Sælge bil med/uden nummerplader.
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 10-05-06 11:15

Hey...

Jeg er ved muligvis at sælge min gamle bil, som er indkaldt til syn.

Hvis jeg sælger den til en der vil gøre den i stand, vil der være problemer
med min evt. forsikring og andet, såfremt jeg sælger bilen med plader på ?

Jeg tænker om jeg stadig vil være den som har ansvar for forsikringen selvom
der er lavet et salg og dette kan dokumenteres.

Bottomline, vil jeg ved at være flink og sælge bilen med plader på kunne
skade mig selv ?

// Kim

Fra : Bjarne Haug

Dato : 10-05-06 11:49

> [...]
>
> Jeg tænker om jeg stadig vil være den som har ansvar for forsikringen
> selvom der er lavet et salg og dette kan dokumenteres.

Ja, du har i princippet navnet på forsikringen men du har i den forstand nok
ikke noget ansvar, da det ikke er dig der kører bilen. Sker der noget skal
du ikke foretage dig noget som helst.. Tror jeg. Hvis nogen kan korrigere
mig på dette?

> Bottomline, vil jeg ved at være flink og sælge bilen med plader på kunne
> skade mig selv ?
>
> // Kim

Så snart der er underskrevet en købsaftale osv. Så overgår bilen til den nye
ejer og fra den dato I har aftalt er der 3 uger til at køberen kan benytte
din forsikring. Efter de tre uger så bliver pladerne klippet automatisk
eller køber har omregistreret bilen.
Du kan jo evt aftale med køber at I sammen tager ud og omregistrerer i det
sekund det er gjort har du ikke mere forsikrings interesser i bilen.

Normalt er dette ikke noget problem, jeg har solgt flere biler uden at
opleve ballade med denne forsikring, man kan dog sige at venter køber 3 uger
med at omregistrere så betaler du ham 3 ugers forsikring, det er lidt
irriterende.

vh
Bjarne

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 10-05-06 11:55

"Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> wrote in message

> Du kan jo evt aftale med køber at I sammen tager ud og omregistrerer i det
> sekund det er gjort har du ikke mere forsikrings interesser i bilen.

Dette er vist ikek muligt, da bilen først skal synes inden den kan
omregistreres, er det ikke sådan.

Bilen er, men har endnu ikke været til syn.

Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-06 12:01

"Kim Jørgensen" skriver:

> Dette er vist ikek muligt, da bilen først skal synes inden den kan
> omregistreres, er det ikke sådan.

Er bilen synet nu ?

Er den ikke gået over synsdato ?

2xJa og i omregistrerer den uden problemer.
Den skal ikke synes ved omreg - det er kun papirarbejde

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 10-05-06 12:14

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message

> Er bilen synet nu ?

altså der sidder plader på, men den er indkaldt til periodisk syn

> Er den ikke gået over synsdato ?

Den er gået over den dato hvor den skulle synes

// Kim

Fra : Bjarne Haug

Dato : 10-05-06 12:18

> Den er gået over den dato hvor den skulle synes
>

> // Kim

Hvis du har en køber så skal du i hvert fald oplyse ham herom, jeg ved ikke
helt om man kan omregistrere hvis den er gået over syn, det nok tvivlsomt.
Så det nemmere for dig at afmelde den, ellers sker det helt automatisk ved
at politiet kommer og klipper pladerne.

vh
Bjarne

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 10-05-06 12:25

> Hvis du har en køber så skal du i hvert fald oplyse ham herom, jeg ved
> ikke helt om man kan omregistrere hvis den er gået over syn, det nok
> tvivlsomt.

Jeg ahr evt. en køber til bilen, og han er også klar over forholdene omkring
at den skal synes før den kan omregistreres.

Jeg skal bare være sikker jeg ikke brænder nallerne ved at lave sådan en
workaround.

// Kim

Fra : Bjarne Haug

Dato : 10-05-06 12:30

> Jeg skal bare være sikker jeg ikke brænder nallerne ved at lave sådan en
> workaround.
>
> // Kim

Man kan jo aldrig være 100% sikker på noget som helst, men jeg ville nu ikke
bekymre mig, i de fleste købsaftaler tror jeg man kan krydse af at bilen
"skal synes", og I kan jo tilføje i kontrakten at køber er bekendtgjort med
at bilen skal synes straks, dersom bilen er gået over tid, eller noget i den
stil.
Mere kan du nok ikke gøre andet end at tage pladerne af. Men så koster det
selvfølgelig lidt mere for køber at få den registreret, da han så skal have
nye plader.

vh
Bjarne

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 10-05-06 12:36

> Mere kan du nok ikke gøre andet end at tage pladerne af. Men så koster det
> selvfølgelig lidt mere for køber at få den registreret, da han så skal
> have nye plader.

Jeg tjekkede det lige med mit forsikringsselskab, som sagde jeg blot skulle
ringe til dem, så ville de afmelde den i deres system, også skulle den potte
være ude.

Tak for hjælpen.

Kim

Fra : Bjarne Haug

Dato : 10-05-06 12:41

> Jeg tjekkede det lige med mit forsikringsselskab, som sagde jeg blot
> skulle ringe til dem, så ville de afmelde den i deres system, også skulle
> [...]

Super, så det klaret, så det hele op til køber.

vh
Bjarne

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-06 13:55

"Kim Jørgensen" skriver:

> Den er gået over den dato hvor den skulle synes

Altså skulle den have været til periodisk syn. Så er jeg sikker på at i
ikek kan få den omregistreret.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : KubikH

Dato : 10-05-06 16:35

> "Kim Jørgensen" skriver:

> Altså skulle den have været til periodisk syn. Så er jeg sikker på at i
> [...]

Som sædvanlig fører dette simple spørgsmål til en masse småsnak og
"antagelser" der ikke er ret præcise
Følgende er FACTS:
En bil kan omregistreres op til 2 år efter sidste syn, uafhængigt af en evt.
indkaldelse til periodesyn.
Ved salg laver man en slutseddel, denne er nok for ens forsikringsselskab,
der afmelder ens forsikring, og lovmæssigt skal forsikre bilen i 21 dage for
ny ejer.
Hvis ny ejer er flink, omregistrerer han efter 21 dage senest. Hvis ikke
efterlyser man bilen, ved at melde nummerpladerne forsvundet på
motorkontoret.
Bilen bliver så efterlyst i ny ejers politikreds.
Grunden til at gøredette er, at man ikke kan få vægtafgift refunderet, før
plader er fundet, eller bil er omregistreret / afmeldt
Man "betaler" altså vægtafgift til næste opkrævningsperiode, hvis omreg.
ikke foretages.
Hvis omreg. sker planmæssigt, får man "overskydende" vægtafgift retur.
Nu laver jeg en page på min hjemmeside om dette emne, så kan jeg smide
linket ud hver gang spørgsmålet popper op i gruppen.
Mvh
Niels

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 10-05-06 17:17

"KubikH" <kallehauge@HHHemail.dk> wrote in message

> Som sædvanlig fører dette simple spørgsmål til en masse småsnak og
> "antagelser" der ikke er ret præcise
> Følgende er FACTS:

Beklager hvis jeg har spildt din og gruppens tid med et simpelt spørgsmål.

Jeg tillod mig at gå efter devisen der ikke findes dumme spørgsmål, dette
blev dog først aktuelt efter jeg havde været omkring Google og søge efter
noget der minder om dette spørgsmpl i almanakken....uden held.

Derfor tog jeg chancen

// Kim

Fra : KubikH

Dato : 10-05-06 17:57

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> blev dog først aktuelt efter jeg havde været omkring Google og søge efter
> noget der minder om dette spørgsmpl i almanakken....uden held.

Hejsa Kim

Du spilder ikke nogens tid, og den slags spørgsmål er relevante for
gruppen.(Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar !)
Det jeg "øffer" lidt over at er der ofte rådgives ret dårligt.
Det bliver tit en masse "vist nok", "jeg mener" og "tror nok" snak.
Det er der heller ikke noget galt i, for sig, men ofte bliver der igennem
alt snakkeriet, dannet en mening om tingenes tilstand, som ikke er ret
præcis.

I ovenstående tilfælde kunne det betyde et ret stort kronetab, da f. eks.
vægtafgifter jo kan være betragtelige.
Det ville ikke være rart at vinke farvel til en hel vægtafgift, hvis man
kunne have nøjedes med f. eks. 1 måneds afgift.

Meget nemt kan man også miste en masse tid, hvis man agerer på forkerte
input, og derefter skal igennem hele møllen, og selv hente de oplysninger
man nemt kunne have fået serveret her i gruppen.

Så spørg du bare løs, men vær kritisk og spørg nærmere ind, hvis tingene
ikke er præcist besvaret

Mvh
Niels

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 10-05-06 18:05

> [...]
> Det er der heller ikke noget galt i, for sig, men ofte bliver der igennem
> alt snakkeriet, dannet en mening om tingenes tilstand, som ikke er ret

Hej Niels, beklager hvis jeg følte mig som en "kælling" og ikke kunne lure
din agenda af.

Jeg synes selv at vi trods alt på ca 10 indlæg nåede lidt omkring de
komplekse ting der kan opstå ved sådan en sag.

Hvis du smider noget online, kunne det måske være en ide også at hælde det
over på gruppens side, den var jeg nemlig også forbi, der fandt jeg ganske
belejligt en slutseddel, som forhåbentlig kommer i brug *S*

// Kim

Fra : KubikH

Dato : 11-05-06 19:23

> [...]
> over på gruppens side, den var jeg nemlig også forbi, der fandt jeg ganske
> belejligt en slutseddel, som forhåbentlig kommer i brug *S*

Hej
Det vil jeg kigge på.
Held og lykke med handelen.
Mvh