Bilen trækker mod højre....
Fra : H.S.

Dato : 10-05-06 09:55

Har sat helt nye alufælge med helt nye dæk på.
Dagen efter de blev monteret, begynder bilen at trække en smule mod
højre.

Hvad kan det skyldes?

Dækkene er afbalancerede osv.
Dæktrykket er en mulighed, hvor stort et tryk skal der være på et
205/40 17" dæk ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-06 09:55

"H.S." skriver:

> Hvad kan det skyldes?

Lidt af hvert.
Er indpresningen den samme som på de gamle fælge ?

> Dækkene er afbalancerede osv.
> Dæktrykket er en mulighed, hvor stort et tryk skal der være på et
> 205/40 17" dæk ?

Det kommer an på, hvilken bil det er.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : H.S.

Dato : 10-05-06 10:01

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "H.S." skriver:

> Lidt af hvert.
> Er indpresningen den samme som på de gamle fælge ?

Av, det var værre - det aner jeg ikke. Fælgene er købt specifikt
til bilen, så de burde da passe....

> Det kommer an på, hvilken bil det er.

Det er en Seat Cordoba 1.9 TDi

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-05-06 14:48

H.S. wrote:
> Har sat helt nye alufælge med helt nye dæk på.
> Dagen efter de blev monteret, begynder bilen at trække en smule mod
> højre.
>
> Hvad kan det skyldes?

Sidder hjulene fast?

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-05-06 16:18

H.S. wrote:
> Har sat helt nye alufælge med helt nye dæk på.
> Dagen efter de blev monteret, begynder bilen at trække en smule mod
> højre.
>
> Hvad kan det skyldes?

Det kan skyldes at din bil er ude af sporring.
Når du så sætter nye hjul på og måske ændrer på indpresningsdybden, så
mærkes det ofte mere end med standard hjul.
En anden ting er, at et af dækkene kan være vendt forkert, hvis der er tale
om retningsbestemte dæk.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 10-05-06 18:54

> [...]
> mærkes det ofte mere end med standard hjul.
> En anden ting er, at et af dækkene kan være vendt forkert, hvis der er

Det er sikkert dækkene, prøv at bytte for-bag, mit gæt er at det er
lavprisdæk?
Hvordan kan indpresningsdybden få en bil til at spore skævt???

/Carsten

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-05-06 18:57

Carsten Hjorth wrote:

> Hvordan kan indpresningsdybden få en bil til at spore skævt???

Prøv at læse hvad jeg skrev, at hvis bilen er ude af sporing, så kan det
ofte føles være hvis man f.eks. ændrer indpresningsdybden.
Jeg skrev jo ikke at den ændrede sporvidde gjorde at bilen sporede skævt.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 10-05-06 21:14

> [...]
> ofte føles være hvis man f.eks. ændrer indpresningsdybden.
> Jeg skrev jo ikke at den ændrede sporvidde gjorde at bilen sporede skævt.

Det er ikke helt unormalt at en bil med lavere profiler gerne vil trække i
mod faldet på vejen (der jo typisk er ud mod siden). Endvidere kan
lavprofildæk godt finde på at trække noget hårdt i rattet ved kørsel i f.eks
sporriller, dette er især upræget ved krafitg de/accelration.
Min gamle octavia kunne godt lide at trække en smule mod højre især hvis
vejen hældte krafitg, og bilen passede perfekt i sporingen, og præsterede
faktisk at køre 60000 km på et sæt 17" hjul, den ny har det ikke helt på
samme måde, ved ikke om det har noget med det elektromekaniske styretøj.

Lige et par kommentarer til de andre indlæg:

-Hvis dækket er vendt forkert, det er altså meget let at se udenpå dækket
med retningspilene.
-Hvis indpresning ikke passer, tjekkes forholdsvis hurtigt, det plejer
normalt at stå på bagsiden af fælgen i form at ET et eller andet, ellers kan
du jo kontrolmåle ind til f.eks flangeflade på skiven, og tjekke for og
baghjul op mod hinanden hver for sig.
-Dæktryk, tror det skal være meget galt før det giver indvirkning.
-Sporing, var dine gamle dæk skævslidte (altså ydekant mere slidt end
inderkant og visa versa)

Fra : Armand

Dato : 10-05-06 20:22

H.S. skrev:
> Har sat helt nye alufælge med helt nye dæk på.
> Dagen efter de blev monteret, begynder bilen at trække en smule mod
> højre.
>
> Hvad kan det skyldes?

At sporingen er lidt skæv til dén side; men at du ikke har bemærket med
de tidligere (std.?) hjul, som ikke er nært så kontante i ratstammen som
de nye (lavprofil'ere?)!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-05-06 23:23

H.S. skrev:
> Har sat helt nye alufælge med helt nye dæk på.
> Dagen efter de blev monteret, begynder bilen at trække en smule mod
> højre.
>
> Hvad kan det skyldes?

Mange gange skal et dæk lige "arbejdes igang". Derfor kom det først
næste dag. Efter at have kørt og varet varmet. Prøv at ombytte
forhjulene, hvis de ikke har omløbsretning. Det er før set at det har
hjulpet.

> Dæktrykket er en mulighed, hvor stort et tryk skal der være på et
> 205/40 17" dæk ?

Betydeligt mere end standard. Ellers slider du dem på midten. Og jeg
mener midten.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : H.S.

Dato : 11-05-06 14:00

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Sidder hjulene fast?
>
> :)
>
> --
> Per, Esbjerg

Jep - ER spændt efter

Fra : H.S.

Dato : 11-05-06 14:00

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> mærkes det ofte mere end med standard hjul.
> En anden ting er, at et af dækkene kan være vendt forkert, hvis der er tale

Okey - dækkene vender ihvertfald rigtigt....

Fra : H.S.

Dato : 11-05-06 14:01

> Det er sikkert dækkene, prøv at bytte for-bag, mit gæt er at det er
> lavprisdæk?
> Hvordan kan indpresningsdybden få en bil til at spore skævt???
>
> /Carsten

Ja det er T-hansens dæk - så de fåes nok ikke billigere.

Jeg kan prøve at bytte rundt på dem - godt forslag