Minibus til Polterabend
Fra : Thomas

Dato : 18-05-06 18:38

Hejsa,

Nogle der ved hvor man kan leje en "billig" minibus (min. 11 personer) med
chauffør til en Polterabend på Sjælland??

Andre gode ideer hvis nu ingen af os har lyst til at være ædru hele dagen ;)

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 19:41

> [...]
> chauffør til en Polterabend på Sjælland??
>
> Andre gode ideer hvis nu ingen af os har lyst til at være ædru hele dagen

Kan muligvis arrangere noget med chauffør - hvor er start og stop ?
Hvor mange timer inkl. ophold ?

Allan

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-05-06 20:30

"Thomas" <spam@lillestationsvej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> chauffør til en Polterabend på Sjælland??
>
> Andre gode ideer hvis nu ingen af os har lyst til at være ædru hele dagen

Eneste lovlige mulighed er at få en vognmand med en minibus til at køre.
Næsten alt andet med over 10 sæder er ikke lovligt ifølge
persontransportlovgivningen.

MVH Hans

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 20:34

> Eneste lovlige mulighed er at få en vognmand med en minibus til at køre.
> Næsten alt andet med over 10 sæder er ikke lovligt ifølge
> persontransportlovgivningen.

Det er lovligt at leje en bus og kører din familie og venner rundt uden
betaling.

Mvh. Allan

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-05-06 21:06

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> skrev i en meddelelse

> Det er lovligt at leje en bus og kører din familie og venner rundt uden
> betaling.

Nærmeste famile - Ja..

Men ikke venner, så betegnes det som erhvervsmæssig personbefordring, bøde
ca. 1000 kr.

Personbefordringsregulativet er efterhånden strammet rigtig hårdt.

En af de få undtagelser er en bus registreret til institution/forening, den
kan udlånes til anden institution/forening, betaling herfor må alene dække
de aktuelle omkstninger til brændstof i forbindelse med udlånet. Her gælder
det at transporten alene må omfatte institutionens beboere eller foreningens
aktive medlemmer ikke noget med passive, koner og kærester m.m..

MVH Hans

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 21:33

> Nærmeste famile - Ja..
>
> Men ikke venner, så betegnes det som erhvervsmæssig personbefordring, bøde
> ca. 1000 kr.
>
> Personbefordringsregulativet er efterhånden strammet rigtig hårdt.

Nu har jeg ikke mulighed for at slå det op før efter weekenden men jeg er
ret sikker
på at regler er noget lempligere ved udlejningsbusser - dog må du ikke
modtage betaling
uden at have "grøn tilladelse".
Men det kan da være at jeg tager fejl.

Mvh. Allan

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-05-06 22:10

> Nu har jeg ikke mulighed for at slå det op før efter weekenden men jeg er
> ret sikker
> på at regler er noget lempligere ved udlejningsbusser

Jeg ved at det er i branchen noget der siges ved forespørgsel.
Men persontransportlovgivningen er ganske klar, kun forretninger som har
tilladelse til at drive persontransport forretning kan komme i betragtning.

> dog må du ikke modtage betaling
> uden at have "grøn tilladelse".

Kvalifikationsbevis er ikke i sig selv nogen blåstempling angående betaling
eller ej.

> Men det kan da være at jeg tager fejl.

Nu er persontransportlovgivningen altså ikke "paratviden" for mig men har
dog beskæftiget med en del med den de snenere år. Har selv bus 14 personer,
registreret til "privat buskørsel", derudover lastv + hænger, bus erhverv
samt alle kvalifikationsbeviser.

MVH Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-05-06 16:43

Allan Møller wrote:

> Nu har jeg ikke mulighed for at slå det op før efter weekenden men

Der er vist også noget med afstanden?

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-05-06 19:48

> Der er vist også noget med afstanden?

Afstanden - i forbindelse med hvad????

MVH Hans

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-06 00:24

> Afstanden - i forbindelse med hvad????

Jeg tror du her tænker på blåt bevis som kræves for at køre over 50 km fra
garage.
Og til Per H Kristensen - jeg har også alt i kørekort og beviser dertil.
Det synes jeg ikke er en kvalifikation til at kende til regler - udover
færdselsregler.
Jeg har sågår gået på 6 ugers kursus i "personbefordring" og alligevel kan
jeg ikke
huske reglerne omkring emnet - desværre.

Men jeg vender tilbage mandag / tirsdag når jeg har fået det opklaret.

Mvh. Allan

Fra : Thomas

Dato : 20-05-06 09:07

Allan - har sendt dig en mail

Mvh
Thomas

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 20-05-06 12:11

> [...]
> jeg ikke
> huske reglerne omkring emnet - desværre.

Er også utroligt svært da buslovgivningen er ret komplex.

Men - kan dog sige at, hvis du lejer bus uden fører er der alt efter bussens
størrelse forskellige regler der gælder henholdsvis over og under 17
siddepladser.

Er der under 17 sidde pladser skal chauføren ikke være i besiddelse af
kvalifikationsbeviser, og må ikke køre erhvervsmæssigt medmindre han har
tilladelse til "erhversmæssig personbefordring".

Hvilket i praksis vil sige sige han kun må transportere nærmeste familie.

Hvis der er over 17 siddepladser skal chauføren altid være i besiddelse af
bus + erhverv & kvalifikationsbeviser.

I praksis vil det kun i begrænset omfang være muligt lovligt at leje en bus
med over 17 siddepladser uden tilladelse til "erhversmæssig
personbefordring". Det kan f.eks. ske ved foreningskørsel med foreningens
aktive medlemmer, dog uden "påhæng".

Hvis du eksempelvis specifikt spørger busudlejningsselskaber som udlejer
busser med over 17 siddepladser uden fører, får man ofte nogle udsvævende
forklaringer. I realiteten har de kun eksisterende busvognmænd, foreninger
og institutioner.

For nogle år siden mente nogle firmaer at kunne spare mange penge ved selv
at købe bus til at transportere kunder/forretningsforbindelser i forbindelse
med kurser og andre i firmaet hidrørende aktiviteter.

Dette fik turistvognmændene med deres brancheorganisation hurtigt stoppet
med bustransportlovgivningen i hånden, da de pågældende firmaer ikke havde
godkendelse et "erhversmæssig persontransport".

Jeg kan f.eks. ikke få tilladelse til at udlåne min 14 personers bus
registreret til "privat buskørsel", til den lokale idrætsforening. En sådan
tilladelse skal søges og godkendes af persontransportrådet.

MVH Hans

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 20-05-06 12:18

> [...]
> jeg ikke
> huske reglerne omkring emnet - desværre.

Følgende links behandler emnet. Her findes et udpluk af gældende regler på
området

http://www.fstyr.dk/sw22608.asp

http://www.fstyr.dk/sw22723.asp

afledt rutekørsel http://www.fstyr.dk/sw22725.asp