Det er fransk det er dejligt
Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 13-05-06 20:56

Har længe gået og undret mig over hvornår en eller anden lampe skulle gå
i gang med at lyse, eller motorstyringen går amok.

Stor var min overraskelse da der var en mærkelig skurrende lyd da jeg
bakkede ud af carporten i morges. Ud af bilen - sivende lyd fra venstre
forhjul - hmmm.... - ned på alle 4 og glo - knækket forfjeder.

Nu er mit spørgsmål - hvordan kan det ske - der er så vidt jeg ved slet
ikke elektronik i en fjeder?

Nu håber jeg bare ikke at fælgen er smadret - skiftede til sommersutter
og OZ alu i tirsdags.

Knus
Regnar
'2003 Citrobang Xsara VTS 2,0
80.000 km - og nu ekstra sænket

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-05-06 21:55

Regnar Bang Lyngsø skriver:

> [...]
> forhjul - hmmm.... - ned på alle 4 og glo - knækket forfjeder.
>
> Nu er mit spørgsmål - hvordan kan det ske - der er så vidt jeg ved slet

Er det ikke standard på PSA biler at fjedrene knækker og punkterer
hjulene ?

Det har svjv været det på "blecontainerne", der alle har været indkaldt
til at få sat en pose omkring fjedrene så de ikke river hul i hjulet.

Altså ikke at man skifter fjedren, men man sikrer sig at den ikek river
hul i dækker _når_ den knækker.....

I følge
<http://www.fdm.dk/CmsRoot/Templates/Mondo/Revocation/Default.aspx?NRMODE=Published&NRORIGINALURL=%2fmedlem%2fbiler%2fbilbasen%2fTilbagekaldelser%2f&NRNODEGUID=%7bC1FF3A75-FD7C-45A8-ACD0-B5EA227EBAA4%7d&NRCACHEHINT=NoModifyLoggedIn>

Citroën Berlingo
Årgang   1999-2003

Supplerende oplysninger   Biler produceret juni 1999 -september 2003

Årsag til tilbagekaldelse   Modificering af de forreste fjerderben - dvs.
at der monteres beskyttelseskapper på de forreste fjederben. I tilfælde
af brud på en fjeder, skal disse beskyttelseskapper sikre, at fjederen
ikke kommer i berøring med dækket. Modificeringen er uden omkostning for
bil-ejeren.

Dato for tilbagekaldelse   18-08-2005

Kilde   Citroën DK/MOTOR

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-05-06 22:28

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> [...]
> i hjulet.
>
> Altså ikke at man skifter fjedren, men man sikrer sig at den ikek
> river hul i dækker _når_ den knækker.....

Mange andre biler knækker også fjedre.
Jeg har på Rekorderne set mange knækkede fjedre, forskellen er bare at man
kan køre videre i Rekorden som om intet var hændt og skifte fjedren når
lejlighed sig byder.

At fjedren knækker er ikke Citroéns største problem, det er det der sker NÅR
den knækker der er problemet.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Per W.

Dato : 13-05-06 22:31

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i melding

> [...]
> lejlighed sig byder.
>
> At fjedren knækker er ikke Citroéns største problem, det er det der sker

Neida, knakk en på Partneren og kjørte lenge med det helt uten problemer.

/Per W.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-05-06 01:20

"Per W." <fungererikke@ikkegyldig.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Neida, knakk en på Partneren og kjørte lenge med det helt uten problemer.

Sikker fordi du køre i en nyere, el. en som der er fixet. For Frøæderne's
løsning var at skærme, så fjederen kunne knække uden den skar dækket i
stykker. Ikke at finde ude af hvorfor det skete.

Fra : Anders

Dato : 14-05-06 09:29

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> Sikker fordi du køre i en nyere, el. en som der er fixet. For Frøæderne's
> løsning var at skærme, så fjederen kunne knække uden den skar dækket i
> stykker. Ikke at finde ude af hvorfor det skete.

Alle biler kan knække en fjeder ikke kun de franske.
At de så har sat fjederen så den _kan_ punktere dækket _hvis_ den knækker er
en anden historie.
Da de jo ikke kan garantere for at en fjeder ikke knækker (selvom de købte
fjedrene ved VW eller BMW...) så har de valgt at sørge for at fjederen, hvis
den knækker ikke vil punktere dækket. Den eneste rigtige løsning i sådan en
situation.

Hvis en fjeder knækker er det jo heller ikke sikekrt at den punkterer
dækket. Det kommer jo an på hvor fjederen knækker.

At Regnars fjeder så tilsyneladende er knækket mens bilen har holdt i
carporten lyder meget underligt.... Kan naboens kat have været på spil ??

Mvh
Anders

Fra : Hr. Jensen

Dato : 14-05-06 09:37

Den Sun, 14 May 2006 10:29:14 +0200 sendte "Anders"
<nothanks@hotmial.com> følgende røgsignaler:

>At Regnars fjeder så tilsyneladende er knækket mens bilen har holdt i
>carporten lyder meget underligt.... Kan naboens kat have været på spil ??

Damn, hvor store er kattene der hvor du kommer fra?

--
T.J.

Jeg er spontan, hvis jeg får tid til at tænke.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 14-05-06 09:49

> At Regnars fjeder så tilsyneladende er knækket mens bilen har holdt i
> carporten lyder meget underligt.... Kan naboens kat have været på spil ??

DE fleste fjedre knækker under langsomme manøvrer - f. eks i en carport
eller over en fortovskant - der er meget mere belastning på fjedrene når man
kører over et bump end når man tonser derudaf med 160 på en plan motorvej -
så laver fjedrene ikke noget.
Derfor er der heller ikke sket farlige uheld med Berlingoerne når
forfjedrene er knækket, og dækkene er flænsede - alle tilfælde er opstået
med skridttempo - nogle endda mens bilerne holdt parkerede.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-06 10:00

> [...]
> forfjedrene er knækket, og dækkene er flænsede - alle tilfælde er opstået
> med skridttempo - nogle endda mens bilerne holdt parkerede.

Men man opdager det ikke nødvendigvis med det samme. Min mondeo knækkede
også en fjeder på et tidspunkt. Jeg opdagde det ved at jeg synes den var en
anelse lavere i den ene side og der var fjederen så knækket 15 cm oppe af
vindingen.
Den var også faldet halvvejs ud af skålen, så den sad faretruende tæt på
dækket......underligt at det aldrig har fået Ford til at reagere officielt,
da temmelig mange mondeo har lidt af denne fejl i starten.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-06 17:11

"Anders" <nothanks@hotmial.com> skrev i en meddelelse

> Hvis en fjeder knækker er det jo heller ikke sikekrt at den punkterer
> dækket. Det kommer jo an på hvor fjederen knækker.

Min Sierra gik gennem syn med knækket forfjedre.:
Kørte iøvrigt upåklageligt i den henseende.

Fra : Armand

Dato : 14-05-06 12:40

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Er det ikke standard på PSA biler at fjedrene knækker og punkterer
> hjulene ?

Ikke på Xantia m.fl. :-|

--
Armand.

Fra : TDN

Dato : 14-05-06 15:35

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke elektronik i en fjeder?
>
> Nu håber jeg bare ikke at fælgen er smadret - skiftede til sommersutter og

Det er normalt se dette fra FDM om tilbagekaldelser:

Citroën Xsara Picasso, Citroën Berlingo

Thomas

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 15-05-06 07:03

TDN wrote:

> Det er normalt se dette fra FDM om tilbagekaldelser:
>
> Citroën Xsara Picasso, Citroën Berlingo
>
> Årgang 1999-2003

Nu er det ikke en Picasso, så det undrer mig lidt, hvis den almindelige
Xsara skulle være dækket af den tilbagekaldelse.

Nu skal jeg vist bare have fat i Falck og finde ud af, hvilken mekker
der skal have fornøjelsen af at fikse den igen - et eller andet siger
mig, at her må både strips og gaffer tape give op.

Knus
Regnar