Hvad f***en kan der så være galt? (
Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-05-06 23:51

Min ladelampe lyser.

Fredag havde jeg været i Hobro. Og på vejen der fra (lige efter jeg var
kommet på motorvejen) begynder min ladelampe at lyse.

Så ind på næste afkørsel og op med klappen af for.

- Kilerem ok
- Ingen konstaterbare løse forbindelser omkring generator.

Så i sikker forvisning om at det nok var generator der var stået af,
kørte jeg videre så længe jeg nu kunne.

Skulle ned til min mor, hvor også mine to brødre var. Og de forventes at
være en del mere bilkyndige end mig. Den ene af dem har endda, tror jeg,
det meste af det måleudstyr der kan bruges til at måle på biler.

Endnu inden jeg stoppede motoren blev generator målt ud til at levere
det den skulle. Og batteriet blev konstateret at modtage strøm og at
kunne holde på den. Endda så godt at det ikke kom under 13 volt selv ved
start af motor.

Da min, endnu hjemmeboende, bror havde afsat weekend til at være
official ude på Ring Djursland, var der ikke tid til at gå dybere med
problemet end at det måtte være en forkert forbindelse der gav strøm til
ladelampen. Og at jeg kunne køre videre med det.

Jeg opnåede da også at kunne køre hjem uden andre problemer end at
skulle se på den sk**e røde lampe hele vejen.

Men jeg står nu med et problem der ligger udenfor mine evner at finde ud
af hvad er.

Selvom der ikke er en tidsmæssig sammenhæng har jeg en mistanke om at
der er en sammenhæng med et andet problem. Og det er at tankmåleren ikke
viser mere end en viserbredde over halv tank når den er fyldt helt op.
Det at tankmåleren viser forkert konstaterede jeg torsdag da jeg tankede
"billig" (under 10,- kr/l) benzin i Padborg. (Ladelampen begyndte først
at lyse fredag.)

Det skal lige med at ladelampen skaber sig sådan et når motor er i gang,
går i tomgang og lyset på bilen er slukker lyser den kun ganske svagt.

Når jeg giver den nogle omdrejninger lyser ladelamper godt og vel halvt op.

Og når jeg tænder lyset lyser den helt op.

Som et forsøg prøvede jeg at trække håndbremsen for at se om det havde
nogen indflydelse på hvordan ladelampen lyste. Hvis det f.eks. var en
stelforbindelse til instrumenterne der var i udu. Det eneste der kom ud
af det er at nu giver lampen for trukken håndbremse lige et blink når
jeg trækker den og vil ellers ikke lyse.

Og nu er det så i min uendelige uvidenhed omkring elsystemet i biler jeg
bliver nødt til at spørge; Hvad f***en kan der være galt?

--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-05-06 00:03

Finn Guldmann wrote:

> Og nu er det så i min uendelige uvidenhed omkring elsystemet i biler
> jeg bliver nødt til at spørge; Hvad f***en kan der være galt?

Lyser ladelampen når der er tænding på og motoren står stille?

Noget kunne tyde på at der mangler en forsyning til instrumentpanelet.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-05-06 01:41

Uffe Ravn skrev:
> Lyser ladelampen når der er tænding på og motoren står stille?
> Noget kunne tyde på at der mangler en forsyning til instrumentpanelet.

Ja, så lyser den klart, som den skal.

Fra : Kito

Dato : 14-05-06 07:46

> Ja, så lyser den klart, som den skal.
>
> --
Jeg tror problemet skal findes i en defekt stelforbindelse.
Hvis der mangler en stel vil diverse forbruger, forsøge at trækken en stel
andre steder fra, og det kan godt være igennem en pære.
Det nemmeste er bare et tage en ledning til stel på batteriet og så flytte
den rundt til stel ( motoren generatoren og mm). Pas på ikke at ramme en
plus forbindelse.
Jeg oplevede det samme problem efter en frontskade, hvor jeg fik bilen malet
i motorrum. Mekanikkeren satte derpå den nye stel direkte på den malede
overflade. det var noget skidt da jeg var ved at brænde hele bilen af, da
den trak stel igennem andre og tyndere ledninger i motoren.

vh
Poul

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-05-06 10:33

Kito skrev:
> [...]
> den rundt til stel ( motoren generatoren og mm). Pas på ikke at ramme en

Stelforbindelsen mellem generator og bil blev også kontrolleret,og
fundet i orden. (Den havde jeg i øvrigt prøvet af, belært af mine
tidligere strømproblemer, der viste sig netop at være stel til generatoren.)

Men jeg har spekuleret på om det kan være stelforbindelsen til det
printkort (?) der sidder bag instrumenterne, hvor pærer og instrumenter
er monteret på.

> [...]
> overflade. det var noget skidt da jeg var ved at brænde hele bilen af, da
> den trak stel igennem andre og tyndere ledninger i motoren.

Jeg har, til nu, kunnet nøjes med lidt gnister.

Fra : Broegger

Dato : 14-05-06 09:17

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev

<snip>
> Og nu er det så i min uendelige uvidenhed omkring elsystemet i biler
> jeg bliver nødt til at spørge; Hvad f***en kan der være galt?

Få målt dioderne i generatoren ud. Det kunne lyde som en af felt-dioderne
der er kortsluttet.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-05-06 11:41

Broegger skrev:
> <snip>
> Få målt dioderne i generatoren ud. Det kunne lyde som en af felt-dioderne
> der er kortsluttet.

Ville den så kunne lade på batteriet?

Man kan høre den tager ved når lyset tændes. (Og alt det der.)

Fra : H3nrik V!

Dato : 14-05-06 12:54

> Ville den så kunne lade på batteriet?

Det kan den godt, ja - men kun med 2/3 af fuld effekt.

Evt. kan det være, at spændingsregulatoren på instrumentet er defekt - det
baserer jeg på dén med din tankmåler. Det er i hvert fald set før på en
Opel...

Alternativt - har du adgang til et oscilloscop og kan måle på akkumulatoren,
mens motoren kører? Dér _burde_ det være muligt at se, hvis en feltdiode er
strøget. Da min generators ene diode stod af, mener jeg i øvrigt at min
akkumulator blev umanerlig varm.

Og så lige et spørgsmål - lyser lampen også når du tager nøglen ud eller?

--
mvh H3nrik!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-05-06 16:43

H3nrik V! skrev:
> Det kan den godt, ja - men kun med 2/3 af fuld effekt.

Der går jo nok lidt tid inden det løber tør så.

> Evt. kan det være, at spændingsregulatoren på instrumentet er defekt - det
> baserer jeg på dén med din tankmåler. Det er i hvert fald set før på en
> Opel...

Hvor nemt er det at komme ind bag ved instrumenterne? Er det noget med
at man skal have rattet af for at få det ud? Der ser ikke ud til at være
plads til det ellers. Og via hullet til radioen kan jeg kun lige komme
ind og røre ved det ene hjørne af det der sidder bag ved.

> [...]
> strøget. Da min generators ene diode stod af, mener jeg i øvrigt at min

Det er den med at måle Amp i stedet for Volt? Jeg skal se om jeg kan få
brormand til at tage det nødvendige målegrej med næste weekend. For jeg
er sikker på han har det.

> Og så lige et spørgsmål - lyser lampen også når du tager nøglen ud eller?

Nej. Når jeg vil køre i bilen er der er der ikke lys i noget før jeg har
drejet nøglen til tænding. Når så motor er i gang lyser ladelampen
ganske svagt. Hvis jeg giver gas kommer der mere blus på, sådan op
omkring halv styrke. Når jeg så tænder lyset lyser ladelampen fuldt op
uanset om motor går i tomgang eller får gas.

Min mistanke går til at strømkredsene bag instrumenterne får stel gennem
den ledning der går til ladelampen. Det vil passe med det strømforbrug
der er i de to situationer. Når lyset er slukket er det kun
viserinstrumenterne der bruger strøm, mens det jo også er det lys der er
i instrumenterne der bruger strøm når jeg tænder lyset på bilen. Men om
problemet overhovedet kan opstå på den måde ved jeg ikke. Kunne jeg
komme til bag instrumenterne, på en måde jeg kunne se noget, fandt jeg
nok ud af at forsøge med en ekstra stelforbindelse.

Fra : H3nrik V!

Dato : 14-05-06 22:35

> Der går jo nok lidt tid inden det løber tør så.

Medmindre akkumulatoren bliver "kogt" af den ujævne spænding...

> [...]
> være plads til det ellers. Og via hullet til radioen kan jeg kun lige
> komme ind og røre ved det ene hjørne af det der sidder bag ved.

Ved desværre ikke hvor svært det er på en Ascona C. Men hvis du spørger i
forum'et på www.opelpower.dk tror jeg bestemt nogen ved det...

> Det er den med at måle Amp i stedet for Volt? Jeg skal se om jeg kan
> få brormand til at tage det nødvendige målegrej med næste weekend.
> For jeg er sikker på han har det.

Nej, Oscilloscop er til at se spændingen rent grafisk. Hvis din bror har
det, har han givetvis også en idé om, hvad der skal gøres - ellers bare
spørg...

> [...]
> omkring halv styrke. Når jeg så tænder lyset lyser ladelampen fuldt op
> uanset om motor går i tomgang eller får gas.

OK

> [...]
> ikke. Kunne jeg komme til bag instrumenterne, på en måde jeg kunne se
> noget, fandt jeg nok ud af at forsøge med en ekstra stelforbindelse.

Det kunne jo godt lugte af noget manglende stel, ja...

--
mvh H3nrik!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-05-06 23:58

H3nrik V! skrev:
> Medmindre akkumulatoren bliver "kogt" af den ujævne spænding...

Kogt af den ujævne spænding? Skulle den ikke være beregnet til at kunne
holde til det?

> Ved desværre ikke hvor svært det er på en Ascona C. Men hvis du spørger i
> forum'et på www.opelpower.dk tror jeg bestemt nogen ved det...

Løber an på at brormand finder den Haynes.

> Nej, Oscilloscop er til at se spændingen rent grafisk. Hvis din bror har
> det, har han givetvis også en idé om, hvad der skal gøres - ellers bare
> spørg...

Oscilloscop ja, nu faldt femøren. Jo sådan et har han helt sikkert, men
om det kan bruges til biler ved jeg ikke. Han er radioamatør.

> Det kunne jo godt lugte af noget manglende stel, ja...

Det er det sikkert. Det er faktisk det mest optrædende problem på de
biler jeg har haft.

Men mon jeg kan have ret i at det så er til stel til instrumenterne?

Fra : H3nrik V!

Dato : 15-05-06 08:55

> Kogt af den ujævne spænding? Skulle den ikke være beregnet til at
> kunne holde til det?

På min gamle Omega lå der ca 100mV ripple på ladespændingen - og jeg kan
love for at akkumulatoren blev varm. Jeg ville lige mærke efter, hvis jeg
var dig...

> Løber an på at brormand finder den Haynes.

Hvis det er ligesom på en Corsa A (ca. samme årgang) så er det rigtig nemt,
kan jeg trøste med... ;) Der skal man bare vippe selve instrumentet fri oppe
i toppen og så vippe det hele - og så kommer tricket med at få klemt en arm
ind og løsnet speedometerkablet...

> Oscilloscop ja, nu faldt femøren. Jo sådan et har han helt sikkert,
> men om det kan bruges til biler ved jeg ikke. Han er radioamatør.

Det kan det givetvis. Det er som regel i den høje frekvens, man møder
begrænsningerne...

> Det er det sikkert. Det er faktisk det mest optrædende problem på de
> biler jeg har haft.
>
> Men mon jeg kan have ret i at det så er til stel til instrumenterne?

Lyder _meget_ sandsynligt... Eller som tidligere nævnt spændingsregulatoren
til instrumenterne...

--
mvh H3nrik!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-05-06 09:56

H3nrik V! skrev:
> På min gamle Omega lå der ca 100mV ripple på ladespændingen - og jeg kan
> love for at akkumulatoren blev varm. Jeg ville lige mærke efter, hvis jeg
> var dig...

Du kommer til at forklare mig hvad en "100mV ripple" er for noget. Jeg
er med så langt at det er 100 millivolt (= 0,1 volt), men om det er
forbrug eller svingning ved jeg ikke.

> [...]
> i toppen og så vippe det hele - og så kommer tricket med at få klemt en arm

Umiddelbart syntes jeg ikke der ser ud til at være plads til at den kan
vippes. Men nu ved jeg jo heller ikke hvordan den ser ud bag ved.

> Lyder _meget_ sandsynligt... Eller som tidligere nævnt spændingsregulatoren
> til instrumenterne...

Jeg kan komme til at røre fatningen til pæren til ladelampen. Kunne man
nu finde ud af hvad der er + og - på den, kunne man måske prøve at give
den en ekstra stel og se hvad det gør.
(Men er der ikke noget med at den får + fra begge sider, og så lyser
når den ene mangler? Eller er jeg helt ude i hampen med det?)

Fra : H3nrik V!

Dato : 15-05-06 22:21

> Du kommer til at forklare mig hvad en "100mV ripple" er for noget. Jeg
> er med så langt at det er 100 millivolt (= 0,1 volt), men om det er
> forbrug eller svingning ved jeg ikke.

Svingninger - der lå nogle "pulser" og gav nogle "stød" opad på ca 100 mV.
Det er akkumulatoren ikke glad for. Men hvis ikke den bliver varm har du nok
ikke dét problem...

> [...]
> (Men er der ikke noget med at den får + fra begge sider, og så lyser
> når den ene mangler? Eller er jeg helt ude i hampen med det?)

Som jeg skriver længere nede mener jeg stadig regulatoren er et godt bud.
Det andet kan jeg ikke lige gennemskue på nuværende tidspunkt... ;)

--
mvh H3nrik!

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-06 09:39

> [...]
>
> Og nu er det så i min uendelige uvidenhed omkring elsystemet i biler jeg
> bliver nødt til at spørge; Hvad f***en kan der være galt?

uha, jeg tror ikke dine brødre har målt rigtigt. Når motoren er stoppet så
kan der maksimalt være 12.7V på batteriet og denne spænding vil under alle
omstændigheder falde lige når der startes....der bruges jo flere hundrede
ampere til starteren.
NÅR motoren kører er 13 Volt heller ikke nok der skal MINIMUM være 13.5 og
gerne 14.5V på batteriet.

Ud fra hvad du skriver så lader generatoren ikke og derfor vil bilen
pludselig stoppe på et tidpunkt.
Det er UMULIGT at sige precist hvad der er galt, men at fejlen nok ligger i
generatoren lyder som sansynligt. Du kan vælge at skifte stumperne en efter
en, eller skifte hele generatoren med det samme.

Jeg vil dog råde dig til at sætte et ladeapparat på bilen såfremt at du vil
køre LIDT i den

--
Tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-05-06 11:54

Tom skrev:
> [...]
> ampere til starteren.
> NÅR motoren kører er 13 Volt heller ikke nok der skal MINIMUM være

Er du nu helt sikker på det med de volt?

Jeg mener at "12 volt" i en bil er 13,8, og at den lader med 14,0-14,2 volt.

Og da den startede gik den netop fra 13,8 til 13,0"et-eller-andet".

> Ud fra hvad du skriver så lader generatoren ikke og derfor vil bilen
> pludselig stoppe på et tidpunkt.

Nu har den foreløbig kørt ca. 250 km, med lys, siden ladelampen begyndte
at lyse. Og selvom batteri var fuldt opladet fra starten, kan det altså
ikke holde så længe. Den er også blevet startet 3-4 gange i den tid.

Så du får mig altså ikke overbevist om at den ikke lader.

> Det er UMULIGT at sige precist hvad der er galt, men at fejlen nok ligger i
> generatoren lyder som sansynligt. Du kan vælge at skifte stumperne en efter
> en, eller skifte hele generatoren med det samme.

Jeg er nu mere varm på at lede efter en fejl ved forbindelsen til
instrumenterne.

Hvis jeg så kunne finde ud af at komme derind og kigge, uden at splitte
noget ad. (Brormand har en Haynes til den model. Dog 2-døres, hvor min
er 4-dørs. Men det burde jo ikke betyde noget i dette tilfælde. Og jeg
håber jeg kan overtale ham til at finde den frem af gemmerne, og tage
den med næste weekend hvor han skal være official på Padborg Park. Og
det er jo lige her ovre ved siden af.)

> Jeg vil dog råde dig til at sætte et ladeapparat på bilen såfremt at du vil
> køre LIDT i den

Jeg skal prøve det, men jeg regner ikke med det er meget "den tager".

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-05-06 17:01

> [...]
> ikke holde så længe. Den er også blevet startet 3-4 gange i den tid.
>
> Så du får mig altså ikke overbevist om at den ikke lader.

Deri tror jeg du har ret Finn, jeg tror ( er ret overbevist om ) den lader.

Men - derimod vil jeg tro at eksempelvis din tankmåler samt ladelampe +
måske andre forbrug har fælles stelpunkt.

Når blot en af disse - eksempelvis tankmåleren har forbrug vil den ved
manglende stel trække dette via ladelampen, det vil få ladelampen til at
lyse - alt efter forbruget på det forbrugende punkt.

MVH Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-05-06 21:30

Hans L. Jørgensen skrev:
> [...]
> manglende stel trække dette via ladelampen, det vil få ladelampen til at
> lyse - alt efter forbruget på det forbrugende punkt.

Det er netop min tanke, efter den blev målt til at den godt nok lader og
til at batteriet kan holde på det.

Jeg skal blot havde fundet ud af hvordan jeg kontrollerer det.
(Det her med at komme der ind på en måde så bilen også kan bruges til
noget fornuftigt bag efter.)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-05-06 23:37

Hans L. Jørgensen wrote:

> [...]
> manglende stel trække dette via ladelampen, det vil få ladelampen til
> at lyse - alt efter forbruget på det forbrugende punkt.

Nope! Under drift er ladelampen spændingssat fra begge sider, så
instrumenteringen kan ikke trække stel fra ladelampen.

Hvorimod en utilstrækkelig forsyning af intrumenterne kan få dem til at
trække forsyning fra ladelampen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-05-06 00:00

Uffe Ravn skrev:
> [...]
> instrumenteringen kan ikke trække stel fra ladelampen.
> Hvorimod en utilstrækkelig forsyning af intrumenterne kan få dem til at

Og det betyder?

F.eks. at det er plus til et eller andet instrument jeg skal på jagt efter?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-05-06 00:58

Finn Guldmann wrote:

> Og det betyder?
>
> F.eks. at det er plus til et eller andet instrument jeg skal på jagt
> efter?

Ja, den plus til et eller andet ínstrument der ikke er god nok. Sikkert
forsyningen til hele instrumentpanelet. Den kommer sandsynligvis fra
tændingslåsen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : H3nrik V!

Dato : 15-05-06 08:56

> Ja, den plus til et eller andet ínstrument der ikke er god nok.
> Sikkert forsyningen til hele instrumentpanelet. Den kommer
> sandsynligvis fra tændingslåsen.

Eller spændingsregulatoren - jeg havde ikke lige tænkt over det, Uffe
skriver nu her - og det kunne absolut godt bekræfte min mistanke...

--
mvh H3nrik!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-05-06 10:00

H3nrik V! skrev:
> Eller spændingsregulatoren - jeg havde ikke lige tænkt over det, Uffe
> skriver nu her - og det kunne absolut godt bekræfte min mistanke...

Det vil sige at *når* jeg kommer ind bag instrumenterne skal jeg 1)
kigge efter stel til det hele og 2) kigge efter plus til de enkelte
instrumenter?

Fra : H3nrik V!

Dato : 15-05-06 22:20

> Det vil sige at *når* jeg kommer ind bag instrumenterne skal jeg 1)
> kigge efter stel til det hele og 2) kigge efter plus til de enkelte
> instrumenter?

3) Få målt spændingsregulatoren efter... ;)

--
mvh H3nrik!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-06 09:43

H3nrik V! skrev:
> 3) Få målt spændingsregulatoren efter... ;)

Det er så i den afdeling jeg ikke selv kan fifle med.

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-06 21:50

> [...]
> at lyse. Og selvom batteri var fuldt opladet fra starten, kan det altså
> ikke holde så længe. Den er også blevet startet 3-4 gange i den tid.

En bil bruger 2A på at holde gang i 4 stk tændrør. Dertil kommer lys på 2 *
55W + 2* 20W = 10-12A....så hvis batteriet er på f.eks 60 Ah så kan man
faktisk køre en 4-5 timer. Selv har jeg kørt ca. 3 timer med en generator
der ikke virkede, men da slukkede jeg også lyset.

> Så du får mig altså ikke overbevist om at den ikke lader.

Nej den lader hvis den er over 13.5V hvilket du siger den er. Så er der
ingen ko på isen.

--
Tom