet det snævre løb. Og i øvrigt er
det et pillearbejde at manøvrere en større coaster fra Hundested til
Stålvalseværket.
Det giver ikke mening at have 'omvendt' vigepligt ved lystbådehavnen, og
fremgår da heller ikke af hverken DLS eller Komma's Havnelods.
For en sikkerheds skyld undersøger jeg det.

Tak for din interesse

Hilsen Sverre.