Lyskryds?
Fra : Patrick

Dato : 10-05-06 09:05

Halløj i gruppen.

Holder for rødt ved et stort lyskryds og venter på at komme til højre.
Nu er spørgsmålet så, skal jeg vente på den grønne pil kommer frem eller må
jeg godt dreje når det bliver grønt for dem som skal ligeud?
Lovligt eller u?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-05-06 09:21

Patrick wrote:
> [...]
> Nu er spørgsmålet så, skal jeg vente på den grønne pil kommer frem eller må
> jeg godt dreje når det bliver grønt for dem som skal ligeud?

Det kommer an på om ligeudlyset er et alm lyssignal eller en grøn
ligeudpil.
Oftest er det et alm. lyssignal og så må man køre til venstre,
ligeud og til højre.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 10-05-06 09:24

"Patrick" <svar@igruppen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu er spørgsmålet så, skal jeg vente på den grønne pil kommer frem eller

> jeg godt dreje når det bliver grønt for dem som skal ligeud?

Hvis svingbanen (Kan være både til højre og venstre) har sit eget rødt, gult
og grønt, skal du følge dette, så har ligeud-signalet også ligeud-pile i
glasset.

Men i det normale tilfælde hvor der kun er en grøn pil, må du også svinge
når hovedsignalet er grønt.
Den grønne pil betyder at der er rødt for den cykelsti og fodgængerovergang,
du skal krydse.

Det er også derfor at den grønne pil slukker kort før hovedsignalet bliver
grønt; det betyder at nu skal den svingende holde øje med og holde tilbage
for krydsende cykler og fodgængere.

Leif

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-05-06 09:25

Patrick wrote:
> [...]

> Nu er spørgsmålet så, skal jeg vente på den grønne pil kommer frem
> eller må jeg godt dreje når det bliver grønt for dem som skal ligeud?

Lovligt at dreje når det er grønt. Forskellen er chancen for modkørende...

I Tyskland holder man stille - fuldt stop - hvis der er en pappil til højre,
ser om der kommer noget og så må man køre hvis der er frit. Det er en regel
indført fra det gamle DDR og det virker fint for mig at se :)

--
Per, Esbjerg