/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
ET35 hvad betyder det, og hvad skal det væ~
Fra : b. james


Dato : 14-05-06 17:24

Jeg har efter at have købt et sæt fælge til min Skoda Octavia Combi (ny
model), fundet ud af at jeg har købt fælgen som ET35. Nu er jeg kommet i
tvivl om det er ok. Jeg tror den skal være ET45???

Hvad er forskellen på ET35 og ET45. Er det et problem med ET35 til min bil?
Skal jeg få dem byttet igen? (De er endnu ikke monteret!)

Mvh.


Thomas



 
 
b. james (14-05-2006)
Kommentar
Fra : b. james


Dato : 14-05-06 17:33

By the way...

Det er 225/45R17!

/Thomas



Ukendt (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-05-06 17:50

"b. james" <bobjames686@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44675a50$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg har efter at have købt et sæt fælge til min Skoda Octavia Combi (ny
> model), fundet ud af at jeg har købt fælgen som ET35. Nu er jeg kommet i
> tvivl om det er ok. Jeg tror den skal være ET45???
>
> Hvad er forskellen på ET35 og ET45. Er det et problem med ET35 til min
> bil? Skal jeg få dem byttet igen? (De er endnu ikke monteret!)
>

ET er indpresningsmålet. Jo lavere ET, jo længere kommer fælget ud i
skærmkasserne. Når ET mindskes, øges sporvidden. Det er tilladt at øge
sporvidden 20mm, (så længe hjulene ikke rager ud over skærmkanterne), og
dine fælge er således lovlige. Det klæder de fleste biler at fælgene kommer
ud hvor de hører til, men omvendt øger det belastningen på hjullejerne lidt.
Hvad du foretrækker der op til dig.

mvh.
Kim Frederiksen



Morten Fruergaard (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 14-05-06 18:53

Kim Frederiksen wrote:
> ET er indpresningsmålet. Jo lavere ET, jo længere kommer fælget ud i
> skærmkasserne. Når ET mindskes, øges sporvidden. Det er tilladt at øge
> sporvidden 20mm, (så længe hjulene ikke rager ud over skærmkanterne),
> og dine fælge er således lovlige.

Niks.
Den er født på ET 50.


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Morten Fruergaard (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 14-05-06 17:50

b. james wrote:
> Jeg har efter at have købt et sæt fælge til min Skoda Octavia Combi
> (ny model), fundet ud af at jeg har købt fælgen som ET35. Nu er jeg
> kommet i tvivl om det er ok. Jeg tror den skal være ET45???
>
> Hvad er forskellen på ET35 og ET45. Er det et problem med ET35 til
> min bil? Skal jeg få dem byttet igen? (De er endnu ikke monteret!)

Hejsa...

Det betyder, at fælgen sidder 10 mm længere ude end hvis du havde fået ET45.

Hvor bredde er fælgene?

Hvis du uden de store problemer kan få dem byttet ville jeg gøre dette, da
ET 35 ikke er lovligt til bilen med mindre du har fx TÜV godkendelse og får
bilen synet med konstruktiv ændring.

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



b. james (14-05-2006)
Kommentar
Fra : b. james


Dato : 14-05-06 18:06


> Hvor bredde er fælgene?

225/45R17!

/Thomas



Morten Fruergaard (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 14-05-06 18:53

b. james wrote:
>> Hvor bredde er fælgene?
>
> 225/45R17!

Det er dækket...

Hvor bredde er fælgene?
7x17?
7½x17?


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



b. james (14-05-2006)
Kommentar
Fra : b. james


Dato : 14-05-06 19:41

7,5JX17H2

/Thomas

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:44676e7b$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
> b. james wrote:
>>> Hvor bredde er fælgene?
>>
>> 225/45R17!
>
> Det er dækket...
>
> Hvor bredde er fælgene?
> 7x17?
> 7½x17?
>
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
> Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler
>



Morten Fruergaard (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 14-05-06 19:53

b. james wrote:
> 7,5JX17H2


OK...

De burde kunne sidde der uden problemer...
I følge mine oplysninger skal den være født på 6" bredde, ET entel 47 eller
50.
Dvs. at den kommer ca. 3,1-3,4 cm længere ud i skærmen end standard.
Hvordan ser det ud ved bilen?
Kan de komme det stykke længere ud - uden at gå ud over skærmen eller tage
på, hvis fjedren går i bund?

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



b. james (15-05-2006)
Kommentar
Fra : b. james


Dato : 15-05-06 17:56

Jeg har fundet ud af at den er født med ET47!. Dvs. vi snakker 2 mm. på den
forkeret side af loven. Vil det give et reelt problem, eller skal jeg bare
montere og være lykkelig?

Jeg kan komme af med dem igen, men det vil komme til at koste mig penge, så
jeg er mest stemt på at få det bedste ud af dem.

Mvh.

Thomas

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:44677c84$0$15795$14726298@news.sunsite.dk...
> b. james wrote:
>> 7,5JX17H2
>
>
> OK...
>
> De burde kunne sidde der uden problemer...
> I følge mine oplysninger skal den være født på 6" bredde, ET entel 47
> eller 50.
> Dvs. at den kommer ca. 3,1-3,4 cm længere ud i skærmen end standard.
> Hvordan ser det ud ved bilen?
> Kan de komme det stykke længere ud - uden at gå ud over skærmen eller tage
> på, hvis fjedren går i bund?
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
> Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler
>



Martin Johansen [600~ (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 15-05-06 18:15

b. james skrev:
> Jeg har fundet ud af at den er født med ET47!. Dvs. vi snakker 2 mm. på den
> forkeret side af loven. Vil det give et reelt problem, eller skal jeg bare
> montere og være lykkelig?
>
> Jeg kan komme af med dem igen, men det vil komme til at koste mig penge, så
> jeg er mest stemt på at få det bedste ud af dem.

Jamen... er sættet ikke købt _til_ bilen?

MVH

Morten Fruergaard (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 15-05-06 18:58

b. james wrote:
> Jeg har fundet ud af at den er født med ET47!. Dvs. vi snakker 2 mm.
> på den forkeret side af loven. Vil det give et reelt problem, eller
> skal jeg bare montere og være lykkelig?

De vil med 99 % sikkerhed kunne sidde der helt uden problemer...
Hvordan vil det se ud, hvis fælgen kommer 3 cm læmgere ud?
Er det der du gerne vil have dem eller...?


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



b. james (15-05-2006)
Kommentar
Fra : b. james


Dato : 15-05-06 19:24

Hmmmm.

Først og fremmest er jeg ikke til lir', og det er derfor ikke et spørgsmål
om at få den "bred"! Men jeg syntes lige at min bil kunne blive lidt mere
"elegant" med RS4 alufælge.

Hvis det skulle have været helt rigtigt, så burde fælgene have været ET45
(eller ET42), dvs. det er vel kun et spørgsmål om 7-10 mm mere bredde pr
side med ET35, eller har jeg fået noget galt...?

Vil jeg med ET35 have problemer:
-ifm. forsikring hvis jeg er udsat for uheld,
-ift. køreegenskaber
-ift. syn

Jeg tror de kan sidde på bilen uden problemer!

Mvh.

Thomas


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:4468c144$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
> b. james wrote:
>> Jeg har fundet ud af at den er født med ET47!. Dvs. vi snakker 2 mm.
>> på den forkeret side af loven. Vil det give et reelt problem, eller
>> skal jeg bare montere og være lykkelig?
>
> De vil med 99 % sikkerhed kunne sidde der helt uden problemer...
> Hvordan vil det se ud, hvis fælgen kommer 3 cm læmgere ud?
> Er det der du gerne vil have dem eller...?
>
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
> Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler
>



Morten Fruergaard (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 15-05-06 20:27

b. james wrote:
> Hmmmm.
>
> Først og fremmest er jeg ikke til lir', og det er derfor ikke et
> spørgsmål om at få den "bred"! Men jeg syntes lige at min bil kunne
> blive lidt mere "elegant" med RS4 alufælge.


> Hvis det skulle have været helt rigtigt, så burde fælgene have været
> ET45 (eller ET42), dvs. det er vel kun et spørgsmål om 7-10 mm mere
> bredde pr side med ET35, eller har jeg fået noget galt...?

De er ikke mere bredde - de sidder blot længere ude...

> -ift. syn

Måske. Det er ikke lovligt.
Jeg ville nok få dem byttet...
Special da du ikke går op i det...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Ukendt (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-05-06 18:59

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:44675fc1$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvis du uden de store problemer kan få dem byttet ville jeg gøre dette, da
> ET 35 ikke er lovligt til bilen med mindre du har fx TÜV godkendelse og
> får bilen synet med konstruktiv ændring.

Det er nu ikke korrekt du må andre sporvidden med op til 10mm. i hver side
derved er en ET35, også lovlig på en bil der er født med ET45.

--
Dannie




Morten Fruergaard (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 14-05-06 19:00

Dannie wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:44675fc1$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hvis du uden de store problemer kan få dem byttet ville jeg gøre
>> dette, da ET 35 ikke er lovligt til bilen med mindre du har fx TÜV
>> godkendelse og får bilen synet med konstruktiv ændring.
>
> Det er nu ikke korrekt du må andre sporvidden med op til 10mm. i hver
> side derved er en ET35, også lovlig på en bil der er født med ET45.

Ja, men den er jo ikke født på ET 45, vel...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Ukendt (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-05-06 20:18

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:44677031$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> Dannie wrote:
>> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
>> meddelelse news:44675fc1$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Hvis du uden de store problemer kan få dem byttet ville jeg gøre
>>> dette, da ET 35 ikke er lovligt til bilen med mindre du har fx TÜV
>>> godkendelse og får bilen synet med konstruktiv ændring.
>>
>> Det er nu ikke korrekt du må andre sporvidden med op til 10mm. i hver
>> side derved er en ET35, også lovlig på en bil der er født med ET45.
>
> Ja, men den er jo ikke født på ET 45, vel...


Er du sikker på det? for det er den i følge det, jeg har kunne finde på den.

--
Dannie




Morten Fruergaard (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 14-05-06 20:45

Dannie wrote:
>> Ja, men den er jo ikke født på ET 45, vel...
>
>
> Er du sikker på det?

Ikke nok til at jeg vil vædde om det...
Men temlig.



--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Fam. Olsen (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 15-05-06 20:19


"Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> skrev i en meddelelse
news:446782b0$0$27629$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Ja, men den er jo ikke født på ET 45, vel...
>
>
> Er du sikker på det? for det er den i følge det, jeg har kunne finde på
> den.

Egentlig kan det også være lige meget hvad den er født med. Man må mindske
ET'en 10 mm. pr. side i forhold til den størst opgivne ET i
typegodkendelsen. Så man kan ikke bare regne med hvad ens bil havde på da
man købte den.

Har selv lige bøvlet med det problem hos T. Svansen. De måtte bøje sig og
tage hjulene retur.


MVH Niels



b. james (15-05-2006)
Kommentar
Fra : b. james


Dato : 15-05-06 21:08

Hvor finder man hvad den er typegodkendt til? Kan ikke finde noget i
manualen!

/Thomas

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:4468d7f4$0$122$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> skrev i en meddelelse
> news:446782b0$0$27629$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Ja, men den er jo ikke født på ET 45, vel...
>>
>>
>> Er du sikker på det? for det er den i følge det, jeg har kunne finde på
>> den.
>
> Egentlig kan det også være lige meget hvad den er født med. Man må mindske
> ET'en 10 mm. pr. side i forhold til den størst opgivne ET i
> typegodkendelsen. Så man kan ikke bare regne med hvad ens bil havde på da
> man købte den.
>
> Har selv lige bøvlet med det problem hos T. Svansen. De måtte bøje sig og
> tage hjulene retur.
>
>
> MVH Niels
>



Fam. Olsen (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 15-05-06 22:20


"b. james" <bobjames686@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4468e02b$0$60784$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hvor finder man hvad den er typegodkendt til? Kan ikke finde noget i
> manualen!

Her: http://www.biltorvet.dk/minbil/minbil.asp
Indtast din nummerplade og du får en masse oplysninger om din bil. På siden
er der også et link til hvilke hjul der passer til din bil, samt et link til
typegodkendelsen. Når du kommer til typegodkendelsen klikker du på "hjul".
Der kan du se hvilke hjulstr. samt ET'er den er typegodkendt med. Tag den
største ET og træk 10 fra og du har hvor ET skal ligge i mellem. Men det
hele er meget godt beskrevet via andre link under linket med hvilke hjul og
dæk der passer til din bil.

God fornøjelse med læsningen


MVH Niels



Armand (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-05-06 17:55

b. james skrev:
> Jeg har efter at have købt et sæt fælge til min Skoda Octavia Combi (ny
> model), fundet ud af at jeg har købt fælgen som ET35. Nu er jeg kommet i
> tvivl om det er ok. Jeg tror den skal være ET45???
>
> Hvad er forskellen på ET35 og ET45. Er det et problem med ET35 til min bil?
> Skal jeg få dem byttet igen? (De er endnu ikke monteret!)

ET = "Einpress Tiefe" eller hvad det nu måtte hedde korrekt, endsige på
engelsk, og står for forskellen som navpladen er placeret i forhold til
midten af fælgen!

Hvor har du tallene fra?
Er du i tvivl, så prøv at måle på de originale fælge.
ET bør være det samme, ellers ændres der ved sporvidden, og så er det en
konstruktionsændring

--
Armand.

Morten Fruergaard (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 14-05-06 18:54

Armand wrote:
> Hvor har du tallene fra?
> Er du i tvivl, så prøv at måle på de originale fælge.
> ET bør være det samme, ellers ændres der ved sporvidden, og så er det
> en konstruktionsændring

Dog må der ændres +/- 10 mm i hver side...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177512
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste