Holde tilbage - spørgsmål
Fra : Thomas

Dato : 29-04-06 17:43

Hej NG

Med fare for at få en masse kommentarer om at jeg skal aflevere mit
kørekort, tillader jeg mig alligevel at stille et spørgsmål!

Der er nok ingen tvivl om at man skal holde tilbage for en modkørende, hvis
der fx er parkeret en bil i ens egen vognbane, der gør forbikørsel umulig
for 2 biler...

Men!... hvordan forholder det sig, hvis ens egen vognbane er sat til med
fx 10-20 parkerede biler i en lang række

< =Y
X = > _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
1 2 3 4 5 6 7 8 9...........

Skal jeg (X) efter lovens bokstav holde tilbage ved bil nr 1 og lade Y
passere alle 20 biler, eller starter der en "ny kørebane" hvor vi begge må
gøre vores bedste for at opnå en forbikørsel, dvs (Y) må en tur op på
fortovet ?

Mvh

Thomas

Fra : Eliasen

Dato : 29-04-06 18:00

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> passere alle 20 biler, eller starter der en "ny kørebane" hvor vi
> begge må gøre vores bedste for at opnå en forbikørsel, dvs (Y) må en

Hvis du kan se Y('s køretøj), vil jeg mene, at du jvf. §20 i FÆL, skal
holde tilbage indtil Y har passeret og der er "fri bane".

§ 20. Kørende, som møder hinanden, skal holde til højre. De skal holde
tilstrækkelig afstand til siden mellem køretøjerne og samtidig udvise
særlig agtpågivenhed over for trafikanter, der færdes i kørebanens højre
side. Er vejen delvis spærret, skal det køretøj, i hvis side af
kørebanen spærringen er, om nødvendigt standse og lade det mødende
køretøj passere.

--
Eliasen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-04-06 18:08

Thomas wrote:
> [...]
> passere alle 20 biler, eller starter der en "ny kørebane" hvor vi
> begge må gøre vores bedste for at opnå en forbikørsel, dvs (Y) må

Du skal naturligvis holde dig i din vognbane, hvis du ikke kan det, så må du
vente og naturligvis ikke tvinge Y væk...

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Thomas

Dato : 29-04-06 18:13

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Du skal naturligvis holde dig i din vognbane, hvis du ikke kan det, så må
> du vente og naturligvis ikke tvinge Y væk...

Ja det kan man sige, men hvis nu at der holder 20 biler og vejen svinger, så
man ikke kan se vejen frem til bil nr. 20, hvad gør man så `? Sender man
konen (hvis man er belemret med sådanne en) , ud på gåben og får hende til
at råbe "kør" eller hvad ??

Mvh

Thomas

Fra : Kim

Dato : 29-04-06 18:31

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> konen (hvis man er belemret med sådanne en) , ud på gåben og får hende til

Ja naturligvis da !!!!
Please do so ...... Vi trænger alle til noget at grine lidt af en gang i
mellem
Og samtidig får du så ozz chancen til at gruble lidt over "elsker hun mig nu
ozz virkeligt??"

Kim

Fra : Thomas

Dato : 29-04-06 18:33

"Kim" <no@spam.dk> wrote in message

> [...]
> mellem
> Og samtidig får du så ozz chancen til at gruble lidt over "elsker hun mig

Rolig nu... du misforstod mig da vist lige der ... der kommer ingen kone
indenfor her

Mvh

Thomas

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-04-06 18:53

On Sat, 29 Apr 2006 19:13:27 +0200, "Thomas"
> [...]

>konen (hvis man er belemret med sådanne en) , ud på gåben og får hende til

Hvis det er mig du møder, så råber hun ikke kør, men bak.

Jeg skal fa'me ikke op på noget fortov med 40 tons totalvægt.

Jeg har andet at bruge mine penge til end at købe fortovsfliser til
diverse parcelhusejere.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ivan Sparvath

Dato : 29-04-06 19:26

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[klip]

> [...]
> man konen (hvis man er belemret med sådanne en) , ud på gåben og får hende

Næ, du lister frem, og hvis der kommer en modkørende må du bakke.
Medmindre det er dig, som kører i den 40 tons lastbil eller har et uhyre
spændt på krogen.
Så er det den, der har det lettest med det, som skal bakke.

ivan, århus

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-04-06 19:33

On Sat, 29 Apr 2006 20:26:14 +0200, "Ivan Sparvath"
<ivan.sparvathNOSPAM@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>spændt på krogen.
>Så er det den, der har det lettest med det, som skal bakke.

Det er vel ikke så heldigt, at du er i stand til at henvise til
materiale eller andet, der kan verificere din påstand?

Jeg er ikke uenig med dig i, at det ville være lettest for alle
parter, men hvor står det?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-04-06 21:50

> Det er vel ikke så heldigt, at du er i stand til at henvise til
> materiale eller andet, der kan verificere din påstand?
>
> Jeg er ikke uenig med dig i, at det ville være lettest for alle
> parter, men hvor står det?

Simpelt Folmer - og du ved det jo godt ;-/ Trafikanter skal vise hensyn.

MVH Hans

Fra : Ivan Sparvath

Dato : 29-04-06 23:05

[klip]
> Det er vel ikke så heldigt, at du er i stand til at henvise til
> materiale eller andet, der kan verificere din påstand?

Næ. Har lige været til B/E-prøve, og det blev bare konstateret. Det er vel
oftest nemt at se, hvem der har lettest ved at bakke.
Er det umuligt at ordne pr konduite, må det jo blive *idioten* som har alle
de parkerede biler at læne sig op ad under bakningen.

)
ivan, århus

Fra : Kim S

Dato : 29-04-06 19:35

"Ivan Sparvath" <ivan.sparvathNOSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Næ, du lister frem, og hvis der kommer en modkørende må du bakke.
> Medmindre det er dig, som kører i den 40 tons lastbil eller har et uhyre
> spændt på krogen.
Jamen konen er IKKE spændt bagefter, men sidder ved siden af )

> Så er det den, der har det lettest med det, som skal bakke.
Og så kan man stå der og diskutere det ??

Mvh, Kim

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-04-06 19:40

On Sat, 29 Apr 2006 20:35:26 +0200, "Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk>
wrote:

>"Ivan Sparvath" <ivan.sparvathNOSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

>Og så kan man stå der og diskutere det ??

>--

Det var lige min tanke.

Jeg kan se det for mig.

To lige store vogntog mødes, og én af dem skal bakke.

Så skal vi ud i petitesser som hvem har mest erfaring i bakning osv.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-04-06 20:03

Folmer Rasmussen wrote:
> Det var lige min tanke.
>
> Jeg kan se det for mig.
>
> To lige store vogntog mødes, og én af dem skal bakke.

To lastbilschauffører mødtes på en bro, der var for smal til at de begge
kunne passere samtidigt.
- Jeg bakker aldrig for en idiot! råbte den ene hidsigt ud af vinduet.
- Helt i orden, råbte den anden og satte bilen i bakgear, - det gør jeg
altid!

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Thomas

Dato : 29-04-06 20:23

> [...]
> - Jeg bakker aldrig for en idiot! råbte den ene hidsigt ud af vinduet.
> - Helt i orden, råbte den anden og satte bilen i bakgear, - det gør jeg

LOL

Fra : Kim S

Dato : 29-04-06 22:49

meddelelse news:4453b874$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> - Jeg bakker aldrig for en idiot! råbte den ene hidsigt ud af vinduet.
> - Helt i orden, råbte den anden og satte bilen i bakgear, - det gør jeg

Var det lige én over snuden til Folmer ??

Mvh, Kim

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-04-06 23:28

On Sat, 29 Apr 2006 23:49:18 +0200, "Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk>
wrote:

>"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
>meddelelse news:4453b874$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...

>Var det lige én over snuden til Folmer ??
>

>--

Jamen herregud.

Lad dog folk more sig.

Bliver det for meget, kalder jeg bare på Finn Guldmann. Han er altid
god for et par paragraffer der kan sætte folk lidt på plads.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-05-06 00:47

Folmer Rasmussen skrev:

> Jamen herregud.
> Lad dog folk more sig.
> Bliver det for meget, kalder jeg bare på Finn Guldmann. Han er altid
> god for et par paragraffer der kan sætte folk lidt på plads.

Men netop den beskrevne situation, med sving, er vist en af dem der ikke
er taget højde for i FL. Medmindre vi bevæger os over i at kigge på om
de parkerede biler holder der lovligt.

(Og §§; "§ 29. Standsning eller parkering må ikke ske: 6) på eller i
nærheden af bakketop eller i eller ved uoverskueligt vejsving.")

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-04-06 05:58

Kim S wrote:

> Var det lige én over snuden til Folmer ??

Næ...
Det var bare en vittighed, som jeg kom i tanke om...

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Leonard

Dato : 29-04-06 20:34

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>To lige store vogntog mødes, og én af dem skal bakke.
>
>Så skal vi ud i petitesser som hvem har mest erfaring i bakning osv.

Det behøver ikke være 2 lige store vogntog. Nogengange er det
hurtigere at bakke et vogntog end det er at vente på at panikken
lægger sig i en Kia Picanto

Og der kan man så se forskel på chauffører og ratholdere ...

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-05-06 10:20

Ivan Sparvath skrev:

> [...]
> spændt på krogen.
> Så er det den, der har det lettest med det, som skal bakke.

-efter reglen "tons gi'r retten til vejen". Gælder også til søs.

mvh

Martin

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-05-06 17:07

Martin Sørensen skrev:
> -efter reglen "tons gi'r retten til vejen". Gælder også til søs.

Den hedder altså "Kubikloven".

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Armand

Dato : 02-05-06 17:25

Thomas skrev:
> [...]
> passere alle 20 biler, eller starter der en "ny kørebane" hvor vi begge må
> gøre vores bedste for at opnå en forbikørsel, dvs (Y) må en tur op på

Hvis du har påbegyndt passagen af de parkerede biler på et tidspunkt
hvor der ikke var nogen modkørende, har senere kommende modkørende ingen
fastsat ret(!) til at mose sig frem og forvente at du bakker tilbage!

I praksis vil den senest ankomne i ro og mag afvente at han kan komme
videre (her har jeg dog ikke taget højde for KBH'ske tilstande!) :-/
Det er ihvertfald sådan at jeg oplever det i min indre by hvor der ikke
er plads til både de parkerede (i den side hvor tilladt) og med/mod
-kørende: Hvis man er under forcering af parkerings-rækken holder
modkørende naturligt tilbage og ofte blænder de op med fjernlys som
"fortsæt bare"- tegn hvis man gør tegn til at trække ind i et hul for at
give modkørende hans rettelige spor

--
Armand.
(prøv at forestil jer en by uden parkometre og P-billetautomater og med