Muligvis huller i den nye selelov
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-05-06 07:55

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=4083069

Citat fra siden:
Ifølge loven kan det give et klip i kørekortet, hvis et barn på under 135 cm
ikke sidder i godkendt stol. Men i­følge Erik Nielsen, færdselspolitiet i
Herning og Holstebro, må politiet ikke måle højden på et barn.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 06-05-06 08:22

> [...]
> cm ikke sidder i godkendt stol. Men i­følge Erik Nielsen, færdselspolitiet
> i Herning og Holstebro, må politiet ikke måle højden på et barn.

jeps LOL
er gået i gang med at lære min datter at sige

_jeg er bare lille af min højde_

--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : Gunnar007

Dato : 06-05-06 11:13

".(5750)giller" <gilbert@roen(remove)have.dk> skrev i en meddelelse
> jeps LOL
> er gået i gang med at lære min datter at sige
>
> _jeg er bare lille af min højde_

Ville det egentlig ikke være bedre at lære hende at sidde med det
sikkerhedsudstyr som nu engang er det mest sikre ??

Nu er det jo ikke for polititets skyld at reglerne er til !

Hilsen G

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 06-05-06 11:29

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sikkerhedsudstyr som nu engang er det mest sikre ??
>
> Nu er det jo ikke for polititets skyld at reglerne er til !

hun ved fars bil ikke kan starte hvis man ikke har sele på.
den køre ingen steder uden
--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : Gunnar007

Dato : 06-05-06 14:32

> hun ved fars bil ikke kan starte hvis man ikke har sele på.
> den køre ingen steder uden
> --
> Hilsen Gilbert

Tak Gilbert. Men nogen gange tænker jeg at vi er i undertal !
Altså os som absolut ikke kører uden alle i bilen har sele på.

Hilsen G

Fra : Brian

Dato : 06-05-06 15:55

Gunnar007 wrote:

> Tak Gilbert. Men nogen gange tænker jeg at vi er i undertal !
> Altså os som absolut ikke kører uden alle i bilen har sele på.

Well... der bliver færre og færre af de andre.

/Brian

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 06-05-06 08:42

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> writes:

> [...]
> ikke sidder i godkendt stol. Men i­følge Erik Nielsen, færdselspolitiet i
> Herning og Holstebro, må politiet ikke måle højden på et barn.

....og hvordan mon de vil håndtere den med "lejlighedsvis, over kortere
afstande"?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-06 11:18

Per Beer Hansen skrev:
> [...]
> ikke sidder i godkendt stol. Men i­følge Erik Nielsen, færdselspolitiet i
> Herning og Holstebro, må politiet ikke måle højden på et barn.

Det må de så godt. Det de ikke må er at forlange barnet til at stige ud
af bilen.

Og så kan det jo godt blive lidt svært.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-05-06 12:00

After serious thinking Finn Guldmann wrote :
> Det må de så godt. Det de ikke må er at forlange barnet til at stige ud af
> bilen.

> Og så kan det jo godt blive lidt svært.

Pjat, barnet skal bare sidde stille så burde det ikke være så svært :)

"Tell them, what you’re going to tell them Then tell them And then tell
them, what you just told them" - Nancy Graham

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-06 14:27

Henrik Stidsen skrev:
> Pjat, barnet skal bare sidde stille så burde det ikke være så svært :)

Prøv du at måle højden på en siddende person.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-05-06 15:31

Finn Guldmann brought next idea :

> Prøv du at måle højden på en siddende person.

Det skulle vel nok kunne lade sig gøre - mål skinnebennet først, så
lårbenet og til sidst overkroppen og hovedet. Et lille plus-regnestykke
og du har en circa højde. Hvis ikke forældrene er tilfredse med
målingen må *de* beordre barnet ud af bilen eller gå i retten for at
blive frikendt for bøden.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-06 16:11

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> og du har en circa højde. Hvis ikke forældrene er tilfredse med
> målingen må *de* beordre barnet ud af bilen eller gå i retten for at

En ca. højde, ja.

Men hvad fornuftigt kan den bruges til?

Jeg kan ikke se det kan gøres med en nøjagtighedmindre end +/- 10 cm. Og
det vil jo sige at du kan slippe for klip selv om personen kun er 125
cm,eller få et klip selvom personen er 145 cm.

I øvrigt har politiet principielt ikke noget at gøre inde i bilen,
medmindre de har mistanke om kontrabande. Og det er endda mest en sag
for toldvæsnet.

Det skal også med at det dog stadig er sådan at politiet skal bevise
skyld i stedet for at overlade det til andre at bevise uskyld.

(Kan du ikke lige kigge ud hvad tegnsæt du bruger? Det der kommer retur
fra dig kan ikke finde ud af det med æ, ø og å. Og det er noget du har
ændret her på det sidste fordi det plejer ikke at være sådan med dine
skriverier.)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-05-06 18:08

Finn Guldmann has brought this to us :

> En ca. højde, ja.

> Men hvad fornuftigt kan den bruges til?

Tjaa, man kan jo give folk fartbøder ud fra en gennemsnitshastighed, så
hvorfor ikke for en ca. højde ?

> Jeg kan ikke se det kan gøres med en nøjagtighedmindre end +/- 10 cm. Og det
> vil jo sige at du kan slippe for klip selv om personen kun er 125 cm,eller få
> et klip selvom personen er 145 cm.

Og netop derfor - hvis du vil undgå bøden må barnet ud af bilen, måske
nok et lidt ufint trick men det er da IMHO bedre end at betjenten
bruger øjemål og siger "for lille, klip i kortet".

> [...]
> på det sidste fordi det plejer ikke at være sådan med dine skriverier.)

UTF 8, 8bit encoding - det burde ikke være noget problem og svjv har
jeg brugt det meget længe.

"If we were to wake up some morning and find that everyone was the same
race, creed and color, we would find some other cause for prejudice by
noon." - George Aiken

Fra : Brian

Dato : 06-05-06 18:29

Henrik Stidsen wrote:

> UTF 8, 8bit encoding - det burde ikke være noget problem og svjv har
> jeg brugt det meget længe.

Det så også først sjovt ud efter det havde været igennem Finn's datamat.
Det er sgu nok Echelon der spiller ham et pus

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-05-06 18:38

Brian explained on 06-05-2006 :

> Det så også først sjovt ud efter det havde været igennem Finn's datamat.
> Det er sgu nok Echelon der spiller ham et pus

Ja jeg har også altid haft en fornemmelse af at han var en af den type
mennesker der kunne ende med at blive overvåget af Echelon - en rigtig
skummel og samfundsfarlig type :)

"The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
- Dr. Iris Henimen, The Minority Report

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-06 19:05

Henrik Stidsen skrev:
> Ja jeg har også altid haft en fornemmelse af at han var en af den type
> mennesker der kunne ende med at blive overvåget af Echelon - en rigtig
> skummel og samfundsfarlig type :)

Nu skal I ikke begynde at komme med gode ideer!

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Brian

Dato : 06-05-06 19:19

Finn Guldmann wrote:
> [...]

Nemlig - alene hans paranoide holdning til registrering gør at jeg ville
registrere ham i hoved og røv hvis jeg var Echelon

> Nu skal I ikke begynde at komme med gode ideer!

Den slags ideer kommer jo ikke ud af ingenting!

Bare lige for en god ordens skyld: Bombe - terror - bin Laden - så
skulle den ged være registreret

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-06 19:05

Brian skrev:
> Det så også først sjovt ud efter det havde været igennem Finn's datamat.
> Det er sgu nok Echelon der spiller ham et pus

Er jeg virkelig den eneste der holder mig til det anbefalede?
(ISO-8859-1)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-05-06 19:30

Finn Guldmann used his keyboard to write :
> Er jeg virkelig den eneste der holder mig til det anbefalede?
> (ISO-8859-1)

Åbenbart ikke:
From: Finn Guldmann <n@a.invalid>

sååååå, det er måske nok dig der laver ged i den når det kommer til
stykket ;)

"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
have for something they don't need." - Will Rogers

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-06 20:18

Henrik Stidsen skrev:
> Åbenbart ikke:
> From: Finn Guldmann <n@a.invalid>
> sååååå, det er måske nok dig der laver ged i den når det kommer til
> stykket ;)

Det ser underligt ud. :-?

Den er sat til at bruge ISO-8859-1 både på indgående og udgående
meddelelser.

Men endnu mere undrer det mig at jeg så kan rette op på problemet ved at
skrive om det til dig.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-05-06 01:44

Finn Guldmann formulated on lørdag :

> Det ser underligt ud. :-?

Det må du nok sige.

> Men endnu mere undrer det mig at jeg så kan rette op på problemet ved at
> skrive om det til dig.

Som sagt, jeg kan nogen tricks ;)

"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-06 19:03

Henrik Stidsen skrev:
> Tjaa, man kan jo give folk fartbøder ud fra en gennemsnitshastighed, så
> hvorfor ikke for en ca. højde ?

*Har* vi fået norske tilstande herhjemme?

> Og netop derfor - hvis du vil undgå bøden må barnet ud af bilen, måske
> nok et lidt ufint trick men det er da IMHO bedre end at betjenten bruger
> øjemål og siger "for lille, klip i kortet".

M.a.o. man skønner om hvor høj barnet er, og hvis det er et sted mellem
120 og 150 cm skriver man bøden,medmindre man får lov at måle?

Hvor længe tror du selv på den praksis fik lov at fortsætte?

> UTF 8, 8bit encoding - det burde ikke være noget problem og svjv har jeg
> brugt det meget længe.

Hvad du bruger og hvad du har brugt ved jeg ikke men det du nu har gjort
har løst problemet.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-05-06 19:35

Finn Guldmann formulated the question :

> *Har* vi fået norske tilstande herhjemme?

Du kan ikke gøre andet end at lave gennemsnitsmålinger med mindre du
har et måleapparat monteret på køretøjet. Alle politiets målinger går
på hvor langt har køretøjet flyttet sig på en given tid - altså
gennemsnitsfart. Det er iøvrigt ikke nogen hemmelighed, hørte en PO
betjent nævne det i, svjh, radioen for ikke så længe siden.

> M.a.o. man skønner om hvor høj barnet er, og hvis det er et sted mellem 120
> og 150 cm skriver man bøden,medmindre man får lov at måle?

Jeps :)

> Hvor længe tror du selv på den praksis fik lov at fortsætte?

Til billisterne bliver trætte af at møde op i retten for at få målt
deres barn :)

> Hvad du bruger og hvad du har brugt ved jeg ikke men det du nu har gjort har
> løst problemet.

Jeg kan nogen ting ;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-06 20:21

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> gennemsnitsfart. Det er iøvrigt ikke nogen hemmelighed, hørte en PO
> betjent nævne det i, svjh, radioen for ikke så længe siden.

Jo, men den tid er sekunder.

Jeg mindes skriverier om at de i Norge bruger at sammenligne fotos fra
kameraer med flere km afstand, og så måle sig til gennemsnitshastigheden
udfra dem.

> Jeps :)

> Til billisterne bliver trætte af at møde op i retten for at få målt
> deres barn :)

Eller til der bliver så meget ballade om det at man glemmer alt om
politichefens hastighed.

Det kan jeg se - resultatet af.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-05-06 01:47

Finn Guldmann brought next idea :

> Jo, men den tid er sekunder.

Men den er der stadig - du kan i hvert fald påvirke den målte hastighed
hvis du bremser kraftigt ned mens du måles.

> Jeg mindes skriverier om at de i Norge bruger at sammenligne fotos fra
> kameraer med flere km afstand, og så måle sig til gennemsnitshastigheden
> udfra dem.

Det gør man også i DK - men man bruger det kun til at lave et fint kort
over motorvejen fra lidt nord for Vejle og til ca. Odense med afstikker
omkring E20 afkørsel 64 :) Altså et ganske fredeligt formål.

> Eller til der bliver så meget ballade om det at man glemmer alt om
> politichefens hastighed.

Smart træk - det ku være de sku prøve det :)

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-05-06 02:17

Henrik Stidsen skrev:
> Men den er der stadig - du kan i hvert fald påvirke den målte hastighed
> hvis du bremser kraftigt ned mens du måles.

Den tror jeg jeg vil anbringe i samme kategori som den med at blinke til
lyskrydsene.

En radar viser hastigheden i "real time".

Det kan da godt være at politiet lemper lidt på skriverierne hvis
bilisten viser god vilje til at bringe hastigheden ned.

> Det gør man også i DK - men man bruger det kun til at lave et fint kort
> over motorvejen fra lidt nord for Vejle og til ca. Odense med afstikker
> omkring E20 afkørsel 64 :) Altså et ganske fredeligt formål.

Er det sådan at man måler den enkelte bils gennemsnitshastighed?

Altså blitzer den det ene sted og igen det andet og så udregner
gennemsnit efter det?

Nu skal du ikke give dem "gode" ideer!

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-05-06 13:39

Finn Guldmann brought next idea :

> Den tror jeg jeg vil anbringe i samme kategori som den med at blinke til
> lyskrydsene.

> En radar viser hastigheden i "real time".

Men alligevel måler de din hastighed over x antal meter og hvis din
hastighed ændrer sig markant på den strækning kan det være svært at
bruge tallene til noget.

Og selv en radar må nødvendigvis lave en kørt afstand sammenlignet med
tid beregning for at kunne beregne hastigheden - ellers kan den jo ikke
se forskel på en bropille og en racerbils hastighed.

> Er det sådan at man måler den enkelte bils gennemsnitshastighed?
> Altså blitzer den det ene sted og igen det andet og så udregner gennemsnit
> efter det?

Den registrerer svjh nummerpladen på de biler der kører forbi. Når de
så kommer til næste målestation registreres de igen og man kan udregne
hastigheden mellem de to stationer. Man laver så noget
gennemsnitsberegning på alle dem der kører forbi og får på den måde et
billede af hvordan trafikken flyder.

Kortet kan ses på
http://trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=80151

> Nu skal du ikke give dem "gode" ideer!

Hvorfor ikke ? jeg har ikke børn i bilen alligevel :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-05-06 14:13

Henrik Stidsen skrev:
> Men alligevel måler de din hastighed over x antal meter og hvis din
> hastighed ændrer sig markant på den strækning kan det være svært at
> bruge tallene til noget.

Det kan de da. En udvist hastighed er også kørt. Og starter den med at
vise 70 km/t *har* du kørt 70 km/t. Problemet kan opstå hvor målingen
foregår lige ved grænsen mellem to hastighedsgrænser, hvor det så også
skal afgøres om det er i det ene eller det andet område.

> Og selv en radar må nødvendigvis lave en kørt afstand sammenlignet med
> tid beregning for at kunne beregne hastigheden - ellers kan den jo ikke
> se forskel på en bropille og en racerbils hastighed.

Hvor lang tid er en tennisbold, med +150 km/t om at tilbagelægge
strækningen fra den ene ende af en tennisbane til den anden?

På den tid kan de nå at måle hastigheden, så mon ikke også dekan nå det
i trafikken?

> [...]
> hastigheden mellem de to stationer. Man laver så noget
> gennemsnitsberegning på alle dem der kører forbi og får på den måde et

Underlig link? Jeg får blot en side med en masse HTML, i det felt på
siden fra Trafikken hvor der vist nok skulle være en Java applet.

Men du er sikker på det ikke gøres med et antal hastighedsmålere i vejen?

> Hvorfor ikke ? jeg har ikke børn i bilen alligevel :)

Det har jeg heller ikke. Men der render da børn rundt, så nogen må jo
have det.

(Der er, i øvrigt, ikke seler på bagsædet af min fine bil. Betyder det
at jeg ikke må køre med børn på bagsædet?)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-05-06 14:56

Finn Guldmann submitted this idea :

> [...]
> ved grænsen mellem to hastighedsgrænser, hvor det så også skal afgøres om det

Det kan også være at noget har påvirket målingen - en anden bil, et
autoværn, en bro osv.

> [...]
> fra den ene ende af en tennisbane til den anden?
> På den tid kan de nå at måle hastigheden, så mon ikke også dekan nå det i

Men den har bevæget sig over en strækning på en tid - den målte
hastighed kan godt være forskellig fra den aktuelle hastighed.

> Underlig link? Jeg får blot en side med en masse HTML, i det felt på siden
> fra Trafikken hvor der vist nok skulle være en Java applet.

Ja det lyder lidt mærkeligt.

> Men du er sikker på det ikke gøres med et antal hastighedsmålere i vejen?

Det var ikke sådan de forklarede det da de satte det op i hvert fald.

> (Der er, i øvrigt, ikke seler på bagsædet af min fine bil. Betyder det at jeg
> ikke må køre med børn på bagsædet?)

Der går ikke mange år før du så ikke må have nogen på bagsædet
overhovedet.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-05-06 16:01

Henrik Stidsen skrev:
> Det kan også være at noget har påvirket målingen - en anden bil, et
> autoværn, en bro osv.

Er der den mindste tvivl om hvilken bil der bliver målt skrotter de
målingen. Men autoværn og broer skulle helst blive stående hvor de står.

> Men den har bevæget sig over en strækning på en tid - den målte
> hastighed kan godt være forskellig fra den aktuelle hastighed.

Vi snakker altså tid udmålt i mikrosekunder. Så jeg tror ikke det vil
være afgørende. Betjenten kan jo ikke nå at reagere på den ene måling
før den næste er lavet.

> Det var ikke sådan de forklarede det da de satte det op i hvert fald.

Ok, den forklaring har jeg ikke hørt.

Jeg syntes blot at det er et noget omstændelig arbejde at gøre når der
kunne laves umiddelbare målinger hvor som helst med følere i vejene.

> Der går ikke mange år før du så ikke må have nogen på bagsædet overhovedet.

Men det må jeg godt, indtil videre? (Har ingen børn, og kører oftest
alene, så jeg har ikke sat mig ind i det.)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-05-06 17:12

Finn Guldmann laid this down on his screen :

> Er der den mindste tvivl om hvilken bil der bliver målt skrotter de målingen.
> Men autoværn og broer skulle helst blive stående hvor de står.

Selvom de står stille kan de godt påvirke måleresultaterne.

> Vi snakker altså tid udmålt i mikrosekunder. Så jeg tror ikke det vil være
> afgørende. Betjenten kan jo ikke nå at reagere på den ene måling før den
> næste er lavet.

Derfor er det alligevel en gennemsnitsfart ;)

> Ok, den forklaring har jeg ikke hørt.

> Jeg syntes blot at det er et noget omstændelig arbejde at gøre når der kunne
> laves umiddelbare målinger hvor som helst med følere i vejene.

Følere i vejen giver en måling på hastigheden lige præcis der hvor den
ligger. Måling med genkendelse af køretøjer over f.eks. 25km giver en
gennemsnitsfart og en mulighed for at udregne en generel
forsinkelsestendens over en given distance.

> Men det må jeg godt, indtil videre? (Har ingen børn, og kører oftest alene,
> så jeg har ikke sat mig ind i det.)

Jeg kan ikke huske hvordan det er med de regler - jeg har 3 seler på
bagsædet så det er ikke noget problem for mig.

"Frisbeetarianism is the belief that when you die, your soul goes up on
the roof and gets stuck." - George Carlin

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-05-06 19:48

Henrik Stidsen skrev:
> Selvom de står stille kan de godt påvirke måleresultaterne.

Jeg tror det påvirker målingen mere hvis betjenten står og svejer. Og
den forskel det kan giver er altså minimal.

> Derfor er det alligevel en gennemsnitsfart ;)

Ja, mellem to målinger taget med et mikrosekunds forskel.

> [...]
> gennemsnitsfart og en mulighed for at udregne en generel
> forsinkelsestendens over en given distance.

Jeg kan godt se forskellen mellem de to måleformer, menjeg kan ikke
finde fidusen i at det så kun er den ene strækning man gør det på.

Ny (nyere) bil, hva?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-05-06 20:08

Finn Guldmann formulated on søndag :

> Jeg tror det påvirker målingen mere hvis betjenten står og svejer. Og den
> forskel det kan giver er altså minimal.

Det er vist noget med reflektion af signalerne. Iøvrigt står
fartmålerne jo på trebenede stativer så det er vel ligemeget om
betjenten er træt i benene ;)

> Jeg kan godt se forskellen mellem de to måleformer, menjeg kan ikke finde
> fidusen i at det så kun er den ene strækning man gør det på.

Jeg tror det er noget med at det er der det er relevant at gøre det.
Der er ikke megen ide i at gøre det på strækningen fra kolding til
Esbjerg for der er så sjældent kø. Strækningen omkring Vejle-Kolding er
der med jævne mellemrum kø så det kan være relevant at vide om der er
kø i dag eller ej. Motorvejene omkring KBH har jo altid kø så derovre
er det jo ligemeget ;) Jeg tror egentlig nok de udvider det ind i
mellem så mon ikke det kommer til at dække mere af landet i løbet af
nogen år ?

> Ny (nyere) bil, hva?

Årgang 2000 så det kan man godt kalde det :)

"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
going to those places." - Henny Youngman

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-05-06 22:53

Henrik Stidsen skrev:
> Det er vist noget med reflektion af signalerne. Iøvrigt står fartmålerne
> jo på trebenede stativer så det er vel ligemeget om betjenten er træt i
> benene ;)

Den sidste jeg så var da sådan en "forvokset videooptager" med en
tilhørende lille taske medbatteri.

> [...]
> ligemeget ;) Jeg tror egentlig nok de udvider det ind i mellem så mon
> ikke det kommer til at dække mere af landet i løbet af nogen år ?

Jeg syntes da det er et lidt langt forløb de bruger, hvis de ikke
udregner ind imellem.

Jeg kan da godt få øje på det lidt usmarte hvis kø-problemer på Vestfyn
betyder at dem der kommer sydfra får besked om at der er forlængede
rejsetider mellem Kolding og Vejle.

Årsunge!

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-05-06 19:24

Finn Guldmann formulated the question :

> Den sidste jeg så var da sådan en "forvokset videooptager" med en tilhørende
> lille taske medbatteri.

De har vist ret mange forskellige - jeg har kun set dem på stativ.

> Jeg syntes da det er et lidt langt forløb de bruger, hvis de ikke udregner
> ind imellem.

Jeg ved ikke hvor mange gange de måler det på strækningen men det må
være mere end en gang. De måler i hvert fald en gang pr. frakørsel for
man kan på deres online kort beregne køretid mellem to frakørsler. Lige
pt. dog ikke hen over Vejle Fjord broen da deres elektronikskab til den
strækning blev smadret i et færdselsuheld...

> Jeg kan da godt få øje på det lidt usmarte hvis kø-problemer på Vestfyn
> betyder at dem der kommer sydfra får besked om at der er forlængede
> rejsetider mellem Kolding og Vejle.

Jo tak, det tror jeg de ville være trætte af.

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-05-06 20:19

Henrik Stidsen skrev:
> De har vist ret mange forskellige - jeg har kun set dem på stativ.

Men ikke den som de bruger i Frankrig. Det er en kikkert med indbygget
radar. Iflg. dem med "kanonen" har de prøvet den og fundet den for spinkel.

> [...]
> pt. dog ikke hen over Vejle Fjord broen da deres elektronikskab til den
> strækning blev smadret i et færdselsuheld...

Det kunne du da godt havde skrevet fra starten af. Her render jeg rundt
og tror at de blitzer nord for Vejle, ved Odense og et eller andet sted
ved Lunderskov, og så regner på det.

Men hvis de så i stedet blitzer for hver afkørsel/ind-/ud-fletning ender
de jo op med en utrolig masse data.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-05-06 21:14

Finn Guldmann formulated on mandag :

> Det kunne du da godt havde skrevet fra starten af. Her render jeg rundt og
> tror at de blitzer nord for Vejle, ved Odense og et eller andet sted ved
> Lunderskov, og så regner på det.

Du ku da bare have kigget på kortet ;) (og repareret din computer så
den kunne vise det...)

> Men hvis de så i stedet blitzer for hver afkørsel/ind-/ud-fletning ender de
> jo op med en utrolig masse data.

Det er vist ca. sådan de gør ja.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-05-06 23:02

Henrik Stidsen skrev:
> Du ku da bare have kigget på kortet ;) (og repareret din computer så den
> kunne vise det...)

De kan da bare bruge nogle scripts der fungerer i en ordentlig browser.
(IE giver i øvrigt samme resultat.)

> Det er vist ca. sådan de gør ja.

*Det* er mange billeder.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-05-06 16:59

Finn Guldmann presented the following explanation :

> De kan da bare bruge nogle scripts der fungerer i en ordentlig browser.
> (IE giver i øvrigt samme resultat.)

Så er det fordi du mangler et eller andet på din maskine for det virker
fint her. Har du installeret det der SVG plugin der skal til for at
vise det ? (jeg gætter: nej - klik på "hjælp til at se kortet" og få
det installeret)

> *Det* er mange billeder.

Nu er det nok ikke deciderede billeder de gemmer men blot nogle data om
trafikken - men ja, det er sikkert mange data de gemmer.

"The secret of staying young is to live honestly, eat slowly, and lie
about your age." - Lucille Ball

Fra : Christopher Stein

Dato : 08-05-06 14:59

Henrik Stidsen skrev:
> Finn Guldmann formulated on søndag :

> Det er vist noget med reflektion af signalerne.

Det er doppler effekten der gør dig gældende her.. Der bliver sendt et
signal afsted med en given bølgelængde. Når den rammer en flade der
bevæger sig og bliver kastet tilbage har den en anden bølgelængde.
Forskellen imellem de to kan bruges til at udregne hvor hurtigt objektet
bevæger sig imod kilden / væk fra kilden.
Dvs, at en betjent der står og svajer med 30 cm / sek kun har ca 1-2
promilles påvirkning på den målte fart. (men som der så rigtigt bliver
skrevet, står tingesten for det meste på et stativ)

:)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-05-06 16:45

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Selvom de står stille kan de godt påvirke måleresultaterne.

Hvordan ?

> Derfor er det alligevel en gennemsnitsfart ;)

Ja - men ikke en gennemsnitfart du kan påvirke syndeligt ved en
nedbremsning, da målingerne sker på tisintervaller af mikrosekunder.

> [...]
> gennemsnitsfart og en mulighed for at udregne en generel
> forsinkelsestendens over en given distance.

Det er ikke den måde det gøres på, målingerne fortages på faste steder med
radarlignende udstyr, måling sker på under en meter, målingerne opsamles af
komputer, data om hastighed og køretøjsantal behandles central og danner
herefter grundlag for de opgivne tider på tidligere omtalte side.

Måleudstyr monteres i øjeblikket flere steder, i dag er de i gang med at
montere omkring Ejer Bavnehøj.

MVH Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-05-06 19:27

Hans L. Jørgensen expressed precisely :

> Hvordan ?

Aner det ikke - men det er svjh hvad der kom frem at der stod i
manualen til måleudstyret. Iøvrigt kan enhver reflektion påvirke sådan
en måler - og er man uheldig gør den det den forkerte vej.

> [...]
> komputer, data om hastighed og køretøjsantal behandles central og danner
> herefter grundlag for de opgivne tider på tidligere omtalte side.

Der skal da utroligt mange målere til for at give et retvisende billede
af hastigheden på så lang en strækning.

> Måleudstyr monteres i øjeblikket flere steder, i dag er de i gang med at
> montere omkring Ejer Bavnehøj.

Passer meget godt med at de udvider fra trekantsområdet og nordpå.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-05-06 20:06

> Aner det ikke - men det er svjh hvad der kom frem at der stod i manualen
> til måleudstyret. Iøvrigt kan enhver reflektion påvirke sådan en måler -
> og er man uheldig gør den det den forkerte vej.

Nu er sådan en radar meget retningsbestemt, så chancerne for reflektioner er
meget begrænsede, der er ikke mange graders åbningsvinkel på
radarhornet/antennen. Derudover er det muligt at stille følsonheden på
modtageren, således at eventuelle reflektioner ikke får nogen betydning, da
de hvis udstyret er stillet korrekt op er meget langt nede signalmæssigt.

> Der skal da utroligt mange målere til for at give et retvisende billede af
> hastigheden på så lang en strækning.

Ved ikke præcis afstanden mellem målestationerne, kan dog sige at de i dag
arbejdede på en ved Ejer Bavnehøj og ca. 3 km nord for Ejer Bavnehøj, ved
dog ikke ellers hvor tæt de er placeret.

MVH Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-05-06 21:16

Hans L. Jørgensen pretended :

> [...]
> de hvis udstyret er stillet korrekt op er meget langt nede signalmæssigt.

Og alligevel er det efter sigende beskrevet i manualen som mulig årsag
til forkerte resultater - andre biler, autoværn og lign.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-05-06 23:03

Henrik Stidsen skrev:
> Og alligevel er det efter sigende beskrevet i manualen som mulig årsag
> til forkerte resultater - andre biler, autoværn og lign.

Hvad lavede du ved din computer mellem 22:13 og 22:16?

Din skrift 22:13 er ok. din skrift 22:16 er med mærkelige tegn.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-05-06 16:59

Finn Guldmann formulated the question :

> Hvad lavede du ved din computer mellem 22:13 og 22:16?
> Din skrift 22:13 er ok. din skrift 22:16 er med mærkelige tegn.

Hehe, sandsynligvis intet der kan have betydning her :)

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-05-06 18:29

Henrik Stidsen skrev:
> Hehe, sandsynligvis intet der kan have betydning her :)

Det er ligegodt man skal skrive det til dig hele tiden.

--
MVH Finn Opel Ascona 1,6S '86 (6340)
I dag har jeg kørt over 12 fortovskanter, været i grøften 3 gange,

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-05-06 18:36

Finn Guldmann brought next idea :

> Det er ligegodt man skal skrive det til dig hele tiden.

Du må lave en standard signatur ;)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-05-06 16:53

> Henrik Stidsen skrev:
>>
> Den tror jeg jeg vil anbringe i samme kategori som den med at blinke til
> lyskrydsene.
>
> En radar viser hastigheden i "real time".

Ja og måling foregår på mikro eller sågar nanosekunder, så en nedbremsnings
indvirkning skal ske lige nøjagtig det splitsekund der måle, ikke videre
sandsynligt, da målingerne foregår så langt fra radaren som muligt med
behørig sikkerhed for måleresultatets nøjagtighed.

> Det kan da godt være at politiet lemper lidt på skriverierne hvis bilisten
> viser god vilje til at bringe hastigheden ned.

Tvivler - betjenten ved radaren ser kun på udlæst resultat af måling.

> Er det sådan at man måler den enkelte bils gennemsnitshastighed?

Ja - på samme måde som de hastighedsmålere der i Vejle amt er opstillet ved
indkørsler til byer.

> Altså blitzer den det ene sted og igen det andet og så udregner gennemsnit
> efter det?

Har ikke hørt det praktiseret siden man brugte stopur.

MVH Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-05-06 20:03

Hans L. Jørgensen skrev:
> Ja - på samme måde som de hastighedsmålere der i Vejle amt er opstillet ved
> indkørsler til byer.
> Har ikke hørt det praktiseret siden man brugte stopur.

Men det er sådan jeg forstår Henrik's beskrivelse. Og til mig at se må
det da give en masse ekstra arbejde.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-05-06 21:17

Finn Guldmann brought next idea :
> Men det er sådan jeg forstår Henrik's beskrivelse. Og til mig at se må det da
> give en masse ekstra arbejde.

Der er da ikke ret meget arbejde i at have en computer tændt... Måske
lige når nogen påkører udstyret så det skal repareres.

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-05-06 23:00

Henrik Stidsen skrev:
> Der er da ikke ret meget arbejde i at have en computer tændt... Måske
> lige når nogen påkører udstyret så det skal repareres.

Som jeg forstår det er det jo ikke blot nogle tal der skal behandles,
men en hulens masse billeder.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-05-06 15:11

Christopher Stein wrote:

> [...]
> promilles påvirkning på den målte fart. (men som der så rigtigt bliver
> skrevet, står tingesten for det meste på et stativ)

20 cm / sek, det er vist mere end en lille svejen

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 08-05-06 15:22

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> writes:

> 20 cm / sek, det er vist mere end en lille svejen

Med 2 promilles påvirkning passer det vel meget godt?