12 v modstand
Fra : Hm

Dato : 21-05-06 16:00

hej
er der nogen der kan hjælpe mig med dette??

Jeg har en løs ventilator til at sætte i 12 v stikket, nu er mit problem, at
jeg godt kunne tænke mig at den ikke kørte så hurtigt, kan man få/sætte en
modstand ind i mellem ledningen??
Det er fordi den skal køre når bilen er slukket, så jeg er bange for den
bruger for meget strøm, der stod ikke noget om forbruget på emballagen.
hilsen
Hanne

Fra : alexbo

Dato : 21-05-06 16:44

"Hm" skrev

> [...]
> Det er fordi den skal køre når bilen er slukket, så jeg er bange for den
> bruger for meget strøm, der stod ikke noget om forbruget på emballagen.

Den bruger ikke mindre strøm ved hjælp af en modstand, den skal bare dele
strømmen med modstanden, det er det der får den til at køre langsommere.

thansen sælger en solcelledrevet ventilator.
Hvis det er som hundelufter ville jeg ikke stole for meget på effekten.

http://www.thansen.dk/technicalinfo.asp?c=703144026&n=1227449434&pn=1227450757

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-05-06 18:00

> Den bruger ikke mindre strøm ved hjælp af en modstand, den skal bare dele
> strømmen med modstanden, det er det der får den til at køre langsommere.

Hvis du indskyder en modstand i serie, så vil modstanden begrænse strømmen,
og dermed forbruget.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-05-06 18:03

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvis du indskyder en modstand i serie, så vil modstanden begrænse
> strømmen, og dermed forbruget.

Korrekt. Blæserne bruger mindre strøm.
Men modstanden bruger også strøm...

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-05-06 18:44

meddelelse news:44709d3a$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
> Korrekt. Blæserne bruger mindre strøm.
> Men modstanden bruger også strøm...

Hvis du har en blæser der normalt trækker 1A, og du indskyder en 30 ohms
modstand, så bliver strømmen maksimalt 0.4A.
Hvad er det for noget strøm modstanden bruger?

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-05-06 19:02

> [...]
> modstand, så bliver strømmen maksimalt 0.4A.
> Hvad er det for noget strøm modstanden bruger?

Naturligvis den varme der afsættes i modstanden, og som danner
spændingsfaldet - elementært..

MVH Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-05-06 19:18

"Hans L. Jørgensen" <spam@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> Naturligvis den varme der afsættes i modstanden, og som danner
> spændingsfaldet - elementært..

Men det samlede forbrug vil være væsentlig mindre end uden modstanden

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-05-06 19:27

> "Hans L. Jørgensen" <spam@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
>
> Men det samlede forbrug vil være væsentlig mindre end uden modstanden

Ja rigtigt, men - selv om du halverer spændingen overblæsermotoren vil den i
praksistrække mere end den halve effekt.

MVH Hans

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-05-06 19:09

> [...]
> modstand, så bliver strømmen maksimalt 0.4A.
> Hvad er det for noget strøm modstanden bruger?

I min verden der bruger man en modstand for skabe et spændingsfald, fx
5V således blæseren kun kører på 7V. Hvis blæseren trækker 1A ved 12V og
jeg nu vil have den til at køre med 7V skal jeg skyde en modstand ind på
(5V/1A=R) 5 ohm. Blæseren vil ganske rigtigt bruge mindre strøm men
modstanden vil bruge strøm for at opnå spændingsfaldet (den bliver
desuden sikkert rimelig varm!).

Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-05-06 19:18

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse
> I min verden der bruger man en modstand for skabe et spændingsfald, fx 5V
> således blæseren kun kører på 7V.

Modstande giver et kendt forhold mellem spænding og strømstyrke. Snakker du
om at etablere en spændingsdeler? Den bruger ganske rigtigt strøm.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-05-06 19:26

> [...]
>
> Modstande giver et kendt forhold mellem spænding og strømstyrke. Snakker du
> om at etablere en spændingsdeler? Den bruger ganske rigtigt strøm.

Ja, ohms lov er ikke sådan at snyde... men jeg kan ikke se hvorfor det
skulle betyder mindre strøm. Selvom du smider en modstand i serie med
blæseren, vil det samlede kredsløb stadig forbruge 1A, og så er der ikke
noget der har ændret sig... det eneste der er lidt ubekendt her er
hvorledes karakteristikken er ved blæseren når den bliver udsat for
lavere spænding, jeg mistænker at dens strømforbrug ikke er liniært
afhængig af spændingen.

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-06 19:51

Thomas Rasmussen skriver:

> [...]
> skulle betyder mindre strøm. Selvom du smider en modstand i serie med
> blæseren, vil det samlede kredsløb stadig forbruge 1A, og så er der ikke

En blæser der trækker 1 A fra 12 volt svarer nogenlunde til en modstand
på 12 ohm.

Sætter du 12 ohm i serie med blæserens 12 ohm, får du 24 ohm. Hvor meget
strøm vil 24 ohm trække fra 12 volt og hvor mange Watt vil det blive til
?

Her, 3 formler til dig:
I = U/R
P = UxI
P = UxU/R

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-05-06 21:56

> Ja, ohms lov er ikke sådan at snyde... men jeg kan ikke se hvorfor det
> skulle betyder mindre strøm.

Større modstand = mindre strøm

Fra : Aksel

Dato : 21-05-06 22:21

> [...]
> spænding, jeg mistænker at dens strømforbrug ikke er liniært afhængig af

Klaus har beskrevet de eltekniske forhold omkring spændingsdelere, men en
motor med en modstand i serie er ikke en liniær spændingsdeler da motoren
har en uliniær forbrugskurve.

Hvis der er en modstand i serie med motoren bliver den samlede strøm
sandsynligvis mindre, men det er meget vanskeligt at beregne hvor meget.

Når man sænker spændingen til en jævnstrømsmotor vil strømmen først falde,
men på et tidspunkt vil den begynde at stige igen fordi motoren får svært
ved at trække sin belastning, og til sidst vil den standse med et
strømforbrug der normalt er højere end ved fuld spænding.

Et andet problem ved at indsætte en modstand er at man risikerer at motoren
ikke kan starte fordi startstrømmen er meget højere end driftsstrømmen,
derfor vil spændingen over motoren ved start være meget mindre end ved
drift.

Hilsen Aksel

Fra : Hm

Dato : 21-05-06 18:25

"> thansen sælger en solcelledrevet ventilator.
> Hvis det er som hundelufter ville jeg ikke stole for meget på effekten.

Hej Axel det var en mulighed, men jeg kan ikke rulle bagruderne ned, (Gule
plader), men jeg har altid bagklappen åben enten helt eller ca 60 cm. men
hvis det er rigtig varmt syntes jeg ikke det er nok, derfor har jeg købt en
løs blæser, men er nu blevet betænkelig ang. forbrug hvis man er længe væk
fra bilen.
Hilsen
Hanne

Fra : John N. H.

Dato : 21-05-06 16:51

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse:

> Jeg har en løs ventilator til at sætte i 12 v stikket, nu er mit
> problem, at jeg godt kunne tænke mig at den ikke kørte så hurtigt, kan
> man få/sætte en modstand ind i mellem ledningen??

En modstand er ikke løsningen, den bruger selv energi, udvikler en del
overflødig overskudsvarme, der blot skal ledes væk.
En spændingsregulator er bedre, prøv her:

http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/index.asp

gå ind under Strømforsyninger/Bil-adaptere (fra 12V-?)

Men kan du ikke finde ud af, hvor meget strøm den bruger, så bliver det
lettere at finde den rette.

Fra : Hm

Dato : 21-05-06 17:53

"> Men kan du ikke finde ud af, hvor meget strøm den bruger, så bliver det
> lettere at finde den rette.
>
> Mvh

Hej
ja, hvad forstand har kvinder på teknik, ikke meget.!!!

Jeg ved ikke hvordan jeg skal finde ud af forbruget, da det ikke står på
ventilatoren og det stod heller ikke på kassen den var i, hvordan gør man
så??
hilsen
Hanne

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-05-06 18:00

> Jeg ved ikke hvordan jeg skal finde ud af forbruget, da det ikke står på
> ventilatoren og det stod heller ikke på kassen den var i, hvordan gør man
> så??

Indskyd et amperemeter i kredsløbet og gang med 12...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-05-06 18:23

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> Indskyd et amperemeter i kredsløbet og gang med 12...

Gang med 12???

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-05-06 18:44

> Gang med 12???

A * V = W
Hvis hun vil have det i watt, så skal hun gange strømstyrken med spændingen

Fra : John N. H.

Dato : 21-05-06 18:07

"Hm" skrev i en meddelelse:

> Hej
> ja, hvad forstand har kvinder på teknik, ikke meget.!!!

Ja, ja, jeg kender da nogle kvinder, der har ret godt styr på det

> Jeg ved ikke hvordan jeg skal finde ud af forbruget, da det ikke står
> på ventilatoren og det stod heller ikke på kassen den var i, hvordan
> gør man så??

Hvis der ikke står noget på ventilator eller kasse, ( A, mA eller W),
er der vist ingen anden udvej end at måle forbruget med et multimeter
(lån et eller køb et billigt hos HN).

Mvh
John

Fra : Hm

Dato : 21-05-06 18:12

"> Ja, ja, jeg kender da nogle kvinder, der har ret godt styr på det

ja, det troede jeg jo også jeg havde, men !!!!!!!

> er der vist ingen anden udvej end at måle forbruget med et multimeter (lån
> et eller køb et billigt hos HN).

Jeg prøver og se om jeg kan finde en der har et multimeter,

hilsen
hanne

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-05-06 19:12

> "> Ja, ja, jeg kender da nogle kvinder, der har ret godt styr på det
>
> ja, det troede jeg jo også jeg havde, men !!!!!!!

Hvis du har 12 volt på terminalerne til blæseren og den trækker 1 Amp vil
det sige at den forbruger 12 Wat.

Hvis du så vil sænke hastigheden til det halve skal du sænke spændingen,
måske med 6 volt, hvis du gør det og der gennem blæser og modstand herefter
forbruges 10 Watt vil de 5 Watt afsættes som varme i modstanden, da den jo
skal brænde den uønskede effekt af for at kunne danne spændingsfaldet.

Hvis du kan finde en Switchmode PSU som kan reguleres kan du undgå
spildeffekten som afsættes i modstanden, da Switchmode PSU'en laver
reguleringen med meget mindre spil (vil være i størrelsordenen 3-10 %.

Men det er nu nok ikke lige et køkkenbords/perlegrusprojekt;-/

MVH Hans

Fra : alexbo

Dato : 21-05-06 19:30

"Hm" skrev

> Jeg prøver og se om jeg kan finde en der har et multimeter,

Harald har et til 39 kr. det kan bruges til mange ting, både i bilen og
hjemmet.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2424&n=10&KundeID=

Forøvrigt vil jeg foreslå at du får dit værksted til at fjerne
bagrudeblokeringen, det er ikke helt lovligt, men det er godt for hunden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hm

Dato : 21-05-06 19:57

Harald har et til 39 kr. det kan bruges til mange ting, både i bilen og
hjemmet.

Har fundet en der har et, men jeg tror jeg skal ud i mine gemmer, efter det
link du sendte, mener jeg at jeg har et liggende, det er fint at det kan
bruges til mange ting, hvis man altså kan finde ud af til hvad !!!!!

Forøvrigt vil jeg foreslå at du får dit værksted til at fjerne
bagrudeblokeringen, det er ikke helt lovligt, men det er godt for hunden.

Jeg har ´mørkt film på bagruderne og det er vist ikke så godt hvis ruden
skal op og ned, og hvis det heller ikke er lovligt, så --

hilsen
Hanne

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-05-06 20:55

> Jeg har ´mørkt film på bagruderne og det er vist ikke så godt hvis ruden
> skal op og ned, og hvis det heller ikke er lovligt, så --

Det er lovligt med film på bagruden.

MVH Hans

Fra : Aksel

Dato : 21-05-06 22:24

> Jeg prøver og se om jeg kan finde en der har et multimeter,
>
> hilsen
> hanne

Det er ikke sikkert at det billige fra HN kan klare strømmen, det skal have
et 10 Amperes område og ledningerne skal sættes rigtigt i, hvis de sidder i
Com og normal ind springer sikringen i instrumentet.

Hilsen Aksel

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-05-06 20:13

> [...]

> ventilatoren og det stod heller ikke på kassen den var i, hvordan gør man

Selv om jeg kunne finde ud af det, gad jeg ikke selv rode, for erfaring
siger mig at denne
http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/showproduct.asp?PRO_ID=29069 vil
gøre jobbet.. Måske den som er nummeret mindre også, men det kan trække
meget strøm, sådan noget bil-el., regn med 1,5-2 Amp. .

Fra : Hm

Dato : 21-05-06 20:24

Hej
hvad med denne;
http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/showproduct.asp?PRO_ID=49740

jeg syntes bedre om prisen, hvad er så forbruget i forhold til intet at
sætte i mellem, hm - måske et lidt bøvet spørgsmål, men jeg er vist ikke
klar over hvad jeg er igang med.

hilsen
Hanne

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-05-06 21:00

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse
> hvad med denne;
> http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/showproduct.asp?PRO_ID=49740

Jeg tror den er for "klein", prob. er at sådan en motor har en startstrøm
som er 4-10 gange større end den nominelle. Kan adapteren ikke levere den,
skal du hen og prikke til møllen med fingeren, hver gang den har været
stoppet ;).

Fra : Hm

Dato : 23-05-06 05:29

> [...]
som er 4-10 gange større end den nominelle. Kan adapteren ikke levere den,
skal du hen og prikke til møllen med fingeren, hver gang den har været
*******
for at jeg skulle prikke til den er et mindre problem, men hvor længe kan
ventilatoren køre med ovennævnte i forhold til at jeg ikke sætter noget i
mellem??
hilsen
Hanne

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 06:09

> [...]

> ventilatoren køre med ovennævnte i forhold til at jeg ikke sætter noget i

Ved det ikke. Det er muligt, den bliver træt af tilværelsen, hvis den er
tændt et stykke tid, og du har glemt at "starte" den ;).

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-06 21:09

> [...]
> at jeg godt kunne tænke mig at den ikke kørte så hurtigt, kan man få/sætte

Ja det kan du og glem alt det andet sludder i tråden med at forbruget vil
være det samme. Det vil selvfølgelig også falde når du indsætter en modstand
i serie. Ohms lov gælder stadig

> Det er fordi den skal køre når bilen er slukket, så jeg er bange for den
> bruger for meget strøm, der stod ikke noget om forbruget på emballagen.

Hmm ikke fordi, men et bilbatteri har ikke så forfærdelig meget kapacitet,
så du let risikere at tømme batteriet alligevel.

--
Tom

Fra : Aksel

Dato : 21-05-06 22:28

> Ja det kan du og glem alt det andet sludder i tråden med at forbruget vil
> være det samme. Det vil selvfølgelig også falde når du indsætter en
> modstand i serie. Ohms lov gælder stadig

> Tom

Ja, men det er ikke et liniært forbrug, se mit tidligere indlæg.

Jeg er gammel elektromekaniker, så jeg ved havd jeg taler om (Når det drejer
sig om motorer

Hilsen Aksel

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-06 21:18

"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Ja, men det er ikke et liniært forbrug, se mit tidligere indlæg.
>
> Jeg er gammel elektromekaniker, så jeg ved havd jeg taler om (Når det
> drejer sig om motorer

EM85 her, +.....................

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-06 06:23

> Ja det kan du og glem alt det andet sludder i tråden med at forbruget vil
> være det samme. Det vil selvfølgelig også falde når du indsætter en
> modstand i serie. Ohms lov gælder stadig

under alle omstændigheder er der tab i en modstand., el en
spændingsregulator, de bliver VARME ;). Det undgår du med en DC-DC
converter.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-05-06 07:41

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
> under alle omstændigheder er der tab i en modstand., el en
> spændingsregulator, de bliver VARME ;). Det undgår du med en DC-DC
> converter.

Tabet i en DC-DC konverter vil formentlig være større end i modstanden.

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-06 07:58

> Tabet i en DC-DC konverter vil formentlig være større end i modstanden.

I en switchmode-converter, til varme?. Hvis den er rigtigt konstrueret har
du formentligt uret ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-05-06 07:52

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> I en switchmode-converter, til varme?. Hvis den er rigtigt konstrueret har
> du formentligt uret ;).

Til dels. Vi snakker om så små effekter her at selve forbruget i switch
controlleren spiller ind.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-06 08:22

> Til dels. Vi snakker om så små effekter her at selve forbruget i switch
> controlleren spiller ind.

Jeg tror at den blæser har større forbrug, ½-1A. . Og en modst.,
spændingsregulator vil få en rimelig overfladetemperatur uden en køleplade,
hvis den skal håndtere det.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-05-06 08:23

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> I en switchmode-converter, til varme?. Hvis den er rigtigt konstrueret
> har du formentligt uret ;).

Har målt på en ericson mobil switchmode lader, forbrug uden belastning ca. 1
mA.

På laderen til HP pda, 1,6 mA, også uden belastning.

MVH Hans

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-06 21:20

> I en switchmode-converter, til varme?. Hvis den er rigtigt konstrueret
> har du formentligt uret ;).

Det er ikke switchmode når den skal regulere en DC ned i spædning så er det
bare en simpel PWM regulering.
Hvis det ikke er en PWM regulering, så bliver der afsat samme varme som i en
modstand

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 06:02

> Det er ikke switchmode når den skal regulere en DC ned i spædning

Det er lige hvad det er...switch være både step up/down, for at undgå
varmetab. Skil en lader ad til mobilos,PDA og du vil se en step down, en
UV."insektfælde" en stepup.

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 15:46

> Det er lige hvad det er...switch være både step up/down, for at undgå
> varmetab. Skil en lader ad til mobilos,PDA og du vil se en step down, en
> UV."insektfælde" en stepup.

Nu skrev jeg DC og ikke AC. Som jeg lærte det engang så bygger switchmode på
en transformator plus et komplet reguleringskredsløb. Der sidder med stor
sansynlighed ikke andet end en FET eller High-side i udgangen ved en simpel
12V til 0-12V reg. Dette kan jeg ikke få til andet end PWM kredsløb.

Ovenstående har intet med en 230Vac switchmode regulering at gøre, eller en
400W forstærker til bilen. Det ville ikke give nogen mening at anvende en
trafo i en simpel lille regulering som den vi taler om......upåagtet at der
findes switchmode i mange andre applikationer.

Et switchmode.kredsløb og et PWM kredsløb har samme karakteristik med at de
har et lille tab og at der ikke afsætte meget som varme(relativt). Men
switchmode har trafoen som komponent.....og selv om den kan gøres meget
lille pga. den høje switchfrekvens, så vil switchmode kredsløbet være
væsentligt dyrere og alligevel noget tungere (vægt).

HVIS vi SKAL dyrke flueerotik, så konverteres de 230Vac så godt nok til ca.
322 Vdc inde i din PDA strømforsyning....men de bliver så hakket i stykker
igen når den skal gennem trafoen, for så at blive ensrettet til en dc igen.

Nu ved jeg godt at dette er temmelig meget elektronik og lidt bil, men når
man begynder at slynge om sig med begreber som switchmode, så finder jeg det
rigtigt at reagere, da jeg her er på hjemmebane.

Hvis man vil have praktiske eksempler på et komercielt produkt der
konverterer 12Vdc til 0-12V med meget lille tab.......et PWM kredsløb, så
kig efter fartregulatorer til radio-styrede modeller med el.motor. De bliver
også at teknikere betegnet som PWM kredsløb og ikke switchmode.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-05-06 19:55

> Nu skrev jeg DC og ikke AC. Som jeg lærte det engang så bygger switchmode
> på en transformator plus et komplet reguleringskredsløb.

Rigtigt, DC bliver "vekselrettet" med en sat.... høj frekvens, 10-30kHz ,
enrettet og reguleret. til DC igen

Der sidder med stor
> sansynlighed ikke andet end en FET eller High-side i udgangen ved en
> simpel 12V til 0-12V reg. Dette kan jeg ikke få til andet end PWM
> kredsløb.

Hallo tosse, der sidder en cykel i saunaen, og spørger efter et slag
is-terninger ;) PulseWidthModulation er måde at regulere DC-outputtet på, du
styre dutycyclen på den "vekselrettede" DC... . Fagre nye verden, pga
frekvensen kan det sidde indeholdt i en IC, jeg har §!¤% arbejdet med det
:(.. Det er ikke rocketscince.

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 20:51

> [...]
> frekvensen kan det sidde indeholdt i en IC, jeg har §!¤% arbejdet med det

Næh det har jeg jo egentlig også i kommerciel sammenhæng. Har været i
udviklingsteamet til proportionalventiler som kører PWM og ikke switchmode.
EFI i bilen kører også PWM og ikke switchmode, samme betegnelse brugte vi
sammen med Bosch da vi lavede deres første ABS-ventiler (tosse eller
ej)

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-05-06 21:12

> [...]
> EFI i bilen kører også PWM og ikke switchmode, samme betegnelse brugte vi
> sammen med Bosch da vi lavede deres første ABS-ventiler (tosse eller

Men du har åbenbart ikke vidst hvad du har lavet ;).

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 21:23

> Men du har åbenbart ikke vidst hvad du har lavet ;).

Husk det, næste gang du laver en katastrofeopbremsning

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 21:59

Tom skriver:

> Nu skrev jeg DC og ikke AC. Som jeg lærte det engang så bygger switchmode på
> en transformator plus et komplet reguleringskredsløb.

Ikke nødvendigvis.

PWM er også switchmode.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 22:22

> Tom skriver:

> Ikke nødvendigvis.
>
> PWM er også switchmode.

Jeg siger at switchmode inkluderer en trafo.....har endda beskrevet det
udførligt.....og så at man ikke vil montere en trafo i en simpel regulering
som 12V til 0-12V.

http://www.antares.co.uk/glossary/switchmode.htm

Beskriver det som også står i lærebøgerne

En trafo er en temmelig dyr komponent og ikke nødvendig for at gå ned i
spænding, derfor vil det være meget fornuft i kun at anvende et PWM
kredsløb.

Men som du skriver så kan man udmærket koble f.eks en PWM ic så den kører
som switchmode, (altså MED trafo)

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-06 22:34

Tom skriver:

> [...]
> udførligt.....og så at man ikke vil montere en trafo i en simpel regulering

Jeg er uenig.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 23-05-06 08:16

> Det er ikke switchmode når den skal regulere en DC ned i spædning så er
> det bare en simpel PWM regulering.
> Hvis det ikke er en PWM regulering, så bliver der afsat samme varme som i
> en modstand

Og hvad står så PWM for????

MVH Hans

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-05-06 08:32

> Og hvad står så PWM for????

PWM = Pulse Width Modulation = Puls Bredde Modulation
Du føder altså motoren med et firkantsignal, hvor du kan variere bredden på
pulserne - jo bredere pulserne er, jo mere kraft får motoren.

Andreas M. Hansen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-05-06 22:03

Hm wrote:

> [...]
> Det er fordi den skal køre når bilen er slukket, så jeg er bange for
> den bruger for meget strøm, der stod ikke noget om forbruget på

Hvis blæseren ikke er for dyr, var den oplagte mulighed at købe en magen til
og sætte dem i serie, så støjer de mindre og bruger mindre strøm, de giver
dog ikke helt den sammen mængde luft.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Flemming V. Mortense~

Dato : 22-05-06 09:06

"Hm" <mishama@hongnet.dk> wrote in

> [...]
> Det er fordi den skal køre når bilen er slukket, så jeg er bange for
> den bruger for meget strøm, der stod ikke noget om forbruget på

Hej
Køb en strømvagt i Jem&Fix, sådan en dims man skyder ind mellem
cigarstikket og køleboksen. Den garanterer at strømforbrugeren ikke dræner
batteriet helt tom.
Vil også kunne klare din ventilator.
Lav evt en test derhjemme, hvor du lader ventilatoren suge strøm gennem
strømvagten indtil den går i stå af sig selv(mål tiden) og check, at du kan
starte bilen.
Så ved du hvorlænge vovse kan klare sig selv mht ventilation.

mvh fvmFJERN@DETTEnethotel.dk

Fra : H3nrik V!

Dato : 22-05-06 20:58

"Flemming V. Mortensen" <fvmFJERN@DETTEnethotel.dk> skrev i en
meddelelse news:Xns97CB66C899629fvmFJERNDETTEnethote@62.243.74.162

> Så ved du hvorlænge vovse kan klare sig selv mht ventilation.

Lige præcis dét var også min bekymring. Det er skidt, hvis ventilatoren
stopper fordi batteriet er fladt. Skidt nu med om bilen kan starte - det er
værre hvis hunden ikke får luft nok...

--
mvh H3nrik!

Fra : H3nrik V!

Dato : 22-05-06 21:01

"H3nrik V!" <NO_vernerbo_SPAM@hotmail_PLEASE.com> skrev i en meddelelse

> Lige præcis dét var også min bekymring. Det er skidt, hvis
> ventilatoren stopper fordi batteriet er fladt. Skidt nu med om bilen
> kan starte - det er værre hvis hunden ikke får luft nok...

Og er ventilatoren egentlig nok til at der ikke bliver mega-varmt?

--
mvh H3nrik!

Fra : Hm

Dato : 23-05-06 05:25

Og er ventilatoren egentlig nok til at der ikke bliver mega-varmt?

Hej
ja, du skal huske på at bilen ikke er lukket, enten er bagklappen helt åben
eller også ca. 60 cm. det er kun for at det ikke skal være ubehageligt når
vi rigtig har varme
hilsen
Hanne