Ford's 2,5 V6'er - er den noget værd ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 07-05-06 18:10

Jeg har en kammerat, som har set sig lun på Mondeo 2,5 V6 fra omkring år
2000.
Hvordan er den maskine, er den noget værd eller er det noget hø ?
Bilen (Mondeo) som sådan kender han i forvejen, da han har en 2,0 sedan i
øjeblikket, men skal udskifte den med en st.car på grund af pladsmangel.
I den forbindelse ville han gerne opgradere rent motormæssigt, men er det en
god ide ?
Benzinøkonomien er ikke vigtig, da den ikke skal køre ret meget.
Men er der nogen kendte fejl/svagheder på 2,5 maskinen ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Broegger

Dato : 07-05-06 18:45

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev

> Men er der nogen kendte fejl/svagheder på 2,5 maskinen ?

Jeg har kørt i en i 2 år (80.000 km) og det var uden problemer. Men den var
så også kun 3 år da jeg afleverede den. Og den fik rigeligt gas!
Og den er ret sjov at køre, og en lækker lyd!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-05-06 16:25

Broegger wrote:

> Jeg har kørt i en i 2 år (80.000 km) og det var uden problemer. Men
> den var så også kun 3 år da jeg afleverede den. Og den fik rigeligt
> gas!

OK, jeg synes nemlig heller ikke at jeg kan finde noget decideret dårligt om
den nogen steder.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-05-06 20:09

Per Beer Hansen skrev:
> [...]
> Benzinøkonomien er ikke vigtig, da den ikke skal køre ret meget.
> Men er der nogen kendte fejl/svagheder på 2,5 maskinen ?

Jeg har kørt i min i 2år nu og der har ikke været så meget som 1 forkert
hik fra den (den runder snart 190,000km), og det eneste jeg har gjort er
olieskift for hver 10,000km.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-05-06 20:11

Martin Vollert skrev:

> Jeg har kørt i min i 2år nu og der har ikke været så meget som 1
> forkert hik fra den (den runder snart 190,000km), og det eneste jeg
> har gjort er olieskift for hver 10,000km.

Undskyld jeg glemte lige at jeg skiftede også tændrør ved 180,000km, de
køre 90,000km mellem skift og koster ca 600kr at skifte

Fra : Broegger

Dato : 08-05-06 07:15

Martin Vollert <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev news:445e461b$0$15783
$14726298@news.sunsite.dk:

> Undskyld jeg glemte lige at jeg skiftede også tændrør ved 180,000km, de
> køre 90,000km mellem skift og koster ca 600kr at skifte

Damn... Så er det jo ikke en bil man kan anbefale. Den skal have tændrør
skiftet

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-05-06 16:25

Martin Vollert" <"Mit fornavn wrote:

> Jeg har kørt i min i 2år nu og der har ikke været så meget som 1
> forkert hik fra den (den runder snart 190,000km), og det eneste jeg
> har gjort er olieskift for hver 10,000km.

Det er jo okay så

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Brian

Dato : 08-05-06 17:25

Per Beer Hansen wrote:
> Jeg har en kammerat, som har set sig lun på Mondeo 2,5 V6 fra omkring
> år 2000.

Har han været ude at køre i den, eller har han stirret sig blind på V6
skiltet ?

Jeg synes det er en enorm trist motor - den hverken lyder eller trækker
som en V6'er IMO.

Jeg har prøvet den i både den første og anden udgave Mondeo - men det er da
muligt de begge var defekt...

/Brian

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-05-06 21:02

Brian skrev:

> [...]
> som en V6'er IMO.
>
> Jeg har prøvet den i både den første og anden udgave Mondeo - men det er da

Ja det må de da ha været, ellers har du nok haft lidt for store og
urealistiske forventninger.
Men nu bliver der jo også spurgt til holdbarheden og Evt. problemer med
motoren, og ikke personlige meninger som man ikke kan bruge til ret
meget i den sammenhæng.

Fra : Brian

Dato : 08-05-06 21:30

Martin Vollert" <"Mit fornavn wrote:

> Ja det må de da ha været, ellers har du nok haft lidt for store og
> urealistiske forventninger.

Njaa... selvfølgelig havde jeg store forventninger, men lige inden
jeg prøvede den første Mondeo V6, havde jeg prøvet par andre V6'ere
der skulle matche Mondeo V6'eren på papiret - det gjorde den
så overhovedet ikke.

Jeg tvivler på at de begge har haft en defekt, der har fået dem til at
lyde og ude fladt...

> Men nu bliver der jo også spurgt til holdbarheden og Evt. problemer
> med motoren, og ikke personlige meninger som man ikke kan bruge til
> ret meget i den sammenhæng.

Tag det nu roligt Martin, jeg ved godt du har en Mondeo med den motor.

Sjovt som personlige meninger kan gå fra at være den endelige sandhed,
til noget ubrueligt snask, i dette forum

/Brian

Fra : Broegger

Dato : 09-05-06 11:26

"Brian" <nej@tak.du> skrev

> [...]
> trækker som en V6'er IMO.
>
> Jeg har prøvet den i både den første og anden udgave Mondeo - men det

Det må de have været, eller også er dine forventninger for store. Jeg
syntes det var en pragtfuld maskine. Både hvad angår lyd og kræfter. Men
du har da ret, det er ikke en Alfa motor! (Heldigvis)

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Kent Glerup

Dato : 09-05-06 11:37

On Mon, 8 May 2006 18:25:10 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Jeg synes det er en enorm trist motor - den hverken lyder eller trækker
>som en V6'er IMO.

Enig. Da jeg prøvede en sådan, havde jeg forventet en del mere moment
i bunden. Sammenlignet med PSA 2,9 24V'er er der en verden til
forskel. Men den går sukkersødt!

>Jeg har prøvet den i både den første og anden udgave Mondeo - men det er da
>muligt de begge var defekt...

Så har jeg også oplevet en defekt :)

/Kent Glerup

Fra : Brian

Dato : 09-05-06 19:46

Kent Glerup wrote:

> Enig. Da jeg prøvede en sådan, havde jeg forventet en del mere moment
> i bunden. Sammenlignet med PSA 2,9 24V'er er der en verden til
> forskel. Men den går sukkersødt!

Glæder mig at jeg ikke er den eneste der oplevede den på den måde

/Brian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-05-06 06:30

Kent Glerup wrote:

> Enig. Da jeg prøvede en sådan, havde jeg forventet en del mere moment
> i bunden. Sammenlignet med PSA 2,9 24V'er er der en verden til
> forskel.

Er der ikke også en "stor" forskel i ydelserne på de 2 motorer ?
Ford'en har 170 hk og vistnok 220nm
PSA har vel mellem 195 og 205 og sandsynligvis også noget mere moment.
Det havde måske været mere fair at sammenligne med Ford's ST200 version, den
yder omtrent det samme som PSA'eren (200hk), selvom det stadig kun var en
2,5 V6'er.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kent Glerup

Dato : 10-05-06 07:11

On Wed, 10 May 2006 07:30:19 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

> [...]
>yder omtrent det samme som PSA'eren (200hk), selvom det stadig kun var en

Jeg er udemærket klar over forskellen i ydelse!
Problemet med Ford-maskinen er i mine øjne at den aldrig rigtig "Ta'r
ved". Den virker hæmmet. Under 4000 rpm følles den i mine øjne ikke
kraftigere end en Mondeo 2,0.
Jeg mangler ganske enkelt fornemmelsen af det moment som en 2,5 liters
motor burde besidde.

/Kent Glerup

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-05-06 07:32

Kent Glerup wrote:

> Problemet med Ford-maskinen er i mine øjne at den aldrig rigtig "Ta'r
> ved". Den virker hæmmet. Under 4000 rpm følles den i mine øjne ikke
> kraftigere end en Mondeo 2,0.

Det synes jeg så ikke er så slemt.

> Jeg mangler ganske enkelt fornemmelsen af det moment som en 2,5 liters
> motor burde besidde.

Det kommer måske nok an på hvad man så er vant til at køre i, jeg synes ikke
jeg har følt den som værende med "blød overarm" og jeg kører ofte i mange
forskellige slags biler, i stort set alle mærker/størrelser.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Martin Vollert

Dato : 10-05-06 13:53

Kent Glerup skrev:

> [...]
> Problemet med Ford-maskinen er i mine øjne at den aldrig rigtig "Ta'r
> ved". Den virker hæmmet. Under 4000 rpm følles den i mine øjne ikke

Det er fordi den ikke åbner for alle 24ventiler før den kommer over
(mener der er) 4000 rpm, men hvis du så ikke mærker et spark fra 4000 og
op så er den defekt, den arm der åbner de sidste ventiler kan sætte sig
fast.

> Jeg mangler ganske enkelt fornemmelsen af det moment som en 2,5 liters
> motor burde besidde.

Jamen hvad sammenligner du med ?, hvis det kun er den PSA'er som du
snakker om så er det jo pære og æbler.

Fra : Kent Glerup

Dato : 10-05-06 16:10

On Wed, 10 May 2006 14:53:13 +0200, Martin Vollert <"Mit
fornavn"@ertele.dk> wrote:

> [...]
>(mener der er) 4000 rpm, men hvis du så ikke mærker et spark fra 4000 og
>op så er den defekt, den arm der åbner de sidste ventiler kan sætte sig

Så med andre ord er du enig i at den ikke har særlig meget bundtræk?!?
Den Mondeo V6 jeg prøvede havde ingen problemer med at rende det
opgivede, så jeg regner ikke med at den fejlede noget. Dog synes jeg
ikke jeg oplevede et decideret "spark" på noget tidspunkt.

>Jamen hvad sammenligner du med ?, hvis det kun er den PSA'er som du
>snakker om så er det jo pære og æbler.

Jeg sammenligner ikke med nogen bestemt maskine. Jeg påpeger blot at
en god 2-liters 4-bener føles lige så kraftig i det lave felt som en
Mondeo 2,5.
Derudover vil jeg til enhver tid rose maskinen for den virkeligt fine
gangkultur den besidder.

/Kent Glerup

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-05-06 16:28

Brian wrote:

> Har han været ude at køre i den, eller har han stirret sig blind på V6
> skiltet ?

Både han og jeg har skam prøvet dem.

> Jeg synes det er en enorm trist motor - den hverken lyder eller
> trækker som en V6'er IMO.

Det synes jeg (og han) så ikke, tværtimod passer maskinen godt til bilen,
dog uden at være en racer (hvilket den jo heller ikke er bygget som).

> Jeg har prøvet den i både den første og anden udgave Mondeo - men det
> er da muligt de begge var defekt...

Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, jeg synes dog selv at det er en okay
maskine, både hvad angår lyd men også hvad ydelse angår.
Jeg har prøvet en hel del forskellige Mondeo V6'ere (Mk. 1 + 2 + 3) og ikke
så meget som én af dem har gjort "knuder", men én køretur siger jo desværre
ikke så meget om holdbarheden.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-05-06 15:38

Per Beer Hansen wrote:
> Jeg har en kammerat, som har set sig lun på Mondeo 2,5 V6 fra omkring
> år 2000.

Og det blev så til en Ford Mondeo 2,5 V6 Ghia st.car fra år 2000 med en
masse udstyr og til en fornuftig penge.
Så må vi jo se om den kan holde eller ej

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 16:21

> Og det blev så til en Ford Mondeo 2,5 V6 Ghia st.car fra år 2000 med en
> masse udstyr og til en fornuftig penge.
> Så må vi jo se om den kan holde eller ej

De holder sig rigtig godt.

PS. Han kender vel en pladesmed / autolakerer

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-05-06 16:30

Tom wrote:

> De holder sig rigtig godt.

Ja det er så det han også håber på

> PS. Han kender vel en pladesmed / autolakerer

Det gør han, men der var nu ikke noget "alm" rust i denne.
Den har lidt rust på højre bagskærm (ved benzinpåfyldningen), men det
skyldes en ridse i lakken, samt den havde et par små bilka-buler rundt
omkring.
Men alt i alt var det en rigtig pæn og regulær bil, med fuld servicebog og
en masse udstyr.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport