Spørgsmål om syn
Fra : Hans Pedersen

Dato : 31-05-06 11:46

Jeg er lettere forvirret når jeg kigger på nettet. Men hvis en sælger
tilbyder at bilen leveres nysynet, selvom der er et år til syn. Altså et
ekstraordinært syn. Vil den så stadig skulle til periodisk syn om et år,
eller går der 2 nye år?

Altså er en bil fra år 2001, synes i 2005, og sælger så tilbyder den synet
igen i 2006, skal den så først til syn 2008, eller i 2007?

MVH
Hans Pedersen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 31-05-06 13:01

Hans Pedersen wrote:
> [...]
>
> Altså er en bil fra år 2001, synes i 2005, og sælger så tilbyder den synet
> igen i 2006, skal den så først til syn 2008, eller i 2007?

Hvis ikke det har været anmeldt som registreringssyn, så skal den synes
igen i 2007. At den lige er synet er sådan set kun spild af penge samt
en lille garanti for at den da ikke er helt pilrådden (husk synet er
ikke en garanti for at bilen er perfekt, blot at der ikke blev fundet
nogen fejl på den!).

Dog er der reglen at hvis den er blevet synet mindre end 6 måneder før
planmæssigt syn, så træder dette syn istedet for det periodiske syn.

Thomas

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 31-05-06 18:43

> [...]
> garanti for at bilen er perfekt, blot at der ikke blev fundet nogen fejl

Du mener vel, at der ikke blev fundet fejl som diskvalificerde for kørsel?
Fo næsten alle biler har jo større eller mindre fejl ...
Og selv synede biler, har tit fejl, men får en besked om at få det rettet
hurtigst muligt ...

mvh

JV

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 31-05-06 19:20

Jens Vejmand & Holger Danske wrote:

> [...]
> Fo næsten alle biler har jo større eller mindre fejl ...
> Og selv synede biler, har tit fejl, men får en besked om at få det rettet

Ja, men her tænkte jeg på biler der bliver synet uden bemærkninger. Det
kan altså sagtens lade sig gøre... Min bil var til syn inden jeg købte
den (desværre 7 måneder før næste periodiske syn) og den havde ingen
bemærkninger (10 år gammel). Min tidl. bil blev synet (af 2 omgange)
hvorefter der heller ikke var bemærkninger (han ville lige kontrollere
at jeg også skiftede den bærekugle). Bilen var 20 år da den var til syn
sidst.

Men rigtigt at man sikkert kan finde små bitte fejl på en stor del af
den danske bilpark også selvom de kører rundt med en uplettet
synsrapport. Forresten så er det IIRC ulovligt at køre "normalt" i bilen
hvis den har fået en bemærkning, også selvom den ikke skal til omsyn. Du
må kun kører fra synsstedet til værkstedet.

Thomas

Fra : Tonni Madsen

Dato : 03-06-06 15:42

> Min bil var til syn inden jeg købte den (desværre 7 måneder før næste
> periodiske syn)

Jeg stod i samme situation, men aftalte med sælgeren at da jeg havde 6
måneders 100 % garanti, så kunne jeg vente med at få den syntet til der var
under et halvt år tilbage til det periodiske, jeg skulle så selv betale
synsafgiften, tilgengæld ville han betale evt fejl, og jeg skulle ikke til
syn med det samme igen....
Det er altså også en mulighed...

Tonni Madsen