Brugt bil: Ca. kr. 50.000 - Citroen Xsara?
Fra : Henrik

Dato : 27-05-06 11:53

Hej,
jeg har brug for lidt meninger og erfaringer i forbindelse med
brugtvognskøb. Jeg er på udkig efter en brugtbil, hvor jeg har følgende
krav:

Årgang: 1997 og frem
Størrelse: mindre til mellemklasse
Km/l: min. 13

Da jeg ikke har den store indsigt i biler, vil jeg gerne høre nogle
meninger. Jeg har selvfølgelig gjort mig nogle tanker om modeller osv.

Biler jeg har haft i tankerne:

Fiat Punto 1,2 ca. årg. 2000
Fiat Clio 1,2 ca. årg. 1999
Citroen Xsara 1,4 årg. 1997

Udmiddelbart er jeg ret interesseret i en xsara, da den størrelses mæssigt
passer mig meget godt. Hvad er holdningerne til denne?

Mvh
Henrik

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-05-06 12:01

On Sat, 27 May 2006 12:52:56 +0200, "Henrik" <no@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Udmiddelbart er jeg ret interesseret i en xsara, da den størrelses mæssigt
>passer mig meget godt. Hvad er holdningerne til denne?

Jeg har haft to Xsara'er - en Xsara Weekend 2.0 årgang 1999 og en
Xsara VTS 2.0 167HK årgang 2001. Begge dejlige biler med god plads og
umiddelbart rigtig tiltalende køreegenskaber. VTS'en dog lidt hårdt
afstemt til lange motorvejsture efter min smag. Vi havde en del bøvl
med VTS'en efter der var en der var kørt ind i den så den blev utæt -
men det kan bilen næppe klandres for.

Uden at kende dine behov ville jeg nok se efter en Xsara med minimum
1.6 motoren. Jeg har haft en 1.6 Xsara 110 HK som lånebil fra værksted
nogen gange og den kører fint, men når man når op på motorvejsfart er
der ikke umiddelbart meget skub i den. Tror næppe brændstoføkonomien
er væsentlig forskellig på 1.4 og 1.6 i praksis. 2.0 motorene i Xsara
kører rigtig godt - men kun 11-12 km/l.

Jeg har ikke prøvet 1.4'eren, og det kan selvfølgelig godt være den
kører godt - eller fint dækker dit behov.

** Lars

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 27-05-06 12:17

"Henrik" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Udmiddelbart er jeg ret interesseret i en xsara, da den størrelses mæssigt
> passer mig meget godt. Hvad er holdningerne til denne?
>
> Mvh
> Henrik
Har haft en Xsara Weekend HDi, 110 hk Fin bil, med en fremragende motor, men
HDi'en finder du nok desværre ikke til 50k..! Bilen som sådan havde jeg
stort set ingen problemer med, heller ikke med det elektriske system, som
andre vist har haft. Min var en årgang 2002, måske er fejlene rettet på dén
årgang.

Jeg ville, som Lars Knudsen også skriver, kigge efter 1,6'eren. Jeg tvivler
på, at du sparer mange basører ved at nøjes med en 1,4. Jeg er sikker på, at
du vil glædes ved, at køre med en motor der ikke 'anstrænger' sig så meget -
især hvis du lader dig friste af en st. car.

Pladsen på bagsædet er ikke voldsomt stor, men jeg vil tro, at den er mindst
lige så stor (om ikke større?), som Punto'en og (Renault-) Clio'en du kigger
på.

/Asger Ellekrog