Synsfrit anhængertræk på Xantia ???
Fra : Ukendt

Dato : 01-05-06 07:49

Hvad betyder "sysfrit anhængertræk"

Vi er ved at købe en nysynes Xantia, og skal ha´ lavet anhængertræk, fordi
vi tit transporterer cykler... Bliver vi nødt til at syne den igen, eller
kan man få træk der ikke kræver syn... Vi skal ikke bruge den til at trække
tailere, blot til at spænde cykelholder på bilen...

Ved at man til mange bil modeller kan få en besværlig løsning, der ikke
kræver krog, men duer disse til Xantia, og er de værd at overveje ???

---
MBJ

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-05-06 07:51

Morten Bo Jensen skriver:

> Hvad betyder "sysfrit anhængertræk"

Det ord har jeg aldrig hørt om før. Synsfri sammenkobling er det man har
på de fleste biler i dag.

> [...]
> kan man få træk der ikke kræver syn... Vi skal ikke bruge den til at trække
> tailere, blot til at spænde cykelholder på bilen...

Monter en anordning der ikke er et anhængertræk, så skal den ikke synes.

Jeg tror at du får noget besvær med at overbevise folk om at du ikke vil
bruge en trailer, når først du har en trækkrog....

> Ved at man til mange bil modeller kan få en besværlig løsning, der ikke
> kræver krog, men duer disse til Xantia, og er de værd at overveje ???

En af disse hersens "bagklaptingester" virker fint på en Xantia,
fordelen er også at cyklen er væk, hvis du skal i bagagerummet.

Smid pengene og få monteret et rigtigt træk, men få det gjort, inden den
skal synes.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-06 08:12

Synsfri sammenkobling er det man har på de fleste biler i dag.

Og det er ikke muligt at spænde cykel stativ på sådan en ???

På vores gamle Golf havde vi en krog der blev sat på inden syn, men det var
noget med at vi fik overbevist forsikringen om at det ikke skulle bruges til
at trække trailere, og så var prisen en anden...

> Smid pengene og få monteret et rigtigt træk, men få det gjort, inden den
> skal synes.

Den blev synes i marts, så det er for sent.... Men hva´... En krog koster
vel 2500kr med montering, og synet koster vist et sted emllem 450 og 800kr
ikke sandt...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-05-06 08:27

Morten Bo Jensen skriver:

> Og det er ikke muligt at spænde cykel stativ på sådan en ???

Jo da.
Det er et ganske almindeligt træk, hvor du kan spænde hvad som helst på.

> På vores gamle Golf havde vi en krog der blev sat på inden syn, men det var
> noget med at vi fik overbevist forsikringen om at det ikke skulle bruges til
> at trække trailere, og så var prisen en anden...

Ja, forsikringsmæssigt, men bilen var synet med det.

> Den blev synes i marts, så det er for sent.... Men hva´... En krog koster
> vel 2500kr med montering, og synet koster vist et sted emllem 450 og 800kr
> ikke sandt...

Pas, det har været oppe et par gange før. Du skal have en
momsregistreret til at udfylde papirene. Afhængigt af bilens alder skal
den ike til omsyn.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-06 08:49

Skal altså lige ha´ det skåret ud i pap

Altså hvis vi får sat "synsfri sammenkobling" på Xantia´en, skal den ikke
synes, og vi kan sætte cykelstativet på uden at linke, og ordne det med
forsikringen i ro og mag ???

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-05-06 08:56

Morten Bo Jensen skriver:

> Altså hvis vi får sat "synsfri sammenkobling" på Xantia´en, skal den ikke
> synes

Jo, hvis den er over 8 år gammel.

Under 8 år skal det meldes til synskontoret og de retter og sender en ny
registreringsattest til dig.
Det kan dog kun gøres gennem en momsregistreret.

> og vi kan sætte cykelstativet på uden at linke, og ordne det med
> forsikringen i ro og mag ???

Husk at i skal have en ekstra nummerplade....

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-06 09:06

> Jo, hvis den er over 8 år gammel.

Den er fra 96

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-05-06 09:13

Morten Bo Jensen skriver:

> Den er fra 96

Tag den til syn...

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-05-06 08:03

Morten Bo Jensen wrote:
> Hvad betyder "sysfrit anhængertræk"

Du mener sikkert synsfri sammenkobling.
Dvs at du kan tilkoble anhængere/campingvogne som også er med synsfri
sammenkobling, såfremt de opfylder kravene som din bil stiller
(vægt/størrelse osv).
I "gamke dage" synede man hver enkelt påhængskøretøj til hver bil som de
måtte trækkes af og det skulle fremgå af reg./koblings attesten til
køretøjerne.

> [...]
> igen, eller kan man få træk der ikke kræver syn... Vi skal ikke bruge
> den til at trække tailere, blot til at spænde cykelholder på bilen...

Hvor gammel er bilen ?
Hvis den er under 8 år, så kan du få et momsregistreret værksted til at
montere og derved spare synet, så skal det blot anmeldes på motorkontoret
efterfølgende.
Er bilen derimod over 8 år, så slipper du ikke uden om synet.

> Ved at man til mange bil modeller kan få en besværlig løsning, der
> ikke kræver krog, men duer disse til Xantia, og er de værd at
> overveje ???

Dem har jeg så desværre ingen erfaring med.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : alexbo

Dato : 01-05-06 08:35

"Morten Bo Jensen" skrev

> Bliver vi nødt til at syne den igen, eller kan man få træk der ikke
> kræver syn... Vi skal ikke bruge den til at trække tailere, blot til at
> spænde cykelholder på bilen...

Man sætter et ganske alm træk på, svejser en klods på kuglen, så en anhænger
ikke kan kobles på..
Så er det ikke et træk, men et cykelstativ.

Så kan du, hvis du ønsker det, til næste syn få skåret klodsen af og få
trækket godkendt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 01-05-06 08:42

"Morten Bo Jensen" <giant[AT]post.cybercity[DOT]dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ved at man til mange bil modeller kan få en besværlig løsning, der ikke
> kræver krog, men duer disse til Xantia, og er de værd at overveje ???

Du kan godt montere et træk uden at køretøjet skal til syn.

Kravet er da at trækket er gjort uanvendeleligt som trailerkrog, det kan
gøres ved at der svejses en møtrik på toppen af kuglen, så kan entrailer
ikke kobles på.

MVH Hans

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-06 08:50

> Du kan godt montere et træk uden at køretøjet skal til syn.

Og synsfri sammen kolbling er ikke en bedre mulighed ???

> Kravet er da at trækket er gjort uanvendeleligt som trailerkrog, det kan
> gøres ved at der svejses en møtrik på toppen af kuglen, så kan entrailer
> ikke kobles på.

Smart...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-05-06 09:07

> Og synsfri sammen kolbling er ikke en bedre mulighed ???

Det syntes jeg, et syn er en brøkdel af udgiften til træk og evt. montage.
Og man ved aldrig hvornår det kan komme i brug, det koster næsten ingen
penge at leje en trailer, så behovet kan hurtigt opstå ;).

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 01-05-06 10:17

> Og synsfri sammen kolbling er ikke en bedre mulighed ???

Vel ikke for dig som kun skal bruge "jydekrogen" til cykler.

Derudover er der hvis du vil have krogen aktiv til trailer/CV brug kravet om
ansvarsforsikring, nogle forsikringer opkræver ikke ekstra herfor, andre
gør, men det kan jo oplyses af dit forsikringsselskab.

MVH Hans