Vildledning mht km-tal på brugt bil
Fra : Aslan

Dato : 01-06-06 19:40

Jeg har brug for et praktisk råd om fremgangsmåde i forbindelse med en træls
situation:

November 2005 anskaffer vi os en brugt bil fra Februar 2004. Pris 280.000
kr. Købt ved en større autoriseret forhandler.

Salgsannoncen angav 21.000 km. (også tallet på det elektroniske speedometer)
(Slutsedlen giver en KM-garanti på 20.000 km.)

Efterfølgende konstaterer vi, at det elektroniske speedometer i den
tidligere ejers tid er blevet skiftet (på garantien).

Men det elektroniske speedometer blev isat nulstillet (kan ikke uden meget
stort besvær stilles frem til reelt km-antal).

Så vores brugte bil havde ved køb ikke kørt 21.000 km men 21.000 plus 13.527
km eller 64 % længere end opgivet.

Har nogen kendskab til fortilfælde og især til afgørelser de vil dele med
mig, vil jeg føle mig meget bedre klædt på inden jeg går igang med at
kontakte sælger.

(Og nej, jeg vil ikke oplyse noget om sælger, da sælger ikke har haft
mulighed for at udtale sig i sagen endnu, men jeg vil selvfølgelig følge op
på den hjælp, jeg får fra jer!)

På forhånd tak

Aslan

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-06-06 20:03

Aslan wrote:
> [...]
> mulighed for at udtale sig i sagen endnu, men jeg vil selvfølgelig
> følge op på den hjælp, jeg får fra jer!)

Kender sælgeren til speedometer skiftet, eller har den tidligere ejer holdt
det skjult for ham ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 01-06-06 20:28

Godt spm!

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-06-06 22:25

"Jens Vejmand & Holger Danske" <holger@danske.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Har læst om et i "Motor", det entet med reffusion.

Hvon' fandt du ud af det når en aut.sælger ikke gjorde?. Det lyder suspekt
:(.

Fra : Aslan

Dato : 02-06-06 00:30

Per Beer Hansen wrote:

> Kender sælgeren til speedometer skiftet, eller har den tidligere ejer
> holdt det skjult for ham ?

Godt spørgsmål

Det står sørme angivet i servicehæftet, at det er udskiftet, dog ikke med
dato (den har jeg senere fået opgivet ved en af forhandlerens andre
afdelinger fra deres fælles database) Bilen er blevet serviceret og fået
foretaget små garantireperationer på købsværkstedet i "hele" dens levetid,
så ja sælger kendte/burde kende til det.

Vi vidste ikke på købstidspunket, at det nye speedometers km-stand ikke
kunne skrues op til det reele km-tal, men startede på ny med 0 km.

Aslan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-06-06 05:11

Aslan skriver:

> [...]
> foretaget små garantireperationer på købsværkstedet i "hele" dens levetid,
> så ja sælger kendte/burde kende til det.

Så har de begået en fejl.

Om det er bevidst eller ej kan vi jo ikke sige, men en venlig
forespørgsel til salgsstedet vil nok kunne ende ud i et prisnedslag. Da
jeg ikek kan huske hvilken bil du har kan jeg helller ikek sige, hvor
meget prisnedslaget vil være. Jeg kunen forstille mig at det er lettere
at forhandle sig til et antal serviceeftersyn frem for at du får penge i
hånden.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html