Regler vedr. grænseplader
Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 26-04-06 20:59

Hvor findes info om subj.?

Herunder:
- Hvor lang tid skal man være bosat og arbejdende i et andet land før man
kan tage sin bil med hjem på ovenstående princip?
- Går det f.eks. at købe en ny bil lige inden afrejse og lave nummeret?

VH Esben

Fra : MK

Dato : 26-04-06 22:46

"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse

> Hvor findes info om subj.?

Umuligt at finde noget relevant om...

> Herunder:
> - Hvor lang tid skal man være bosat og arbejdende i et andet land før man
> kan tage sin bil med hjem på ovenstående princip?

Grænseplader anvender man, når man flytter til udlandet.

> - Går det f.eks. at købe en ny bil lige inden afrejse og lave nummeret?

Da jeg flyttede udenlands, undersøgte jeg sagen - og opgave.
Ingen vidste noget om forsikringsforhold, og da jeg langt om
længe fandt ud af, at der er en fælles pulje, der kører løbet
forsikringsmæssigt, stoppede festen ved præmien. Ca 3.500 kr
pr måned...

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 27-04-06 17:30

> Grænseplader anvender man, når man flytter til udlandet.

Ok - hvis man nu har boet i udlandet en periode og har en bil på udenlandske
plader - findes der så ikke muligheder for at trække den lidt eller skal der
betales fuld afgift med det samme?

VH Esben

Fra : MK

Dato : 27-04-06 18:19

> [...]
> udenlandske
> plader - findes der så ikke muligheder for at trække den lidt eller skal

Det kan jeg fortælle dig med 100% sikkerhed, idet den familie,
vi købte boligen af, flyttede til DK. Afgiften skal betales med det
samme...

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 27-04-06 19:41

> Det kan jeg fortælle dig med 100% sikkerhed, idet den familie,
> vi købte boligen af, flyttede til DK. Afgiften skal betales med det
> samme...

Ok - så bliver jeg bare hvor jeg er indtil jeg har levet bildrømmen ud (hvor
lang tid tager det gamle

Tak for oplysningen!

VH Esben

Fra : MK

Dato : 27-04-06 19:45

> Ok - så bliver jeg bare hvor jeg er indtil jeg har levet bildrømmen ud
> (hvor
> lang tid tager det gamle

ROFL - resten af livet. Det er jo et sandt tag-selv-bord over here !

> Tak for oplysningen!

Selv tak.

Hvad skal den næste vogn så være?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-04-06 09:54

Esben Juul Sørensen skrev:

> Hvor findes info om subj.?

Har du prøvet en søgning på "grænseplader? Jeg får 938 hits, så
mon ikke der er noget du kan bruge?

> Herunder:
> - Hvor lang tid skal man være bosat og arbejdende i et andet land før man
> kan tage sin bil med hjem på ovenstående princip?

Ingen begrænsniger der, du skal bare betale registreringsafgift og
muligvis moms.

> - Går det f.eks. at købe en ny bil lige inden afrejse og lave nummeret?

Grænseplader ses næsten kun på spritnye biler - jeg kan ikke husker
om du har 24 eller 48 timer til at skrubbe ud af dronningeriget med
kareten.

Skal du til et land i Europa vil det billigste nok være at få bilen
registreret på grænseplader, tage den med til udlandet og registrere
den lokalt (så er forsikringen væsentligt billigere). Betal evt en
lokal bil-pusher for papirarbejdet. Er det et EU-land skal der (vist)
betales moms i DK. Er det CH, IS eller N skal der betales moms lokalt
(7.6% i CH!).

Tilbage igen: Der skal under alle omstændigheder betales
registreringsafgift svarende til hvad en bil af samme alder og km
koster. Hvis den indføres til DK fra CH/N/IS skal der også betales
moms, _medmindre_ man har været udrejst mindst et år og har haft
bilen registreret i landet mindst 6 mdr.

Er det klart?

mvh

Martin Sørensen