Laguna - "klumper" i koblingen
Fra : Steen Schmidt

Dato : 13-05-06 16:28

Hejsa.

I min Laguna II 1,8 (har gået ca. 118 kkm) er koblingen begyndt at te
sig lidt besynderligt (indenfor de sidste 2000 km). Ofte er det lige
som om koblingspedalen vibrerer en smule når man trykker den ned og
følger den op igen. Dvs. den vibrerer egentlig ikke hvis man holder
pedalen stille i en given position, det er kun under bevægelse det
virker som om der er små "klumper" i hydraulikken. Ind imellem
forsvinder det, og koblingen ter sig normalt - problemet er der måske
70% af tiden men er tiltagende.

Er der mon luft i hydraulikken, og vil dette i givet fald kunne
udluftes? Jeg håber ikke det er selve pumpen - den er garanteret
besværlig at skifte...

Mvh
Steen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-05-06 17:54

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Er der mon luft i hydraulikken, og vil dette i givet fald kunne
> udluftes?

Jeg tror ikke det er luft, for så vil den være blød og "svampet". Som hvis
du har luft i bremsen, hvem den forøvrigt deler "beholder", væske med - så
nu er der vel nok på?.

Jeg håber ikke det er selve pumpen - den er garanteret
> besværlig at skifte...

Det kan også være slave-cylinderen, el udrykkerlejet.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 14-05-06 10:41

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Jeg tror ikke det er luft, for så vil den være blød og "svampet". Som
> hvis du har luft i bremsen, hvem den forøvrigt deler "beholder",
> væske med - så nu er der vel nok på?.

Jeg checker lige.

> Jeg håber ikke det er selve pumpen - den er garanteret
> >
> Det kan også være slave-cylinderen, el udrykkerlejet.

Ok. Udrykkelejet, så skal gearkassen i hvert fald afmonteres (og
kobling skiftes). Det er nok 10k.

Mvh
Steen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 14-05-06 17:53

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Jeg tror ikke det er luft, for så vil den være blød og "svampet". Som
> hvis du har luft i bremsen, hvem den forøvrigt deler "beholder",
> væske med - så nu er der vel nok på?.

Hmm, ingen beholder jeg umiddelbart kan se med hydraulikolie, udover
den til servostyringen. Koblingen benytter sig da ikke af bremsevæsken,
vel? Deler bremse, kobling og servo hydraulikolien i beholderen der er
mærket til servostyringen?

Mvh
Steen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-05-06 19:17

.. Koblingen benytter sig da ikke af bremsevæsken,
> vel?

På de biler jeg har haft, har gør den. Servostyring har sit eget kredsløb.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 15-05-06 02:50

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> . Koblingen benytter sig da ikke af bremsevæsken,
>
> På de biler jeg har haft, har gør den. Servostyring har sit eget
> kredsløb.

Ok, takker.

Mvh
Steen