Jeg skal træde MEGET længere ned....
Fra : JL

Dato : 04-05-06 23:25

Min bil (Ford Mondeo 1995) var hos mekanikeren i går til et stort service
eftersyn.

Der blev bla. skiftet bremseklodser.

Jeg kørte derfra i går aftes, og blev virkelig overasket da jeg skulle
bremse for rødt lys. Jeg skal træde MEGET længere ned på bremsepedalen for
at få den samme "bremsekraft" som før den havde været hos mek.

Jeg snakkede så med ham i dag, og han sagde at det "justerede sig
efterhånden". Jeg syntes det er noget mærkeligt noget, for der er ikke ret
meget der har justeret sig i dag kan jeg fortælle.

Nu skal jeg ud til ham på mandag, da der er en anden ting jeg ikke er helt
tilfreds med, og så må jeg tage den med ham der.

Men hvad kan det være? Er der ikke nok bremsevæske i eller?

Mvh
Jógvan Lindenskov

Fra : H.Jørgensen

Dato : 05-05-06 06:07

Man siger at nye klodser skal bruge 300 km til at køres til.
Men der kan være luft i bremsesystemet som giver en svampet pedal.

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-06 10:11

"JL" <invalid@invalid.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> havde været hos mek.
> Men hvad kan det være? Er der ikke nok bremsevæske i eller?

Jeg vil mene at mekkeren har ret. Klodserne skal slides til. Svjh skal de
slides "skæve", i vinkel eller hvad man nu kalder det. Indtil da skal der
trædes mere i pedalen før hele bremseklodsen får kontakt med skiven...

Fra : Møller

Dato : 05-05-06 10:54

"JL" <invalid@invalid.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> tilfreds med, og så må jeg tage den med ham der.
>
> Men hvad kan det være? Er der ikke nok bremsevæske i eller?

Svarene der er kommet indtil nu er ikke entydige:

Skal du træde længere ned hver gang, eller skal du træde hårdere?

Dette lyder måske åndsvagt, men prøv, uden at køre:

Træd pedalen hårdt i bund og slip, gør det en del gange.

Jeg ved desværre ikke om din bil har selvjusterende håndbremse, og om den
virker på de samme klodser som driftsbremsen, for så skal du hive og slippe
håndbremsen en del gange, før klodserne er helt i rigtige stilling.

Om klodserne er nye eller ej, skal ikke få pedalen til at gå længere ned,
blot at du måske skal tråde hårdere til at begynde med, da kontaktfladen på
nye klodser ikke er den samme som på "tilkørte" Klodser, afhængig af hvordan
du bremser, kan det tage nogen tid.

Min gamle metode skal du nok ikke bruge, da den kan være hård ved moderne
klodser:
Find en lige og helt fri strækning:
Op på max. tilladt hastighed, brems maksimalt ned uden blokering, ABS er
underordnet.
Gentag det til bremserne mister bremseevnes, der ryger og lugter af helvede
til! kør stille og roligt videre til klodser og skiver er kølet af, lav et
par prøvebremsninger, nu skulle de bide som ind i h..., og ikke fade mere.
MEN du skal ikke gøre det hvis du IKKE har fået nyt bremsevæske i systemet,
forså kan du komme galt af sted.

Men i dag kan man købe specielle klodser der ikke fader så let
Afhængig af brug er der klodser i kategorier: Black, Green, Red. Yellow,
Blue.
Du har nok klodser i kategorien Black.

Yellow og Blue anser jeg for udelukket, da de skal varmes op inden de er
brugbare Min 100 gr C.

Møller

Fra : Steen Schmidt

Dato : 05-05-06 11:16

Møller wrote:

> [...]
> h..., og ikke fade mere. MEN du skal ikke gøre det hvis du IKKE har
> fået nyt bremsevæske i systemet, forså kan du komme galt af sted.

Det er da den direkte vej til smadrede klodser! De bliver bare til glas
på overfladen, og så er der ikke mere bremsekraft i dem.

Mvh
Steen

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-06 11:49

> Det er da den direkte vej til smadrede klodser! De bliver bare til glas
> på overfladen, og så er der ikke mere bremsekraft i dem.

Ja det vil jeg også mene, jeg har været på en hård tur engang, og det gav
bremsesvigt til sidst, og bagefter kylede klodserne, og den bremsede ikke
lige så godt.. :o/

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-06 11:49

> Ja det vil jeg også mene, jeg har været på en hård tur engang, og det gav
> bremsesvigt til sidst, og bagefter kylede klodserne, og den bremsede ikke
> lige så godt.. :o/

hylede self..

Fra : Møller

Dato : 05-05-06 15:21

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message

> [...]

Tja.

Men den førende danske producent af bremseklodser: Roulund, som lige er
blevet solgt, har beskrevet den fremgangsmåde

Og de har da trods alt haft testbane ved Odense, og testede belægning og
bremser f.eks Volvo.

Men et er tro, et andet er viden og fakta

Fra : Møller

Dato : 05-05-06 15:29

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message

> Det er da den direkte vej til smadrede klodser! De bliver bare til glas
> på overfladen, og så er der ikke mere bremsekraft i dem.

Steen klippede det væsentlige væk.
"Min gamle metode skal du nok ikke bruge, da den kan være hård ved moderne
klodser"

Og sådan kan man jo fordreje ethvert indlæg. Og opnå, at ingen gider skrive
ind !!

At han så ikke har ret er en anden sag. Men det gider jeg ikke kommentere
yderligere.
Møller

Fra : Møller

Dato : 05-05-06 15:38

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message

> Det er da den direkte vej til smadrede klodser! De bliver bare til glas
> på overfladen, og så er der ikke mere bremsekraft i dem.

Når du klipper, vil du så lige lade være med at klippe det væsentlige væk:

"Min gamle metode skal du nok ikke bruge, da den kan være hård ved moderne
klodser:"
men så er din bemærkning jo også helt overflødig

Møller

Fra : Møller

Dato : 05-05-06 16:07

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message

> Det er da den direkte vej til smadrede klodser! De bliver bare til glas
> på overfladen, og så er der ikke mere bremsekraft i dem.

Jeg citerer lige fra Roulund Braking:

"Glaserede bremsebelægninger:
Glasering
Såfremt en bremsebelægnings overflade bliver meget hård, benævnes det som
glasering, da bremsebelægningen ofte får et blankt overflade som vist på
billedet ( jeg undlader billede her Møller). Belægningsmaterialet er
beregnet til en vis grad af slidtage, så ophobning af affaldsstoffer i
overfladen fjernes. (det var det jeg gjorde med indkøringsbeskrivelsen
)

glasering kan derfor forekomme ved for nænsom brug af bremserne i længere
tid, eller en bremsebelægnings konstante tryk mod bremseskiven.
Friktionsevnen nedsættes, og bremselængden øges."

Jeg har ikke redigeret eller skåret i teksten.

Det jeg gjorde ved mine belægninger var populært sagt: at brænde overflødig
bindemiddel af, og sikre, at de ikke blev glaseret, altså det modsatte af
hvad du anfører.
Som jeg skrev indledningsvis: Min gamle metode skal du nok ikke bruge, da
den kan være hård ved moderne
klodser, skyldes, at jeg kun har anvendt metoden ved asbestholdige
bremsebelægning.

Værkstedshæftet fra Roulund Brakes hedder:
Værkstedstips
DAN-BLOCK.
og er revideret i forbindelse med overgang til asbestfri belægninger.

Møller

Fra : Christopher Stein

Dato : 05-05-06 11:19

JL skrev:
> [...]
> tilfreds med, og så må jeg tage den med ham der.
>
> Men hvad kan det være? Er der ikke nok bremsevæske i eller?

du kan prøve at køre op på max tilladt hastighed, træde middelhårdt på
bremsen, slippe igen og træde lige så hårdt som første gang umiddelbart
efter hinanden. Hvis den bremser hårdere ved andet tryk, tyder det på
luft i bremsesystemet... kommer jo også an på om du har skiftet
bremsevæske /udluftet etc..
hvis ikke, er det nok bare klodserne der skal køres til..

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-06 16:40

> [...]
> tilfreds med, og så må jeg tage den med ham der.
>
> Men hvad kan det være? Er der ikke nok bremsevæske i eller?

Det lyder som om der er noget galt. Bremsekloder til en mondeo skal ikke
køres til eller lign.
Hvis du kan træde pedalen længere ned end normalt så er det højst sansynligt
fordi der er luft i systemet. Jeg ville fluks få ham til at udlufte systemet
da du ellers risikerer at opleve total bremsesvigt ved en hård opbremsning.
Det er IKKE noget du bør tage på den lette skulder.
En anden mulighed kunne være at mekanikeren har samlet noget forkert således
at den kun bremser foran, så vil du også opleve at bremserne kan trædes
længere ned.
Men som sagt få det lavet med det samme, det er fuldstændig vanvittig at
køre rundt med, det skal virke fra 2. gang man træder på bremsen så skal de
være på plads.
Jeg har skiftet klodser og bakker utallige gange på Sierra og mondeo (en
enkelt gang) samt skifter bremsevæske hvert 2. år. Det fungerer med en
perfekt pedal hvis komponenterne er tætte og der ikke er luft i systemet.

--
Tom

Fra : J.L.

Dato : 08-05-06 09:57

> [...]
> tilfreds med, og så må jeg tage den med ham der.
>
> Men hvad kan det være? Er der ikke nok bremsevæske i eller?

Der skal IKKE være retlang vandring på bremser ..... UANSET om bremserne er
nye ......

Det var et kendt problem "i gamle dage", at hvis du klemte stemplerne helt
tilbage i kaliberne og derefter kun benyttede bremsepedalen til at presse
dem til til bremseklodserne, så kunne vandringen på stemplerne bliver for
stor ........

Stemplerne i kaliberne bliver trukket tilbage af den gummipakning som
slutter rundt om selve stemplet. Der er minimalvandring på et
kaliberstempel, så når bremsen aktiveres, så løfter gummipakningen sig
samtidig med at stemplet presses imod bremseklodsen. Når bremsepedalen ige
slippes, så vil gummiringen "hjælpe" stempelet med at vandre tilbage.

LØSNING:
Afmonter kaliberen og aktiver pedalen, og pres stemplet "for langt ud", lige
nøjagtigt så langt at kaliberen ikke kan gå ind over bremseklodser og
bremseskiven ...... pres herefter stemplet tilbage .... og kun lige
nøjagtigt så langt tilbage den kaliberen kan presses ind over klodserne igen

Samme procedure gentages i begge sider !!!

En anden løsning kan være at mekanikeren .... hvis der er tromlebremser på
bagakslen .... har løsnet bremsejusteringen i bagbremserne for at få
tromlerne af. Der dannes ALTID en slidkant på bremsetromler ..... og hvis
denne ikke fjernes ved hvert service, så kan man ikke justere bagbremserne
tilstrækkeligt ved montering af tromlerne igen.

Så ved jeg godt at nogen nu vil sige at bagbremserne på en Mondeo er
selvjusterende ........ MEN jeg har i de ti år jeg har arbejdet med biler,
endnu ikke oplevet nogle selvjusteringsanordninger, der fungerede optimalt
....... så en "manuel grundjustering" er absolut nødvendig ...... og især på
ældre biler !!

Hvis bagbremserne ikke er justeret rigtigt, så vil vandringen på
bremsepedalen blive meget lang !!!!

Mvh J.L (J punktum L)