Chiptung og problemer ?
Fra : H.S.

Dato : 19-05-06 11:04

Er der nogen her der har haft problemer med deres chiptunede bil?

Her tænker jeg på forsikringsselskaber eller synfolk der skaber
sig... eller lign ?
Har i fået synet bilen 'med' tuningen, eller har i bare 'holdt mund'
til syn?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-05-06 12:38

H.S. skrev:

> Har i fået synet bilen 'med' tuningen, eller har i bare 'holdt mund'
> til syn?

Jeg tvivler godt nok på der er nogle der er så dumme at de til synet
siger: Nååh ja jeg har forresten chippet den...

Vil tro alle holder mund... til de bliver spurgt og ikke kan komme
udenom det..

:)

MVH

Fra : Klaus G.

Dato : 19-05-06 13:05

> [...]
> sig... eller lign ?
> Har i fået synet bilen 'med' tuningen, eller har i bare 'holdt mund'

Når en bil bliver chiptunet, så gas-tester de den også, og så sørges der for
at den er indenfor det tilladte. Så den kan gå gennem syn. Eneste problem er
så hvis bilen får mere end den tilladte effekt. Men jeg har endnu ikke set
en synshal som laver en rullefeltsmåling.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-05-06 13:25

Klaus G. wrote:

> Når en bil bliver chiptunet, så gas-tester de den også, og så sørges
> der for at den er indenfor det tilladte. Så den kan gå gennem syn.

Sikken da en historie fra de varme lande. Hvilke værksteder har investeret i
testudstyr til turbobiler?

> Eneste problem er så hvis bilen får mere end den tilladte effekt. Men
> jeg har endnu ikke set en synshal som laver en rullefeltsmåling.

Er det så et problem?

--
Per, Esbjerg

Fra : Troels - around 9000

Dato : 19-05-06 14:17

> Er det så et problem?

Nej. Næste gang jeg skal ind siger jeg sgu at jeg ikke rigtig ved om den har
over de 20% ekstra, så jeg kan få rullet vognen, og få en attest ud af det
;)

// Troels

Fra : Armand

Dato : 19-05-06 16:29

Troels - around 9000 skrev:

> Nej. Næste gang jeg skal ind siger jeg sgu at jeg ikke rigtig ved om den har
> over de 20% ekstra, så jeg kan få rullet vognen, og få en attest ud af det

Må den da ikke have mere end 20% mer-Hk??

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 19-05-06 16:28

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Sikken da en historie fra de varme lande. Hvilke værksteder har investeret i
> testudstyr til turbobiler?

Er det da kun dieselmotorer der kan chiptunes??

Jeg skulle mene at gastesten var en væsentlig del af en chip-tunng :-|

Det voldsomme skriveri der for tid tilbage var om emnet i pressen, gik
alene på omgåelse af katalysatoren i forbindelse med tuningen, men er
ligesom blevet hængende i folks bevidsthed som tuningsforbud.

--
Armand.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-05-06 16:35

Armand skrev:

> Er det da kun dieselmotorer der kan chiptunes??

Hvor får du diesel fra?

MVH

Fra : Armand

Dato : 19-05-06 16:41

Martin Johansen [6000] skrev:

> Hvor får du diesel fra?

Ups!
Turbo-

Sorry.

--
Armand.

Fra : Neser

Dato : 20-05-06 08:41

> Ups!
> Turbo-

Nej, alt med indsprøjtning kan chiptunes.

Men generelt giver det ikke noget af betydning på en std. motor uden turbo,
hvorimod det giver en masse på biler med turbo (Både benzin og diesel)

Hvis du derimod eks. har en motor uden turbo der har fået ændret
kompression, ventiler osv. kan det være nødvendigt med en chiptuning så den
kører optimalt igen og denne gang kan det nemt give en del HK, men det er så
nærmere pga. de andre ændringer i motoren.

- Neser

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-05-06 21:08

Armand wrote:

> Er det da kun dieselmotorer der kan chiptunes??

I min verden, ja :)

> [...]

> alene på omgåelse af katalysatoren i forbindelse med tuningen, men er
> ligesom blevet hængende i folks bevidsthed som tuningsforbud.

Det voldsomme skriveri gik på _ikke_ godkendte tuninger ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus G.

Dato : 19-05-06 20:06

> Sikken da en historie fra de varme lande. Hvilke værksteder har investeret
> testudstyr til turbobiler?

Ja så finder jeg det da underligt at de kan garantere at gassen ikke
overstiger de bestemte grænseværdier, når man tager i betragtning hvor
forskellige motorere er, endda "ens" modeller.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Armand

Dato : 19-05-06 16:23

Klaus G. skrev:

> Når en bil bliver chiptunet, så gas-tester de den også, og så sørges der for
> at den er indenfor det tilladte. Så den kan gå gennem syn. Eneste problem er
> så hvis bilen får mere end den tilladte effekt.

Og hvor meget er dét så?

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-05-06 16:25

Armand skriver:

> Og hvor meget er dét så?

Det der står på typeregistreringen.

Klaus (der så må frygte 1. syn på hans 105HK's golf - de yder typisk
mere)
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Neser

Dato : 19-05-06 14:52

>Er der nogen her der har haft problemer med deres chiptunede bil?

Eneste jeg kender til er at de kan risikere at gå i nødkørsel pga. de er
skruet for meget op.
Eller at motoren er slidt og så chip-tuningen lige gør det sidste til at den
kører mærkeligt.

>Her tænker jeg på forsikringsselskaber eller synfolk der skaber
>sig... eller lign ?

Har ikke hørt om det.

>Har i fået synet bilen 'med' tuningen, eller har i bare 'holdt mund'
>til syn?

Selvom de røggas tester bilen er der ingen garanti for at de finder ud af at
den er chippet. Det er kun hvis de kan se en "tun-boks" i motorrummet, de
klager. Men med alt det plastic der er i biler nu om dage, kan man jo godt
lave en installation der er svær at se.

Det nyeste er at omprogrammere den org. styreboks, hvilket bare gør der
sværere at opdage, da der ikke sidder ekstra dele i motorrummet, og den får
ikke nødvendigvis mere at leve af når de gasser den op i tomgang, men kun
når der er belastning på bilen , dvs. når man kører på landevejen med
speederen godt tyrkket ned.

Det bedste for bilen, mener jeg, er en omprogrammering af den org. boks, men
hvis man får problemer med chiptuningen, er det nemmere at pille en ekstern
tun-boks af, hvis det er. Dog er den eksterne tun-boks ikke så optimal mht.
brændstof økonomi og den forurener mere.

- Neser

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-05-06 16:33

Neser wrote:

> [...]
> på landevejen med speederen godt tyrkket ned.

"... når de gasser den op i tomgang ..."

Nej, de høvler klampen i bund, så får den lige noget ekstra at leve af i
forhold til dem uden chipning i den brøkdel af et sekund det tager for
motoren at nå topomdrejninger, så går den ned og får minimalt at lave af.

Resultat: Ingen forurening målt på chiptuningens konto.

> [...]
> pille en ekstern tun-boks af, hvis det er. Dog er den eksterne
> tun-boks ikke så optimal mht. brændstof økonomi og den forurener mere.

Ved du hvordan man chiptuner den originale chip - har du set det?

--
Per, Esbjerg

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 19-05-06 17:19

> [...]
>
> Resultat: Ingen forurening målt på chiptuningens konto.

> Ved du hvordan man chiptuner den originale chip - har du set det?

Men det har jeg (og programmeret dem) og derfor er jeg 100% enig i at
remappe den originale chip er en langt bedre løsning.

/Claus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-05-06 21:11

Claus & Lene, Ålborg wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:446de51e$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Men det har jeg (og programmeret dem) og derfor er jeg 100% enig i at
> remappe den originale chip er en langt bedre løsning.

Problemet er bare at den bliver checket for _ydelse_ mellem hver måling af
HK, ikke for forbrug eller forurening.

Det er den billigste metode (selv om det ikke er den allerbilligste).
--
Per, Esbjerg

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 19-05-06 21:23

> Problemet er bare at den bliver checket for _ydelse_ mellem hver måling af
> HK, ikke for forbrug eller forurening.

Dvs. at det du prøver er, at sige at hvis man har en bil med rigtig mange
heste, så kan den umuligt gå langt på literen?
Faktisk hænger de to ting jo sammen, har endnu ikke hørt en kunde sige min
bil går meget kortere literen - kun når de har været på autobahnen og kørt
alt hvad remmer og tøjler kan klare

> Det er den billigste metode (selv om det ikke er den allerbilligste).

Hvilken en af metoderne mener du der er billigst da?

> --
> Per, Esbjerg

/Claus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-06 08:01

Claus & Lene, Ålborg wrote:

> Dvs. at det du prøver er, at sige at hvis man har en bil med rigtig
> mange heste, så kan den umuligt gå langt på literen?

Det jeg - prøver - på at sige er at når du kører til en tuner og han tuner
din chip så står han og rykker i de gitre på sin bærbare computer for at
rive nogle kræfter ud af bilen - ikke for at få den til at gå langt på
> [...]

> sige min bil går meget kortere literen - kun når de har været på
> autobahnen og kørt alt hvad remmer og tøjler kan klare

Nu kører dine kunder vel ikke i din bil?

Og når du står og rykker i de gitre, så justerer du ikke på dem så bilen går
længst på literen eller forurener mindst, vel?

--
Per, Esbjerg

Fra : Neser

Dato : 20-05-06 08:36

> [...]
> din chip så står han og rykker i de gitre på sin bærbare computer for at
> rive nogle kræfter ud af bilen - ikke for at få den til at gå langt på

Det bestemmer du da selv! De kan jo lave omprogrammeringen så det passer
dine behov - om det så er at køre langt på literen eller have mange HK.

- Neser

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-06 08:54

Neser wrote:

> Det bestemmer du da selv! De kan jo lave omprogrammeringen så det
> passer dine behov - om det så er at køre langt på literen eller have
> mange HK.

Det kræver udstyr. Det er det udstyr jeg påstår tuneren ikke har:
Brændstofforbrugmålingsudstyr og forureningsmålerudstyr. En tuner er kun ude
på een ting ;)
--
Per, Esbjerg

Fra : Neser

Dato : 20-05-06 13:22

> Det kræver udstyr. Det er det udstyr jeg påstår tuneren ikke har:
> Brændstofforbrugmålingsudstyr og forureningsmålerudstyr. En tuner er kun
> ude på een ting ;)

Enig, men hvis han ved hvad han laver har han også en idé om hvordan
programmet skal se ud hvis det er økonomi der skal lægges vægt på og hvad
der skal ændres hvis det er effekt.

Men det bliver aldrig mere præcist end at ejeren siger "OK, nu kører den
længere på literen"

Mener dog man kan få chiptuninger med TüV, men det er igen ikke
økonomiudgaver - kun effekt.

- Neser

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 20-05-06 11:35

> [...]
> din chip så står han og rykker i de gitre på sin bærbare computer for at
> rive nogle kræfter ud af bilen - ikke for at få den til at gå langt på

På diesel er det mere eller mindre 2 sider af samme sag
På benzinbiler måler man lambdaværdien - 0,8 er optimal ydelse og 1,0 er
optimal økonomi

> Nu kører dine kunder vel ikke i din bil?
>
> Og når du står og rykker i de gitre, så justerer du ikke på dem så bilen
> går længst på literen eller forurener mindst, vel?

Nu rykker jeg ikke i nogle gitre - jeg beregne de nye tal der skal stå i
maps'ne og jo jeg går efter de skal gå længst på literen når det er
dieselbiler (også gerne benzin)

> --
> Per, Esbjerg

/Claus

Fra : Neser

Dato : 20-05-06 13:25

> På diesel er det mere eller mindre 2 sider af samme sag
> På benzinbiler måler man lambdaværdien - 0,8 er optimal ydelse og 1,0 er
> optimal økonomi

Der er jeg ikke enig! Lambda 1 er der hvor katalysatoren har de bedste
arbejdsvilkår. Hvis du kører uden kat vil det være mere økonomisk at køre
eks. lambda 1,2 hvis det ikke er for magert for din bil.

- Neser

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 20-05-06 15:02

"Neser" <Neser@neser.dk> skrev i en meddelelse

> Der er jeg ikke enig! Lambda 1 er der hvor katalysatoren har de bedste
> arbejdsvilkår. Hvis du kører uden kat vil det være mere økonomisk at køre
> eks. lambda 1,2 hvis det ikke er for magert for din bil.

Og hvormange biler gør det idag?

> - Neser

/Claus

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 20-05-06 15:05

> [...]
> arbejdsvilkår. Hvis du kører uden kat vil det være mere økonomisk at køre
> eks. lambda 1,2 hvis det ikke er for magert for din bil.

Og tag evt. et kig her:
http://www.powerpage.dk/tuning_blandingen_1maalingafblandingen.aspx

> - Neser

/Claus

Fra : Neser

Dato : 21-05-06 20:18

> Og tag evt. et kig her:
> http://www.powerpage.dk/tuning_blandingen_1maalingafblandingen.aspx

.... og det mest økonomiske drifttal er 1,1...

- Neser

Fra : Neser

Dato : 20-05-06 08:33

> [...]
> motoren at nå topomdrejninger, så går den ned og får minimalt at lave af.
>
> Resultat: Ingen forurening målt på chiptuningens konto.

Med en omprogrammering af den opg. chip hæver den jo ikke nødvendigvis
brændstofmængden så længe bilen ikke bliver belastet, hvorfor den altid vil
svine mindre end en boks.

Men uanset om man kører med boks eller omprogrammeret org. boks, opdager de
det nok ikke til syn. Har hvertfald ikke oplevet at de har fundet de
tun-bokse der har siddet på de biler jeg har været til syn med!

> Ved du hvordan man chiptuner den originale chip - har du set det?

Ja, har både overværet Landberg.dk gøre det og har en kammerat der gør i
"OBD-Tuning" som de kalder det.

- Neser

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-06 08:58

Neser wrote:

> Med en omprogrammering af den opg. chip hæver den jo ikke nødvendigvis
> brændstofmængden så længe bilen ikke bliver belastet, hvorfor den
> altid vil svine mindre end en boks.

I det øjeblik du hæver brændstofmængden vil bilen køre hurtigere. En boks
vil derfor heller ikke hæve brændstofmængden i det øjeblik fulde
omdrejninger er nået. Og en boks vil ikke smide mere brændstof ind end
hastigheden kræver. Så vil det gå for hurtigt.

> [...]
> opdager de det nok ikke til syn. Har hvertfald ikke oplevet at de har
> fundet de tun-bokse der har siddet på de biler jeg har været til syn

Har du fået nogle værdier på de forureningstal der er målt og sammenholdt
dem med det der er tilladt for de enkelte biler - hvis ja, så fortæl! :)

Jeg kender een - den måtte forurene 3 men forurenede 1 - selv om den oser
temmelig meget ved belastning.

> Ja, har både overværet Landberg.dk gøre det og har en kammerat der
> gør i "OBD-Tuning" som de kalder det.

Ups ... OBD-tuning kender jeg ikke noget til :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 20-05-06 11:36

> [...]
> temmelig meget ved belastning.

> Ups ... OBD-tuning kender jeg ikke noget til :)

OBD-tuning er blot et andet ord for chiptuning (kommunikation gennem
OBD-porten til chippen istedet for at lodde chippen ud)

> --
> Per, Esbjerg

/Claus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-06 21:56

Claus & Lene, Ålborg wrote:
> [...]

> OBD-tuning er blot et andet ord for chiptuning (kommunikation gennem
> OBD-porten til chippen istedet for at lodde chippen ud)

Ja - det vidste jeg så godt. Men jeg er ikke klar over hvordan man tuner
der. Men hvis det er med gitre som på de gamle modeller, så er jeg ikke
imponeret og så fastholder jeg min påstande :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Neser

Dato : 20-05-06 13:18

> [...]
> omdrejninger er nået. Og en boks vil ikke smide mere brændstof ind end
> hastigheden kræver. Så vil det gå for hurtigt.

Med nogle bokse hæver du trykket i rail-røret, og derfor får du automatisk
mere brændstof ind selv i tomgang.
Ved andre loddes en ledning på luftmængdemåleren hvorved den snyder boksen
til at tro at der kommer mere luft ind end nødvendigvis, med en stigning i
brændstofmængde til følge.

> [...]
>
> Jeg kender een - den måtte forurene 3 men forurenede 1 - selv om den oser

Gemmer ikke de udstødningstest vi laver med biler, og kan slet ingen huske.
De skal nok svine mere, lige meget om det er med boks- eller chip-tuning.
Der er bare væsentlig større forskel fra std. til boks end fra std. til
chip.

Men derfor kan begge nemt være indenfor grænseværdierne.

Se evt. hér:
http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2004/87-7614-115-2/html/images/s23b.gif
Den generelle værdi-grænse er 3,0 hvilket de ikke når op på overhovedet, men
den typespecifikke er kun på 0,7 hvilket den overstiger med boksen monteret.

Det modsatte er også set. Ved bl.a. at Mercedes har haft problemer og at
std. biler svinede mere end grænsen for pågældende bil var. Hvorfor de på et
tidspunkt fik en dispensation indtil der kom en løsning på problemet.

- Neser

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 20-05-06 13:23

SNIP

> [...]
> til at tro at der kommer mere luft ind end nødvendigvis, med en stigning i

Du har delvist ret fordi, at de gamle analoge bokse kunne "opføre" sig som
du beskriver, men i dag er boksene af en anden kvalitet - de er digitale
dvs. de tager højde for omdrejningstallet se evt. www.landberg.dk

> [...]
> De skal nok svine mere, lige meget om det er med boks- eller chip-tuning.
> Der er bare væsentlig større forskel fra std. til boks end fra std. til

Tja, det er nu sjældent der er forskel - faktisk har vi lavet en touran som
ikke kunne synes std.

> [...]
> et tidspunkt fik en dispensation indtil der kom en løsning på problemet.

Den er mere eller mindre blevet permanent den dispentation

> - Neser

/Claus

Fra : Neser

Dato : 21-05-06 20:19

> Du har delvist ret fordi, at de gamle analoge bokse kunne "opføre" sig som
> du beskriver, men i dag er boksene af en anden kvalitet - de er digitale
> dvs. de tager højde for omdrejningstallet se evt. www.landberg.dk

Vidste ikke at de er blevet digitale, troede stadig boksene var analoge.

- Neser

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-06 21:59

Neser wrote:

> [...]
> at std. biler svinede mere end grænsen for pågældende bil var.
> Hvorfor de på et tidspunkt fik en dispensation indtil der kom en

Vito´en har et problem som der er evig dispensation for - som en af de
eneste om ikke den eneste klarer de testen ved 3.000 omdrejninger, fordi
motoren ikke kan tvinges op på flere omdrejninger så længe som at
gearskiftet er i neutral.

Hvorfor fanden skal vi andres motorer så døjes med fuld-gas-test?

Nå - det er nok ikke din skyld ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Armand

Dato : 19-05-06 16:32

Neser skrev:

> [...]
> skruet for meget op.
> Eller at motoren er slidt og så chip-tuningen lige gør det sidste til at den

Chiptuning kan jo også være genetablering af den originale(!) ydelse, på
en motor som fabrikanten har droslet qua brug i en mindre model :-|

--
Armand.

Fra : Kim H

Dato : 21-05-06 07:13

"H.S." <henrik@aficionado.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Min Polo TDI er lavet sådan at den har original chip program med max 4500
omdr/min til syn og den har chip til 145 hk. /350 nm. og det kan jeg skifte
imellem med obd2kabel og Vagcom med en bærbar pc, det tager kun 2 min.
Kim H