Bilferie
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-05-06 18:40

Hejsa

Konen og jeg er ved at planlægge vores længe ventede bilferie gennem
"Europa" til sommer.

Vi starter i Kolding og slutter i Sydfrankrigm nærmere betegnet Saint
Tropez området. Vi har telt med.

For at køreturen ikke skal være ren kørsel, så vil vi gøre holdt undervejs
derned og også hjem ved at se/besøge ting.

Vi har allerede Europa Park i sigte, men... hvad pokker er der ellers på
vejen som er værd at se for at ungt par i tyverne? Vi har nogenlunde samme
interesser så der behøves ikke tages hensyn til at konen evt. hader biler
og den slags for det gør hun ikke

Hvad har I af gode forslag i alle retninger?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Fra : Thomas Krath

Dato : 07-05-06 18:49

> [...]
> og den slags for det gør hun ikke
>
> Hvad har I af gode forslag i alle retninger?

Nurburgring! :)

Hvis det var mig selv, ville jeg dog køre direkte derned - der er så meget
mere at se dernede end et "drop off" på turen derned er værd. Fedt område,
jeg skal også selv derned i området igen i år :)

Iøvrigt ligger der en af de ultimativ fedeste go-kart baner lige inden St.
Tropez/efter Port Grimaud. Du skal lige køre 1-2 km ind i landet, men der
er skilte på "strandvejen" :)

Mvh/Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-05-06 19:25

Thomas Krath skrev:

> Nurburgring! :)

Hvordan kunne jeg dog glemme det :)

Har faktisk overvejet som SAAB skal kastes lidt rundt på banen men
skulle jo gerne have den med hjem igen :D

> Hvis det var mig selv, ville jeg dog køre direkte derned - der er så meget
> mere at se dernede end et "drop off" på turen derned er værd. Fedt område,
> jeg skal også selv derned i området igen i år :)

I år må det blive et drop-off - har aldrig været der før så hvis de
fænger kunne det blive et mål til næste år.

> Iøvrigt ligger der en af de ultimativ fedeste go-kart baner lige inden St.
> Tropez/efter Port Grimaud. Du skal lige køre 1-2 km ind i landet, men der
> er skilte på "strandvejen" :)

Er noteret :)

MVH

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 07-05-06 19:16

> Hvad har I af gode forslag i alle retninger?

Peugeot muséet i Souchaux (eller noget i den retning)...

Ligger på vejen. Samtidig er det ret imponerende at se fabriksanlægene der
ligger langs motorvejen og de tusinde og atter tusinde nye biler der holder
på afspærrede p-pladser.

Man behøver ikke være peugeotfanatiker - museet er ret imponerende og giver
flotte tidsbilleder fra det sidste århundrede.

VH Esben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-05-06 19:25

Esben Juul Sørensen skrev:

> Peugeot muséet i Souchaux (eller noget i den retning)...

Konen er bidt af en gal Løve, så det er noteret :)

> Ligger på vejen. Samtidig er det ret imponerende at se fabriksanlægene der
> ligger langs motorvejen og de tusinde og atter tusinde nye biler der holder
> på afspærrede p-pladser.

Det glæder jeg mig til at se.

MVH

Fra : Q

Dato : 07-05-06 19:29

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> og den slags for det gør hun ikke
>
> Hvad har I af gode forslag i alle retninger?

Nu kan jeg ikke lige gennemskue hvor stor en detour et smut omkring München
er, men Deutsches Museum i München er absolut et besøg værd, hvis man er
bare en smule interesseret i teknik
http://www.deutsches-museum.de/

Hvis du er til naturoplevelser kunne der også være en udflugt her:
http://www.beyond.fr/sites/verdon.html

/p

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-05-06 19:46

Q skrev:

> Nu kan jeg ikke lige gennemskue hvor stor en detour et smut omkring München
> er,

Heller ikke jeg, men det ser jeg lige når GPS'en skal klargøres til turen.

> men Deutsches Museum i München er absolut et besøg værd, hvis man er
> bare en smule interesseret i teknik
> http://www.deutsches-museum.de/

Og det er jeg :P Det er noteret og skal ses nærmere.

> Hvis du er til naturoplevelser kunne der også være en udflugt her:
> http://www.beyond.fr/sites/verdon.html

Bestemt - elsker flot natur og at tage billeder af samme.

Tak for forslagene!

MVH

Fra : Q

Dato : 07-05-06 20:05

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.com> skrev i en meddelelse

> Bestemt - elsker flot natur og at tage billeder af samme.
>
> Tak for forslagene!

Der er faktisk en glimrende guide til frankrig på http://www.beyond.fr

Det har nok ikke så meget med biler at gøre, men:

Når du er i sydfrankrig, så smut ud til de små byer i området og besøg deres
markeder ( typisk 2 gange ugentligt ) - der er et væld af oste, kødvarer,
krydderier og meget andet som absolut er et kig værd - specielt ost og
pølser er noget *helt* andet end det du finder hjemme i DK..

Mange af de små byer har forresten også deres eget vin kooperativ ( samme
ide som de danske andelsmejerier ) - det kan også være et besøg værd, men
lad nu være med at købe en 10 liters dunk med den lokale rødvin - den smager
absolut bedst i frankrig ( lidt ligesom Sauerkraut i tyskland

En anden glimrende guide ( på en lidt nørdet måde ) er :
http://earth.google.com/
Der er mere info end du lige regner med og giver faktisk et ret fedt
overblik..

God tur!

/p

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-05-06 20:26

Q skrev:

> Der er faktisk en glimrende guide til frankrig på http://www.beyond.fr

Den studerer vi lige nærmere.

> [...]
> krydderier og meget andet som absolut er et kig værd - specielt ost og
> pølser er noget *helt* andet end det du finder hjemme i DK..

Det vil jeg gerne tro og det skal helt klart gøres!

> En anden glimrende guide ( på en lidt nørdet måde ) er :
> http://earth.google.com/
> Der er mere info end du lige regner med og giver faktisk et ret fedt
> overblik..

Takker for tip! :)

> God tur!

Tak :)

MVH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-05-06 19:48

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Hvad har I af gode forslag i alle retninger?

Et stop i Hamborg i MiWuLa

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-05-06 19:59

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "Martin Johansen [6000]" skriver:
>
> Et stop i Hamborg i MiWuLa

Jeg kiggede lige på deres hjemmeside og det ser godt nok flot ud!! Dog
har det ikke liiige min interesse.. :)

Tak for forslag!

MVH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-05-06 21:48

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Jeg kiggede lige på deres hjemmeside og det ser godt nok flot ud!! Dog
> har det ikke liiige min interesse.. :)

Tag et smut forbi og fordyb dig....

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-05-06 09:17

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "Martin Johansen [6000]" skriver:
>
> Tag et smut forbi og fordyb dig....

Hehe jeg vidste det :)

MVH

Fra : Bjarne

Dato : 07-05-06 20:30

In article <Xns97BCC81B62DDCnononoinvalid@62.243.74.163>,
   "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> writes:
> [...]
> interesser så der behøves ikke tages hensyn til at konen evt. hader biler
Hvis i er til forlystelsesparker, er Heidepark i Soltau faktisk bedre end
europapark. Det ligger ca. 60 km syd for Hamburg og kan besøges enten på vej ned
eller på vej hjem. Ikke langt fra Soltau ligger også Volgelpark Walsrohde som er
en verdensberømt fulge- og blomsterpark. Klart et besøg værd hvis man er til den
slags.

Ca. 20 km fra europapark, i Mulhouse, Alsace, Frankrig, ligger der et meget
stort og fantastisk flot Bugatti museum. Det kan varmt anbefales.

Når i er ved europapark, så husk at smage den lokale tyske hvidvin. Den er helt
fantastisk og noget billigere end den tilsvarende franske alsacevin.

mvh,
Bjarne

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-05-06 20:35

Bjarne skrev:

> [...]
> en verdensberømt fulge- og blomsterpark. Klart et besøg værd hvis man er til den

Heidepark har jeg været i - var lidt skuffet over den - havde nok
forventet lidt mere action og lidt mindre "familie".

> Ca. 20 km fra europapark, i Mulhouse, Alsace, Frankrig, ligger der et meget
> stort og fantastisk flot Bugatti museum. Det kan varmt anbefales.

Bestemt - er noteret!

> Når i er ved europapark, så husk at smage den lokale tyske hvidvin. Den er helt
> fantastisk og noget billigere end den tilsvarende franske alsacevin.

Jeg skal da forsøge.. hader vin, men måske :)

MVH

Fra : Peter S.

Dato : 07-05-06 22:40

Martin Johansen [6000] wrote:
> Hvad har I af gode forslag i alle retninger?

VW fabrikken i Wolfsburg. Man bliver kørt rundt i små shuttle-busser og ser
hvordan biler bliver samlet. Meget spændende. Mener der er 20-minutters
drift på shuttle, og det er gratis. Desuden det tilknyttede museum og
oplevelsescenter. Der kan man sagtens bruge en dag sammenlangt. Og så evt.
køre ca. 80 km sydpå og overnatte i det smukke Harz-område ved fx. byen
Goslar.

Derudover Mercedes-fabrikken i Sindelfingen lige udenfor Stuttgart. Der kan
man tilmelde sig rundvisning på deres hjemmeside. Det er også gratis. De har
også et museum m.m.

Ellers er der jo Disneyland i Paris som ikke kun er for børn. Meget
imponerende! Man kan bo i fantasi-slotte / hoteller inde i Parken. Fed
oplevelse, men ikke gratis

Ellers er de Østrigske/Schweitziske/Norditalienske alper et smukt syn i sig
selv at køre ned gennem. Mange små hyggelige byer i det sydfranske hvis I
kører lidt væk fra sydkysten op lidt op i landet.

München er en flot by, synes jeg. Også Wien, men det er nok lidt for langt
væk fra jeres rute.
men ellers San Remo/Monaco/Nice som ligger på række nede ved den sydfranske
kyst.
Jeg har aldrig været I St. Tropez, men glæder mig da til at høre om jeres
oplevelser dernede.
Ellers er der jo Andorra som skulle være shoppingmekka (skattefrit) lige på
grænsen mellem Frankring og Spanien. Men det ligger selvfølgelig også et par
hundrede km fra jeres destination.

/Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-05-06 22:39

"Peter S." skriver:

> [...]
> køre ca. 80 km sydpå og overnatte i det smukke Harz-område ved fx. byen

Er man først der, så er der masser af damplokomotiver i området.....

Klaus (ja, jeg er skadet)
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Peter S.

Dato : 07-05-06 22:53

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Klaus (ja, jeg er skadet)

Hehe, du er tilgivet...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-05-06 09:22

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Er man først der, så er der masser af damplokomotiver i området.....

*ROFL*

> Klaus (ja, jeg er skadet)

hehe

MVH

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-05-06 09:21

Peter S. skrev:

> [...]
> drift på shuttle, og det er gratis. Desuden det tilknyttede museum og
> oplevelsescenter. Der kan man sagtens bruge en dag sammenlangt.

Yæææs... Den var også lige gået forbi min hukommelse.. det skal da ses!

> Og så evt.
> køre ca. 80 km sydpå og overnatte i det smukke Harz-område ved fx. byen
> Goslar.

Noteret :)

> Derudover Mercedes-fabrikken i Sindelfingen lige udenfor Stuttgart. Der kan
> man tilmelde sig rundvisning på deres hjemmeside. Det er også gratis. De har
> også et museum m.m.

Endnu et stop :)

> Ellers er der jo Disneyland i Paris som ikke kun er for børn. Meget
> imponerende! Man kan bo i fantasi-slotte / hoteller inde i Parken. Fed
> oplevelse, men ikke gratis

Kunne jeg faktisk godt finde på og tror også konen kunne finde på at
følge med derind :)

> Ellers er de Østrigske/Schweitziske/Norditalienske alper et smukt syn i sig
> selv at køre ned gennem. Mange små hyggelige byer i det sydfranske hvis I
> kører lidt væk fra sydkysten op lidt op i landet.

Nu spørger jeg nok lidt dumt, men kører man igennem de lande for at nå
Sydfrankrig?

> Jeg har aldrig været I St. Tropez, men glæder mig da til at høre om jeres
> oplevelser dernede.

Jeg skal nok rapportere tilbage - der er dog lidt lang tid til endnu
(uge 31-33).

Takker for dine mange fine forslag!

MVH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-05-06 11:39

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Nu spørger jeg nok lidt dumt, men kører man igennem de lande for at nå
> Sydfrankrig?

Det kan man gøre. Syd ned gennem Tyskland og til højre lige inden du når
vandet.

Mange smutter dog til højre nede ved Mulhouse (muhy') og kigger på det
flotte gasturbinelokomotiv der står ud til motorvejen og "Pøjgøj"
fabrikkerne - for at undgå "knoldene" nede sønden for Tyskland.

Frankrig er en smule kedeligt, men en god del af vejen ned mod syd og ud
mod havet kører man parallelt med TGV højhastighedsstrækninger......

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-05-06 11:56

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Det kan man gøre. Syd ned gennem Tyskland og til højre lige inden du når
> vandet.

OK - Jeg er nemlig ikke kendt derned af så Fru. Navi får lov til at
dirigere vej.

MVH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-05-06 12:54

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> OK - Jeg er nemlig ikke kendt derned af så Fru. Navi får lov til at
> dirigere vej.

Okay, "frk. navi" er god til at finde vej, men overvej seriøst at købe
et godt landkort....

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Brian

Dato : 08-05-06 17:39

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Okay, "frk. navi" er god til at finde vej, men overvej seriøst at købe
> et godt landkort....

På et landkort har man jo også et fint overblik over jernbanen, så man
kan opsøge alle bommene og håbe de går ned

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-05-06 21:27

Brian skrev:

> På et landkort har man jo også et fint overblik over jernbanen, så man
> kan opsøge alle bommene og håbe de går ned

Altså nu skal Klaus jo ikke med os... såeh ... nej tak )

MVH

Fra : Brian

Dato : 08-05-06 21:38

Martin Johansen [6000] wrote:

> Altså nu skal Klaus jo ikke med os... såeh ... nej tak )

Han vil jo bare gerne at I skal "kulturberiges" med lidt futtog

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-05-06 22:10

Brian skrev:

> Han vil jo bare gerne at I skal "kulturberiges" med lidt futtog

Tanken er sød.. men tog for mig er desværre noget jeg rejser med når alt
andet glipper... og heraf min manglende interesse for sligt.

MVH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-05-06 22:36

Brian skriver:

> På et landkort har man jo også et fint overblik over jernbanen, så man
> kan opsøge alle bommene og håbe de går ned

ROFL..

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-05-06 21:26

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Okay, "frk. navi" er god til at finde vej, men overvej seriøst at købe
> et godt landkort....

Det har jeg allerede i bilen.. satser ikke på det skal bruges, men går
GPS'en ned er vi fucked uden kort :P

MVH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-05-06 22:37

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Det har jeg allerede i bilen.. satser ikke på det skal bruges, men går
> GPS'en ned er vi fucked uden kort :P

Jeg har kørt en del af Tyskland rundt med kort og lidt med navi. Med
kortet ser an mere af omgivelserne og hvilke byer man er tæt på...

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : JS

Dato : 09-05-06 08:32

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Martin Johansen [6000]" skriver:

> Jeg har kørt en del af Tyskland rundt med kort og lidt med navi. Med
> kortet ser an mere af omgivelserne og hvilke byer man er tæt på...

Enig. Det er en stor del af ferieoplevelsen at granske kort. GPS'en er blot
en ekstra "sikkerhed".

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-05-06 10:12

JS skrev:

> Enig. Det er en stor del af ferieoplevelsen at granske kort.

Tja.. jeg har prøvet at køre på ferie med kort kun.. føj for den. Aldrig
mere.

> GPS'en er blot
> en ekstra "sikkerhed".

Jeg har det så lige omvendt ;)

MVH

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-05-06 10:21

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det har jeg allerede i bilen.. satser ikke på det skal bruges, men går
> GPS'en ned er vi fucked uden kort :P

Sludder - bare ind på den nærmeste benzinstation og du er kørende igen ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Q

Dato : 08-05-06 21:47

"Peter S." <sorrynomail@> skrev i en meddelelse

> [...]
> selv at køre ned gennem. Mange små hyggelige byer i det sydfranske hvis I
> kører lidt væk fra sydkysten op lidt op i landet.

Hvis man nu vælger at køre omkring München kunne man da lige overveje at
tage et smut omkring Østrig ..

I burde snildt kunne få et par timer til at gå i Innsbruck-området med lidt
bjergvandring i bjergene omkring byen. Find et bykort og find Nordkettenbahn
som tager dig til "toppen af dalen" med en slags sporvogn og 2* gondolbane -
herfra kan du både se til Italien og til tyskland..

Nede i den gamle bydel er der rig mulighed for at studere arkitektur,
cafeer, shopping og østrigsk konditorkunst

En tur her: http://www.swarovski.com/kristallwelten/ Swarovski er et
tilsyneladende verdenskendt firma der producerer krystalglas, og
Kristallwelten er et oplevelsescenter med krystaller - Her kan du snildt
bruge en eftermiddag, men konfisker lige konens kreditkort og kontanter
inden I kommer til "end of tour", som er en stor souvenirbutik hvor der
handles smykker, pyntegenstande mv. i stor stil

http://www.silberbergwerk.at/ En gammel sølvmine med museum - incl. gammelt
minetog i drift..

Der er åbent for alpint skiløb på Hintertux gletcheren hele året, så der er
også en mulighed:
http://www.hintertux.at

/peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-05-06 22:12

Q skrev:

> Hvis man nu vælger at køre omkring München kunne man da lige overveje at
> tage et smut omkring Østrig ..

Vi kommer længere og længere væk..lol

> [...]
> som tager dig til "toppen af dalen" med en slags sporvogn og 2* gondolbane -
> herfra kan du både se til Italien og til tyskland..

Det kan tiltale en amatørfotograf som jeg.

> men konfisker lige konens kreditkort og kontanter
> inden I kommer til "end of tour", som er en stor souvenirbutik hvor der
> handles smykker, pyntegenstande mv. i stor stil

Vi har heldigvis individuel økonomi så det må hun selv styre :)

MVH

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-05-06 09:16

Martin Johansen [6000] wrote:
> Hejsa
>
> Konen og jeg er ved at planlægge vores længe ventede bilferie gennem
> "Europa" til sommer.

Du kører til Hannover og drejer til højre. Der finder du ...

http://www.dino-park.de/

120 - sidst jeg var der - dinosaurer IRL - hvert fald IP - I Plastik :) Du
starter en fodgængerspadseretur på 4 km(svjh) hvor du bevæger dig op igennem
tiden fra år 0 dinusaurtid til i nutiden, hvor mammutter og sabeltigre og
mennesket eksisterer. Turen indbefatter rigtige dinusaurspor, som var
årsagen til at parken blev bygget der. Selv om der er flere hundrede km ud
til havet, så har havet en gang i fordums tid været gnavet sig helt ind til
Hannover. Men det er mange millioner år siden. Husker ikke hvor mange men
minimum 65 millioner år siden, hvor dinusaurene for en stor del uddøede.

Så fortsætter du nedover. Bliver du på 7´eren kommer du forbi Nördlingen,
som er bygget i et mange millioner år gammelt meteornedslagshul :). Hullet
er 23 km i omkreds og "faldet" ned i hullet målte jeg til - svjh - 150 meter
på min gps, da jeg var dernede sidst. Der er mange sider på nettet
omhandlende området og hullet og byen - Nördlingen er en gammel hyggelig
middelalderby med bymure, tårne og hele svineriet. Google på Nördlingen og
Ries Krater, så finder du sagtens mere at google på.

I det aller aller sydøstligste Tyskland finder du (google!) Berchtesgaden,
Kehlstein - hitlers ørneborg. Den ægte vare! Borgen er der ikke mere, men er
stadig besøgbar (man snakker om at lave stedet om til ejerlejligheder.. :().
Hitler brugte stedet til at invitere udenlandske politikere for at imponere
dem - og man forstår godt det lykkedes, når man ser udsigten fra Kehlstein
ud over den ene ende af Königsee. Jeg har været der flere gange, og den står
snart for tur igen.

http://www.warfoto.com/berchesg.htm er en af de mange sider ...

Deutsches Museum i München er bestemt også en tur værd, lige så Dachau, som
ligger i den nordlige del af München.

VW er også en af de steder jeg har været, der er VW-fabrikker placeret rundt
i det meste af Tyskland, så kør efter skiltene, når de dukker op på
motorvejen :)

Nürburgring er en sag for sig - jeg skal derned igen om 6-7 uger. Men bemærk
at din kaskoforsikring formenlig ikke dækker dernede, hvorimod hvis du kører
ind i noget, så dækker din ansvarsforsikring. Rækværket dernede koster pr.
meter :)

http://www.nuerburgring.de/

Det er en kæmpefordel at lære den over 20 km lange bane med 178 sving og 17%
stigninger at kende på sin PlayStation i spillet GranTurisme 4. Men du når
det ikke inden sommerferien, hvis du også skal på arbejde :)
Færdselsloven gælder på banen, så selv om du ikke kender banen, så kan du
sagtens køre en risikofri tur på den :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-05-06 09:42

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Du kører til Hannover og drejer til højre. Der finder du ...
>
> http://www.dino-park.de/

Det lyder ganske interessant! Det er noteret :)

> [...]
> middelalderby med bymure, tårne og hele svineriet. Google på Nördlingen og
> Ries Krater, så finder du sagtens mere at google på.

Okay alternativt.. men lyder bestemt spændende.. og med min fetish for
amatørfotografi så skal jeg nok få tiden til at gå der :)

> [...]
> ud over den ene ende af Königsee. Jeg har været der flere gange, og den står

Er også noteret!

> Det er en kæmpefordel at lære den over 20 km lange bane med 178 sving og 17%
> stigninger at kende på sin PlayStation i spillet GranTurisme 4.

Jeg har lært den på Xbox med Forza Motorsport ;)

Eller lært og lært.. jeg krøller da stadig bilen så hvis det også
afspejler det der kommer til at ske hvis jeg tager SAAB'en med rundt, så
kan det da godt være vi bare skal nøjes med at glo på sidelinien )

> Færdselsloven gælder på banen, så selv om du ikke kender banen, så kan du
> sagtens køre en risikofri tur på den :)

Okay hvordan i praktis gælder loven ?

MVH

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-05-06 10:29

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]

> afspejler det der kommer til at ske hvis jeg tager SAAB'en med rundt,
> så kan det da godt være vi bare skal nøjes med at glo på sidelinien

Nu kender jeg ikke Xbox´s version - men jeg kender PS2´erens, og det er
betydeligt nemmere at køre rundt på banen uden at krølle bilen IRL end når
man sidder hjemme i stuen. Banen føles betydeligt bredere, og man kan
sagtens more sig uden at køre til grænsen med masser af asfalt hele vejen
omkring bilen ...

... de første par omgange :)

> Okay hvordan i praktis gælder loven ?

Din ansvarsforsikring betaler for de skader du forvolder. Er der en der
forvolder noget på dig, betaler hans ansvarsforsikring. Kører du ind i
hegnet - og det er der hele vejen rundt om banen - så betaler du pr. løbende
meter. Og det er bogstaveligt ment.

Men snak med dit forsikringsselskabet før du kører derned. Får du noget
skriftligt er der ikke så meget at prutte om hvis du skulle gå hen og bule
:)

Man må ikke overhale indenom dernede - det vil blive påtalt i den
udstrækning det bliver opdaget.

Der er en del pauser på sådan en dag med offentlig adgang. Det er når de
samler biler og motorcyklister op på banen. Regn med et par gange á en time
om dagen! :)

Der er ikke rigtig nogen officielle tal på hvor mange der tager sig selv af
dage dernede. Alle ved det men ingen siger noget konkret.

Ingen tvivl om at det er en farlig bane for motorsporten og den
gennemsnitlige bilist, som tror de kan køre uden at øve :)

Her er der masser af læsestof:

http://www.jwhubbers.nl/ring/trip52/

Det er bare at begynde i venstre klumme :) Men læs det fra starten af, thi
der bliver indført en del nye begreber hen over tid :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-05-06 21:39

> [...]

> man sidder hjemme i stuen. Banen føles betydeligt bredere, og man kan
> sagtens more sig uden at køre til grænsen med masser af asfalt hele vejen

Kender kun til xbox'ens version og hverken PS' version eller den virkelige.

> [...]
> skriftligt er der ikke så meget at prutte om hvis du skulle gå hen og bule

Det kunne være man lige skulle gøre det...

MVH

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-05-06 16:33

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
> konen evt. hader biler og den slags for det gør hun ikke
>
> Hvad har I af gode forslag i alle retninger?

Hvad med BMW museet i München ?
Det ligger tæt op ad det olympiske stadion.
Mercedes museet er vist i øjeblikket lukket, på grund af
renovering/ombygning, men åbner vist igen i denne måned.
VW fabrikken i Wolfsburg er en fed oplevelse, selvom den nok har ændret sig
siden jeg var der for ca. 25 år siden
Og ellers er der jo Nürburgring og Hockenheim + Michael Schumacher museet i
Kerpen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-05-06 14:03

On 07 May 2006 17:40:17 GMT, "Martin Johansen [6000]"
<no@no.no.invalid> wrote:

>Hvad har I af gode forslag i alle retninger?

>--

Jeg ser at Nürburgring bliver anbefalet. Det er der heller ikke noget
i vejen med.

Jeg, for min del, ville aldrig undlade at køre Route Napoleon. Den er
s'gu sjovere at køre på end Nürburgring. Når I så kommer ned til en
lille by der hedder Castellane, er i lige ved begyndelsen af Eoropas
største canyon. Det er fanneme natur der vil noget.

http://www.route-napoleon.com/map/index.html

På hjemvejen kan I så muntre Jer med et pas oppe i Norditalien der
hedder Stelvio, så har man i hvert fald fået én på køreopleveren.

http://maps.google.it/maps?oi=eu_map&q=Stelvio&hl=da

Kør endelig med åbne vinduer på den rute. Der er ikke mange steder i
Europa man møder så mange klassiske sportsvogne, som der. Det er fed
lyd til øregangen.

God tur.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Armand

Dato : 12-05-06 18:52

Hvad med at opleve Millau Viaduct og se sydfrankrig lidt fra oven?

http://en.structurae.de/structures/data/photos.cfm?ID=s0000351

Ellers er brdr. Schlumpf's automobilsamling i Mulhause et must for
enhver bilinteresseret, men vær beredt på indtryks-mæthed og kløe i
øjnene som følge!

Hængefærgen uder jernbanebroen over Kieler-kanalen i Rendsburg er også
en attraktion man kan tage med undervejs, hvis det er oplevelser man er
ude efter!

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-05-06 23:07

Armand skrev:
> Hvad med at opleve Millau Viaduct og se sydfrankrig lidt fra oven?
> http://en.structurae.de/structures/data/photos.cfm?ID=s0000351

Der er ikke så meget sjov ved at køre over den bro. Det er begrænset
hvad man kan se.

Så kører man den vej, og vil have en på opleveren, bør man køre af
motorvejen inden broen,ned igennem dalen af den gamle vej og så opleve
broen nedenfra. Der ser den fantastisk ud.

Men det er iøvrigt lidt af en omvej herfra og til Rivieraen.

> Ellers er brdr. Schlumpf's automobilsamling i Mulhause et must for
> enhver bilinteresseret, men vær beredt på indtryks-mæthed og kløe i
> øjnene som følge!

Nede på kysten, mellem Monaco og Toulon,er der i øvrigt flere bilmuseer.
Også et med sportsvogne. (Musée de l'Automobile Sportive, Sanary-sur-Mer)

> Hængefærgen uder jernbanebroen over Kieler-kanalen i Rendsburg er også
> en attraktion man kan tage med undervejs, hvis det er oplevelser man er
> ude efter!

Jeg har set den, men aldrig været med den. (Den tager ikke lastbiler)

--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,