Synsregler
Fra : Benny Højvælde

Dato : 30-04-06 18:42

Øh. Forklar lige synsreglerne for mig.

Hvis jeg køber en bil der blev indregistreret 1. gang midt dec. 95, og blev
synet sidste gang i feb. måned 05. Hvis jeg køber bilen i dag skal jeg så
syne den nu eller først i feb måned 07. (Han har haft bilen fra ny)

Jeg har altid fået tudet ørene fulde om at den skal synes samme måned som
den blev indregistreret 1. gang, men det passer da ikke her.

Benny

Fra : alexbo

Dato : 30-04-06 18:55

"Benny Højvælde" skrev

> Øh. Forklar lige synsreglerne for mig.

Personbiler skal synes hver fjerde år, med udgangspunkt i den første indreg.
dato.
Hvis den bliver synet uden for tid, f.eks. i forbindelse med mont. af træk.
kan periodesynet ændres til at følge "træk"datoen.

Hvis "din" bil fik monteret træk i feb.05, sprang den synet i dec. 05 over
og skal synes feb.07.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-04-06 21:51

Det er fint med hjælpsomhed, men noget skidt når du vildleder spørgeren som
i dit svar her.

> Personbiler skal synes hver fjerde år, med udgangspunkt i den første
> indreg.
> dato.

Biler skal ikke til syn hvert fjerde år, de skal til periodisk syn første
gang 4 år efter første registrering, dog ikke med udgangspunkt i datoen men
måneden.

Herefter skal de til syn hvert andet år, indtil de fylder 35 år herefter som
veterankretøj hvert ottende år.

> Hvis den bliver synet uden for tid, f.eks. i forbindelse med mont. af
> træk.
> kan periodesynet ændres til at følge "træk"datoen.

Ved det man kalder "registreret syn" eller i de tilfælde (som eksempelvis
montering af anhængertræk på et køretøj der er over 8 år og derfor skal
fremstilles til "frivilligt syn") kan man vælge at lade godkendelsesdatoen
danne grundlag for fremtidige indkaldelser til periodisk syn.

> Hvis "din" bil fik monteret træk i feb.05, sprang den synet i dec. 05 over
> og skal synes feb.07.

Kommer da så sandelig an på hvad der evt. står i registreringsatestens felt
"periodisk syn (valgfri synsdato), hvis der ikke står noget i dette felt
gælder feltet "registreret føste" gang.

I så fald vil den have synstermin december ulige år, altså 2007.

Eneste anden mulighed er at du har kørt din bil til "frivilligt syn" i
perioden de sidste 6 måneder inden den falder i syn, altså i dette tilfælde
vil det sige at hvis bilen fremstilles 6-7-8-9-11-måned vil den ikke blive
indkaldt til det næste periodiske syn.

Hvis den derimod ved synet med krogen bliver markeret til at fælge denne
dato for fremtidige periodiske syn vil den blive indkaldt med termin i 2. md
2007.

MVH Hans

Fra : alexbo

Dato : 30-04-06 22:15

"Hans L. Jørgensen" skrev

> Herefter skal de til syn hvert andet år,
Rigtigt det var en svipser.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-04-06 22:58

Hans L. Jørgensen skrev:

> Herefter skal de til syn hvert andet år, indtil de fylder 35 år herefter som
> veterankretøj hvert ottende år.

Men det skal man da så lige huske at sige til motorkontoret at vil ind
under den regel?. Ellers bliver man mig bekendt indkaldt hvert andet år.
Kender et par stykker der troede det foregik pr. automatik.

--
MVH

Ib Jakobsen