On Fri, 28 Apr 2006 16:49:06 +0200, Thomas J.
<dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk> wrote:
>
>>E85 er 85 % etanol og 15 % benzin men du må ikke køre på det før bilen er
>>dyset om til det , og det vil sige den skal bruge ca 20 % extra for at yde
>>det samme , det er også derfor at det er 20% billiger
>20% ?
>Så er man vist også optimistisk.
>Jeg mener at de officielle tal siger 30-35% større brændstofforbrug
>ved E85 contra 95 BF.
>
>Så økonomisk set kan det ikke svare sig.
Ikke hvis man kun ser på brændstoffet måske, men der "lokkes" med
andre ting her i det svenske som gratis parkering i en del byer og
inden trængselsskat i Stockholm for miljøbiler. Så vidt jeg ved er
alle E85 biler klassificeret som miljøbiler heroppe. Desuden beskattes
de lavere som firmabil end en ikke-miljøbil.
Det varierer hvor meget mere forbruget er
"Den första generationens Ford Focus FlexiFuel (med 1,6 lit motor som
såldes fram till våren 2005) drog vid blandad körning enligt
bränsledeklarationen 6,9 lit per 100 km vid bensindrift och 8,8 lit
vid E85-drift. Skillnaden var c:a 25 procent, alltså betydligt mindre
än de förväntade 40 procenten." men så "I en jämförelse mellan Saabs
bensindrivna 9-5 med en etanoldriven BioPower i tidningen Vi Bilägare
drog E85-varianten 40% mer bränsle (VI Bilägare nr 11, 22 aug 2005)."
http://www.miljofordon.se/latta/index.asp?sTemplate=main.asp&iMenuID=542&iParentMenuID=407
** Lars