Så ka´ jeg lærer det, ka´ jeg! (gps)
Fra : Bagmanden

Dato : 23-05-06 22:27

Stol aldrig helt på din GPS:

Da en ven og jeg i forbindelse med vinkøb forlod byen Rasteau i
det sydlige Frankrig og kørte mod den italienske grænse kørte vi
selvfølgelig efter GPS´ens anvisninger og selv om vi vidste at vi
skulle være opmærksomme på at de utallige nye omfartsveje ikke
altid er opdaterede, så gik det alligevel galt for os.

Flere gange under turen blev vi dirigeret ind igennem småbyerne i
stedet for uden om af de nye (ere) omfartsveje, og oftest vidste
vi bedre og ignorerede beskeden, men denne gang fulgte vi
anvisningen og det skulle vise sig at blive lidt af en gyser og
det på trods af at vi faktisk så den nye omfartsvej, men vi ville
lige se om det det gjorde den store forskel... dårligt valg!

Da vi kørte ind i den lille bjergby kom vi ind på den gamle
hovedgade der førte os ned, ned og nedad, mens den blev mere og
mere snæver. Til sidst var den så snæver at vi var overbeviste om
at min C5´er ikke kunne komme igennem og mens der endnu var lidt
plads til at åbne dørene med, sprang min kammerat ud for at se
hvordan vi kunne sno os uden at skulle bakke op i den smalle
gyde, et stunt jeg meget gerne ville undvære. Der var stejlt,
snævert og laaangt op!

Jeg slog sidespejlene ind og med nogle få centimeters luft mellem
spejlene og husvæggene lykkedes det os at sno os igennem de små
300 meter, uden om nedløbsrør, granittrapper, og blomsterkummer.
Med svedige hænder og en dansende og dirigerende kammerat foran
bilen kom jeg til sidst igennem uden en skramme og landede på et
lille torv hvor vi konstaterede at det vist var tid til en lille
forfriskning og et pusterum!

.... og var de lokale nysgerrige på projektet?!

TTGO700/TT5

--
F.B.

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 22:36

"Bagmanden" <zillyink@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vist var tid til en lille forfriskning og et pusterum!
>
> ... og var de lokale nysgerrige på projektet?!

hehe, havde du sat den om i "Shortest route"?

Det nummer lavede jeg engang jeg skulle fra middelfart til bøjden på fyn.
Jeg gør det ALDRIG igen, det tog dobbelt så lang tid som hurtigste route
over Odense og ikke nok med det, så kom vi ud på veje der ikke engang var
asfalterede

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-05-06 22:54

Tom skrev:

> hehe, havde du sat den om i "Shortest route"?

Hehe det har jeg også engang gjort.. hold op nogle "sjove" veje man
bliver dirigeret ud på.. det er som om hver centimeter tæller :(

Yep ;.)

MVH

Fra : Eliasen

Dato : 24-05-06 07:00

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

> Hehe det har jeg også engang gjort.. hold op nogle "sjove" veje man
> bliver dirigeret ud på.. det er som om hver centimeter tæller :(

Det er jo netop det sjove ved det. Hver centimeter _tæller_ faktisk.
Selv om man mange gange kan duperes over navigationsanlæggets
fortræffeligheder, må man ikke glemme at det blot er matematik der
ligger til grund for enhver ruteberegning. Har man bedt om "Korteste
rute", bliver det opfattet bogstaveligt og kan der spares 30 meter ved
at køre ad skovstier, ja, så bliver det sådan.

"Korteste rute" er _meget_ uanvendelig til almindeligt navigationsbrug
med mindre det er i storbyer. Til gengæld er det en sjov adspredelse
hvis man er på ferie og ikke har travlt. Man oplever lokalbefolkninger,
der af forskere anses for at være uddøde.

--
Eliasen
www.tomtom-user.dk - Europas største TomTom-forum.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-05-06 11:06

Eliasen skrev:

> [...]
> fortræffeligheder, må man ikke glemme at det blot er matematik der
> ligger til grund for enhver ruteberegning.

Og det er lige netop det man skal tænke på.. ren matematik - den kan
ikke tænke selv.

> Har man bedt om "Korteste
> rute", bliver det opfattet bogstaveligt og kan der spares 30 meter ved
> at køre ad skovstier, ja, så bliver det sådan.

hehe ;)

MVH

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-05-06 11:20

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]

Selv en TT kan vel vælge grusveje fra, i stil med betalingsveje, motorveje
og U-vendinger?

Kan de vælge mere fra og til - f.eks. mangler jeg sejlads :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-05-06 11:33

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]

Hold lige mig udenfor

MVH

Fra : Leonard

Dato : 23-05-06 23:49

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Det nummer lavede jeg engang jeg skulle fra middelfart til bøjden på fyn.
>Jeg gør det ALDRIG igen, det tog dobbelt så lang tid som hurtigste route
>over Odense

Der er med garanti en kortere og hurtigere rute fra Middelfart til
Bøjden end over Odense. Har du prøvet at dreje fra motorvejen mod
Assens ved Nr. Åby (DK-Tank og U.S. Biler)?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-06 18:13

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse

> Der er med garanti en kortere og hurtigere rute fra Middelfart til
> Bøjden end over Odense. Har du prøvet at dreje fra motorvejen mod
> Assens ved Nr. Åby (DK-Tank og U.S. Biler)?

Nej, jeg farer jo vild i en telefonboks, så det var efter gps jeg skulle
hente fruen ved færgen på den modsatte side. Med hurtigste foreslog den helt
over odense hvilket jeg synes var noget af en omvej, så jeg tog korteste i
stedet for....det gør jeg ALLLLDRIG mere

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 24-05-06 21:36

> [...]

>over odense hvilket jeg synes var noget af en omvej, så jeg tog korteste i
>stedet for....det gør jeg ALLLLDRIG mere

Har du prøvet med et landkort?
Kig på kortet og læg en lineal ned fra den by du vil fra og den du vil
til.
Udvælg så nogle delmål undervejs og lad evt. GPSen hjælpe dig med at
finde dem, men allerhelst skulle du lade GPSen være slukket og forsøge
dig med kortet - ellers lærer du jo aldrig at finde vej.

Jeg er ved at lære at flyve og der er navigation et af de svære
elementer, da der ikke er vejskilte og man heller ikke lige kan holde
ind og spørge om vej. Men at forlade sig på en GPS alene uden at
navigere ved at holde udkig og følge med på et kort, det er direkte
farligt i et fly og der findes flere eksempler på havarier af den
årsag. I en stresset situation hvor GPSen virker kan den være et meget
nyttigt hjælpemiddel, men hvis den er det eneste der fortæller hvor
man er, så er man totalt lost hvis den går ud.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-05-06 12:45

Tom wrote:

> Nej, jeg farer jo vild i en telefonboks....

Har du kvindehjerne, Tom?

Jeg har hørt at kvindehjerner fungerer bedst når de ligner en ært. Altså
skal de pustes helt op og males grøn :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-06 10:46

> [...]
> over Odense og ikke nok med det, så kom vi ud på veje der ikke engang var

He-he, det er netop den jeg bruger når jeg er ude på knallerten, man kommer
ud på så mange fede veje, det er en af de gode ting ved at køre på Mc en
gang imellem

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Armand

Dato : 25-05-06 13:33

Dennis Hellan Pedersen (4690) skrev:

> He-he, det er netop den jeg bruger når jeg er ude på knallerten, man kommer
> ud på så mange fede veje, det er en af de gode ting ved at køre på Mc en
> gang imellem

Forskellen er at i bil kan man køre forkert hhv. fare vild - På
motorcykel bliver turen allerhøjest længere og dermed også hyggen

--
Armand.
(der hár været på grusvejen engang da vi kørte hjem efter solen en aften

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-05-06 08:39

Bagmanden wrote:
> Stol aldrig helt på din GPS:

Det lyder lige som en fejl 40. Ingen GPS ved sine fulde fem ville lade være
med at køre på de motorveje, der går fra få km fra Resteau og hele vejen til
Italien.

Blev I ikke dirigeret ud på motorvejen, så er det fordi I har fravalgt at
køre på motorveje.

At I køber en ny GPS er ikke garanti for at I får et opdateret kort. Når det
gælder Garmin, så kan man opdatere til seneste kort på nettet.

Min Garmin er - ved valgt af korteste rute - tilbøjelig til ikke at vil
skifte fra en lille vej til en større vej alt for mange gange. Det er ganske
behageligt ikke at blive dirigeret ind på de mindste veje, selv om de er
kortere, idet det mange gange er meget tidskrævende. Men hvis man virkelig
har brug for at køre på de små veje - f.eks. fordi man har røvet en bank
eller er ved at køre tør for brændstof, så er det selvfølgelig irriterende
:)

Jeg har muligheden for at vælge "cykel" i stedet for personbil, det hjælper
muligvis - jeg har ikke prøvet - på det :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Leif Neland

Dato : 24-05-06 08:47

Per Henneberg Kristensen wrote:

> At I køber en ny GPS er ikke garanti for at I får et opdateret kort.
> Når det gælder Garmin, så kan man opdatere til seneste kort på nettet.

Ikke helt korrekt.

Hvis der er udkommet et nyere kortmateriale før eller kort efter man har
købt GPS'en, kan man få en gratis opdaterings-cd, ellers må man betale.

Eller retter, cd'en koster ikke noget, men koden til at låse den op koster,
og den kan man købe over nettet.

Leif

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-05-06 11:17

Leif Neland wrote:

> [...]
> betale.
>
> Eller retter, cd'en koster ikke noget, men koden til at låse den op
> koster, og den kan man købe over nettet.

Hvis der er udkommet et nyere kortmateriale før eller kort efter at man har
registreret sig på nettet, kan man få en gratis opdaterings-cd, ellers må
man betale.

--
Per, Esbjerg

Fra : Leif Neland

Dato : 24-05-06 11:26

> [...]
>
> Hvis der er udkommet et nyere kortmateriale før eller kort efter at
> man har registreret sig på nettet, kan man få en gratis

Ikke helt korrekt

CD'en er altid gratis, men prisen for registeringsnøglen er afhængig af
hvornår man har købt GPS'en i forhold til udgivelsesdatoen for CD'en.

http://www.gps.dk/faq/answer/5296

"Hvordan opdaterer jeg CityNavigator ver. 7.00
Du bestiller CD'en hos os på sales@navtech.dk eller hos importøren på
www.garmin.dk.

Selve CD'en sendes til dig uden beregning. Derefter skal du aktivere den hos
Garmin og betale, alt efter hvornår dit Garmin produkt er registreret.

Vi har lagt importørens vejledning i PDF format her.

Vi gør opmærksom på, at der skal betales direkte hos Garmin med kreditkort.
Vi kan ikke tage imod betaling. "

Leif

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-05-06 14:49

Leif Neland wrote:

> Ikke helt korrekt
>
> CD'en er altid gratis, men prisen for registeringsnøglen er afhængig
> af hvornår man har købt GPS'en i forhold til udgivelsesdatoen for
> CD'en.

Nej, den er afhængig af hvornår man har registreret sit køb på nettet! :)

Ganske rigtigt som jeg skriver længere oppe ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Leif Neland

Dato : 24-05-06 16:10

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Nej, den er afhængig af hvornår man har registreret sit køb på
> nettet! :)
>
> Ganske rigtigt som jeg skriver længere oppe ;)

OK, det jeg har argumenteret for er at CD'en *altid* er gratis.

Men man kan komme til at betale for den nødvendige kode, eller ej.

Er vi *så* enige?

Leif

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-05-06 20:35

Leif Neland wrote:

> OK, det jeg har argumenteret for er at CD'en *altid* er gratis.

Nej, det koster altid noget at lave en CD ;)

> Men man kan komme til at betale for den nødvendige kode, eller ej.
>
> Er vi *så* enige?

Så skidt da :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-06 18:18

> [...]
> ganske behageligt ikke at blive dirigeret ind på de mindste veje, selv om
> de er kortere, idet det mange gange er meget tidskrævende.

orv, kommer i tanke om en gang for et par år siden da jeg havde valgt
kortest rute på motorvejen. Så dirigerede den mig af motorvejen ved
afkørselsrampen for derefter at sende mig lige tværs over den krydsende vej
og ud på tilkørselsrampen igen......hold fast så føler man sig til grin

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-05-06 20:36

Tom wrote:
> [...]

> afkørselsrampen for derefter at sende mig lige tværs over den
> krydsende vej og ud på tilkørselsrampen igen......hold fast så føler

Det har jeg også blevet tilbudt engang - det må have været den første Street
Pilot III - men jeg har ikke været udsat for det i mange år.

--
Per, Esbjerg