Forhjulsleje-lignende lyde i Passat
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 02-05-06 11:15

Hej

I vores Passat Variant fra 2000 oplever vi af og til nogle lyder, der mest
af alt lyder som et forhjulsleje, der er gået, men

1) Vores mekaniker siger, at forhjulslejet ikke fejler noget
2) Lyden er der kun periodevis

Lyden KAN opstå ved kraftige højresving f.eks. ned ad bakke, hvor der
VIRKELIG er belastning på. Når lyden først er opstået, så stopper den ikke
igen, førend bilen har holdt stille et par timer.

Lyden er hjul-omdrejnings-afhængig. Dvs, lyden er der 1 gang pr.
hjulomdrejning.

Lyden kan mest af alt sammenlignes med den lyd, der opstår, når en pedalarm
på en cykel er løs - altså, een gang pr. omgang et højt 'klok'.

Bare for at gentage mig selv: Lyden kommer periodevis og er der IKKE
nødvendigvis hver eneste gang jeg kører ned af de to sidste bakker inden
jeg er hjemme.. men det er som regel der den opstår - hvis den altså opstår
(!)

Anyone?

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-05-06 11:35

Bo Kamp Dudek skriver:

> I vores Passat Variant fra 2000 oplever vi af og til nogle lyder, der mest
> af alt lyder som et forhjulsleje, der er gået, men

Altså en rumlen

> Lyden er hjul-omdrejnings-afhængig. Dvs, lyden er der 1 gang pr.
> hjulomdrejning.

Altså et klonk for hver 2 meter ?

> Lyden kan mest af alt sammenlignes med den lyd, der opstår, når en pedalarm
> på en cykel er løs - altså, een gang pr. omgang et højt 'klok'.

Karadanled eller hjulophæng.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-05-06 11:35

Bo Kamp Dudek skriver:

> Lyden kan mest af alt sammenlignes med den lyd, der opstår, når en pedalarm
> på en cykel er løs - altså, een gang pr. omgang et højt 'klok'.

Hov, boltene til hjulene er selvfølgelig spændte.... ?

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Peter S.

Dato : 02-05-06 11:42

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Hov, boltene til hjulene er selvfølgelig spændte.... ?

Jeg har været ude for at boltene til hjulene var en anelse for lange, og gik
imod "noget" inde bagved navet.

/Peter

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 04-05-06 19:58

[...]

> Jeg har været ude for at boltene til hjulene var en anelse for lange, og gik
> imod "noget" inde bagved navet.

se, den tanke har også strejfet mig, da jeg selv har oplevet det med cykler
(ja, det sker sgu tit, at jeg sammenligner biler med cykler, men nu har jeg
jo osse en cykel-fortid, ikke!), men det undrer mig så bare lidt, at lyden
ikke er der konsekvent..

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Peter S.

Dato : 05-05-06 17:01

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> men nu har jeg jo osse en cykel-fortid, ikke!), men det undrer mig så
> bare lidt, at lyden ikke er der konsekvent..

Hvis det kun er én af boltene der er ½ mm for lang, så går den måske kun
imod når den er under pres (ned af bakke, bremse, dreje, varmeudviddelse
mv.).

/Peter

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 04-05-06 19:56

[...]

> Hov, boltene til hjulene er selvfølgelig spændte.... ?

yup..

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal