En der ved noget om Klimaanlæg ?
Fra : VH

Dato : 16-05-06 09:43

Spørgsmålet er om det er godt at køre med kl.anlæg slået til aut. når der er
efterår og vinter.
Jeg ved godt at det skal igang ind imellem, men slider det på kompressoren
o.l. når det kører hele tiden eller er det bedst at slå fra når der ikke
skal køles ned men derimod varmes op.

Tak

Mvh / VH

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-05-06 17:20

VH wrote:
> [...]
> o.l. når det kører hele tiden eller er det bedst at slå fra når der ikke

Da jeg fik mit A/C serviceret fik jeg at vide at det bedste var at køre
med det hele tiden, det giver egentlig også lidt mening da det er samme
historie med alm. køleskabe, de har ikke særlig godt af at blive tændt
og slukket ofte og med lange mellemrum (dage eller uger).

Thomas

Fra : Brian

Dato : 16-05-06 18:21

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> er samme historie med alm. køleskabe, de har ikke særlig godt af at
> blive tændt og slukket ofte og med lange mellemrum (dage eller uger).

Og årsagen til at man skal huske at bruge det, er at pakningerne ellers
tørrer ud, og systemet bliver utæt.

/Brian

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 16-05-06 19:36

> Og årsagen til at man skal huske at bruge det, er at pakningerne ellers
> tørrer ud, og systemet bliver utæt.

Joee, men ved udendørs temp. under 5-6 grader aktiveres køledelen ikke.
Derfor er det om vinteren en god ide at aktivere Auto, når lejligheden byder
sig (p-kælder el. lign). Det forholder sig mig bekendt også sådan ( i hvert
tilfælde i en Passat) at ved aktivering af defroster, aktiveres automatiken
også for at tørre luften. Det er derfor en god ide om vinteren - netop for
at undgå udtørring af pakninger.
Ovenstående er, frit efter hukommelsen, et svar givet af en "aircon-ekspert"
på vagcars.dk

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 18-05-06 16:52

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vinteren - netop for at undgå udtørring af pakninger.
> Ovenstående er, frit efter hukommelsen, et svar givet af en

På min Audi A6 kan jeg ikke aktivere køledelen, når temperaturen er under 4
grader - heller ikke selvom jeg aktiverer defrosteren. Hvad gør man så om
vinteren for at holde gang i anlægget?

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 19-05-06 16:06

"Henrik Steffensen" <hst@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> På min Audi A6 kan jeg ikke aktivere køledelen, når temperaturen er under
> 4 grader - heller ikke selvom jeg aktiverer defrosteren. Hvad gør man så
> om vinteren for at holde gang i anlægget?

Jeg skal lige have gravet lidt i det der med defrosteren, men eller er det
om vinteren nok noget med at udnytte muligheden for at aktivere
køleanlægget, hvis man f.eks. har parkeret i en en p-kælder el. lign., hvor
temp er lidt højere.

Jeg prøver lige at hitte tråden fra VAGcars

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 19-05-06 16:20

Nu har jeg fundet tråden, og da den er ret lang, vil jeg linke til den her
(kræver muligvis brugeroprettelse)

Et blandt mange indlæg ser sådan ud, men tag og læs hele tråden:

"Til generel info til jer alle, som har været så venlige at byde ind.

Så har jeg i forgårs modificeret mit klimaanlæg, så jeg nu har en indikator
(LED) i klimaanlæget, som viser om kompressoren kører.

Indtil videre er min erfaring således:

ECON modes:
[ECON] - Kompressoren kører aldrig.
[ECON] + [AFDUG] - Kompressoren kører hvis udetemp > ca. 5 gr (Jeg har ikke
fundet det præcise niveau endnu).
[ECON] + [AFDUG] + [RECIR] - Kompressoren kører hele tiden.

AUTO modes:
Her har jeg lidt forskellige oplevelser.
Tur på 10 km i -3 gr: Kompressoren kørte hele vejen.
Tur på 5 km i 0 gr: Kompressoren kørte hele vejen.
Tur på 8 km i -2 gr: Kompressoren kørte de første 1,5 km og slog derefter
fra.

Hvis kompressoren ikke kører og man slår [AFDUG] til, så tænder den kun hvis
udetemp. er over et eller andet (kompressoren slår til hvis bilen holder
inde i en varm garage, men ikke udenfor med de temperaturer vi har nu ~0
gr. - men det er sikkert det samme som i ECON)
Hvis [AUTO] + [AFDUG] + [RECIR] slåes til, så tænder kompressoren altid.

Jeg vender tilbage når jeg ved mere.

Hvis der er andre, som vil have en kompressor LED i deres klimaanlæg. Så er
jeg ved at skrive en guide til det, som jeg smider på min web side. Jeg
skriver lige her når den er klar.

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 18-05-06 16:52

Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda