Rustfri skrue, bolte og møtrikker
Fra : Bjarne Haug

Dato : 16-05-06 13:43

Hvor i hovedstaden finder jeg ovenstående?

Jeg har en rustfri bil, men hvorfor man ikke har anvendt rustfri skruer osv
er mig en gåde. Så nu vil jeg gå i krig med de udsatte steder såsom plastic
skærmene ved hjulene og skruerne ved nummerplade belysningen osv.

Men hvor finder jeg den slags? Kan man bare gå i Silvan eller skal man være
lidt mere sofistikeret?

mvh
Bjarne
BMW E36 325i

Fra : Thomas

Dato : 16-05-06 13:46

"Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> wrote in message
> [...]
> plastic skærmene ved hjulene og skruerne ved nummerplade belysningen osv.
>
> Men hvor finder jeg den slags? Kan man bare gå i Silvan eller skal man

Hej

Pas på med at skifte rundt. Nu er 99% af min kemi lærdom forsvundet, men
hvis du smider rustfrie skruer i, risikere du at metalet rundt om, dvs
karrossen , ruster istedet for skruen. Noget med spændingsrækken.......

Mvh

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 13:49

> [...]
> hvis du smider rustfrie skruer i, risikere du at metalet rundt om, dvs
> karrossen , ruster istedet for skruen. Noget med spændingsrækken.......

kan man skrue en zinkklods på en bil som på en båd, vil det virke ??

Mvh
Morten

Fra : Thomas

Dato : 16-05-06 13:53

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message

> kan man skrue en zinkklods på en bil som på en båd, vil det virke ??
>
> Mvh

> Morten

Sikkert nok... altså der hvor klodsen sidder, ikke resten af bilen

Mvh

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 14:18

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> kan man skrue en zinkklods på en bil som på en båd, vil det virke ??

Nej, så skal den være konstant i kontakt med vandet.

Fra : Benny Hojvaelde

Dato : 16-05-06 14:26

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message

> kan man skrue en zinkklods på en bil som på en båd, vil det virke ??

Ja hvis bilen er nedsænket i vand.

Nu er luft jo ikke så god en elektrisk leder som saltvand derfor er det
nødvendig at gavalisere biler i stedet for at sætte en zinkanode på.

Benny

Fra : Benny Hojvaelde

Dato : 16-05-06 14:28

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> hvis du smider rustfrie skruer i, risikere du at metalet rundt om, dvs
> karrossen , ruster istedet for skruen. Noget med spændingsrækken.......

Nej det er forkert. Sætter du en jernskrue i en rustfri plade begynder den
rustfrie plade at ruste.

Benny

Fra : hawk

Dato : 16-05-06 17:31

Fra : Benny Hojvaelde

Dato : 17-05-06 09:05

"hawk" <hawk@airborn.com> wrote in message

> "Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> skrev i en meddelelse

spændingsrækken.......

Nu har jeg arbejdet en del med rustfri. Det er godt nok snart 2 år siden jeg
forlod firmaet meen.
Det er også årsagen til at man afsyrer rustfri stål når man er færdig. Prøv
bare først at slibe med en lamel-skive i et stykke alm. jern for så derefter
at slibe på et stykke rustfri stål. Det rustfrie er rusten dagen efter. Husk
at rustfri stål stadig består af mest jern.

Benny

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 17-05-06 11:03

hawk wrote:

> Sludder

Tag en 25 øre læg den ned i bunden af en fugtig køkkenvask natten
over og så kan vi tales ved i morgen.

mvh
Henning

Fra : Benny Hojvaelde

Dato : 16-05-06 14:29

> [...]
> skærmene ved hjulene og skruerne ved nummerplade belysningen osv.
>
> Men hvor finder jeg den slags? Kan man bare gå i Silvan eller skal man

Er BMW nu blevet rustfri?

Husk at bruge fedt for ikke at rive gevinden. Er det sket er kun
nedstrygeren tilbage.

Benny

Fra : Mr. Haug

Dato : 17-05-06 06:29

> Er BMW nu blevet rustfri?
>
> Husk at bruge fedt for ikke at rive gevinden. Er det sket er kun
> nedstrygeren tilbage.
>
> Benny

Nej BMW er nok ikke blevet rustfri, men min er, gammel konebil som altid har
holdt i garage...

Bjarne

Fra : Mr. Haug

Dato : 17-05-06 06:32

> Husk at bruge fedt for ikke at rive gevinden. Er det sket er kun
> nedstrygeren tilbage.
>
> Benny

Jeps, noget i den stil havde jeg også forstillet mig.

Tak for svaret
Bjarne

Fra : KubikH

Dato : 16-05-06 17:09

"Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> plastic skærmene ved hjulene og skruerne ved nummerplade belysningen osv.
>
> Men hvor finder jeg den slags? Kan man bare gå i Silvan eller skal man

Hejsa
Prøv Møller & Mammen i Gothersgade, eller en af alle de bådtilbehørsshoppe
(langt ord) der ligger ved Nordhavnen.

Mvh
Niels

Fra : Mr. Haug

Dato : 17-05-06 06:32

> Hejsa
> Prøv Møller & Mammen i Gothersgade, eller en af alle de bådtilbehørsshoppe
> [...]

Tak for den, det prøver jeg.

vh
Bjarne

Fra : KubikH

Dato : 17-05-06 20:16

"Mr. Haug" <bjarne.haug@atchik-realtime.com> skrev i en meddelelse

> Tak for den, det prøver jeg.
>
> vh
> Bjarne
Glemte lige: Du skal købe A4 kvalitet, det er dem der tåler saltvand.
Har selv rustfaste skruer overalt i bilerne 3 stk, motorcyklerne 2 stk, og
mine og ungernes knallerter 4 stk.
Jeg har ALDRIG haft problemer med det!

Mvh
Niels

Fra : Mr. Haug

Dato : 17-05-06 21:41

> Glemte lige: Du skal købe A4 kvalitet, det er dem der tåler saltvand.
> Har selv rustfaste skruer overalt i bilerne 3 stk, motorcyklerne 2 stk, og
> [...]

hehe troede lige et split sekund du mente jeg skulle købe mig en Audi A4

Bjarne

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-05-06 21:51

"KubikH" <kallehauge@HHHemail.dk> skrev > Glemte lige: Du skal købe A4
kvalitet, det er dem der tåler saltvand.
> Har selv rustfaste skruer overalt i bilerne 3 stk, motorcyklerne 2 stk, og
> mine og ungernes knallerter 4 stk.
> Jeg har ALDRIG haft problemer med det!

Hvis det ikke har kosmetisk betydning er A2 helt fint, de går ikke til, men
bliver røde. Der er lige en ret uheldig ting, nok især ved A4, at de har
meget let ved at gå løse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : KS

Dato : 18-05-06 02:01

Hvor findes en oversigt som viser betydningen af A2 og A4 ,m.fl. ?

Mvh KS

Fra : Kim

Dato : 18-05-06 08:24

"KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor findes en oversigt som viser betydningen af A2 og A4 ,m.fl. ?
>
> Mvh KS

Mener at kunne huske at;
A2 = Rustfri
A4 = Rustfri + Syrefast

Kim

Fra : KS

Dato : 18-05-06 11:17

"Kim" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse news:446c2122$0$855$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Mener at kunne huske at;
> A2 = Rustfri
> A4 = Rustfri + Syrefast

Ja, den var go' du, men der er vel også noget som hedder A1 og A3, og det jeg efterlyser
er i det hele taget en liste over dette og evt. andet, som tidligere kunne findes i diverse håndbøger.

Jeg har ledt, men kan ikke finde den "officielle standard" over bl.a. rustfrie betegnelser.

Mvh KS

Fra : Møller

Dato : 18-05-06 13:10

"KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> wrote in message

> [...]
findes i diverse håndbøger.

> Jeg har ledt, men kan ikke finde den "officielle standard" over bl.a.

søg efter: AISI 304 og 316 (henholdsvis handelsnavn A2 og A4)

Du kan købe bøger i http://www.ef.dk/?pagetype=topic&topicId=F90.080.035

Og hos DTU har de også noget

Husk lige når at den teknisk rigtige betegnelse er rustfast stål
"frisk" ubehandlet stål er jo også rustfrit, men hvis det ikke er rustfast
( legeret med chrom/nikkel + evt. molybdæn) ruster det ret hurtigt i fugtigt
vejer.

Til stålvaske og andet der skal bearbejdes meget bruges ofte en meget
"dårlig" kvalitet, der ikke kan tåle salt m.v.
En kraftig magnet kan være til hjælp, meget af det der sælges som rustfast,
er magnetisk, og den må god kvalitet ikke være.
Du kan prøve i køkkenvaske og "rustfrit" bestik, hvis en magnet kan sidde
fast på det, skal du ikke komme det i opvaskemaskinen, med mindre du kan li'
grubetæring og rust

Møller

Fra : Brian Sørup

Dato : 16-05-06 17:53

Prøv hos Bossard - www.bossard.dk - deres netshop har det du skal bruge.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : martin bjerre

Dato : 16-05-06 21:08

> [...]
> plastic skærmene ved hjulene og skruerne ved nummerplade belysningen osv.
>
> Men hvor finder jeg den slags? Kan man bare gå i Silvan eller skal man

Jeg kan kun sige : LAD VÆRE !! jeg taler af bitre erfaringer. Min fine
Patrol med ny karosseri samledejeg med rustfri´bolte....2 år senere var den
lige til at smide ud, på trods af undervognsbehandling osv
Galvanisk tæring

Martin

Fra : Kim H

Dato : 17-05-06 05:40

"martin bjerre" <martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:446a3104$0$47035$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> Patrol med ny karosseri samledejeg med rustfri´bolte....2 år senere var
> den lige til at smide ud, på trods af undervognsbehandling osv

Det forstår jeg ikke , jeg har tit brugt rustfaste bolte rundt omkring på
min bil , og har ikke oplevet tæring derved og er det ikke sådan at rustfri
er alm. stål legeret med mindst 12 % krom og 8 % nikkel og altså bestå af
ca. 80% almindelig sort jern ? hvis man svejser i rustfri stål og ikke
bejser/polerer svejsningen, vil det begynde at ruste,
Mvh. Kim

Fra : Mr. Haug

Dato : 17-05-06 06:30

> [...]
> Patrol med ny karosseri samledejeg med rustfri´bolte....2 år senere var
> den lige til at smide ud, på trods af undervognsbehandling osv

Tjo, men de har jo haft inderskærmene af da jeg fikden undervognsbehandlet.
De skal jo af og på af og til, så det er de steder jeg vil ændre på det.

vh
Bjarne

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-05-06 17:53

"Mr. Haug" <bjarne.haug@atchik-realtime.com> skrev >
> Tjo, men de har jo haft inderskærmene af da jeg fikden
undervognsbehandlet.
> De skal jo af og på af og til, så det er de steder jeg vil ændre på det.

Det er så det dårligst tænkelige sted. Sidder de tørt sker der ingen tæring.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : KS

Dato : 17-05-06 08:26

> [...]
> Patrol med ny karosseri samledejeg med rustfri´bolte....2 år senere var den
> lige til at smide ud, på trods af undervognsbehandling osv

Det kan jo godt være fordi det er en Patrol og ikke at der er brugt rustfrie bolte !

De har vel ry for at gennemtære fuldstændigt i vangerne og er lige til at smide væk bagefter.

Hvordna kan du se, at der er tale om galvanisk tæring - er det kun omkring bolthovederne eller .... ?

Mvh KS

Fra : martin bjerre

Dato : 17-05-06 17:31

> [...]
> smide væk bagefter.
>
> Hvordna kan du se, at der er tale om galvanisk tæring - er det kun omkring

jeg lavede nye traverser svejset på rammen i 3mm plade. de blev
grundet...fik autolak...undervognsbehandling...efter 2 år kunne jeg krølle
dem sammen med hænderne, og rammen var pil-råden der hvor traverserne var
svejset på. Bunden af karossen var også helt ny...der skete det samme. De
steder på rammen hvor jeg havde brugt alm. galv. bolte skete der ingenting.

Martin

Fra : Benny Højvælde

Dato : 17-05-06 21:23

"martin bjerre" <martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:446b4fa9$0$46985$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> svejset på. Bunden af karossen var også helt ny...der skete det samme. De
> steder på rammen hvor jeg havde brugt alm. galv. bolte skete der

Ahm.. En rustfri bolt kan kun gennemtære hele bilen hvis bilen er nedsænket
i saltvand. Saltvandet skal bruges til at kortslutte kredsløbet. En zink
anode/blok består af et metal der er elektrisk svagere end jern. Er den
fastgjort på en bil er det faktisk kun under klodsen at bilen er beskyttet.
Skulle en blok af et ædelt metal kunne æde en hel bil ville kræve at bilen
er nedsænket i saltvand eller lignende.

Benny (der lige har brugt et par timer på at læse kemien op igen)