Færdselsloven online? Ældre Mercedes, hvil~
Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 27-04-06 15:26

Hej

ved i hvor man kan finde færdselsloven online? skal have opklaret
følgende regler for kørelys.
i kender ven alle sammen de ældre "før 93" mercedes biler, de har to
forskællige lygter en lygte som sidder tæt på kølergitteret og en
lygter som sidder længst ude mod siden. når man drejer nøglen
tænder de små lygter mod gitteret, er det nok at bruge disse svage
lygter som køre lys? eller skal man ikke tænde på nærlys-kontakten
og bruge det? hvis man ser på nye mercedes biler kører de med
nærlyset tændt men har stadig de små lygter ved kølergitteret.
både min Lastbil og bil kørelærer har fortalt mig at man skal bruge
nærlys til at køre med i dagtimerne, i gamledage var der mere
flydende regler, men da det godt kan være mørkt selv om det er i
dagtimerne har man skåret alle over en kam.

på forhånd tak.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 27-04-06 16:31

mikkel_paulsen@hotmail.com wrote:
> [...]
> flydende regler, men da det godt kan være mørkt selv om det er i
> dagtimerne har man skåret alle over en kam.

Uden for lygtetændingstiden skal man benytte kørelys.
Man kan så enten bruge nærlys, tågelys eller deciderede kørelygter.
De små lygter i midten på din Mercedes er tågelygter og dem må du gerne
bruge som kørelygter, dog ikke sammen med nærlyset, det skal være enten
tågelygter eller nærlys (eller "rent" kørelys).
Svjh skal kørelyset være minimum 21W og et areal på 10 x 6 cm.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : KT

Dato : 27-04-06 16:51

Færselsloven kan du se her
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20050107929-REGL, men jeg tvivler på
den forholder sig til lygteføringen på en gammel Mercedes.

Knud

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 27-04-06 19:00

Hej
regnede nu heller ikke med at den forholdte sig til mercedesen :) men
troede der var ændret regler ang kørelys siden den var blevet bygget.

Fra : KubikH

Dato : 27-04-06 19:20

[...]

Puha.
Har kigget lidt i "detailforskrifter for køretøjer" men har ikke umiddelbart
kunnet finde noget om det.
Er dog 99% sikker på at det er: 15 cm2 glasåbning, og 15 watt pære.
Grunden til at jeg er nogenlunde sikker er at Volvo 240, var de eneste der
umiddelbart kunne godkendes med kørelys.
Mvh
Niels

Fra : Anders Majland

Dato : 27-04-06 17:38

> ved i hvor man kan finde færdselsloven online? skal have opklaret
> følgende regler for kørelys.

Plejer der ikke at være et link på gruppens hjemmeside.

Men de 5W der normalt sidder som positionslys er ikke nok, men afair så er
20W det. Dvs kan du skifte pærene i de små lygter til 20W er de ok som
kørelys.

/A

Fra : jan@stevns.net

Dato : 27-04-06 21:48

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev
:

>Plejer der ikke at være et link på gruppens hjemmeside.

Jo - under indretning / udstyr

--
jan@stevns.net

Snart jubilæum på Århusianerfærgen : 400.000 Km !