Hvilken bil skal jeg købe??
Fra : Thomas Krath

Dato : 29-04-06 12:09

Hej,

min bil er sat til salg og jeg har kig på noget nyt.

Udgangspunktet er ca. 175-200.000 kr.

Jeg har stillet følgende kriterier op:
- manuelt gear
- gode bremser
- god undervogn
- rimelig motorydelse (må ikke være tunet)
- årgang fra 1993 eller nyere
- nyvognspris under 780.000 kr. (pga. forsikring)
- maksimum 125.000 km fra ny

Jeg synes det er svært at finde noget der matcher ovenstående.

Bilen skal anvendes som hverdagsbil, men skal også kunne bruges til
trackdays og Nurburgring.

Jeg har set på følgende biler:
- 1992 Alfa Romeo 75 3,0 V6 QV (desværre ikke så driftssikker en bil)
- 1993 BMW E36 M3 (nyvognspris 850.000 kr. og derved problemer m.
forsikring)
- 1998 BMW E36 323Ti (motorydelse kun 170hk)

Forslag modtages meget gerne.

Jeg har søgt på biltorvet.dk (brugtvognsguide), mobile.de og bilbasen.dk,
men det er åbenbart svært at finde noget.

Jeg har også overvejet at købe en bil til trackdays - Caterham el. lign. -
men det er noget besværligt da jeg ikke har plads til 2 biler + en trailer.

På forhånd tak.

--
Mvh/TK
sælges: 1997 Camaro Z28 30th Anniversary

Fra : spamsen

Dato : 29-04-06 13:37

Hej,
In news:cq-dndsb_ujc1M7ZnZ2dnUVZ8tKdnZ2d@giganews.com,
Thomas Krath <tkrath@SLEThotmail.com> typed:
> [...]
> - rimelig motorydelse (må ikke være tunet)
> - årgang fra 1993 eller nyere
> - nyvognspris under 780.000 kr. (pga. forsikring)

http://www.saabcentral.com/features/gm900_93/brochures/2000_viggen/viggen_5.php

lækker vogn(hvis man bryder sig om dem:)), ved dog ikke med den danske
nyvognspris, hvis man kan finde en af dem herhjemme.

en af mine svenske venner har sådan en, dog er hans "tunet"..
der sidder en utrolig turbo i fra standard, den lader man sidde og smider en
større "manifold" og dysser i, og måske anden chip..

han fik +120hk ved bare at gøre disse 3ting :) (som kostede vistnok 12000
sek)
der er så sat andre bremser på, kæmpe skiver og 4stemplede kalibre (20000
sek)
(er jo noget der nærmest kan gøres på "banen")

han har ingen problemer med at "følge med/bremse mere..." :)

..-Flemming

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-04-06 14:54

Thomas Krath wrote:
> Jeg har også overvejet at købe en bil til trackdays - Caterham el.
> lign. - men det er noget besværligt da jeg ikke har plads til 2 biler
> + en trailer.

Bedre ide...
En bil til race og en bil til hverdag...

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Thomas J.

Dato : 29-04-06 15:37

Den Sat, 29 Apr 2006 13:08:49 +0200 sendte "Thomas Krath"
<tkrath@SLEThotmail.com> følgende røgsignaler:

> [...]
>- rimelig motorydelse (må ikke være tunet)
>- årgang fra 1993 eller nyere
>- nyvognspris under 780.000 kr. (pga. forsikring)

Hvad med en P'gøj 406 3,0 TS6?

Jeg så en på bilbasen med under 100.000 km på klokken til ca. 180.000
kr.
Jeg aner ikke hvordan den kører, med Gøjerne plejer at have gode
køreegenskaber.
Ellers ser det sort ud, må jeg give dig ret i.
Der er dog også én enkelt, der desværre er lidt i karambolage med dine
kriterier:
http://bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=743500097&page=8

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Thomas Krath

Dato : 30-04-06 00:52

> Hvad med en P'gøj 406 3,0 TS6?

Det er ikke ligefrem den bedste bil til trackdays.... og så er det jo en
Peugeot (ikke en af mine favoritbiler)...

Fra : Kim Kristensen

Dato : 29-04-06 16:59

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> --
> Mvh/TK
> sælges: 1997 Camaro Z28 30th Anniversary

Hvis det sidste er en mulighed kunne denne nok være spændende, men det er jo
en klat penge at have stående til sjov.

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=228500244&page=24

Der må være et eller flere emner blandt disse som bådeer til at få til
prisen med skilte på, og som også er praktiske til hverdag.

http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=1999/9907/990709.html&carId=19

Med venlig hilsen Kim

Fra : Mads Stetter

Dato : 29-04-06 18:01

> [...]
>
> --
> Mvh/TK
> sælges: 1997 Camaro Z28 30th Anniversary

http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=902359&page=1

Tror at denne her er 100% fun...

Men ved ikke hvor meget den motor kan holde til!?

MVH Stetter

Fra : Mads Stetter

Dato : 29-04-06 18:04

"Mads Stetter" <stetter@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Tror at denne her er 100% fun...
>
> Men ved ikke hvor meget den motor kan holde til!?

Eller måske:

http://www.mobile.de/SIDhxcUe0WHysVKgRN3y298TQ-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11Iindex_cgiJ1146333672A1Iindex_cgiD1100CCarX-t-vctpLtt~BmPA1A1B20B64%81E-t-vCaMoQuSeUnVb_X_Y_x_y~BSRA6D1100GintegraBGNCPKWA0HinPublicA2A0A0A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sr_qual=GN&top=17&id=11111111198801140&

MVH Stetter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-04-06 18:10

Mads Stetter wrote:
> "Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=902359&page=1
>
> Tror at denne her er 100% fun...
>
> Men ved ikke hvor meget den motor kan holde til!?

Den skulle ikke være slem at tune...

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : MK

Dato : 29-04-06 20:08

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har set på følgende biler:
> - 1993 BMW E36 M3
> - 1998 BMW E36 323Ti
> Forslag modtages meget gerne.

Noget i den stil her:
www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=906739&page=1
www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=566400698&page=1

Fra : Thomas Krath

Dato : 30-04-06 00:53

> www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=566400698&page=1

Måske jeg skulle køre til Holte imorgen... :)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 30-04-06 16:16

Hej!

Thomas Krath wrote:

> Måske jeg skulle køre til Holte imorgen... :)

Jeg var forbi den idag, bare for sjov skyld (kom alligevel tilbage fra en tur
til Østerbro)... Den ser faktisk ganske pæn ud, dog med det forbehold at den var
plask våd pga. regnvejret. Der er stadig original båndspillerradio i, så det er
jo gode tegn. Fandt faktisk hverken briangejl eller spoilersæt af nogen art, så
det kan da være den er fornuftig som brugtkøb.

Mit bud ville være, at du kiggede forbi og prøvede den... :)

Jeg har iøvrigt arbejdet i den radio/tv-biks der i gamle dage lå i sidebygningen
til denne bilforhandler :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Thomas Krath

Dato : 30-04-06 16:21

> [...]
> den er fornuftig som brugtkøb.
> Mit bud ville være, at du kiggede forbi og prøvede den... :)

Jeg har været forbi idag, men starteren er gået i stykker på bilen.

Den er 100% std. og uden rust el. lign. Ved ikke lige om det skal være den
model, men jeg kunne ikke køre i den idag. Jens, som ejer stedet, ringer
til mig i løbet af den kommende uge, når han har fået gang i den.

Jeg var også forbi og prøve en E46 328i - den kører ret godt. Jeg tror mere
jeg er til den nye model E46 frem for E36, men har som sagt endnu ikke
prøvet en E36.

Fra : Jonas R.

Dato : 29-04-06 20:35

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har også overvejet at købe en bil til trackdays - Caterham el. lign. -
> men det er noget besværligt da jeg ikke har plads til 2 biler + en

Du skal bare tage en tudekiks :) og købe den M3

/Jonas R.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-04-06 20:49

Jonas R. wrote:
> Du skal bare tage en tudekiks :) og købe den M3

HØRT...

TK: Hvor meget betyder det mht. forsikring?

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Thomas Krath

Dato : 30-04-06 00:51

> TK: Hvor meget betyder det mht. forsikring?

Mit nuværende forsikringsselskab vil ikke tegne biler >780.000 kr. i
nyvognspris. Jeg mangler dog at høre fra to forsikringsselskaber ellers har
jeg prøvet alle muligheder. Måske jeg kan presse yderligere et el. to
forsikringsselskaber, men som det ser ud lige nu, så kan jeg ikke forsikre
M3'en til fornuftige penge.

Fra : KASO

Dato : 30-04-06 10:27

> [...]
>
> Jeg synes det er svært at finde noget der matcher ovenstående.
>
> Bilen skal anvendes som hverdagsbil, men skal også kunne bruges til

Et bud kunne være
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=909611&page=1

http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=866599&page=1

Hvis du kan "ramme prisen"... (ovenstående er kun eksempler - de har kørt
lidt længere, end du ønsker, men måske kan passende eksemplar findes i
Tyskland - udvalget er ikke så stort herhjemme).

Fra : Thomas Krath

Dato : 30-04-06 10:34

> [...]
> kørt lidt længere, end du ønsker, men måske kan passende eksemplar
> findes i Tyskland - udvalget er ikke så stort herhjemme).

Jep, men jeg har prøvet sådan en bil og det var en noget skuffende
oplevelse.

Jeg er begyndt at se efter en BMW E46 328i fra 1998 - de kan anskaffes til
ca. 200-220 tkr.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 30-04-06 10:35

Hej!

Thomas Krath wrote:
> Jeg er begyndt at se efter en BMW E46 328i fra 1998 - de kan anskaffes til
> ca. 200-220 tkr.

Hvorfor vrager du Camaro'en? V8 er da bygget til trackdays

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Thomas Krath

Dato : 30-04-06 10:39

> Hvorfor vrager du Camaro'en? V8 er da bygget til trackdays

Pga. aut.gear.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 30-04-06 10:52

Hej!

Thomas Krath wrote:

> Pga. aut.gear.

Ja ok, det gør det nok mindre interessant mht. feel.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-04-06 10:36

Thomas Krath wrote:
> Jeg er begyndt at se efter en BMW E46 328i fra 1998 - de kan
> anskaffes til ca. 200-220 tkr.

Hvorfor skifter du?

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Thomas Krath

Dato : 30-04-06 10:40

> Hvorfor skifter du?

Du kan ikke bruge en Camaro m. aut.gear til at køre på bane. Gearkassen er
af den type hvor du ikke selv kan skifte dvs. du kan ikke holde den i et
gear f.eks. ud af et sving.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-04-06 11:12

Thomas Krath wrote:
> Du kan ikke bruge en Camaro m. aut.gear til at køre på bane. Gearkassen er
> af den type hvor du ikke selv kan skifte dvs. du kan
> ikke holde den i et gear f.eks. ud af et sving.

Hvis du skifter bil for at køre lidt race i den, så skal du sgu da ikke have
en std. Bmw...
Så skal du da i hvert fald selv gøre noget ved undervogn o. lign.

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 13:11

"Morten Fruergaard" <mailto:mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse
"Re: Hvilken bil skal jeg købe??"

> Hvis du skifter bil for at køre lidt race i den, så skal du sgu da ikke have
> en std. Bmw...
> Så skal du da i hvert fald selv gøre noget ved undervogn o. lign.

Hvad kender du til det :)
En række af modellerne - eksempelvis min BMW - har både M-under-
vogn og aut. niveauregulering, hvor sidstnævnte er helt for-
rygende, når det går virkeligt stærkt. Kører som på spor...

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-04-06 15:08

Mogens wrote:
> Hvad kender du til det :)

De BMW'er jeg har kørt i - ud over 2003 BMW M3 - har været for slappe i
undervognen for mig til race.

> En række af modellerne - eksempelvis min BMW - har både M-under-
> vogn og aut. niveauregulering, hvor sidstnævnte er helt for-
> rygende, når det går virkeligt stærkt. Kører som på spor...

Er det std.?
Nej, vel...

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Jonas R.

Dato : 30-04-06 15:25

> Er det std.?
> Nej, vel...

Det kan købes fra fabrikken som ekstra udstyr til alle modeller, men du har
ret i at M-undervogn ikke er std. på de almindelige modeller.

Ellers kan man for ca. 5.000 kr. købe et HR Cup-kit som gør undervognen
noget hårde. Jonas R. har gode erfaringer hermed i sin Audi S2 og den vil
gøre bilens undervogn tilstrækkelig hård til lidt sjov på en bane. De
øvrige undervognskomponenter samt bremser kan selvfølgelig også opgraderes.

Jeg har lige prøvet en BMW E46 328i her idag. Den kører fuldstændig som
Lorenzens BMW E90 325i hvilket vil sige - genialt :)

Mvh/Thomas Krath
.... fra Jonas' computer :)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-04-06 17:21

Jonas R. wrote:
> [...]
> undervognen noget hårde. Jonas R. har gode erfaringer hermed i sin
> Audi S2 og den vil gøre bilens undervogn tilstrækkelig hård til lidt

Nemlig ja. Så bliver den noget bedre/sjovere...

> De øvrige undervognskomponenter samt bremser kan
> selvfølgelig også opgraderes.

Alt kan opgraderes...

> Jeg har lige prøvet en BMW E46 328i her idag. Den kører fuldstændig
> som Lorenzens BMW E90 325i hvilket vil sige - genialt :)

Når du nu skal bruge den til trackdays o. lign, har du så tænkt over at din
forsikring med 99 % sikkerhed ikke dækker?
Eller regner du med, at køre bilen lidt væk fra banen, hvis uheldet skulle
ske, og så sige til forsikringen, at det skete der?
(Dette behøves du ikke svarer på)...

Det jeg mener med det er at en gadebil skal være i orden kosmetisk. Så hvis
du taber den kan det hurtigt blive meget dyrt - sammenlignet med fx en Lotus
Seven.Jeg har selv fx sat min 7'er i en jordvold, hvor hjulet hang ovenpå
motoren. Dette kostede ca. 10K at lave. Hvis det have været en gadebil -
uha, jeg tør slet ikke tænke på, hvad det ville koste... :-|

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Thomas Krath

Dato : 30-04-06 17:43

> [...]
> Eller regner du med, at køre bilen lidt væk fra banen, hvis uheldet
> skulle ske, og så sige til forsikringen, at det skete der?

Har du prøvet at være med til "trackday" med en bil klub? Der er ikke tale
om race, men kørsel på bane og du kan ikke sammenligne kørslen med din egen
kørsel i din Lotus. F.eks. må man f.eks. kun overhale på bestemte steder af
banen. Oftest karakteriseres kørslen også som køreteknisk kursus, hvorfor
forsikringen dækker fuldt ud.

Jeg ville aldrig køre 100%. Der er blot tale om en bil som også skal kunne
bruges til noget sjov på en bane - og derved ikke en decideret racerbil.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 30-04-06 17:57

> [...]
> bestemte steder af banen. Oftest karakteriseres kørslen også som
> køreteknisk kursus, hvorfor forsikringen dækker fuldt ud.

Man skal altid tjekke hvad der står i ens police.

I min dækkes øvelseskørsel på bane såfremt "såfremt kørslen foregår under
instruktion fra motor eller kørelærerorganisation eller tilsvarende
sagkyndig."
Forsikringen dækker ikke kørsel på område der er afspærret til
hastighedskørsel.

Så det betyder så vidt jeg kan se at kører man konkurrence på tid osv.
dækker min ikke. Er der tale om glatførekursus osv. ala dem man kan få på
Jyllandsringen og andre steder med instruktion dækker den.
Ordet trackday og din beskrivelse af det, lyder som det første på mig.

Niels

Fra : Thomas Krath

Dato : 30-04-06 18:01

> [...]
> få på Jyllandsringen og andre steder med instruktion dækker den.
> Ordet trackday og din beskrivelse af det, lyder som det første på mig.

Så har du misforstået det - der er hverken tale om race eller kørsel på tid.
Alligevel for at have det sjovt på en bane, så kræves det bl.a. at undervogn
og bremser er i orden (derved "sejler" bilen ikke og bremserne fungerer
optimalt hele tiden). Den kørsel der er tale om dækkes af stort set alle
forsikringsselskaber.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 30-04-06 18:09

> [...]
> undervogn og bremser er i orden (derved "sejler" bilen ikke og bremserne
> fungerer optimalt hele tiden). Den kørsel der er tale om dækkes af stort

Fint nok, så er der ingen problemer. Kunne heller ikke forstå hvordan folk
turde kaste en bil ud i race på en bane med andre man slet ikke ved hvordan
kører.
Det er måske ala de kurser du engang nævnte for unge på KTI, hvor man lærer
bilens grænser at kende under ordnede forhold.

Niels

Fra : Thomas Krath

Dato : 30-04-06 18:25

> Fint nok, så er der ingen problemer. Kunne heller ikke forstå hvordan
> folk turde kaste en bil ud i race på en bane med andre man slet ikke
> ved hvordan kører.

Hehe præcis. Det er blot kørsel på en bane "for sjov" :)

> Det er måske ala de kurser du engang nævnte for unge på KTI, hvor man
> lærer bilens grænser at kende under ordnede forhold.

Ikke helt, men det skal den også bruges til.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-04-06 18:00

Thomas Krath wrote:

> Har du prøvet at være med til "trackday" med en bil klub?

Nej.

> [...]
> overhale på bestemte steder af banen. Oftest karakteriseres kørslen
> også som køreteknisk kursus, hvorfor forsikringen dækker fuldt ud.

Men jeg har set fx på Knutstorp, hvor det i frokost pausen var muligt mod
betaling for alm. biler/mennesker uden licens at køre et par runder på
banen...
Jeg har både set folk i sandkassen og sågar en bil der trillede rundt på
taget. Når man kører race/leger på en bane, så kan ting hurtigt på galt...

> Jeg ville aldrig køre 100%. Der er blot tale om en bil som også skal
> kunne bruges til noget sjov på en bane - og derved ikke en decideret
> racerbil.

Det bliver det heller ikke...
Men ting sker nogen gange hurtigt...

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Thomas Krath

Dato : 30-04-06 18:26

> Det bliver det heller ikke...
> Men ting sker nogen gange hurtigt...

Det har du ret i. Så må man prøve at begrænse sig - det er lykkedes meget
godt ind til nu :)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-04-06 19:14

Thomas Krath wrote:

> Det har du ret i. Så må man prøve at begrænse sig - det er lykkedes
> meget godt ind til nu :)

Godt...
Men mere vil have mere og vupti.... :-|

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Kasper L

Dato : 30-04-06 17:41

> [...]
>
> Jeg har også overvejet at købe en bil til trackdays - Caterham el. lign. -
> men det er noget besværligt da jeg ikke har plads til 2 biler + en

Ved ikke om sådan en kan bruges :) duer selvfølgelig ikke til hverdag =\

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=533300320&page=1

Fra : Jonas Hoffmann

Dato : 04-05-06 08:38

En af dem du har haft......en Opel Omega 300 24V

/Jonas

Fra : Thomas Krath

Dato : 04-05-06 21:28

> En af dem du har haft......en Opel Omega 300 24V

Ja, fin bil, men er faldet over noget BMW nu, som jeg prøvet at gå efter :)

Fra : H3nrik V!

Dato : 05-05-06 16:40

"Jonas Hoffmann" <j@edb.dk> skrev i en meddelelse
> En af dem du har haft......en Opel Omega 300 24V

Enig! Var det dig, der købte dén?

--
mvh H3nrik!

http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1471