2 Kg pulverslukker, hvor?
Fra : Henrik

Dato : 27-04-06 10:54

Da der skal være en 2 kg pulverslukker i min bil har jeg googlet lidt efter
en sådan.
Jeg har fundet en til 199kr hos Coop.dk
(http://www.coop.dk/nettorvet/show_product.aspx?dept_id=73&pf_id=6064265)
Virker det ikke som en rimelig pris, andre der kender bedre tilbud?

Er der nogen speciel grund til at der bliver solgt pulverslukkere til 499kr
andre steder, udover en større avance? Tænker på om der kan være forskel på
den type pulver der er i?

Henrik

Fra : Brian Skaarup

Dato : 27-04-06 11:34

Henrik wrote:
> Jeg har fundet en til 199kr hos Coop.dk
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1190
kr. 149

Fra : Henrik

Dato : 27-04-06 11:50

"Brian Skaarup" <brian@nocannedmeat.skaarup.org> wrote in message
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1190
> kr. 149

takker, nogen gange glemmer man at kigge de indlysende steder først

Henrik

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-04-06 11:49

Henrik skrev:

> Er der nogen speciel grund til at der bliver solgt pulverslukkere til 499kr
> andre steder, udover en større avance? Tænker på om der kan være forskel på
> den type pulver der er i?

Nogle steder kan du få den genopfyldt og trykprøvet (typisk de dyrere
steder) og de billige steder er køb og smid væk.

Men pulveret er det samme.. de totalskader allesammen din bil så med
mindre der er personfare så lad lortet brænde.

MVH

Fra : Henrik

Dato : 27-04-06 12:19

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.com> wrote in message

> [...]
>
> Men pulveret er det samme.. de totalskader allesammen din bil så med
> mindre der er personfare så lad lortet brænde.

Min bil kan ikke total skades af en pulverslukker.

Hvorfor?? hører jeg dig så spørge

Fordi de samlede elektriske installationer udgøres af mindre end 15m ledning
og lidt pærer og såvel undervogn som instrumentbræt og sæder bliver rengjort
med en højtryksrenser jævnligt.

Henrik
Jepp M38a1 fra 1960

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-04-06 22:12

Henrik skrev:

> Min bil kan ikke total skades af en pulverslukker.

Ikke med det samme.. men vent et par år :)

> Fordi de samlede elektriske installationer udgøres af mindre end 15m ledning
> og lidt pærer og såvel undervogn som instrumentbræt og sæder bliver rengjort

Som Jørgen siger..

MVH

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-04-06 22:25

Henrik wrote:

> Fordi de samlede elektriske installationer udgøres af mindre end 15m
> ledning

Den tror jeg faktisk ikke på

Jeg har engang fyldt mere end 100m på en Citroén Mahari (en 2CV med
plastickarosseri)

> Jepp M38a1 fra 1960

Havde du sagt 20m ville jeg have troet dig

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 12:30

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.com> skrev i en meddelelse

> Men pulveret er det samme.. de totalskader allesammen din bil så med
> mindre der er personfare så lad lortet brænde.

Enig og enig, det er ikke andet end bagepulver på spray. Og en bil der har
været fyret en pulverslukker af i, ender med 99½% sandsynlighed med at være
ubrugelig pga. el.fejl - pulveret kommer i konnektere/ stik hvor det
korrodere kobberet. + Det får bilen til at ruste 3* hurtigere. Så hvad ilden
ikke har ødelagt, tager slukkeren sig af ;).

Fra : Henrik

Dato : 29-04-06 09:09

On Thursday 27 April 2006 13:29, "Jørgen M. Rasmussen"
<garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in dk.fritid.bil:

> Enig og enig, det er ikke andet end bagepulver på spray.

En lille sidebemærkning:

BC-pulver er bagepulver (natriumhydrogenkarbonat).
ABC-pulver er ammoniumsalte.

Jeg mener at have læst at ABC-pulver er det mest udbredte og det er i øvrigt
også det mest effektive. I modsætning til BC-pulveret er ABC-pulver kemisk
reagerende med vand og varme (frigiver ammoniak) og medfører øget korrosion.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik

"You actually put your dick in this woman?"
-- Meg Ryan as Pamela in 'The Doors'

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-04-06 09:40

"Henrik" <nejtak@lalala.null> skrev i en meddelelse

> [...]
> også det mest effektive. I modsætning til BC-pulveret er ABC-pulver kemisk
> reagerende med vand og varme (frigiver ammoniak) og medfører øget

Ok, det er ligeved, LIGEVED, at man heller ikke skal bruge dem itfa der er
mennesker i fare: Pest el kolera?, brænde ihjel el. drukne i "eget saft"/ få
ødelagt lungerne pga. ammoniak-forgiftning ;). Men det sidst kan nok reddes
vs. det først, det er definitivt "endlösnung".

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 27-04-06 18:55

> [...]
> (http://www.coop.dk/nettorvet/show_product.aspx?dept_id=73&pf_id=6064265)
> Virker det ikke som en rimelig pris, andre der kender bedre tilbud?

Hvis du nogensinde har tænkt at anvende den i en kritisk situation skal du
have 6 kg. En 2 kg fiser af med det samme.

Hvis den bare skal ligge i bilen er det vel ok med en 2 kg - men du kan da
ligesågodt købe en 6 kg.

Det er usandsynligt at du nogensinde kommer til at bruge den - men hvis du
gør kan det redde liv :)

VH Esben
- uddannet brandmand

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 19:35

"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligesågodt købe en 6 kg.
>
> Det er usandsynligt at du nogensinde kommer til at bruge den - men hvis du

Tror alligevel der må findes en del der har en pulverslukker. Da min bil
brændte på motorvejen kom 2 personer med hver deres ildslukker som de tømte
ud på motorhjælmen trods mine protester.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-04-06 20:23

> Tror alligevel der må findes en del der har en pulverslukker. Da min bil
> brændte på motorvejen kom 2 personer med hver deres ildslukker som de
> tømte ud på motorhjælmen trods mine protester.

Fordi de håbede på at få penge fra din forsikring, fik de det? ;).

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 21:38

> Fordi de håbede på at få penge fra din forsikring, fik de det? ;).

Aner det ikke.

--
Tom

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 27-04-06 20:33

> [...]
tømte
> ud på motorhjælmen trods mine protester.

Hehe - jeg ville ikke ofre en pulverslukker på en brændende bil - medmindre
der sad folk i kabinen som skulle hives ud!

VH Esben

Fra : Bo Velschow

Dato : 02-05-06 19:25

> tømte
>
> Hehe - jeg ville ikke ofre en pulverslukker på en brændende bil -
> medmindre
> der sad folk i kabinen som skulle hives ud!

Tjah... da jeg for mange (20!) år siden var på ferie med forældrene i
Tyskland, og sad og hørte musik i bilen på en tætpakket parkeringsplads
foran et indkøbscenter en lørdag formiddag (mens forældrene var inde og
handle ind), udbrød der pludselig (motor)brand i en gammel Kadett (uden
personer i) et par biler længere nede ad rækken: Jeg kan love dig for, at
jeg var hurtigt ude af starthullerne for at tømme 2 kg.
Gloria-pulverslukkeren ind under kølerhjelmen (hvorefter der i øvrigt bla.
dukkede en gut op med en 12 kg. CO2 slukker, som han resolut tømte ud over
bilen - så der var _ikke_ særlig meget ild tilbage bagefter). I øvrigt
skulle jeg hilse og sige, at sådan noget ABC-pulver smager af h*lvede til!
:-/

Alene tanken om en bilbrand på en tætpakket parkeringsplads kan vist få det
til at løbe koldt ned ad ryggen på de fleste...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Uffe Ravn

Dato : 02-05-06 22:33

Bo Velschow wrote:

> (hvorefter der i øvrigt bla. dukkede en gut op med en 12 kg. CO2
> slukker, som han resolut tømte ud over bilen -

Hvor stor er sådan en?

Var han bodybuilder?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Bo Velschow

Dato : 03-05-06 18:56

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse

> Hvor stor er sådan en?
>
> Var han bodybuilder?

Fyren med CO2-slukkeren - eller selve slukkeren?? Begge dele var vist af
rimelig normal størrelse...(?)

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-04-06 22:30

Tom wrote:

> Tror alligevel der må findes en del der har en pulverslukker. Da min
> bil brændte på motorvejen kom 2 personer med hver deres ildslukker
> som de tømte ud på motorhjælmen trods mine protester.

Jeg har gjort det til en vane at spørge folk først, om de ønsker at jeg skal
slukke deres bil

--
Mvh. Uffe Ravn
m. 6kg pulverslukker i bilen, i hjemmet, og på begge jobbene.

Fra : Leonard

Dato : 28-04-06 15:28

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>Jeg har gjort det til en vane at spørge folk først, om de ønsker at jeg skal
>slukke deres bil

Og du oplever brændende biler så ofte at det ligefrem er blevet en
vane?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-04-06 16:40

Leonard <usenet@leonard.dk> skrev :

>Og du oplever brændende biler så ofte at det ligefrem er blevet en
>vane?

han er vist skabs-brandmand ;)

--
jan@stevns.net

Snart jubilæum på Århusianerfærgen : 400.000 Km !

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-04-06 21:02

jan@stevns.net wrote:

> han er vist skabs-brandmand ;)

Nix, jeg ejer ikke noget brandskab

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-04-06 21:01

Leonard wrote:

> Og du oplever brændende biler så ofte at det ligefrem er blevet en
> vane?

Dog ikke, de har da kunne tælles på en hånd.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Jens Hansen

Dato : 28-04-06 19:25

"Henrik" <ike@gylidg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (http://www.coop.dk/nettorvet/show_product.aspx?dept_id=73&pf_id=6064265)
> Virker det ikke som en rimelig pris, andre der kender bedre tilbud?

Aldi
Albertslund (Søndagsåbent)

Egelundsvej 1
2620 Albertslund

89,- Kr. og der er 8-10 stykker tilbage.

--
-Jens Hansen
(Slet det med STORT der er dårligt i min mail)

Fra : Henrik

Dato : 28-04-06 22:06

"Jens Hansen" <jensbh@BADgmail.com> wrote in message

> [...]

> --
> -Jens Hansen
> (Slet det med STORT der er dårligt i min mail)

Se, det var billigt, må se om jeg kan komme forbi der.

Grunden er mest at 4x4 klubben stiller krav om at der skal være 2kg
brandslukker i bilen når der køres i terræn, ligeledes gør forsikringen.
Med hensyn til om den hjælper noget eller ej vil jeg tro at da ALLE har en
2kg slukker giver det tilsammen en del kilo pulver.
I en situation med en motorbrand vil jeg mene det vil være uforsvarligt over
for dem vi låner terrænet af bare at lade bieln brænde ud, bedre at slukke
den og så lade motorrummet være totalskadet.
Trods alt kan resten af bilen jo uanset hvad bruges til stumper, aksler og
spær til 4x4 biler er ikke helt billige.

Henrik