Rense pensler efter grunderen ???
Fra : Ukendt

Dato : 17-05-06 13:41

Har lige ordnet en masse ridser og stenslag. efter alle kunstens regler...

Sandpapir--- grunder---lakstift---klarlak

Grunderen var fra spraydåse, og kunne bruges sannem med pensel når det blev
sprøjtet ned i låget...

Men penslen lader sig ikke rense i terpentin...

Hvorden skal den så renses ???

Fra : Preben Andersen

Dato : 17-05-06 13:52

"Morten Bo Jensen" <giant[AT]post.cybercity[DOT]dk> skrev i en
meddelelse news:446b1988$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Men penslen lader sig ikke rense i terpentin...
>
> Hvorden skal den så renses ???

Cellulosefortynder.

mvh
Preben

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-06 14:00

> Cellulosefortynder.

AAARRRGGGHHHH - Så vidt jeg husker er det nok det værste for både fingre og
ånde man kan købe lovligt :-\

Fra : Preben Andersen

Dato : 17-05-06 14:14

"Morten Bo Jensen" <giant[AT]post.cybercity[DOT]dk> skrev i en
meddelelse news:446b1dfe$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> AAARRRGGGHHHH - Så vidt jeg husker er det nok det værste for både
> fingre og ånde man kan købe lovligt :-\

Du kan muligvis bruge acetone, men det bliver det ikke meget bedre af

mvh
Preben

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-05-06 14:16

Preben Andersen skrev:

> Du kan muligvis bruge acetone, men det bliver det ikke meget bedre af

Eller triclorethylen - dét tar osse indtørret plasticmaling!
Hans
http://kortlink.dk/26dh

Fra : Kent

Dato : 17-05-06 15:29

> [...]
>
> AAARRRGGGHHHH - Så vidt jeg husker er det nok det værste for både fingre

Hold da op!

Jeg har nærmest vasket fingre i cellulosefortynder mange gange
i mit 30-årige liv, og jeg har da ikke taget skade! Øhhh, ja - det
mener jeg da i hvert fald ikke selv .

Men kradse sager er det da. Sørg for god ventilation, og lad
det ikke sidde på fingrene for længe - eller tag evt. handsker på.

Kent.

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-06 16:17

Tror bare jeg vil bruge engangs pensler til grunderen... Bare ærgerligt at
jeg kun kunne få det på spray, da det e noget syndt hurtig tørrende snask...

Btw. Hvad sker på længere sigt hvis jeg ikke har fået slebet rusten HELT af
i en krog nederst i bulen, og jeg eferfølgende har kommet grunder og lak
uderover ???

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-05-06 16:51

Morten Bo Jensen skrev:

> Btw. Hvad sker på længere sigt hvis jeg ikke har fået slebet rusten
> HELT af i en krog nederst i bulen, og jeg eferfølgende har kommet
> grunder og lak uderover ???

Det ruster!
Hans
http://kortlink.dk/26dh

Fra : Aksel

Dato : 17-05-06 16:54

> [...]
>
> Btw. Hvad sker på længere sigt hvis jeg ikke har fået slebet rusten HELT
> af i en krog nederst i bulen, og jeg eferfølgende har kommet grunder og

Så kommer rusten igen hurtigere end hvis du havde slebet det ordentligt.

Sandblæsning og rustomdanner før zinkkromatgrunder er det optimale.

Hilsen Aksel

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-05-06 17:22

> Så kommer rusten igen hurtigere end hvis du havde slebet det ordentligt.
>
> Sandblæsning og rustomdanner før zinkkromatgrunder er det optimale.
>
> Hilsen Aksel

Kan man stadig få zinkkromat grunder, det er jo p... farligt.

Niels

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 17-05-06 21:55

En kniv ned i "såret" kunne også være en ide tænker jeg...

Hvad sker der egentlig rent fysisk/kemisk...

Vokser den gamle indkapslede rust indefra og ud som en svamp der breder sig,
eller hva´ ???

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-05-06 22:04

Morten Bo Jensen skrev:

> Vokser den gamle indkapslede rust indefra og ud som en svamp der
> breder sig, eller hva´ ???

Ja - samt måske lidt indefter.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 17-05-06 21:55

> Sandblæsning

Hvad betyder det i praksis... Hvad for slags operation er det, og hvad
kræves ???

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-05-06 22:07

Morten Bo Jensen skrev:

> Hvad betyder det i praksis... Hvad for slags operation er det, og hvad
> kræves ???

Kompressor - helst 10 bar, sandblæse-pistol (med munding til
"berørings-skud" ved små pletter) samt x-kg. sand - fx. tørt, filtreret
strandsand.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Kent

Dato : 18-05-06 00:42

> Hvad betyder det i praksis... Hvad for slags operation er det, og hvad
> kræves ???

I fx Jem&Fix og Harald Nyborg kan du købe et sandblæsningssæt
som dette:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3444&n=10&KundeID

Der er forskellige blæsehætter med til pistolen, og den
fungerer faktisk rigtigt godt. Jeg bruge netop et sæt som dette, da jeg
havde ældre biler. I de seneste år har jeg købt nyere biler, hvor
der ikke er kommet betydelige rustangreb, og så synes jeg ikke,
at en sandblæsning er så anvendelig.

Men sammen med en kompressor har du et virkeligt godt
værktøj til at fjerne rust .

Kent.

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 07:15

"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Sandblæsning og rustomdanner før zinkkromatgrunder er det optimale.

Brug rustfjerner/ fortyndet fosforsyre, det renser til rent metal.

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 07:18

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Brug rustfjerner/ fortyndet fosforsyre, det renser til rent metal.
Det koster ikke en jetjager i opstart, investering, og kan også bruges på
små skader.

Fra : Kent

Dato : 18-05-06 10:03

> Det koster ikke en jetjager i opstart, investering, og kan også bruges på
> små skader.

Hvad sker der, hvis lidt af det løber ud på lakken?

Kent.

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 11:11

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad sker der, hvis lidt af det løber ud på lakken?

Intet, der skal skylles med vand, tørres med en klud, og grundes. Fosfor er
den mindst korrosive af alle syrer, den bruges i div. kalkfjernere,
rengøringsmidler. Det kan holdes op i mod der er saltsyre i "fælgrens", det
er den værste, og trækker tænder ud ifht. ;).

Fra : Kent

Dato : 17-05-06 17:40

> [...]
> Tror bare jeg vil bruge engangs pensler til grunderen... Bare ærgerligt at
> jeg kun kunne få det på spray, da det e noget syndt hurtig tørrende

<klip>

Så kan jeg regne ud, du ikke købte grunderen hos automaleren,
som jeg anbefalede (din anden tråd) .

Det kan sgutte betale sig at spare dér.

Dog er grunder på "dåse" også meget hurtigttørrende, men det
synes jeg kun er rart. Pas bare på ikke at stå og male i direkte
sollys! Malingen tørrer så hurtigt, at det ikek når at fordele sig -
eller at du ikke når at fordele det.

Kent.

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 17-05-06 21:53

> Så kan jeg regne ud, du ikke købte grunderen hos automaleren,
> som jeg anbefalede (din anden tråd) .

Ja, det blev der ikke tid til...

> Det kan sgutte betale sig at spare dér.

Det meste af arbejdet var meget små områder, så...

> Dog er grunder på "dåse" også meget hurtigttørrende

Ja, det er helt vildt hurtig tørrende

Fra : Kent

Dato : 18-05-06 00:44

> Ja, det blev der ikke tid til...

> Det meste af arbejdet var meget små områder, så...

<klip>

Om det er små områder eller store områder ændrer ikke
på nødvendigheden af en god grunder! Der kan ligeså let
dannes rust igen på et lillebitte område, som der kan på
et stort område.

Dårlig undskyldning .

Kent.

Fra : Broegger

Dato : 18-05-06 10:52

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev news:446b333b$0$27552
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Jeg har nærmest vasket fingre i cellulosefortynder mange gange
> i mit 30-årige liv, og jeg har da ikke taget skade! Øhhh, ja - det
> mener jeg da i hvert fald ikke selv .

Det har jeg også da jeg var i lære. Og skade har jeg vist ikke taget.

> Men kradse sager er det da. Sørg for god ventilation, og lad
> det ikke sidde på fingrene for længe - eller tag evt. handsker på.

da jeg var i lære vaskede vi hænder i cellulosefortynder, og det har jeg
vist ikke taget skade af.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 18-05-06 11:03

"Broegger" <thomas@removethisbroeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det har jeg også da jeg var i lære. Og skade har jeg vist ikke taget.

> da jeg var i lære vaskede vi hænder i cellulosefortynder, og det har jeg

Måske korttidshukommelsen, siden du på dt nærmeste skriver det samme to
gange

Leif

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 18-05-06 11:55

Fra : Broegger

Dato : 18-05-06 14:25

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev

> "Broegger" <thomas@removethisbroeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse

> Måske korttidshukommelsen, siden du på dt nærmeste skriver det samme
> to gange

Cellulosefortynder kan man sagtens vaske hænder i, det gjorde vi da jeg
var i lære. Og jeg har da ikke taget skade.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Kent

Dato : 18-05-06 15:11

> "Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev

> Cellulosefortynder kan man sagtens vaske hænder i, det gjorde vi da jeg
> var i lære. Og jeg har da ikke taget skade.
>
> --

Har du ikke taget skade af cellulosefortynder, da du vaskede
hænder i det, da du var i lære?

Kent.

Fra : Broegger

Dato : 18-05-06 20:22

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev news:446c8090$0$47066
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Har du ikke taget skade af cellulosefortynder, da du vaskede
> hænder i det, da du var i lære?

Det har jeg da aldrig gjort. Da jeg var i lære brugte vi
cellulosefortynder, og det tager man ikke skade af!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Kent

Dato : 18-05-06 21:31

> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev news:446c8090$0$47066
> $edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Det har jeg da aldrig gjort. Da jeg var i lære brugte vi
> cellulosefortynder, og det tager man ikke skade af!

He he