Polere bil! hjælp :|
Fra : RObert

Dato : 08-05-06 18:36

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-05-06 19:15

On Mon, 8 May 2006 19:36:03 +0200, "RObert" <xxx@xxx.xx> wrote:

>Bil: VW Polo 1.4 16V 75HK 2001 Mørkeblå metal
>
>Hva skal man dog købe?
>http://thansen.dk/product.asp?c=697858608&n=1227177116&pn=1227213411

Nej.. Holder ikke særlig længe.

>http://thansen.dk/product.asp?c=697858608&n=1227177116&pn=1558827226

Aner det ikke.. Muligvis som den foregående ?!?

>http://thansen.dk/product.asp?c=697858608&n=1227177116&pn=1227213412

Tjahh... aner det ikke...

>http://thansen.dk/product.asp?c=697858608&n=1227177116&pn=1512375061

Ligner noget bras...

Skal det være Turtle?

/Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-06 19:24

"RObert" <xxx@xxx.xx> skrev i en meddelelse
> Bil: VW Polo 1.4 16V 75HK 2001 Mørkeblå metal

Nu det er metallak du har, så vælg metallic.
Jeg har gode erfaringer med Turtlen, også på en
regatta blue metallic Polo..

Nemt at arbejde med, og holder længe.

Jeg har samme fornemmelse, når jeg nu
bruger Sonax Extreme 1.

Eneste fordel ved Sonax er, at deres sortiment
er nemmere at overskue.

1 = uden slibemiddel, 2 = let slibende, 3 = meget slibende.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-05-06 19:38

"RObert" <xxx@xxx.xx> skrev i en meddelelse news:445f8181$0$67258

> Bil: VW Polo 1.4 16V 75HK 2001 Mørkeblå metal

> [...]
i hvert fald noget til metallak, Turtle el. ej.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-06 20:27

> i hvert fald noget til metallak, Turtle el. ej.

mener jeg også, MEN der sker intet ved at anvende en normal på den
normale klarlak.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-05-06 23:25

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> mener jeg også, MEN der sker intet ved at anvende en normal på den
> normale klarlak.
Til lokalt at fjerne dybere ridser nej, men generelt jo, du slider på
klarlakken. Og er den "brudt" er det en heloplakering, så hvorfor løbe
risikoen?.

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-06 20:11

> Til lokalt at fjerne dybere ridser nej, men generelt jo, du slider på
> klarlakken. Og er den "brudt" er det en heloplakering, så hvorfor løbe
> risikoen?.

OK, var ganske ikke klar over, en polish uden slibemiddel kunne slide
som du beskriver.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-05-06 21:24

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> OK, var ganske ikke klar over, en polish uden slibemiddel kunne slide
> som du beskriver.
Hvad forstår du ved "normal", jeg forstod det som til "normal" ikke-metal
lak, og så er der slibemiddel i - ikke så meget som til lakrens, men det er
der.

Fra : AndersB

Dato : 08-05-06 19:42

Bare vask bilen og brug en almindelig lakforsegler, f.eks. Alaska
GT2000 (netto havde dem på tilbud til 35 kr for en måned siden)

Hvis lakken bare er en smule mat så vil jeg anbefale en kombineret
lakrens og forsegler. FDM har før anbefalet en fra Sonax i en rød
flaske som jeg selv synes er ret god. Meget let at polere efter, nogle
mærker kan kræve lidt mere arbejde at polere op. Effekten er relativt
langtidsholdbar, i mit tilfælde ca et år, på en knaldrød toyota
starlet.

Hvis lakken virkeligt er skadet, d.v.s. meget mat og hvid/grålig så
skal du først bruge en decideret lakrens en eller flere gange, f.eks.
Turtle colorback extreme fra thansen, og bagefter en ren lakforsegler
eller voks. Virkeligt effektivt! jeg fik poleret et tag, der nærmest
havde mistet farven, op til en flot glans og dyb farve igen.

Husk at vaske bilen, og lad den tørre _fuldstændigt_ inden du går
igang. Den mindste dråbe vand fra en vindueliste får produkterne til
at trække striber når du polerer.

Mener at have læst et sted at lakforsegler egentligt bare er en mere
avanceret voks der kan holde længere.

-- Anders B

Fra : CBA

Dato : 08-05-06 23:38

Glem alt om Turtle Wax og andre vidundermidler........

Det eneste der kan få din lak flot og blank igen er knofedt kombineret med
de "rigtige" produkter......

Hvis du bare vasker bilen og hælder en gang Turtle ud over den, så har du
afskåret dig selv fra at opnå den eftertragtede glans i lakken. Den kan
nemlig kun opnås hvis lakken afrenses og poleres grundigt inden du forsegler
den.

Søg evt oplysninger tips og tricks på den danske Sonax hjemmeside
www.sonax.dk eller på Meguiars hjemmeside (Jeg sværger selv til Meguiars
produkter) www.meguiars.com

Nedestående er forfattet af undertegnede i en tråd 160905 som svar til én
der efterlyste et vidunder polérmiddel.............det findes ikke. Faktum

Professionel lak-rens/konservering/frembringelse af dybde og glans i lakken
indebærer, kort fortalt flg.

Grundig vask med skummende affedter/shampoo.

Afrensning af den "kontaminering" som lakken har været udsat for over tid,
så som syreregn, bremsestøv, industrinedfald (fra industriskorstene mv.),
udstødningsgasser, fugleklatter, kalkpletter osv.

Dette foregår med slibe-ler også kaldet Claybar.......... .

Ridser der er så dybe at man kan se det bare metal, skal vandslibes/renses
og have Paint touch up.....Sådan at ridsen fyldes med lak........De ramte
områder indgår specielt i næste punkt...........

Lakken skal nu inspiceres for andre større ridser, som afhængig af dybden af
disse skal fjernes med meget aggressiv polish eller evt. vandslibning med
efterfølgende "op til flere trins-polering" i de ramte områder, hvor
aggressiviteten af polishen mindskes indtil man når det niveau som man vil
benytte som start niveau i næste trin..............

Herefter skal lakken dybde og glans, genoprettes. Aggressiviteten af den
polish der bruges afgøres i det enkelte tilfælde af lakkens tilstand. Ved
stærkt falmet lak og/eller lak med mange små ridser/swirlmarks fra
tankstationens vaskemaskine og andet, poleres lakken i flere trin -igen med
faldende aggressivitet i polishen- indtil den ønskede dybde/ glans er
opnået.

Først nu skal lakken forsegles. Hvis du starter med at forsegle lakken har
du afskåret dig selv fra at få fjernet forurening og ridser i lakken og
hermed
muligheden for at opnå dybde og glans..........

Her er vi så fremme ved "fedtet fra din finger" som sidste trin kan der
lægges op til mange lag voks på lakken og i mange herrens år og den dag i
dag indeholder produkter til dette, voks /olie. De fleste entusiaster kender
produkter indeholdende "Carnauba" som er voks/fedt udvundet af bladene fra
carnauba palmen. I dag bruges der dog også produkter som er 100 %
syntetiske.

Såehhh, glem alt om vidundermidler

Med venlig hilsen

Claus